Gå til innhold

Jobber gratis for ingeniør bedrifter (Elkraft, Automasjon, ledelse osv)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter tunge tider innen oljeindustrien og sterkere konkurranse enn noen gang tidligere sliter nyutdannede ingeniører med å komme ut i arbeid. Lite relevant arbeidserfaring utenom mindre prosjekter utført på skolen og større bachelor oppgaver er det vanskelig å ta til seg nye utfordringer når alle jobb annonser krever minimum 3 års arbeidserfaring og oftest 5-10 år.

Det fører til at mange som meg sitter uten arbeid og søker daglig jobber, jeg nærmer meg nå 400 søkte jobber med minimale tilbakemeldinger, der alle konkluderer med at stillingen er blitt besatt av en med mer erfaring.

 

Små prosjekter er blitt prøvd ut her og der på fritiden for å holde motet oppe og for å opparbeide meg kompetanse på fritiden, og mest av alt for å prøve å holde CVen fri for hull. Det ser aldeles ikke bra ut med hull på CVen. 

 

Nå har jeg kommet til et punkt der jeg er avhengig av inntekter for å greie meg ettersom jeg ikke tar noe Nav hjelp, og hvis jeg søker nav støtte vil jeg få minimalt med penger (opp mot 4 tusen i måneden om jeg ikke tar feil). Det vil ikke kunne dekke lån, regninger, mat osv. 

 

Jeg har så valgt å annonserer meg selv som gratis arbeidskraft for dem som vil ha en dedikert og FLINK ingeniørutdannet ung mann. Jeg jobber gratis hos DEG mot at jeg blir opplært og opptjener kompetanse. Jeg har bakgrunn fra Maritim Elektro-Automasjon fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold og bor i øyeblikket i Drammen/Oslo men er villig til å flytte på meg hvis jobben krever det.

 

Jeg har gode kompetanser innen Elkraft, Automasjon, ledelse og annet i tillegg til fagbrev i IT-Drift fra tidligere (Vennligst se CVen i vedlegget)

 

Ved å ansette meg vil NAV kunne bistå med noe som heter Lønnstilskudd

 

Kort om Lønnstilskudd:

Midlertidig lønnstilskudd skal bidra til å øke mulighetene for å få jobb, ved at du kan bli ansatt i en virksomhet i en begrenset periode. Du får ordinær lønn og ansettelse i hel- eller deltidsstilling, mens arbeidsgiveren din får et tilskudd til lønnen din.

 

 

På denne måten vil firmaet kunne bidra til at nyutdannede ingeniører får opplæring, erfaring og kompetanse samtidig som firmaet vil få gratis arbeidskraft som er win-win situasjon.

 

Jeg ønsker med dette innlegget å informere alle sammen om denne unike muligheten. Hvis du skjenner noen som kanskje kunne vært interessert så ønsker jeg gjerne å bli kontaktet. jeg laster opp CVen min slikt at den er lett tilgjengelig

 

Kravet jeg har for bedriften som eventuelt ønsker meg med på laget er som følgende: 

Bedriften SKAL være en seriøs aktør.

Bedrifter SKAL kunne gi meg utfordringer og lære meg opp.

Bedriften SKAL dekke eventuelle reiser for meg

 

Med dette ønsker jeg å avslutte med 2 ting.

 

1. Jeg vil ønske alle med en slik situasjon som meg masse lykke til med jobbsøkingen.

2. Jeg ser fram til noen gode tilbakemeldinger ;)

 

 

NB!

Jeg gjorde noen oppdateringer til CV'en og lastet derfor opp en ny versjon. Vennligst se gjennom og si ifra om det er noe annet. Bilde vil bli lagt til senere.

CV.pdf

Endret av korani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker deg masse lykke til med jakten! :)

 

Sliter selv med å komme ut i jobb. Men jeg har en utfordring i form av hull i CV´en som jeg går utifra er en stor motstand for meg. Men jeg gir ikke opp. Tok noen gale valg i livet i ungdomstiden, noe som førte til at jeg mangler VGS utdanning per i dag. Men går for tiden på voksenopplæring (elektro), og er på bedringens vei utdanningsmessig. Må bare stå på, både du og jeg! ;)

Endret av OhEasy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

ER i akkurat samme situasjon. Jeg har derimot blitt innkalt på en del intervjuer. Har vært arbeidsledig i et år nå. Søkte meg som lærer på vgs innen automasjon. Fikk avslag men var en sterk kandidat og ble innstilt som nummer 2. FIkk på det grunnlaget vikariat i samme stilling inntil han som fikk jobben kunne tre inn. Får maks 2 måneder vikariat, men er gode penger i en slik stilling pluss at man får en fot innenfor bedriften. 

 

Stå på, har trua på at jobbmarkedet endrer seg til det bedre! Dersom du har bedrifter i nærheten som har noe automasjon, stikk innom og spør om jobb og lever CVen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange oppmuntrende tilbakemeldinger som jeg setter stor pris på.

