Gå til innhold

Kamerasalget i Norge!(stillbildekameraer)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du har bytte om på linkene dine.

 

Litt optimistiske på kompaktkameraer "prognose", ikke bare har salget stupt men det lages ikke så mange/ofte nye modeller lengre og det tror jeg også vil gjenspeile seg i salget.

 

Det som kan påvirke i positiv retning er at det aldri i historien har blitt tatt så mange bilder som nå, og flere og flere ønsker seg noe bedre bildekvalitet/pestendra en det kameramobilen klarer å levere, så jeg tror vi vil se en "boom" i løpe av et par år på de mer avanserte kompaktkameraene/speilfrie systemkameraene.

Lenke til kommentar

Dette er helt som forventet; folk kjøper nå ofte dyrere kamera (og annen elektronikk) og beholder lengre. Samme gjelder mobiltelefoner.

 

Sensorteknologi har også kommet på et såpass modningsnivå at det nye er litt bedre, men det man har er godt nok. Da må kameraindustrien finne på nye ting som gjør det verdt å oppgradere. Akkurat her har de fleste produsenter vært altfor sløve.

Lenke til kommentar

Tilbaheholdenhet på nykjøp kan også skyldes at valutakursen gjør det lite fristende. Skyhøye priser (NOK relativt til 2014-priser) gjør vel at mange utsetter kamerakjøp i påvente av bedre valutatider.

 

Ikke så gøy når objektiver som kostet 5000 kr for et par år siden nå koster 7000. Samme fenomen regner jeg med gjenspeiles i Tesla-salget (de satt jo opp prisen i NOK ganske kraftig som følge av dollarkursen).

 

Ellers så råder det jo en voldsom speilløs-hype for tida. Noen tror til og med at "speilløst er framtida - speilrefleks er fortida". Makan til tull. Folk våkner vel fra hype-hypnosen etter hvert. Norge er i kraftig utakt med resten av verden på det punktet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Speil vil bli borte; en meningsløs mekanisk ting som har vært med oss i over 130 år. Men alternativ uten speil finnes reelt sett ikke; det er fortsatt ikke bra nok. Gir det 2 generasjoner til på toppmodellene; jeg tipper at Nikon sin D8 og Canon 1DX mk5 (eller hva de velger å kalle dem) vil være uten speil. 

Lenke til kommentar

Tilbaheholdenhet på nykjøp kan også skyldes at valutakursen gjør det lite fristende. Skyhøye priser (NOK relativt til 2014-priser) gjør vel at mange utsetter kamerakjøp i påvente av bedre valutatider.

 

Ikke så gøy når objektiver som kostet 5000 kr for et par år siden nå koster 7000. Samme fenomen regner jeg med gjenspeiles i Tesla-salget (de satt jo opp prisen i NOK ganske kraftig som følge av dollarkursen).

 

Ellers så råder det jo en voldsom speilløs-hype for tida. Noen tror til og med at "speilløst er framtida - speilrefleks er fortida". Makan til tull. Folk våkner vel fra hype-hypnosen etter hvert. Norge er i kraftig utakt med resten av verden på det punktet.

 

Hvorfor er ikke speilsløst noe bra? Hva gir speilrefleks meg utover knink i nakken pga vekt etc som speilløst ikke gir meg?

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke speilsløst noe bra? Hva gir speilrefleks meg utover knink i nakken pga vekt etc som speilløst ikke gir meg?

Hvis du mener Canon 100d med foreksempel en 40mm gir deg fysiske problemer grunnet vekten anbefaler jeg at du begynner med litt tømmerhogst eller en tur på treningsstudio :)

 

Og hvis du synes Canon 100D også er for tungt, kan du kjøpe de absolutte minste/letteste speilløse kameraene og da har speilrefleks mange fordeler siden de aller minste speilløse er ribbet for det meste både på eksterne kontroller og på prestasjonsevner.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Speil vil bli borte; en meningsløs mekanisk ting som har vært med oss i over 130 år.

