Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

16 år gammel gutt - røyking og drikking


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kan starte med å skrive at jeg er 16 år og danser (hip hop). Blandt andre dansere og i miljøet generelt røyker de fleste hasj og en del røyker også sigaretter fast. Drikking har det ikke blitt så mye av egentlig, da jeg rett og slett ikke drar på så mange fester og er egentlig ikke sånn sinnsykt glad i å drikke. Har egentlig noen spørsmål tilknyttet til hver ting.

 

Sigaretter:

Jeg skal være ærlig å si at jeg sliter veldig med presset når en av kameratene mine har en pakke røyk. Det er veldig lett for meg å ta en sigg da. Kan godt hende at jeg føler meg kulere eller noe på grunn av at mine danse-idoler røyker (lol), vet ikke hvorfor det har blitt at jeg har begynt å smårøyke. Klarer heldigvis å holde meg til å røyke med andre, røyker så og si aldri alene. Også rett og slett er det jævlig teit av meg å sløse bort talentet mitt med noe så dumt som å røyke vanlige sigaretter.

 

Lurer rett og slett på hva slags tanker jeg burde ha når jeg blir tilbudt røyk for at jeg skal klare å si nei. For jeg vet jo selv at det å bli avhengig av det er noe drit.

 

Hasj og alkohol:

Ja, nå har det seg sånn at jeg kanskje tar meg noen trekk av en joint i måneden (mest sannsynlig mindre enn det også). Har en sånn policy med meg selv at jeg ikke skal bruke penger på det selv, men hvis noen har så kan jeg godt ta noen trekk. På den måten blir det aldri ofte at jeg røyker. Og så har det seg jo sånn at jeg veldig sjeldent drikker alkohol. 

 

Er det veldig farlig at jeg tar noen trekk inni mellom?

 

Takker for alle svar. Dere kan godt drøfte litt rundt de forskjellige spørsmålene så jeg får litt bedre innsikt.

 

Peace



Anonymous poster hash: 440fd...67a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farlig og farlig, nei, det er det ikke, men det går negativt utover helsen din.

 

N¨r det gjelder hasj, det er kanskje ikke så farlig i utgangspunktet, men mine observasjoner er at de som starter med det gjerne får et liv der alt dreier seg om røyking, det er alt dem lever for. Jeg regner ikke med du vil havne der. Dyrt er det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å si nei til røyking:

Her må du bare si "nei", jeg røyker ikke. Det kommer til å bli vanskelig å lengden i komme med unnskyldninger for å ikke røyke for å få empati fra andre. Ta et standpunkt og få respekt for å ikke å røyke. Hvis det mot formodning ikke funker, så er det bare å si at du har en astma som trigges ved røyking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen trekk en gang i blant blir fort noen trekk regelmessig, så en rev flere ganger i uka.

Det du gjør nå er ikke så ille men virker som om du blir påvirket en del av de rundt deg til å starte med ting du egentlig ikke vil.

 

Du må rett og slett ta ett valg, la andre styre deg eller styre deg selv?

Til nå ser det ut som om du har latt andre styre med det resultat at du røyker både vanlig røyk og hasj.

 

Neste gang noen tilbyr deg noe, tenk om det er noe du vil eller om det er noe de vil, vil du starte å røyke? Om du vil det så ta imot :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I yngre alder blir man enklere avhengig av både alkohol og tobakk/snus. Dette er en av grunnene til at det er satt en nedre aldersgrense. Selv har jeg ikke prøvd tobakk/snus, og alkohol startet jeg så smått med da jeg var 19. Nå er det maks et glass i uka (helg) og 1-3 fester i året.

 

Blir man avhengig blir det mindre penger i lomma og mer til staten.

Lenke til kommentar

Nikotin er blant verdens mest avhengighetsdannende stoffet da det er blant stoffene som raskest blir tatt opp i blodet og leverer "rusen" til kroppen.

 

Når kroppen får Nikotin blir det liggende i kroppen i flere uker og kroppen vil ha mer. Røykeavhengighet er ikke noe som plutselig skjer men noe som sniker seg på deg uten at du er klar over det.

 

Jeg begynte selv når jeg var 12 år gammel og jeg kan innrømme at eneste grunnen til at jeg begynte var fordi alle de kule røykte og jeg ville ikke være mindre kul. Det er til dags dato et av de dummeste valget jeg har tatt og som jeg angrer bittert på.