 

Hvis du vil så kan du legge ut samme på Facebook og la folk dele.

 

AllFather jeg kan se poenget ditt og vet det er veldig mange som gjør nettop dette. Men samtidig er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå fram for det, jeg føler at jeg henger meg ut foran alle venner og familie som vil se posten min :p

 

Det blir på en måte litt kleint når alle skal se at jeg er så desperat etter jobb at jeg legger det ut for alle mann fritt fram hvis du skjønner.

Endret av korani
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbakemelding på CV-en:

 

BIldet er ikke bra nok. For mørkt (lyset er for dårlig), du må ha en lys skjorte på og smile litt mer. Søk opp "pwc" på linkedin og se hva slags bilder de ansatte har. 

 

Videre er det noen skrivefeil, f.eks. stor forbokstav hvor det ikke skal være noen, og i tillegg noen særskrivingsfeil (noen ord som ikke skulle vært delt eller som skal knyttes sammen med bindestrek). 

 

Eksempler er data kunnskaper, ingeniør utdanning, Forkurs, ingeniør kurs, IKT-Driftsfag, IT-Bransjen, hybrid drevne etc. Alle disse er feil

 

Jeg lurer også på om CV-en kanskje er i overkant lang, med for mange irrelevante erfaringer og utdanninger. Kutt ned på det minst viktigste (det eldste uten relevans). Punktet om datakunnskaper burde kanskje flyttes lengre opp, da dette er ganske viktig?

 

Til slutt burde referansene allerede være oppgitt. Arbeidsgivere gidder ikke ringe deg for å få en referanse. De har lyst til å ringe direkte til referansen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til slutt burde referansene allerede være oppgitt. Arbeidsgivere gidder ikke ringe deg for å få en referanse. De har lyst til å ringe direkte til referansen

Arbeidsgivere sjekker referanser etter at du har vært på intervju. Det er ikke nødvendig å oppgi referanser i CV-en. Hvis de ber om referenser i annonsen, så legger du dem i et nytt vedlegg.

 

Jeg lurer også på om CV-en kanskje er i overkant lang, med for mange irrelevante erfaringer og utdanninger. Kutt ned på det minst viktigste (det eldste uten relevans). Punktet om datakunnskaper burde kanskje flyttes lengre opp, da dette er ganske viktig?

Den er ikke for lang, men den er skrevet litt feil. Han har altfor lite detaljer om de nyeste jobbene og altfor mye om de gamle. Så Korani jeg foreslår,

 

Utdanning

1. Skriv langt mer om din elektroutdanning, hva har du lært? Bruk gjerne bulletpoints.

2. Fjerne forkurs, og fjern Åssiden. Forkurs er helt unødvendig å nevne, og åssiden blir for gammelt.

 

Jobb

1. Skriv mer om hva du gjorde i dine nyere jobber. Hva slags kompetanse har du fått?

2. Fjern støttekontakt, fjern cyberen. Irrelevante jobber fra 10 år siden vil skade deg, ikke hjelpe deg.

 

Ikke glem, de ser bare på CV-en din i et minutt før de bestemmer seg. Da er det viktig at de lett kan se din kompetanse. Jeg vil også foreslå at du også søker IT-jobber og lager en ny CV som er fokusert på IT. De arbeidsløse ingeniørene har mye kompetanse i elektronikk, men de kan lite om IT. I tilegg vil jeg nevne at du bør bruke en større tekststørrelse i jobb og utdanningseksjonen, og bruk bare en størrelse i din CV.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange fine og viktige innspill for en bedre CV som jeg helt klart skal se på, jeg tror så i tilfelle at den gamle CVen var bedre, jeg utvidet den og la til mer Som jeg personlig også syntes var unødvendig etter forespørsel fra en annen bruker og tenkte muligens han har rett. Men da gjør jeg som flere av dere sier og går gjennom alle punktene dere har pekt ut. Takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Til slutt burde referansene allerede være oppgitt. Arbeidsgivere gidder ikke ringe deg for å få en referanse. De har lyst til å ringe direkte til referansen. 

Her er jeg sterkt uening. Dersom referansene er oppgitt kan det være arbeidsgiver ringer uten å sjekke med deg at det er greit at de kontakter referansene. Dette kan medføre stor belastning på referansene dersom mange ringer uten at de har fått beskjed. Pluss at de kan si ting som "har han brukt meg som referanse" noe som ikke er bra. 

 

Referanser oppgis på forespørsel er det beste å skrive mener jeg. Spesielt når CVen ligger åpen på nett. 

Lenke til kommentar

Hmm, litt uklart hva du mener egentlig.

 

I info fra NAV står det at du får vanlig lønn fra bedriften mens bedriften får et midlertidig lønnstilskudd etter en vurdering av din situasjon hos NAV.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/Relatert+innhold/tidsbegrenset-l%C3%B8nnstilskudd#chapter-1 

 

Er det ikke da lurt å ha vært i kontakt med NAV først?

