Gå til innhold

Her blir Galaxy S7 Edge skrapt opp, brent og knukket


Anbefalte innlegg

De presenterte uansett en ny versjon av ion-x-glasset og presenterte det som det sterkeste mobilglasset, noe jeg reagerte litt på da det jo er produsert noen mobiler med safirglass. (Eller kom de aldri i salg?)

Men safirglass er jo slett ikke glass heller :)

(Det kan ha vært i forbindelse med Apple Watch også)

 

Det står jo uansett på sidene deres:

"They both feature Retina HD displays made from the strongest cover glass used on any smartphone in the world. And now they’re available in an elegant rose gold finish."

http://www.apple.com/iphone-6s/design/

 

 

Apple sørget jo tross alt for at gorillaglassproduksjonen kom igang i stor stil, så det skulle vært rart om de droppet det for en dårligere glasstype.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm safirglass er ikke sterk en plass. Ja, det er det mest ripebestandige, men det er også det eneste det gjør bra. Det er dårligere på alle andre måter. Knuser lettere, reflekterer mye mer, er tyngre, reduserer mobilens lysstyrke og altså tapper mobilen for mer strøm. Safirglass er bare fordi som putter ripesikkert langt over alt annet. For vanlige folk er safirglass svært dårlig.

 

Haha, så de skriver faktisk det på nettsidene sine...

 

https://www.yahoo.com/tech/apple-s-iphone-6s-a-spectacular-1262303423905846.html

 

Apple bruker faktisk Gorilla Glass. Begge kildene sier det skal være sterkere enn Gorilla Glass 3. Vel, både S6 og S7 bruker Gorilla Glass 4... Apple påstår dere versjon ikke er gorilla glass og "spesiallaget" for Apple. Den skal liksom være bedre enn Corning sitt. Vel, det er muligens bedre enn Gorilla glass 3, men når en versjon 4 er ute så hjelper det lite.

 

Jeg leste litt på historien. Mye tyder på at iPhone fikk Gorilla glass i 2007. I 1995 opprettet Corning og Samsung et joint venture selskap kalt Samsung Corning Precision Materials. 13 år før Apple ble blandet inn altså. SCP har fabrikk i Sør-Korea. De ble i 2013 kjøpt helt opp av Corning. I Avtalen så kjøpte Samsung Displays seg inn i Corning og eier en del av selskapet. De Signerte og en 10 års avtale som anslås å være verdt 2 milliarder dollar årlig. Teknikken som blir brukt for Gorilla glass er fra 1960. Det å tro at Apple sin versjon liksom skal være bedre blir bare merkelig og usannsynlig. Spesielt når vi har videobevis som tilsier det motsatte.

 

Anbefaler å se testen av 6S:

Se sandpapirtesten på 48 sekunder. Jeg har sett massevis av tester der ingen klarer å skrape opp skjerm i det hele tatt med alt de har. Det de ikke tester er sandpapir. Og sandpapir er like realistisk som nøkler og det er det som tar skjermer. Det er derfor de riper. Som du tydelig kan se er skjermen helt ødelagt etter sandpapiret. Ingenting overlever det. Så om iPhone 6S er litt svakere enn Galaxy S6 og S7 er egentlig lite relevant. Forskjellen er nok ikke veldig stor. Ser likevel ingenting som tyder på at 6S skal ha sterkere. Spesielt ikke med Cornings tette relasjon med Samsung. Husk alt styret med GT Technologies. Apple kan droppe Corning når som helst. Samsung har 10 års avtale.

 

https://www.corning.com/worldwide/en/about-us/news-events/news-releases/2013/10/news_center_news_releases_2013_2013102201.html

http://www.reuters.com/article/us-corning-jv-samsung-idUSBRE99L1DS20131023

 

Så ellers og flere droptester. Så en flat Galaxy S7 som ikke knuste, mens iPhone absolutt gjorde det. Det er det du vil se i droptester. Veldig varierende resultat. Jeg så en iPhone knuse med fall på siden fra 1,5 meter. Her tidligere har vi et langt større fall helt flatt og den overlevde. Sannsynligvis fordi kraften fra støtet kom veldig uheldig inn mot telefonen og traff glasset på en veldig god måte.