 

Jeg opplever samme type press nesten daglig når det gjelder kaffe. Jeg har aldri drukket kaffe annet enn at jeg har smakt og liker det ikke men nesten hver gang jeg blir tilbudt kaffe i en pause eller på et møte og takker nei så blir det en runde med kommentarer på at jeg ikke har blitt tørr bak ørene enda eller voksen nok. Nå er jo jeg voksen så slikt går ikke inn på meg men dette er nok akkurat det samme som skjer med deg og røyk og da kan du bare si som jeg gjør til kaffe: "nei takk. Jeg har nok uvaner å hanskes med så jeg trenger ikke flere å legge til listen"

 

Dette utløser vanligvis noen kommentarer om at kaffe er kjempesunt og gjør deg mer våken til hvilket jeg svarer at kaffe ikke gjør deg bedre men kaffe har gjort deg dårligere fordi du nå er avhengig av det og fungerer ikke normalt før du har fått dosen din.

 

Når det gjelder røyk så er det jo MYE lettere å finne argumenter for ikke å begynne med det.

 

Når det gjelder penger så er det mange som sier (meg inkludert tidligere) at det spiller liten rolle - de pengene ville man brukt til noe annet allikevel men alt annet ville jo være bedre enn å bruke pengene aktivt på å ødelegge kroppen din. Den eneste kroppen du har og det mest fantastiske verktøyet du noensinne vil eie. Om man absolutt skal bruke pengene på noe slikt så kan du jo heller betale noen 30.000 hvert år for å knekke beina dine.

 

Selv om du da ikke røyker så anbefaler jeg deg å laste ned en app som heter audible og kjøpe en audiobok der som heter 'easy way' så får du et innblikk i hvor forferdelig dumt det vil være å begynne å røyke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tobakk er ikke noe stort problem hvis du bestemmer deg for (og gjennomfører) to ting: aldri kjøpe og aldri spørre om å få, kun ta imot hvis du ubedt blir tilbudt. Det forekommer så sjeldent at du ikke blir avhengig, og samtidig bidrar du til koselig stemning.

Hasj gir interessant rus, men du sløves, det er i alle fall min erfaring. Både første 1-2 døgn, og på lengre sikt, Du kan fungere greit nok i det daglige, men du blir merkbart dårligere til å løse hjernetrim-oppgaver og spille bridge og sjakk. Jeg fant det klokest å slutte, og etter et halvt eller ett år var jeg mitt gamle jeg igjen. Men nå hadde ikke jeg røkt mye, da.

Alkohol bør du prøve ut på deg selv. Noen få takler ikke alkohol, de blir kranglete, men de fleste fungerer bedre sosialt etter noen drammer. Det er viktig å prøve å drikke for mye også, slik at du opparbeider deg erfaring for når det er på tide å bremse med drikkinga den kvelden.

Velkommen i de voksnes rekker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har faktisk funnet ut nylig at røyking er veldig sunt. Alkohol er faktisk noe av det beste du kan drikke da det trener opp levera og forhindrer kreft. Hasj/ cannabis er farlig så sant du ikke bruker sprøyte og skyter det rett i blodet.

 

Det handler om selvkontroll og selvsikkerhet TS. Du har vel svart på spørsmålene dine selv, mann deg opp! Hvis andre "ser rart på deg" for at du sier nei så er de ikke verdt å ha kontakt med. Skikkelige folk og venner godtar og respekterer folk som ikke røyker og ruser seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Risiko for avhengighet og skadevirkninger øker med høyere hyppighet av bruk og dose. Det gjelder nok både alkohol, tobakk og cannabis, men også koffein, sukker og fet mat for den saks skyld. Avhengighet er det som vil føre til økende forbruk, og det er en større trussel en sporadisk forbruk. Det er individuelt hva folk blir avhengige av, men nikotin i tobakk er nok sannsynligvis det du lettest og raskest kan bli fysisk avhengig av. Røyking er den viktigste årsaken til forebyggbar død eller tidlig sykdom, så det å være røykfri er det viktigste du gjør for å verne om helsa di. Jo sjeldnere og mindre du røyker, jo mindre risiko tar du.