Får ikke håpe at det som er meningsløst forsvinner, det ville gjort hverdagen ganske fargeløs :)

 

Tror at speilet vil følge oss i mange år ennå selv om det kommer løsninger som er bedre på alt, du skal se at om en 10 års tid vil alle ha et retrokamera med speil-mekanisme :p

Lenke til kommentar

Jeg tror speil kommer til å forsvinne, og så kommer mekanisk lukker til å bli overflødig på grunn av teknologisk utvikling. Og så får vi frontelementer som ikke blir skitne.

 

I Japan samt deler av det Asiatiske markedet er vel speilløst mye mer populært enn her i lille Norge. Der var det vel nå 50 % av nysalg speilløst, men det sto på 43roumers.com, såe...

Lenke til kommentar

Alltid vanskelig å spå framtiden, men speil er i stor grad unødvendig, så jeg tror det "i praksis forsvinner", men man kan jo også få en sånn retro-hipster-greie, som feks platespillere. På den andre side så har filmkamera "i praksis forsvunnet" i mine øyne, så det har ikke blitt reddet av retro-bølgen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

I Japan samt deler av det Asiatiske markedet er vel speilløst mye mer populært enn her i lille Norge. Der var det vel nå 50 % av nysalg speilløst, men det sto på 43roumers.com, såe...

I Asia og Japan spesifikk har salget av speilløse falt og ligge på ca. 30 % og grunnen er at "nytt revolusjonerende produkt" faktoren er over, og det er stort sett kompaktkamerasegmentet som speilløst har spist av mens speilrefleks har holdt seg ganske stabilt de siste årene og sakte begynt å kryper oppover igjen på salgsstatistikkene.

 

En kilde jeg fant i farten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Speil vil bli borte; en meningsløs mekanisk ting som har vært med oss i over 130 år. Men alternativ uten speil finnes reelt sett ikke; det er fortsatt ikke bra nok. Gir det 2 generasjoner til på toppmodellene; jeg tipper at Nikon sin D8 og Canon 1DX mk5 (eller hva de velger å kalle dem) vil være uten speil. 

Speilløst har vært med oss ennå lengre. Ikke at alder er noen begrensning for gode teknologier. Hjulet har vel vært med oss i mange tusen år allerede og brukes mer enn noen gang.

 

Alternativet til "meningsløs" mekanikk er "meningsløs" elektronikk. Strengt tatt trenger ikke et kamera hverken EVF, OVF, skjerm eller rammesøker. Men mange av oss synes det er kjekt å ha. Smak og behag både på om man vil ha det og hvilken variant. Derfor vil alle de fire meningsløse teknikkene være med oss videre.

 

Hvorfor er ikke speilsløst noe bra? Hva gir speilrefleks meg utover knink i nakken pga vekt etc som speilløst ikke gir meg?

Du får spørre noen som mener det. Hva speilrefleks gir deg personlig kan bare du svare på.

 

Alltid vanskelig å spå framtiden, men speil er i stor grad unødvendig, så jeg tror det "i praksis forsvinner", men man kan jo også få en sånn retro-hipster-greie, som feks platespillere. På den andre side så har filmkamera "i praksis forsvunnet" i mine øyne, så det har ikke blitt reddet av retro-bølgen.

Jeg skjønner ikke analogien til platespillere eller filmkamera. Kan du utdype?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

I Japan samt deler av det Asiatiske markedet er vel speilløst mye mer populært enn her i lille Norge. Der var det vel nå 50 % av nysalg speilløst, men det sto på 43roumers.com, såe...

I Asia og Japan spesifikk har salget av speilløse falt og ligge på ca. 30 % og grunnen er at "nytt revolusjonerende produkt" faktoren er over, og det er stort sett kompaktkamerasegmentet som speilløst har spist av mens speilrefleks har holdt seg ganske stabilt de siste årene og sakte begynt å kryper oppover igjen på salgsstatistikkene.

 

En kilde jeg fant i farten.

Jepp, det er nok mye mer riktig. Mener jeg så CIPA tall (Japanske eksport-tall, som er ganske sammenfallende med verdensmarkedets konsum) nylig som viste at det for fjerde året på rad ble solgt 3 speilreflekskamera for hvert speilløse kamera. Altså samme rate over fire år. Det var kun de første par årene etter at speilløst ble digitalisert at andelen steg. Naturlig nok for en ny sjanger. Etter det har det vært stabilt.