 

Og da har jeg jo faktisk også bevist akkurat det jeg tidligere skrev. Corning sitt gorilla glass er det sterkeste og beste. Det at du har nyeste versjon er nok til å vite at det er det sterkeste. Er visst bare Apple som ikke vil innrømme at de bruker det de og. De må ha sitt eget kule navn. Typisk Apple å ta på seg æren for alle forbedringer i sine produkter. Folk er ikke klar over at det meste av forbedringer kommer fra underleverandører. 

Lenke til kommentar

Det er bare å utføre en seriøs og reproduserbar hardhet og ripetest mellom glasstypene så ser man fort hvilke som er mest ripesikker.

Og som det er påpekt utallige ganger før, så sier droptester på YouTube svært lite om hvilke glasstypene som er sterkest. Man kan lett få det resultatet man selv ønsker.

Lenke til kommentar

Det er bare å utføre en seriøs og reproduserbar hardhet og ripetest mellom glasstypene så ser man fort hvilke som er mest ripesikker.

Og som det er påpekt utallige ganger før, så sier droptester på YouTube svært lite om hvilke glasstypene som er sterkest. Man kan lett få det resultatet man selv ønsker.

Jeg skrev nettopp at de bruker nesten identisk glass, eller helt identisk glass. Hva er det å teste?

Alle bruker Corning Gorilla glass. Jeg skrev originalt at det ikke er vits i å teste da Cornings gorilla glass uansett er best. Viser seg at Apple og bruker det. Så da er det jo ikke noe konkurranse da, og det jeg sa var rett. Nyeste versjon Gorilla glass = sterkest. Hvem skal du teste mot? Er ingen konkurrenter. Hvilken toppmodell bruker ikke gorilla glass?

Og jeg snakker om ripetest, ikke droptest. Droptest på youtube er ubrukelige. Ripetester er ikke. De har mer enn ønskelig usikkerhet for en skikkelig labtest, men det er reproduserbart og verifiserbart osv. Droptest er ikke.

 

Droptester har mest med konstruksjonen å gjøre. Tenker Edge modellene til Samsung er ekstra utsatt, selv om de skulle ha sterkere glass enn en konkurrent i en droptest.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Corning oppgir ikke Apple med fler som kunder, så det er rom for tvil.

 

 

Hvis ALLE bruker gorillaglass, men Apple sier de bruker "Strengthened Ion-X glass", det sterkeste glasset, vil jo en skikkelig utført ripe/hardhetstest avsløre om glassene er like, eller om Apples er mer ripebestandig/hardere.

Er det forskjeller, så er det ikke samme glass.

Lenke til kommentar

Jeg følte i hvertfall at iPhone 5/5s sitt glass var bedre rustet mot småstriper/solstriper enn min nåværende iPhone 6 i hvertfall. Var det ikke slik at de hadde Gorilla glass frem til iPhone 6? Jeg har ikke helt satt meg inn i det, mulig dere allerede har nevnt det.

Lenke til kommentar

Jeg linket ikke til kilder for morro skyld. Den youtube videoen med droptest var ikke for droptesten, det var kilde for at Apple bruker Cornings Gorilla glass. Yahoo artikkelen og. Apple oppgir så godt som aldri hvem de kjøper av. Offisielt så er alle underleverandører til Apple hemmelige og hvor mye Apple er med på det de gjør kan variere fra 0 til 100%.

 

Jeg kan vel komme på et par anledninger hvor Nvidia har sagt at de har bedre grafikk enn konsoll, men det i et nettbrett. Det stemmer ikke av den grunn. Nvidia har likevel tall som viser det. De fant en test som gir dem bedre resultat. For alt vi vet kan Apple mene torque styrken deres er høyere. Det er ikke altfor sjeldent at produsenter påstår noe som faktisk ikke stemmer heller. Det å tro på slike påstander fra produsent er ikke smart å gjøre som forbruker.

 

Les på prosessen for å lage gorilla glass:

"The glass gains its surface strength, ability to contain flaws, and crack-resistance by being immersed in a hot potassium salt ion-exchange bath."

 

Høres kjent ut? Kanskje det kan beskrives som ion-strenghtened? hmm, lurer på om noen har tenkt på det før.

