Gå til innhold

Kort utdanning som fører til noe


oglabar

Anbefalte innlegg

I flere år har jeg vurdert å ta mer utdanning ettersom jeg har en jobbmessig temmelig ubrukelig kunstutdanning. Men jeg sliter alltid med å finne noe jeg er motivert for å gjøre. Utdanning koster mer energi når man allerede har en lang utdanning. Jeg lurer på om noen har noen ideer til korte (helst 1 år, maks 3 år) utdanninger som faktisk fører til noe. Jeg vet dette er veldig generelt, men kanskje har noen ideer jeg aldri har tenkt på selv. Jeg kan jo nevne at realfag aldri har vært min sterke side, og jeg er heller ikke veldig praktisk anlagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Teknisk tegner eller BIM som det heter nå. 1 års utdanning og god lønn.

Tbanefører eller lokomotivfører er også utdanninger som tar under et år(og er også betalt under utdanningen)

Eventuelt ta noen kurs og kom deg inn på flyplass i baggasjehåndtering og klatre i gradene derifra. Alle er godt betalte yrker uten lang utdanning.

 

Kanskje industriell design eller produktutvikler kunne vært no?

Lagerarbeider er også greit betalt og krever bare et lite kurs.

Produksjonsmedarbeider? CNC operator?

Lenke til kommentar

Teknisk tegner eller BIM som det heter nå. 1 års utdanning og god lønn.

Tbanefører eller lokomotivfører er også utdanninger som tar under et år(og er også betalt under utdanningen)

Eventuelt ta noen kurs og kom deg inn på flyplass i baggasjehåndtering og klatre i gradene derifra. Alle er godt betalte yrker uten lang utdanning.

 

Kanskje industriell design eller produktutvikler kunne vært no?

Lagerarbeider er også greit betalt og krever bare et lite kurs.

Produksjonsmedarbeider? CNC operator?

Teknisk tegner tror jeg krever fagbrev innenfor bygg

Lenke til kommentar

Ingeniør, ja, jeg er svak i realfag dessverre.

Togfører har jeg tenkt på. Men hvordan ser arbeidsmarkedet ut?

Når det gjelder helsefag er jeg ikke så veldig lysten på det heller. Jeg vet jeg høres kritisk ut nå. Kanskje det finnes noen unntak jeg ikke kjenner til, men sykepleier virker som en tung jobb med ganske dårlig lønn i forhold til det viktige arbeidet man gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ett år med bedriftsøkonomi kan vel gi deg tittelen bedriftsøkonom. Du får trolig ikke de tyngste jobbene, men kan kanskje få jobb som regnskapsfører eller andre lettere økonomistillinger. Så kan du eventuelt bygge på den til en bachelorgrad om det gir mersmak.

 

Stå på. :)

Lenke til kommentar

Ingeniør, ja, jeg er svak i realfag dessverre.

Togfører har jeg tenkt på. Men hvordan ser arbeidsmarkedet ut?

Når det gjelder helsefag er jeg ikke så veldig lysten på det heller. Jeg vet jeg høres kritisk ut nå. Kanskje det finnes noen unntak jeg ikke kjenner til, men sykepleier virker som en tung jobb med ganske dårlig lønn i forhold til det viktige arbeidet man gjør.

De fleste som utdanner seg til lokfører får seg jobb. De rekrutterer tilnærmet etter behov til utdannelsen, men det er ingen garanti for jobb likevel. Og det er vanskelig å komme seg inn på dette kurset, opptaket er ikke avhengig av karaktersnittet på videregående. Så du bør ha en plan B. 

 

Og hvilke lønn er det du ser for deg egentlig når du påstår at sykepleier har en ganske dårlig lønn i forhold til det arbeidet de gjør?

Jeg har en hjelpepleier i familien, og han tjente rundt 555,- i brutto ifjor. Han jobbet nok overtid, men tenk deg hva en sykepleier kan tjene med litt overtid da? Og hvis du går med den tankegangen om at det er lite lønn i forhold til det viktige arbeidet de gjør, så vil jeg helt ærlig påstå at du ikke ser "viktigheten" i jobben hvis du ser på lønn som en så viktig faktor her. Hold deg unna helseyrkene :D

Lenke til kommentar

Ett år med bedriftsøkonomi kan vel gi deg tittelen bedriftsøkonom. Du får trolig ikke de tyngste jobbene, men kan kanskje få jobb som regnskapsfører eller andre lettere økonomistillinger. Så kan du eventuelt bygge på den til en bachelorgrad om det gir mersmak.

 

Stå på. :)

En bachelorgrad i økonomi er nærmest ubrukelig.

 

Gå for sykepleien, TS.

Lenke til kommentar

 

Ett år med bedriftsøkonomi kan vel gi deg tittelen bedriftsøkonom. Du får trolig ikke de tyngste jobbene, men kan kanskje få jobb som regnskapsfører eller andre lettere økonomistillinger. Så kan du eventuelt bygge på den til en bachelorgrad om det gir mersmak.

 

Stå på. :)

En bachelorgrad i økonomi er nærmest ubrukelig.

 

Gå for sykepleien, TS.

 

Ok? Hva støtter du din påstand med, når du tusenvis av folk har jobb med bachelor i økonomi? De fleste i bankene har ikke noe annet enn en bachelor i økonomi + evt. rådgiver autoritet(ekstra kurs)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Ett år med bedriftsøkonomi kan vel gi deg tittelen bedriftsøkonom. Du får trolig ikke de tyngste jobbene, men kan kanskje få jobb som regnskapsfører eller andre lettere økonomistillinger. Så kan du eventuelt bygge på den til en bachelorgrad om det gir mersmak.

 

Stå på. :)

En bachelorgrad i økonomi er nærmest ubrukelig.

 

Gå for sykepleien, TS.

 

Ok? Hva støtter du din påstand med, når du tusenvis av folk har jobb med bachelor i økonomi? De fleste i bankene har ikke noe annet enn en bachelor i økonomi + evt. rådgiver autoritet(ekstra kurs)

 

 

Det er mulig han tenker i forhold til å få en "prestisjejobb" innen økonomi. Jeg antar at konkurransen er ekstremt høy og at en vanlig bachelorgrad for mange stillinger rett og slett ikke er nok.

 

Men med tanke på at trådstarter ønsker en kort utdanning, så regner jeg med at hun heller ikke forventet en toppstilling i privat næringsliv. 3 år sykepleier er jo heller ikke hva jeg ser på som en kort utdanning.

 

Mitt svar var basert på at flere av mine medstudenter for noen år tilbake hadde jobber som regnskapsmedarbeidere/lønnsmedarbeidere og lignende alt før de hadde fullført første år, så jeg ville tro at en tittel som bedriftsøkonom vil kunne kvalifisere til kontorjobber som er noe lettere enn hva en mastergradstudent ser etter. I tillegg vil det i mange bedrifter også være mulighet for å stige i gradene på sikt, så sant man viser seg å være flink. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...