Alkohol kan også føre til for tidlig død og sykdom. Det tryggeste hvis du velger å drikke er moderat drikking. Storforbruk er i følge WHO når du går over 21 (for menn) eller 14 (for kvinner) alkoholenheter i uka. Dette tilsvarer for eksempel 21 småflasker med øl. Da tar du en stor risiko. Det er mer skadelig å konsumere mye på en kveld (fyllekule) enn å drikke moderat flere kvelder i uka(2-4 enheter), men det å drikke ofte kan fort før til at en også drikker mer. Å drikke mye og ofte er desidert verst. Mye av skaden som påføres samfunnet skjer ikke direkte av virkningen alkohol har fysisk på kroppen, men hva rusen får folk til å gjøre: Fyllekjøring, vold, sosiale/relasjonelle problemer og ulykker. Hvis du alltid er den som kaster opp, blir fullest, får hukommelsestap eller gjør dumme ting er det et tegn på at du drikker for mye. Det gjelder å drikke rolig, ha kontroll på promillestigningen og kunne ta pause eller stoppe helt opp om du merker at du er på vei til å bli for full. Folk som ikke klarer å redusere drikkingen på tross av gjentatte forsøk og negative konsekvenser er gjerne de som blir bedt om å slutte helt.

Alt som røykes er fysisk skadelig, inkludert cannabis, i hvert fall om det røykes med tobakk. Om det inntas på andre måter er det kanskje ikke så fysisk skadelig, men det kan være potensielt psykisk sjansespill for personer med predisposisjoner, eller personer som bruker for ofte eller for mye. Det ser ikke ut til å være fysisk avhengighetsskapende i lik grad som med alkohol og tobakk, men psykisk er det nok utvilsomt det. Hva som er et "fornuftig" forbruk er nok mye likt som med alkohol: Lite og sjeldent er tryggest, mye og ofte er verst.

Lenke til kommentar

Du er 16 år og hjernen din er ikke fult utviklet enda, når du velger å ta deg en joint, sigg eller en pils så kan det være farlig. Siden hjernen din ikke er fult utviklet kan du få psykiske plager senere som du velger å ta en joint et par ganger i måneden.

 

Siden du ønsker å satse på dansing bør du styre unna tobakk da lungekapasiteten din blir redusert. Du mister ikke venner av å si nei.

 

(av alternativene dine så er hasjen den sunneste om du ikke blander den med tobakk, men vent til du er fult utviklet)

Lenke til kommentar

Farlig og farlig, nei, det er det ikke, men det går negativt utover helsen din.

 

N¨r det gjelder hasj, det er kanskje ikke så farlig i utgangspunktet, men mine observasjoner er at de som starter med det gjerne får et liv der alt dreier seg om røyking, det er alt dem lever for. Jeg regner ikke med du vil havne der. Dyrt er det også.

 

Cannabis er skadelig for ungdom i utviklingsstadiet. Derfor bør ingen under 18 røyke cannabis. Helst til og med 21 år. Det samme gjelder førørig alkohol, selv om skaden er noe annerledes.

 

Sigaretter er noe dritt, jeg unner ingen å røyke hver dag. Det er rett og slett forferdelig. Tro meg, jeg røykte tidligere. (16ish - 25ish)

 

 

Tobakk er ikke noe stort problem hvis du bestemmer deg for (og gjennomfører) to ting: aldri kjøpe og aldri spørre om å få, kun ta imot hvis du ubedt blir tilbudt. Det forekommer så sjeldent at du ikke blir avhengig, og samtidig bidrar du til koselig stemning.

 

Det vil jeg si er et dårlig råd. Sigaretter er forferdelig avhengighetsdannende. Dess mindre man røyker, dess bedre blir effekten, og dess mer ønsker man den.

 

Unngå sigarettene helt om du kan. Sigaretter gjør folk depressive, det koster masse penger, der er helseskadelig (om man ikke bruker som indianerne, i moderasjon og riktig form). Jeg kan garantere at du kommer til å angre om du begynner å røyke OP.

 

Vent til du er mellom 18-21, dra til Nederland og røyk litt cannabis på en lovlig måte da heller. Se frem til det og bruk det som motivasjon, unngå alle rusmidler frem til det, spar alle pengene du hadde brukt på det til turen og se frem til den heller.

 

Fokuser på det som er viktig for en 16 åring! Skole, hobbyer (hip hop dans), jenter, skills etc.

 

Jenter er den beste rusen vil jeg påstå, og den er normalt sett sunn.

 

Du er ikke NØDT å tilpasse deg alle de andre sin oppførsel. Tvert imot, du kan faktisk forsøke å få dem på bedre tanker.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...