Gå til innhold

Kort utdanning som fører til noe


oglabar

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hva med noen kurs innenfor programmering? Med noen intensive kurs over ett par år bør det være muligheter for å få jobb innenfor front end tenker jeg. 

 

Noen konkrete tips? Kunne faktisk vært interessert selv på sikt. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ingeniør, ja, jeg er svak i realfag dessverre.

Togfører har jeg tenkt på. Men hvordan ser arbeidsmarkedet ut?

Når det gjelder helsefag er jeg ikke så veldig lysten på det heller. Jeg vet jeg høres kritisk ut nå. Kanskje det finnes noen unntak jeg ikke kjenner til, men sykepleier virker som en tung jobb med ganske dårlig lønn i forhold til det viktige arbeidet man gjør.

De fleste som utdanner seg til lokfører får seg jobb. De rekrutterer tilnærmet etter behov til utdannelsen, men det er ingen garanti for jobb likevel. Og det er vanskelig å komme seg inn på dette kurset, opptaket er ikke avhengig av karaktersnittet på videregående. Så du bør ha en plan B. 

 

Og hvilke lønn er det du ser for deg egentlig når du påstår at sykepleier har en ganske dårlig lønn i forhold til det arbeidet de gjør?

Jeg har en hjelpepleier i familien, og han tjente rundt 555,- i brutto ifjor. Han jobbet nok overtid, men tenk deg hva en sykepleier kan tjene med litt overtid da? Og hvis du går med den tankegangen om at det er lite lønn i forhold til det viktige arbeidet de gjør, så vil jeg helt ærlig påstå at du ikke ser "viktigheten" i jobben hvis du ser på lønn som en så viktig faktor her. Hold deg unna helseyrkene :D

 

Hei sann, det er jo en god lønn! Kanskje jeg er litt kunnskapsløs angående det yrket. Men tror likevel jeg ikke passer i den jobben

Lenke til kommentar

Ett år med bedriftsøkonomi kan vel gi deg tittelen bedriftsøkonom. Du får trolig ikke de tyngste jobbene, men kan kanskje få jobb som regnskapsfører eller andre lettere økonomistillinger. Så kan du eventuelt bygge på den til en bachelorgrad om det gir mersmak.

 

Stå på. :)

Noen bestemt utdanning jeg bør se på? Hvor kan man ta denne utdanningen?

Lenke til kommentar

 

Hva med noen kurs innenfor programmering? Med noen intensive kurs over ett par år bør det være muligheter for å få jobb innenfor front end tenker jeg. 

Jeg har vært inne på tanken. Hva pleier et slikt kurs å koste?

 

 

Det vet jeg ikke, vill anbefale deg å prøve litt språk først, en finner masse gratis på nett for så å begynne å se på kurs en kan dra nytte av. da vet du hva som er verdt pengene ift hva du liker osv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Ett år med bedriftsøkonomi kan vel gi deg tittelen bedriftsøkonom. Du får trolig ikke de tyngste jobbene, men kan kanskje få jobb som regnskapsfører eller andre lettere økonomistillinger. Så kan du eventuelt bygge på den til en bachelorgrad om det gir mersmak.

 

Stå på. :)

Noen bestemt utdanning jeg bør se på? Hvor kan man ta denne utdanningen?

 

 

https://www.bi.no/bachelorstudier/bedriftsokonom/oversikt/

 

Koster penger. 

 

Ser ut som om HiOA har noe lignende. Vet ikke hvor i landet du holder til:

 

http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/arsstudier/OEkonomi-og-ledelse

 

Merk at dette ikke er en direkte anbefalning fra min side. Jeg personlig vet lite om jobbmarkedet og tror det er mer mettet nå enn det var for noen få år tilbake, så det er mulig ett år blir for tynt. 

 

Både HiOA og BI har egne rådgivere, så du kan forhåpentligvis få noen innspill der. :) 

Lenke til kommentar

 

Hva med noen kurs innenfor programmering? Med noen intensive kurs over ett par år bør det være muligheter for å få jobb innenfor front end tenker jeg. 

 

Noen konkrete tips? Kunne faktisk vært interessert selv på sikt. :)

Du kan registrere deg på en informatikkutdannelse (f.eks UiO, de er riktignok ganske teoretiske, men universiteter krever gjerne lite/mindre oppmøte), også bare redusere antall fag du tar per semester, slik at det blir som en deltidsutdannelse. Om du jobber med det godt ett år i forveien, så kan du kanskje klare å ta normal progresjon, ved at du da har jobbet deg opp endel forkunnskaper.

 

Informatikk ved UiO har sider du kan logge inn på, slik at du får tilgang til opptak av forelesninger. Har de ikke opptak, så legges lysarkene ut. (Det er riktignok ofte slik at jeg heller ser relaterte videoer på youtube, da kvaliteten er noe varierende, kombinert med at det er irriterende å bli undervist på norsk i fag der all fagterminologi egentlig er på engelsk...). 