 

Når jeg ser på de norske tallene så har jeg ingen annen forklaring på at raten har falt til 2,4 solgte speilrefleks per speilløse i 2015, ned fra 3,8 året før, enn at det går en hype-vind over landet, godt drevet av både elektronikkbransjen selv og sterke røster i media.

Lenke til kommentar

 

 

 

Alltid vanskelig å spå framtiden, men speil er i stor grad unødvendig, så jeg tror det "i praksis forsvinner", men man kan jo også få en sånn retro-hipster-greie, som feks platespillere. På den andre side så har filmkamera "i praksis forsvunnet" i mine øyne, så det har ikke blitt reddet av retro-bølgen.

Jeg skjønner ikke analogien til platespillere eller filmkamera. Kan du utdype?

 

 

Speil er noe som er unødvendig i moderne kamera, jeg tror derfor det på sikt vil forsvinne. Men det er ikke alltid dårligere eller unødvendig teknologi forsvinner platespillere er et eksempel, det er objektivt dårligere enn digitale medium, men folk bruker det allikevel, de setter pris på tungvindtheten, de liker mekanikken, osv. Dette kan skje med speilrefleks også, men det trenger ikke å skje, feks vil jeg si det ikke har skjedd med filmkamera. Det var det jeg prøvde å få fram.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva gir speilrefleks meg utover knink i nakken pga vekt etc som speilløst ikke gir meg?

Det skiller massive 150 g mellom det jeg vil påstå er to rimelig sammenlignbare hus: Nikon D750 og Sony A7ii.

 

Optikken sin vekt har generelt sett ingenting med fravær eller tilstedeværelse av speil å gjøre, og du kan finne eksempler på Sony FE-optikk som er både lettere og tyngre enn tilsvarende Nikon-optikk. I konkurransen bildestabilisert 70-200 f/2,8 så vinner Sony med 60g, mens i kategorien 85mm f/1,4 så vinner Nikon med 225 g bare for å dra frem et par eksempler.

 

Det er ikke speil og optisk søker som bestemmer hvor stort og tungt systemet ditt blir. Det er hvor stor sensor du har, hvilken bildevinkel du ønsker, hvor mye lys du vil at objektivet skal slippe inn og hvilke mer diffuse optiske egenskaper du går for (det er ingen tvil om at Sigma gjør mye bra med Art-serien, men dæven de bruker mye glass på å oppnå det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Alltid vanskelig å spå framtiden, men speil er i stor grad unødvendig, så jeg tror det "i praksis forsvinner", men man kan jo også få en sånn retro-hipster-greie, som feks platespillere. På den andre side så har filmkamera "i praksis forsvunnet" i mine øyne, så det har ikke blitt reddet av retro-bølgen.

Jeg skjønner ikke analogien til platespillere eller filmkamera. Kan du utdype?

 

 

Speil er noe som er unødvendig i moderne kamera, jeg tror derfor det på sikt vil forsvinne. Men det er ikke alltid dårligere eller unødvendig teknologi forsvinner platespillere er et eksempel, det er objektivt dårligere enn digitale medium, men folk bruker det allikevel, de setter pris på tungvindtheten, de liker mekanikken, osv. Dette kan skje med speilrefleks også, men det trenger ikke å skje, feks vil jeg si det ikke har skjedd med filmkamera. Det var det jeg prøvde å få fram.

 

AtW

 

Skal kanskje ikke ta frem platespilleren, men det er nok et teoretisk fortrinn for digital lyd og ikke objektiv, og det samme kan vi si om kamera selv om mange heller lar følelsene styre.

 

Når det gjelder digital og analog lyd "fra a til å" så blir det som å sammenligne epler og pærer, en skikkelig rørforsterker "for/etter", korrekt designet høyttalere og en stabil platespiller slår digital lyd med flere mil når det gjelder fylde av lydbildet og fremsette hele toneregistret korrekt.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør det ikke. Platespillere er dårligere på alle relevante objektive mål av lydkvalitet, og rørforsterkere er stort sett det også. At noen synes forvreningen disse elementene gir er bedre å høre på er greit nok, men til å reprodusere lyd er de teknisk dårligere.

 

AtW

Ja, men det er ikke en objektiv antagelse "siden det er en individuell beslutning" som du sier, men en ren teknisk sammenligning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...