 

Mulig at Apple har fått laget en versjon av gorilla glass som fokuserer mer på å være kraftig mot støt, og ikke så mye på riper. Selv om hovedfokuset til Gorilla glass 4 var nettopp dette...

 

Grunnen til at iPhone 6 oppleves å få mer riper kan være mer uflaks. Som jeg har skrevet tidligere så skal det ikke mye til å få riper om du er uheldig. Nøkler og kjøkkenkniver er ikke et problem, selv om alle tester med det..... Det kan og rett å slett være at en større mobil tar større plass i lomme og dermed strekker stoffet mer. Det gir større press mot skjerm. Det er tross alt det samme som skjer når du trekker et sandpapir over skjermen som vanligvis skjer når du får riper. Hvor stort trykk det er har jo mye å si. Hvis du spiller litt sandvolley og putter mobilen i en litt stram lomme så er du nesten garantert riper.

 

Apple har brukt gorilla glass hele tiden. De kaller det bare ikke det. Hvis du ser på kildene mine så har faktisk Apple innrømmet å bruke glass fra Corning fra og med iPhone 6? De hevder fortsatt at det ikke er Gorilla glass da.

 

Og helt ærlig, hvis Corning har et glass som er bedre enn gorilla glass 4, hvorfor skulle de ikke selge det til andre. Ikke engang sin nære samarbeidspartner Samsung som sannsynligvis og er største kunde?

Lenke til kommentar

Sa de ikke at iPhone 6 og 6 Pluss brukte forskjellige typer glass?

 

En skikkelig ripe og hardhetstest ville kommet til bunns i dette.

Det finnes nå gorilla glass opp til versjon 4. iPhone 6 kan fint ha 3 og 6S ha 4.

 

Lykke til med å finne en slik test. Selvfølgelig er det det beste, men det finnes ikke kommersielt tilgjengelig. Ikke så langt jeg vet hvertfall. Så hjelper ikke å si at en skikkelig test vil kunne komme til bunns i dette. Hvis en slik fantes og jeg visste om den, så hadde jeg linket den for evigheter siden. Hvis du klarer å finne en er jo det veldig bra selvfølgelig, men jeg tror ikke det eksisterer.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

De forskjellige Youtuberne har nok av midler hvis de har viljen til å utføre en slik test.

 

Glasset i 6S og 6S Pluss er forresten laget med "dual ion-exchange process" som såvidt jeg kan se ikke er nevnt på Corning sine sider. Kanskje det bare er jeg som blingser? :)

Apple liker å utvikle og forandre på ting selv, så det meget mulig dette glasset produseres av Corning, men at det verken er gorillaglass, eller brukes i andre produkter.

Lenke til kommentar

Apple liker hvertfall å gi inntrykk av at de endrer på ting.

 

"Dual ion Exhange process" sier jo ingenting. Med mindre du vet hva Apple mener så er dette bare bullshit PR språk. Det det står er at de tar to ioner og bytter på dem. Bytting på ioner er helt standard i kjemi. Det kan du gjøre på videregående. Ioner er jo bare et ladd atom. Så de sier at de bytter på to ladde atomer?

 

Hvis Apple faktisk bare liksom kunne lage sin egen versjon glass som var bedre enn Corning sitt, så hadde de jo gjort det. Regner og med at teknologien de bruker er patentert.

 

Som jeg skrev, Samsung har jobbet med glass og med Corning i over 20 år. De har en fabrikk i Korea. De vet altså mye om glass og hvordan det lages. Apple gjør ikke. Corning gjør. Apple kan be Corning om å alterere på glasset slik at det får andre egenskaper. Altså annerledes prioritering iforhold til forskjellige aspekter ved glasset. Det kan de ha gjort. Dermed blir det på et felt sterkere, og svakere på et annet. Forskjellene er nok likevel minimale. Apple er ekstremt motvillige til å noen gang si at noen andre har gjort noe. At de bruker et spesifikt produkt fra noen andre. De vil alltid gi et uttrykk av at det er deres til enhver tid. Se f.eks til 5K iMacen. De fleste tror det bare er mulig pga Apple sine ingeniører. Og de gir og inntrykk av det.