 

Hva man starter med er litt varierende. Noen amerikanske universiteter har C og Scheme. Men Python og Java er de to mest vanlige å starte med. Ved UiO så starter de fleste med Java, men noen har Python. (De er riktignok veldig nøye med å understreke at det de lærer bort er objekt-orientert programmering, og ikke et spesifikt språk  :p )

 

JavaScript (må ikke blandes med Java), er kanskje det språket som er mest i vinden for tiden. Hadde riktignok kanskje ikke startet med det, og vil påstå at det er noe undervudert hvor "enkelt" JS faktisk er (utover det helt grunnleggende).

Endret av blured
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du kan registrere deg på en informatikkutdannelse (f.eks UiO, de er riktignok ganske teoretiske, men universiteter krever gjerne lite/mindre oppmøte), også bare redusere antall fag du tar per semester, slik at det blir som en deltidsutdannelse. 

 

Godt forslag! Har tenkt på UiO selv. Får vurdere det når jeg er ferdig med nåværende bachelor. :D

Lenke til kommentar

Mhm. Er flere studier som har "åpne" emner en kan få godkjent.

 

Nå kommer jeg inn på informatikk igjen... Men Programmering og Nettverk ved UiO har f.eks hele 50 studiepoeng som er valgfrie/åpne. Og kunstfag på noen av de vil jeg påstå ikke ser så dumt ut heller, om du kombinerer det med en av de litt "tørrere" retningene (som prognett). Om det du f.eks har fra før av er fag som fargebruk, typografi, grafisk design, osv, så vil jeg påstå at dette er vel så relevant for en webutvikler enn endel av de idiotiske fagene endel informatikere har innen interaksjonsdesign.

Lenke til kommentar

Studiepoengene teller jo, men kunst er temmelig ubrukelig ja, også¨for museumsjobber og slikt. Dessverre. Jeg har ren kunstutdannelse (av typen kunstakademi, men utenlands), så ikke grafisk design eller noe mer nyttig. Det er trist, men sånn er det.

Med programmering og data generelt er faren at jobbene fort ender opp i India. Men det er jo mer noen jeg antar bare. Jeg har jobbet med oversetting, og mange av jobbene (ikke faktisk oversettelse da) ender i lavkostland.

Skal definitivt søke lokfører.

Lenke til kommentar

Om man skal tenke slik, så er det nesten bare helse og undervisning som inntil videre virker ser ut som forholdsvis trygge yrker. (Holder selv på å utdanne meg med spesialisering mot AI, hvilket ironisk nok kan føre til at jeg selv gjør meg overflødig...)

 

 

Automasjon(vidt begrep) er jo den åpenbare retningen en bør satse på da disse systemene skal skapes, installeres, vedlikeholdes og optimaliseres. Helse og undervisning er jo under sterk automatisering de også. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det har du rett i selvsagt.

Men man bør vel ha stor interesse for programmering for å drive med det? Hvor lenge bør man studere det for å bli flink i det?

Selvsagt. Man bør uansett ha en viss interesse for det man studerer, samtidig som det er en balansegang mellom å velge en utdanning som faktisk gir jobb (i forhold til din kunstutdanning). Ofte kan interessen øke under studiene og i noen tilfeller også minke.

 

Jeg tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye for at alle jobber forsvinner til India. Ikke enda i hvert fall. Jeg kjenner en knakende god programmerer som har outsourcet en del arbeid til India, men han har visst på det jevne vært veldig skuffet over resultatene.

 

Om programmering er noe som kan passe for deg, aner jeg dessverre ikke. Du liker ikke realfag. Jeg er usikker på hvor mye matematikk man må ha eller bør kunne som programmerer. Her kan kanskje de som har tipset om programmering komme på banen og belyse temaet videre. 

 

Mulig det også finnes noen online-kurs man kan ta som gir en liten "feeling" for hva det vil si å programmere. :) 

 

Helt ærlig hadde det ikke vært førstevalget jeg hadde tenkt på for din del basert på hva du har fortalt så langt, men hvem vet. 

Lenke til kommentar

Interessen bør være stor ja. Det skjer utvikling hele tiden, så en er på en måte ikke ferdig utdannet etter endt utdannelse... En må hele tiden sørge for å holde seg oppdatert, være i stand til å lære seg nye ting.

 

Og som du sier så kan endel jobber outsources til andre lavkostnadsland. Så en må klare å komme opp på et såpass høyt faglig nivå, slik at dette ikke er aktuelt... I tillegg så vil tverrfaglige evner være med på å gjøre deg relevant. Derfor er nok ikke informatikk/programmering det beste tipset om ønsket ditt bare er en kort utdannelse som fører til noe, og "ferdig med det".

 

Jeg hoppet på det etter å ha studert ett år grafisk design på WD, og endel år med industridesign. Motivasjonen var å kunne jobbe med kombinasjonen programmering og grafisk design / interaksjonsdesign, gjerne ved at jeg starter noe eget. Utover i studiet så har interessene sklidd mer over i en mer "nerdete" retning, og har nå fått stor interesse for logikk, matematikk, statistikk osv (mye pga at jeg hadde han her som underviser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...