Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsene bør byttes sier merkeverkstedet?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rust? Hvor?

Du har en slitekant, som kan være grei å file vekk. Så sant tykkelsen på sliteflaten er innafor så er det helt greit.

 

Har selv opplevd at merkeverksted (Opel Oldervoll i Drotningsvik i Bergen) prøver seg på noe lignende, da var bremsene henimot nye. Jeg hadde tilogmed kjøpt alle delene på samme stedet, så jeg kunne dokumentere når delene var kjøpt (par måneder i forveien) bare ved å be de sjekke sine egne systemer. Det var rett og slett kostelig å se det pionrøde fjeset på kundebehandleren, som først hardnakket hadde påstått at bremsene var snart utslitt...

Moralen er: Finn deg et annet (merke)verksted. Og gi gjerne beskjed til disse at du ikke finner deg i å bli lurt.

Lenke til kommentar

Hei og takker for svar.

 

Ja, har blitt litt betenkt angående dette Fordverkstedet. Har spurt om pris på å få byttet olje på girkassen (manuell) da bilen har gått snart 150.000km, og ble da fortalt på en ganske så brydd måte at der er evigvarende olje på girkassen som ikke skal byttes.

 

Jeg vet nå ikke jeg, ingenting varer vel evig. Dessuten syns jeg bilen uler noe mer enn jeg er vant til ved motorbrems, spesielt når bilen er kald. Er jo en billig måte å forsikre seg på ved å bytte den oljen. Litt merkelig at man setter seg i mot en kunde sitt ønske på slikt vis.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Opplegg med "evigvarende" olje har vært bra for girkassebransjen, spesielt automat. Der har de fått solgt en del ekstra kasser.

 

Virker rimelig useriøst når de helt sikkert kunne ha fakturert 1 timer i arbeid og et par liter av den dyreste oljen vet et skift som gjøres på 15 min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går det bruneste partiet på skiva vekk med bruk av stålbørste ?

 

Det er vel lite tvil om hvordan reglene skal tolkest ved synlig korrosjon på ytterkant bremseskive ?

 

Om du vil ha denne gjennom er det snakk om relativt liten innsats.

 

Jeg tror mange hadde latt denne gå ved ett opparbeid kundeforhold, notis om godkjent men med visning på utbedring på normal EU kontroll men reglene er nok tolket rett.

Lenke til kommentar

Ikke så kritisk med bytte av olje på manuell, da det ikke blir like mye "slitasje" på oljen der som på Automat.

 

 

Skal man bytte på "moderne" automat må man flushe ja. Skal man bare bytte får man bare ut 1/4 del av oljen av gangen, så man må gjenta prosessen mange ganger og det blir aldri helt bra. På verksted blir dette dyrere enn å kjøre en flush.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det mørke feltet midt på br.skiva og utover. Ligger rust bak dette. Plutselig flaker det av. Akkurat nå er det veldig lite og langt ifra nok til å bytte.

 

Jeg vil tippe det viser seg bedre om et par mnd. Bare kjør.

 

Å anbefale noen å bytte denne skiva etterhvert, gjerne før man drar på sommerferie/roadtrip, kan være lurt. Ta en ny vurdering til sommeren.

 

Det er bedre å gi kommentaren på service enn å ikke gjøre det. Hvis de skivene er rustne til sommeren så går det plutselig som reklamasjon fordi det ikke ble anmerket på service.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...