 

Det finnes nok folk på YouTube med nok midler, men hva med å finne noen som har nok midler, kunnskap, vilje og motivasjon til å gjøre det?

Lenke til kommentar

Med mindre Apple har samarbeidet med Corning for å komme frem til sin versjon av glasset og innehar rettighetene. I såfall er det ikke gorillaglass som alle andre bruker, og heter følgelig ikke gorillaglass.

 

Men vanskelig å vite da både Corning og Apple holder kortene tett inntil brystet.

Lenke til kommentar

Jeg burde egentlig slutte å bli overrasket nå siden det har skjedd så mange ganger. Folk har en utrolig tro på at Apple kan gjøre hva som helst, og at de er innblandet i all slags og gjør alt.

 

Jeg kan garantere deg at Corning har alle mulige rettigheter og patenter på alt glass de lager. Det er ikke som om de bare lager en type. Kan jeg bare få påpeke at selskapet ble opprettet i 1851? Kan jeg få påpeke at teknologien bak dette er fra 1960?

 

Corning har 34.000 ansatte og omsetter for 10 milliarder dollar årlig. Tror du Apple kom i 2007 og liksom bare viste Corning som har laget glass siden 1851 hvordan de lager skikkelig glass? De er ranket #297 i verden av Forbes, så godt som utelukkende med å selge glass. Det er ekstremt. Tror du de 34.000 ansatte gjør ingenting? De må være ganske inkompetente om et selskap som kan nesten ingenting om glass som Apple bare kommer og lager en forbedret versjon av glasset.

 

Det får være grenser for hva Apple liksom gjør. Corning er selskapet som driver med glass. De er ekstremt gode på det og tjener enorme mengde penger.  Hvilken motivasjon skulle Corning hatt til å liksom bare gi Apple rettighetene? Da kan Apple bare få lagd det hos noen andre. Eller de kan gjøre det selv. Hvis Apple vet hvordan og har rettigheter og patenter kan de lett sette opp og starte stor produksjon innen kort tid og spare mye penger. De har masse kapital. Apple er ekstremt opptatt av marginer og å kutte kostnader. Likevel kjøper de av Corning, hele denne tiden.

 

Det å tro at Apple har utviklet disse glassene, eller vært med utover å fortelle Corning hva de vil ha er ekstremt ulogisk. Det å tro at Apple er innblandet utover dette er som å ha en ekstrem tro på Apple. Spesielt med tanke på at Samsung er så dypt involvert i Corning. Hvis Corning kan lage noe nytt og bra, så bruker Samsung det. Sett Galaxy Edge modellene? Det er en del av Corning og Samsung samarbeidet. Apple er bare en kunde for Corning.

 

De sa og de lagde en egen timing controller for 5K iMac. Spoiler: De gjorde ikke.

 

Samsung er faktisk selskapet som driver med alt mulig. Ikke Apple. Apple er selskapet som holder alt hemmelig  og gir inntrykk for at alt de gjør er deres fortjeneste. Det er derimot ganske lett for alle som følger med å se at det ikke er tilfellet. Apple driver med et buisnessformat som baserer seg tungt på underleverandører. Apple bruker svært lite penger på R&D, der det meste går til AX-serien alene. De bruker sin størrelse som gjør at leverandører kommer dem først med sin nyeste teknologi. Så kommer pressekonferansen og viser hva "Apple har fått til". Så går du og ser på produktet og identifiserer hva det faktisk er. Så er det liksom massevis av logoer fra andre selskaper. Skjermen til iPhone er en del av iPhone. En av de mange delene Apple kjøper av andre som har peiling på det. Et område de sparer penger på med å ikke gjøre noe, de bare kjøper det beste. Se på en Samsung telefon til sammenligning. Samsung er ansvarlig for utrolig mye der, men selv ikke de lager alt.

Lenke til kommentar

Vel, man kan egentlig takke Apple for at gorillaglass kom i bruk i mobiler så tidlig som det gjorde.

http://www.cultofmac.com/304120/corning-gorilla-glass-4/

 

Så hvorfor er det liksom så utenkelig at Apple kan ha samarbeidet med f.eks Corning for å utvikle et eget glass med litt andre/bedre egenskaper enn "vanlig" gorillaglass?

