Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kollega loggfører "alt" jeg sier/skriver


Jarv!s

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har et lite spørsmål. Jeg har en kollega som loggfører/notrer "alt" jeg sier/skriver. Det vil si at vedkommende kan gå i dokumentet å se hva jeg sa om en ting en tid tilbake. Det meste er jobbrelatert men jeg vet jo ikke hvor mye av dette som går som "off topic" altså ikke jobb. Evt hvis jeg gir vedkommende en jobb, og sier noe rundt dette, blir jeg loggført på ordet. Jeg har blitt litt paranoid og er nesten redd det er mikrofon i lokalet. (Tror ikke det er det, men man blir jo litt paranoid.. ) Vi bruker også en chat på jobb, som er satt til og IKKE lagre chattene våres. Men likevell tar personen vare på ALLE chattene. 

 

Jeg personelig føler meg ukomfortabel med dette, og lurer litt på reglene rundt dette? Jeg vil jo nesten kalle dette overvåking? Vi har oppgaver som tilsvarer at vi skal sammarbeide mye, og har mer eller mindre den "samme" jobben. Men jeg har vurdert å gå til sjefen min med dette, da jeg ikke vil bli loggført for alt jeg gjør. 

Endret av Jarv!s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler med deg der. Var borti en kunde som gjorde dette, oppdaget det når jeg kjørte en fjernstyring mot maskinen hans og der var skjermen full av elektroniske gule lapper med all kommunikasjon jeg hadde hatt med ham pluss en million andre samtaler. Det var bokstavelig hundrevis av slike notater. Var fryktelig ubehagelig.

Lenke til kommentar

Føler med deg der. Var borti en kunde som gjorde dette, oppdaget det når jeg kjørte en fjernstyring mot maskinen hans og der var skjermen full av elektroniske gule lapper med all kommunikasjon jeg hadde hatt med ham pluss en million andre samtaler. Det var bokstavelig hundrevis av slike notater. Var fryktelig ubehagelig.

Ja! Men likevell dette var en kunde, og ikke en kollega som du sitter med i samme åpne landskap. Men vil si du vet godt hvilken følelse jeg sitter med! Altså jeg tenker at vi er på en norsk arbeidsplass, og du skal føle deg ganske avslappet i den forstand. Vi er ikke USA.

 

Jeg er redd vedkommende skriver ned ting jeg snakker med andre og jeg vet vedkommende tar mye bilder av skjermen av ting. Så jeg føler faktisk et stort ubehag, spesielt etter vedkommende i går sa jeg hadde sagt noe, som vedkommende kunne vise til i loggen sin... 

Lenke til kommentar

Ikke bare vurder å gå til sjefen din, ta deg en tur og fortell hva som har skjedd og hvordan denne personene oppfører seg mot deg. På en arbeidsplass skal du ikke føle deg utilpass. Om du er med i fagforening hadde jeg informert dem om dette før du går til arbeidsgiveren din slik at du har en støtte bak deg. 

Lenke til kommentar

Høres ut som om denne personen har et problem/en slags mani og det bør man ta opp.

 

F.eks. henvise til arkiveringsregler for firmaet.  Det er minst like viktig å ha et bevisst forhold til når informasjon skal slettes som hvor lenge informasjon skal arkiveres.

 

Dels kan dette være regler som er angitt i loven som at salgbekreftelse/finansielle transaksjoner/inngåelse av avtaler osv skal tas vare på i lang tid.    

 

Derimot kan det være at annen informasjon som ikke er relevant skal slettes etter en viss tid.  Det er jo alltid en viss risiko for at informasjon kommer på avveie og denne typen svært intern kommunikasjon er det ikke gunstig at denne personen f.eks. tar med seg over til en konkurrent hvis personen slutter i jobben.

 

Hvis personen er din leder/arbeidsgiver så er det ganske vide rettigheter som denne har til det som er av kommunikasjon (f.eks. innsyn i eposten din osv) - og da får du heller bruke eget utstyr (pad f.eks.) til det som er rent privat kommunikasjon og legge det til pauser.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De andre kommer med gode forslag i forhold til om dette er råtten overvåking. 

 

For å spille djevelens advokat: 

 

Med TS brukernavn og avatar her på forumet, er du også en av de mest faglige kompetente på jobb? I såfall, mulig dette gjøres for å lære seg jobben bedre, være foreberedt ved sykdom/ferie, eller rett og slett ikke har lyst til å spørre om samme sak flere ganger. 

Og om det så skal vise seg at det brukes for det faglige, så kanskje også dette skulle så bli brukt med deres andre kollegaer, eller oppdatere / lage arbeidsintstruksjoner? 

 

Uansett, har du spørt personen hvorfor ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De andre kommer med gode forslag i forhold til om dette er råtten overvåking. 