NAV vil også ha oversikt over bedrifter som har interessert for denne typen ansettelser.

 

Men å kalle det gratis blir feil - og det vil også undergrave mulighetene for andre til å få vanlig lønn dersom det blir mange nok som underbyr hverandre i lønnskrav.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rune, jeg har vært i samtaler og møter med nav og kom fram til denne løsningen sammen med kontaktpersonen min der. Nav vil betale 100% av lønnen direkte til meg mot at jeg jobber for et seriøst firma der jeg kan få opplæring, kompetanse og erfaring, dette vil dem gjøre fra 3 måneder og opp til 1 år i det verste tilfellet.

 

Det er absolutt gratis for arbeidsgiver i denne perioden (som dem og nav blir enig om)  ;)

Endret av korani
Lenke til kommentar

Tilbakemelding på CV-en:

 

BIldet er ikke bra nok. For mørkt (lyset er for dårlig), du må ha en lys skjorte på og smile litt mer. Søk opp "pwc" på linkedin og se hva slags bilder de ansatte har. 

 

Videre er det noen skrivefeil, f.eks. stor forbokstav hvor det ikke skal være noen, og i tillegg noen særskrivingsfeil (noen ord som ikke skulle vært delt eller som skal knyttes sammen med bindestrek). 

 

Eksempler er data kunnskaper, ingeniør utdanning, Forkurs, ingeniør kurs, IKT-Driftsfag, IT-Bransjen, hybrid drevne etc. Alle disse er feil

 

Jeg lurer også på om CV-en kanskje er i overkant lang, med for mange irrelevante erfaringer og utdanninger. Kutt ned på det minst viktigste (det eldste uten relevans). Punktet om datakunnskaper burde kanskje flyttes lengre opp, da dette er ganske viktig?

 

Til slutt burde referansene allerede være oppgitt. Arbeidsgivere gidder ikke ringe deg for å få en referanse. De har lyst til å ringe direkte til referansen. 

det og si man skal ha referansen på cv er nå ganske feil, og tar lite hensyn til de som referanse for deg . om jeg som referanse ble oppringt av flere hundre arbeidsgivere bare for de har muligheten til det , jeg oppgir ikke referanser før etter førstegangs intervju, eller uten at de kontakter meg for og få referansene mine ,  rett og slett for og skåne de som er referanser .

 

som op sier har han søkt på snart 400 jobber , om bare 1/4 av disse ringer til referansene så er det allerede en belastning for personen som er referanse , hadde det vært meg hadde jeg bedt deg og slutte og bruke meg som referanse.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rune, jeg har vært i samtaler og møter med nav og kom fram til denne løsningen med sammen med kontaktpersonen min der. Nav vil betale 100% av lønnen direkte til meg mot at jeg jobber for et seriøst firma der jeg kan få opplæring, kompetanse og erfaring, dette vil dem gjøre fra 3 måneder og opp til 1 år i det verste tilfellet.

 

Det er absolutt gratis for arbeidsgiver i denne perioden (som dem og nav blir enig om)  ;)

har du fått dette skriftlig fra nav , aldri ta noe muntlig fra nav som god fisk , de sier gjerne en ting og gjør noe helt annet .

Lenke til kommentar

 

Til slutt burde referansene allerede være oppgitt. Arbeidsgivere gidder ikke ringe deg for å få en referanse. De har lyst til å ringe direkte til referansen. 

 

Det kreves uansett samtykke fra kandidaten før man lovlig kan kontakte referansene. 

 

Kilde ? 

Lenke til kommentar

Når det gjelder NAV kan de bidra litt mer enn økonomi og lønnstilskudd. Anbefaler at du også tar kontakt med NAV- kontoret ditt for å melde deg arbeidsledig. For alt du vet så kan det godt være en arbeidsgiver som har etterspurt en ingeniør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv på jakt etter elektrojobb (i Trondheim og omegn) og ser mye relevant i CV'en din. Jeg ville ha spisset nøkkelkvalifikkasjoner en del. Ca fem stykk rent personlige og fem jobb relevante.

 

Videre er umålbare utsagn som f. eks "god kompetanse i MS Office" noe jeg tror det rynkes på nesa over.

 

Til slutt kanskje ha med noe om fritida interesser?

Lenke til kommentar

Jeg er enig at nøkkelkvalifikasjoner, (og det burde stått helt øverst etter person info), altså før arbeidserfaring og utdannelse på CVen. Der skriver man kort hva man kan, ikke alt trenger å være med, men det som er relevant for den jobben du søker på.

 

Arbeidsgiver leser det aller viktigste som er arbeidserfaring, der burde det stå hva du har oppnådd isteden for hva du har gjort, du kan nevne hvordan og med hvilke verktøy, hva nå det måtte være i ditt tilfelle, Men vær kort og presis. Har du lite ingeniørerfaring kan du skrive hva du gjorde på Bacheloroppgaven, hva du fikk til. Men vær kort her også. Få vekk skrivefeil, få deg lysere bilde hvis du skal bruke bilde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...