Apple har tross alt ganske oppegående folk på lønningslisten vettu :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Right now, Corning is touting Gorilla Glass 4 as the world’s most exciting and durable smartphone display material."

 

Corning sier altså at Gorilla glass 4 er det sterkeste. Dette er rett fra kilden din. De som lager både Gorilla glass 4 og Apple sitt "ion-glass". Så du har nettopp bevist at Gorilla Glass 4 er sterkest.

 

Apple har oppegående folk, et par av dem vet nok noe om glass og. Corning har 34.000.

 

Ifølge artikkelen er det en person som tror at Apple ikke bruker Gorilla glass. Står ingenting om at Apple sier det. Denne artikkelen beviser jo bare det jeg skriver.

 

Du kan og si man kan takke Samsung for at Corning kom til det stadiet at de kunne tilby Apple Gorilla glass så tidlig. Sikkert mange du kan gi ære for mye forskjellig. Det som iallefall er klart er at det er Corning som har gjort dette, ingen andre.

 

Og jo, det er utenkelig. Apple har ikke kunnskapen og erfaringen som trengs til dette. De har allerede prøvd å lage sitt eget glass. Det endte i katastrofe.

Lenke til kommentar

For å legge til litt. Apple er veldig gode på behandling av aluminium og har mange avanserte CNC maskiner og de har brukt mye tid på å sørge for god kvalitet på produksjonen av produktene sine basert på det. Dette er noe de gjør helt alene og er gode på. De har områder hvor de gjør alt og gjør det bra. Og de har områder der de kjøper fra andre. Glasset er et slik område. Det at de sier de har samarbeidet om å lage noe betyr egentlig ingenting. Selskaper sier ofte de samarbeider om noe. Det betyr ikke at de samarbeider i den forstand vi oppfatter det. Har du forresten en kilde til der Apple påstår offisielt at de har jobbet med Corning for å få bedre glass? Bedre enn Gorilla glass 4 altså. Håper ikke dette var kilden din for å si det?

Lenke til kommentar

Javel..... Du kan si det er PR snakk fra begge sider, men det er faktisk Corning som lager glassene. De har ekstremt mer troverdighet enn Apple. Faktisk er det de som faktisk kan si hva som er sterkest, siden de er de som virkelig vet hvordan alt de lager er.

 

Hvis du vet noe om saffir ville du ikke kalt det laminat, og du ville visst at Corning ikke var redde for det. Jeg beklager hva enn den artikkelen du linket skriver. Anbefaler deg å lese opp på ulempene med saffir. Den har vel minst 5 store ulemper og en fordel. Litt mer ripesikker + massevis av ulemper. Saffirglass er dårligere enn Gorilla glass til mobil. Til klokker og kameralinser er det perfekt.

 

Og jeg kan GARANTERE deg at Apple ikke kjøper glass fra Corning basert på PR og markedsføring fra dem. Markedsføring er mot kunder. Kjøp et produkt med Gorilla Glass!

 

Du er og klar over hva den eneste muligheten for at begge har rett er? Apple bruker Gorilla glass 4. Det er jo faktisk det de sier. Jeg har enda til gode å se hvor Apple offisielt sier at de ikke bruker Gorilla glass 4.

 

Og uansett hvor mye du måtte tro på Apple. Corning er faktisk utrolig mye mer troverdig her. Det går imot all fornuft og logikk å tro at Apple plutselig har laget sin Gorilla glass custom edition som er bedre enn Corning sitt og selges eksklusivt til Apple. Jeg ser ikke hva Apple har gjort for å rettferdiggjøre at du tror så mye på at de har gjort noe?

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at Corning lager glasset til iPhone forresten?

Å legge glass i et kaliumbad og varme det opp til 400 grader burde ikke være så vanskelig, men å produsere det i store nok partier kan være det.

 

Apple har endel patenter på safirglass-laminat som er ment å fjerne en rekke ulemper som safirglass er plaget med, men om det noen gang kommer på markedet er en annen sak.

Som f.eks dette:

http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2013/09/apple-invents-a-fusion-process-that-will-add-a-sapphire-laminate-layer-to-iphone-ipad-future-iwatch-cover-glass.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...