Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stasjonsvogn. til under 80k, blir pappa sommeren


Anbefalte innlegg

Jeg blir pappa i juli, så må ha en familiebil. Bor i Oslo sentrum, bruker bil veldig lite i hverdagen. Så trenger en så billig bil som mulig, men fortsatt en viss grad av sikkerhet.

 

Jeg er veldig åpen til biler å titte på, men har dårlig erfaringer med biler fra PSA (Citroen, Peugeot og Renault) så holder meg unna de.

 

Har du noen tips, til hva jeg bør satse på? 

 

Kriterier

  • 80 000,- maks (inkl. omreg, årsagivt, skal kjøpe kontant, så ikke særlig fleksibel)
  • Stasjonsvogn av litt størrelse
  • Automatgir
  • Cruisecontrol
  • Automatisk klimaanlegg
  • Antiskrens

Biler jeg har tittet på

 

Golf stv. 

Høyt priset

 

Touran

-Ruster

-Svinghjulsproblemer

-DSG på gammel bil

 

Octavia 2007 og nyere

-DSG på gammel bil

 

Ford Mondeo

Aner ikke noe om disse

 

Merc E-klasse w211

Liker disse veeeldig godt, men må opp i skikkelig høy km til budsjettet

 

BMW 5 serie

Liker disse veeeldig godt, men må opp i skikkelig høy km til budsjettet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med det budsjettet skal du styre unna både E-klasse og 5-serie.

En 211 i denne prisklassen er en bil jeg ville styrt unna for alt i verden, her kan man lett gå på en økonomisk smell.

 

Jeg har 211 selv og er veldig fornøyd, men det er en 211 i en helt annen prisklasse og ikke minst en bil der flere av de større feilene på 211 har blitt utbedret..

Lenke til kommentar

Med det budsjettet skal du styre unna både E-klasse og 5-serie.

En 211 i denne prisklassen er en bil jeg ville styrt unna for alt i verden, her kan man lett gå på en økonomisk smell.

 

Jeg har 211 selv og er veldig fornøyd, men det er en 211 i en helt annen prisklasse og ikke minst en bil der flere av de større feilene på 211 har blitt utbedret..

 

Hvorfor skal han det? En 5 Serie E39 (Som blir innenfor budsjettet til TS) Runder glatt 500K om vedlikeholdet er blitt fulgt opp

 

 

Lenke til kommentar

 

Med det budsjettet skal du styre unna både E-klasse og 5-serie.

En 211 i denne prisklassen er en bil jeg ville styrt unna for alt i verden, her kan man lett gå på en økonomisk smell.

 

Jeg har 211 selv og er veldig fornøyd, men det er en 211 i en helt annen prisklasse og ikke minst en bil der flere av de større feilene på 211 har blitt utbedret..

 

Hvorfor skal han det? En 5 Serie E39 (Som blir innenfor budsjettet til TS) Runder glatt 500K om vedlikeholdet er blitt fulgt opp

 

Med E39 snakker vi om en generasjon eldre enn 211 som er nevnt som et eksempel, jeg antar helt uten videre at det ikke er så interessant å gå for en konstruksjon fra tidlig 90-tall når man samtidig tenker på 211 som er en modell fra 2003 (samme året som siste E39 er fra..)

 

Dessuten er billig premiumbil ofte svært dyrt å ha i lengden.

Lenke til kommentar

 

Med det budsjettet skal du styre unna både E-klasse og 5-serie.

En 211 i denne prisklassen er en bil jeg ville styrt unna for alt i verden, her kan man lett gå på en økonomisk smell.

 

Jeg har 211 selv og er veldig fornøyd, men det er en 211 i en helt annen prisklasse og ikke minst en bil der flere av de større feilene på 211 har blitt utbedret..

 

Hvorfor skal han det? En 5 Serie E39 (Som blir innenfor budsjettet til TS) Runder glatt 500K om vedlikeholdet er blitt fulgt opp

 

Ja, dem er det mange av. En hel bil på finn.no, 9 stykker i hele Europa (autoscout).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt.