 

For å spille djevelens advokat: 

 

Med TS brukernavn og avatar her på forumet, er du også en av de mest faglige kompetente på jobb? I såfall, mulig dette gjøres for å lære seg jobben bedre, være foreberedt ved sykdom/ferie, eller rett og slett ikke har lyst til å spørre om samme sak flere ganger. 

Og om det så skal vise seg at det brukes for det faglige, så kanskje også dette skulle så bli brukt med deres andre kollegaer, eller oppdatere / lage arbeidsintstruksjoner? 

 

Uansett, har du spørt personen hvorfor ?

 

Hei, kan nok sies at jeg er vedkommende "leder". Men grunnen til at jeg ble satt ut, var fordi vedkommende refererte til ting jeg har sagt. Og jeg er for, at folk kan dokumentere alt som må læres! Ikke missforstå meg, men her er det mer ordrett ut av min munn, som blir brukt i mot meg hvis det ikke stemmer overens med noe. Så hvis jeg sier at man bør presse A, så vil personen aldri prøve å trykke B, fordi jeg har sagt man bør presse A. Jeg er for at man skal prøve å feile, det er slik man lærer best. 

 

Jeg tenkte jeg skulle spørre i dag, men ville se litt hva andre hadde å si på dette, da jeg faktisk satt i tankeboksen i går etter hendelsen. 

Jeg vil også påpeke at jeg er ganske rund i kantene, til hvordan folk kan behandle meg. Men igjen, ble satt ut av at slikt blir brukt imot en og kan gå tilbake i loggen å refere til ting som er blitt sagt. Dette gjør jo at man omtrent ikke er villig til å dele informasjon, da man kan være uheldig å si noe feil! 

Endret av Jarv!s
Lenke til kommentar

Hvis en kollega av deg aktivt kaster bort sin egen arbeidstid på noe som ikke er direkte relevant eller nødvendig for bedriften, så antar jeg at sjefen vil ha interesse av dette. Hvis denne kollegaen i tillegg bidrar til at andre [deg] ikke kan yte maksimalt i utførelsen av sitt eget arbeid, så vi nok dette også være av interesse.

 

Det høres samlet sett ut som om denne kollegaen har en negativ inflytelse på arbeidshverdagen, både for seg selv og andre. Med mindre det dreier seg om en spesialist, eller annen svært verdifull arbeider, så vil jeg tro kollegaen befinner seg i en sårbar posisjon.

 

Ta det med sjefen.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke ulovlig så lenge han ikke gjør det med skjult utstyr. Å loggføre samtaler og ting rett fra minnet kan man ikke nekte noen. Men på en annen side så er jo psykisk terror forbudt. Dette er kanskje ikke 100% psykisk terror (?), men du får jo et sterkt ubehag av situasjonen og en kollega skal ikke skape en slik situasjon med vilje så sant det ikke er nødvendig i forhold til ting dere arbeider med.

 

Ganske mange jobber der alt blir loggført, tatt opp og filmet, men da er man klar over det og det er vel ikke akkurat en kollega som gjør det på eget insiativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Off topic: Skulle vi forsøkt å tight'e inn denne (og mange andre...) tråder til hva jussen sier?

Jeg synes det blir litt for mye ikke-juridisk babbel her inne, jeg håper noen admins kan stramme opp littegrann og styre "følelsesutveklsinger" over på andre fora.

 

On topic: jeg kan dessverre ikke bidra med konkrete betraktninger i denne saken, men for å lede diskusjonen inn på det jeg mener er det riktige sporet her: her er det snakk om (ihvertfall det som er bevist) at en person på en arbeidsplass tar flittige notater av sine samtaler. Altså hvor han selv deltar. Tar han også notater av samtaler der han ikke selv deltar?

Bruker han noen form for elektroniske hjelpemidler, f. eks. lydopptak?

Vil et lydopptak, eller detaljert skriftlig referat, av en samtale mellom to ansatte på en arbeidsplass anses som å være til private formål, eller anses ikke de to ansatte å være privatpersoner?

 

Poenget vil altså være å finne ut om personen som tar/sitter på disse samtalenotatene gjør noe ulovlig eller ikke.

Hvorvidt han gjør noe i strid med retningslinjene på arbeidsplassen er egentlig ikke fullt så relevant, og om det han foretar seg er sosialt akseptabelt eller ikke synes jeg ikke hører hjemme her i det hele tatt (ihvertfall ikke om det sklir helt ut med alle mulige slags meningsinnspill om hvorvidt noe er "greit" eller ikke)...

 

Personopplysningslovens §3 er jo relevant her, men sikkert andre lover også (straffelovens §145a kan vel gjelde for (skjulte) opptak av samtaler man ikke selv er en del av, for eksempel). Men om dette også dekker en som bare skriver ordrett ned alt han hører vet jeg ikke, men jeg tviler.

