Gå til innhold

Nå kan Vipps revolusjonere måten du handler på nett på


Anbefalte innlegg

Vipps er bra. Om noen år kommer nok ganske sikkert dette (sammen med konkurrerende tjenester) til å fjerne behovet for kontanter helt. Om Vipps var først eller ikke spiller mindre rolle, det viktige er hvem som kommer med en tjeneste som virkelig bryter vei i markedet og tilbyr en gjennomarbeidet løsning som folk flest bruker.

 

Behovet for cash forsvinner når man får en praktisk, anonym løsning styrt av et selskap, eller stat som viser seg tilliten verdig. Vipps oppfyller bare 1 av 3.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde heller foretrukket at Apple, Google eller andre lignende selskaper tok seg av disse løsningene.

Som om ikke makten deres var stor nok allerede så har du tenkt til at disse i tillegg til alt de vet om deg allerede, nå skal få innsikt i alle dine transaksjoner også? Det har gått alt for langt allerede. Maktansamlingen bør settes i revers, uten at det betyr mindre universelle løsninger.

Lenke til kommentar

 

Vipps er bra. Om noen år kommer nok ganske sikkert dette (sammen med konkurrerende tjenester) til å fjerne behovet for kontanter helt. Om Vipps var først eller ikke spiller mindre rolle, det viktige er hvem som kommer med en tjeneste som virkelig bryter vei i markedet og tilbyr en gjennomarbeidet løsning som folk flest bruker.

 

 

Behovet for cash forsvinner når man får en praktisk, anonym løsning styrt av et selskap, eller stat som viser seg tilliten verdig. Vipps oppfyller bare 1 av 3.

 

AtW

1 av 3 er en start. En god start. Så da tar det nok kortere tid enn jeg hadde trodd å komme dit...:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som om ikke makten deres var stor nok allerede så har du tenkt til at disse i tillegg til alt de vet om deg allerede, nå skal få innsikt i alle dine transaksjoner også? Det har gått alt for langt allerede. Maktansamlingen bør settes i revers, uten at det betyr mindre universelle løsninger.

Nå kjenner jeg ikke til detaljene bak Google sitt betalingssystem, men Apple henter ikke data om kjøp via Apple Pay. Apples personvernpolicy (om enn langt i fra perfekt) er en stor del av årsaken til jeg ikke vil tilbake til Google igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

- Vi ser at rundt 30 prosent av nettkundene faller av i betalingsprosessen på vår nettbutikk. Samtidig har vi sett at Vipps har blitt utrolig populært med rundt 1,5 millioner nedlastinger.

 

 

Nå kjenner jeg ikke Elkjøp spesifikkt. Men dette kan like gjerne skyldes at de blir tvunget til å gjennomføre en halv kasseutsjekk i nettbutikken for å finne ut hva fraktpåslaget evt. vil koste dem?

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ett av problemene med Vipps er at det ikke er straksbetaling til kunder i andre banker. 

 

 

Jeg har ikke DnB, men opplever at pengene kommer fram til de jeg sender til med en gang. Uavhengig av tidspunkt på døgn/helligdager etc.

 

Hvilke banker er det som ikke støtter straksbetaling?

 

 

For å oppklare: Når du sender penger, blir det trukket et beløp fra ditt VISA-kort umiddelbart. Hvis mottager er kunde i DNB, får han/hun godskrevet kontoen sin med en gang. Har mottaker konto i en annen bank, blir det som en hvilken som helst annen bankoverføring, og man må vente til neste "synkronisering". Dette er på ingen måte umiddelbart, og hvis du Vippser noen penger fredag kveld, kommer de typisk ikke frem før mandag morgen…

 

(Dette har med når bankene utveksler informasjon med hverandre, og ikke noe Vipps er skyld i som sådan. Hvis jeg overfører penger i nettbanken min til deg her og nå – og vi bruker ulike banker – vil det gå mange timer før du har pengene på konto. Helt uavhengig av om det ser ut på min kontoutskrift at pengene er sendt.)

 

 

Så lengene bankene kun snakker sammen 4-5 ganger i døgnet (og aldri ved helg/helligdag), er det umulig å få til umiddelbare overføringer dessverre. Her må bankene på banen, og bli enig om nye rutiner og API'er som kan kjøres *litt* oftere!

 

---

 

Når det gjelder Vipps og betaling av varer, så er jeg spent på gebyrmodellen. Vil dette være billigere eller dyrere for butikken enn dagens bankaccept? Jeg tar for gitt at Vipps klarer å matche prisene til Klarna (svindyre!!) og Visa (1-3% av sum), men om de klarer å matche vanlig norsk debit-betaling? Nja, jeg tviler litt ...

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke helt se revolusjonen med dette.

 

Hvordan er noe som alerede eksisterer en revolusjon fordi en ny aktør kommer på markedet med samme løsning?

 

Kva løysingar i dag fungerer så enkelt som det er førespegla Vipps vil verta? Næraste eg kjem er PayPal, men mange som ikkje har det.

PayPal finnes jo alt, og du kan betale med PayPal hos Elkjøp alt, er derfor litt usikker på om Vipps kan omtales som en revolusjon?

Lenke til kommentar

 

Vipps er bra. Om noen år kommer nok ganske sikkert dette (sammen med konkurrerende tjenester) til å fjerne behovet for kontanter helt. Om Vipps var først eller ikke spiller mindre rolle, det viktige er hvem som kommer med en tjeneste som virkelig bryter vei i markedet og tilbyr en gjennomarbeidet løsning som folk flest bruker.

 

Behovet for cash forsvinner når man får en praktisk, anonym løsning styrt av et selskap, eller stat som viser seg tilliten verdig. Vipps oppfyller bare 1 av 3.

 

AtW

Nå er jeg virkelig nysgjerrig på hvilket punkt som oppfylles?

 

1) Praktisk

2) Anonym

3) selskap eller stat som viser seg tilliten verdig

 

2 og 3 utelukker jeg, så er spørsmålet om den er så veldig mye mere praktisk når det nesten er raskere å sende over i vanlig nettbank, enn at mottaker er nødt til å registrere seg som kunde hos en leverandør man ikke har tilknytning til fra før.

 

For egen del er jeg DNB-kunde også, men bruker Skandiabanken til alt jeg kan gjøre der, og DNB som reserve. De vil jeg gi minst mulig tilgang og oversikt til annet enn det aller nødvendigste. Dvs, jeg gjør cashinnskudd til de før jeg sender pengene til SB-kontoen min, depositumskontoen min, og alle pensjonsavtalene er knyttet mot dem, samt at jeg har en ubenyttet kreditt på et eget Mastercard.

 

Jeg vil ikke bli Vipps-kunde, ene og alene fordi det er DNB. Jeg liker ikke banken, og jeg har begrenset tillit til dem. Så i mine øyne så scorer de ikke ett eneste poeng.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke helt se revolusjonen med dette.

 

Hvordan er noe som alerede eksisterer en revolusjon fordi en ny aktør kommer på markedet med samme løsning?

 

Kva løysingar i dag fungerer så enkelt som det er førespegla Vipps vil verta? Næraste eg kjem er PayPal, men mange som ikkje har det.

MCash fra SpareBank1 har tilsvarende løsning. Test f.eks. på gmax.no eller interflora.no.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...