E39 blir for gammelt ja. Som en kompis av meg sa: "bakhjulstrekk og ikke antiskrens, så slipper du å tenke på bakovervendt barnesete. For du kommer til å komme baklengs inn i de fleste situasjoner" :)

 

For å pirke litt så er E39 en ganske moderne bil.  :dremel:

Lenke til kommentar

DSC ble levert på de senere modellene av e39 ser jeg. Og de oppgraderte forstilling, og styring på modeller etter facelift.

 

Men det er ikke til å komme unna at det er en bil designet på første halvdel av 90 tallet. Det er over 20 år siden

 

Noen som har boe erfaring med Mondeo fra 2005-ish?

http://www.finn.no/66416234

 

Eller disse?

http://www.finn.no/71086161

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

 

Noen som har boe erfaring med Mondeo fra 2005-ish?

http://www.finn.no/66416234

Jeg kjøpte 2004 mod som hadde gått 180k for 40k for 2 år siden, med ny takboks. Synes prisen over var litt høy, kanskje.

 

Foringer bak (ca alle sammen) var dårlig og jeg hadde lekkasje i en støtdemper,

Hadde en 04 mondeo. Kjørte den rundt 50000 problemfrie kilometer før jeg solgte. Men var ikke gått mer enn 150k km når jeg solgte.

 

Men om du går for en diesel, sjekk om den har montert av-knapp til kjørevarmeren. Om ikke så er det stor sjanse for den funker dårlig. De har en tendens til å kokse tett om man ikke slår den av på småkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noen som har boe erfaring med Mondeo fra 2005-ish?

http://www.finn.no/66416234

Jeg kjøpte 2004 mod som hadde gått 180k for 40k for 2 år siden, med ny takboks. Synes prisen over var litt høy, kanskje.

 

Foringer bak (ca alle sammen) var dårlig og jeg hadde lekkasje i en støtdemper,

Hadde en 04 mondeo. Kjørte den rundt 50000 problemfrie kilometer før jeg solgte. Men var ikke gått mer enn 150k km når jeg solgte.

 

Men om du går for en diesel, sjekk om den har montert av-knapp til kjørevarmeren. Om ikke så er det stor sjanse for den funker dårlig. De har en tendens til å kokse tett om man ikke slår den av på småkjøring.

 

Bilen har vært bra ellers! Byttet alle dempere til koni fsd (fikk de på 80% restlager pris hos torshov) og nye foringer, og den er veldig fin å kjøre nå. Jeg har faktisk diesel og ikke av-knapp på varmeren. Det ryker og tar helt av. Nesten litt flaut å levere i barnehagen :) Får vel ta sikringen eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Du kan fint få en facelift E39 med lav kilometerstand til godt under 80.000. Du må bare lete litt til du finner et eksemplar som ikke er overpriset.

 

Folk må også huske at disse premiummerkene ligger en del foran. Min E46 er faktisk en hel del mer moderne enn den Mondeoen vi hadde før (2005). Den gikk forresten til helvette, alt av foringer bak og andre ting som ble svindyrt.

Lenke til kommentar

Min facelift E39 fra 2003 har veldig lite til felles med min mor sin gamle E39 fra 1996. Med tanke på utstyr og slike ting så er det jo noen ting som henger litt etter på selv min 2003-modell, slik som fravær av fancy LCD-skjermer, og multimedia-system man kan koble til mobiltelefonen. Derimot så kan litt mer spenstig teknologi som luftfjæring, adaptiv servo, komfortseter og parksensorer være litt mer vanlig å finne på en eldre premiumbil fremfor en nyere Toyota.

 

Det tar meg også til det neste poenget mitt, og det er vedlikeholdskostnader. Nå nevnte ikke TS noe om driftskostnader, men en Octavia til 80.000 er mye billigere enn en E39 til 60.000, og mye av årsaken til dette er rett og slett fordi det er mer som kan bli ødelagt. Jeg nevnte luftfjæring, som man nesten garantert må fikse i løpet av eierskapet til en E39, og det er en skikkelig møkkajobb som brenner i lommeboka.

 

Jeg vil egentlig ikke anbefale noen å kjøpe en E39, eller E46 og W211 forsåvidt, med mindre de har peiling på hva det innebærer. Hvis man ikke er redd for å skur litt selv, og synes litt dyre deler er verdt en fantastisk kjøreopplevelse så kan man kanskje begynne å snuse litt på gammelt, tysk premium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...