Min hypotese er derfor at ingen kan med loven i hånd nekte noen å notere ned alt han hører i miljøet rundt seg. Om det er i strid med arbeidsplassens egne regler eller normer er en helt annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som "loggføres" her? Har han en mikrofon i landskapet som automatisk tar opp samtaler? Skriver han ned samtaler på et papir? Tar han vare på logger fra skype/lync? Dersom det kun er snakk om sistnevnte, hvorfor er dette ulovlig? Personlig greier jeg ikke helt å se forskjellene mellom å ta vare på skriftlig kommunikasjon sendt via epost og å ta være på skriftlig kommunikasjon sendt via via skype/lync.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å ta notater fra samtaler man selv har deltatt i er uproblematisk fra et et personvernrettslig og arbeidsrettslig perspektiv.

 

Personopplysningsloven gjelder ikke notater den enkelte ansatte gjør om sine egne erfaringer og opplevelser når dette ikke skjer for å fremme arbeidsgivers formål eller på oppdrag fra arbeidsgiver. Det vil bli ansett som private dagbøker, som er unntatt fra personopplysningslovens virkeområde etter lovens § 3 annet ledd. Notering på papir er uansett unntatt lovens virkeområde pga. begrensningen i § 3 første ledd bokstav b.

 

Arbeidsmiljøloven fastslår at arbeidsgiver skal sørge for et godt psykososialt arbeidsmiljø. Terskelen er imidlertid ikke lav før arbeidsgiver vil ha plikt til å gripe inn i slike tilfelle - man må opp over "ubehagelig" til "trakassering". Arbeidsgiver vil vanskelig kunne ha saklig instruksmyndighet når det gjelder det å ta notater fra samtaler når man er utenfor trakasseringstilfellene. Det er i utgangspunktet ikke kritikkverdig å føre notater.

 

Heller ikke straffelovens regler om trakassering vil være anvendelige på et slikt tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville også følt ubehag i din situasjon, og jeg tror du med rette kan være bekymret. Adferden er en varsellampe om at alt du har sagt kan bli brukt mot deg. Det er gjerne i bedrifter med stort ansvar og mye penger i sving det kan være aktuelt å notere så nøye at det potensielt kan ettergås i detalj hvis det skulle oppstå en konflikt senere. Min erfaring er at den som har mest dokumentasjon også har best muligheter for å finne "gullkorn" som setter den andre parten i en klemme. Det betyr ikke at notatene vil bli brukt mot deg eller ditt firma, bare at den som noterer har gode muligheter til å bruke det mot deg/dere hvis det skulle oppstå en uenighet. Det kan hende de er pålagt å gjøre dette på grunn av tidligere erfaringer.

Lenke til kommentar

Troverdighet, tja, bare i forhold til utenforstående. Om man har god hukommelse blir man troverdig blant dem man kjenner. Om man har så dårlig hukommelse at man må skrive ned er det en sjanse for at man tar ting ut av sammenhengen fordi man ikke husker den, og dermed blir det mindre troverdig når det dras frem.

 

Eksternt til uttrykk skjønner jeg ikke hva du mener med, når jeg går ut i fra at notatene hans er private, og ingen ser dem. Om han legger det ut på internett så blir det noe annet.

Lenke til kommentar

 Så hvis jeg sier at man bør presse A, så vil personen aldri prøve å trykke B, fordi jeg har sagt man bør presse A. 

 

Ut i fra dette, det kan ikke være at det er en som er ekstremt opptatt av å "ha sitt på det tørre", og som er redd for å bli holdt ansvarlig/bli beskyldt dersom noe skulle inntreffe ... ?

Lenke til kommentar

Troverdighet, tja, bare i forhold til utenforstående. Om man har god hukommelse blir man troverdig blant dem man kjenner. Om man har så dårlig hukommelse at man må skrive ned er det en sjanse for at man tar ting ut av sammenhengen fordi man ikke husker den, og dermed blir det mindre troverdig når det dras frem.

 

Eksternt til uttrykk skjønner jeg ikke hva du mener med, når jeg går ut i fra at notatene hans er private, og ingen ser dem. Om han legger det ut på internett så blir det noe annet.

 

Generelt sett er den som støtter seg til egne notater skrevet ned samtidig som hendelsene skjedde mer troverdig i rettsvesenet - som er det stedet hvor troverdighet teller mest - enn den som påberoper seg elefanthukommelse.

 

Med eksternt til uttrykk mener jeg at mens hukommelse er noe som foregår mellom ørene så vil det å notere ned ting bli lagt merke til av andre. Trådstarter, for eksempel, har jo skjønt hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...