Gå til innhold

Vegvesenet: To mulige årsaker til brukollapsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Den kunne like gjerne skjedd om det ble ført opp en betong- eller stålbru, sier han."

 

En påstand, men jeg håper ikke prestisje går på bekostning av sikkerhet.

Stål og betong er nok tryggest i det lange løp, og skal en bruke limtre må en kanskje overdimensjonere mye mer enn hva som er gjort.

En har dimensjonert for 60 tonn og når brua kollapser på 30 tonn betyr vel at det er noe fundamentalt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra tegningen så er den nedre drageren laget av to enheter, skjøtet rett bak lastebilen.

På bildet så virker det som at skjøt mellom fagverk er utført med gjennomgående bolter gjennom innvendige skjøtelasker i stål, som er montert i utfresinger i trevirket.

Arealene på disse laskene synes å være veldig små, og med kort avstand mellom bolter.

Den nedre drageren bærer ikke preg av å ha blitt utsatt for bøyekrefter. Den øvre har tydelige tegn på store bøyekrefter.

Jeg tror at skjøten i den nedre drageren ikke har vært tilstrekkelig dimensjonert for strekkreftene som har oppstått, og at denne har blitt slitt av. Mest sannsynlig så er bolter revet ut av trevirket.

En kort lask har i tillegg en særdeles dårlig evne til å ta opp de vertikale bøyekreftene som oppstår i en slik kontruksjon. Her er nok ikke bøyekrefter fordelt likt utover konstruksjonen, men konsentrert i lasken. Dette kan ha bidratt til å deformere trevirket slik at sprekkdannelser har oppstått.

Det kan se ut som du har rett ifm denne saken hos VG. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...