Gå til innhold

Kamerasalget i Norge!(stillbildekameraer)


Anbefalte innlegg

 

det skal være mulig å få så mye opplysninger som mulig uten å ta øyet vekk fra søkeren (søkeren må da være elektronisk)

 

Den skjønner jeg ikke. Du kan få alt du trenger i søkeren selv om det er optisk søker. Det er nesten viktigere å ikke legge for mye informasjon inn i søkeren, men begrense den til det som er nyttig.

 

 

Jeg er ikke enig i den vurderingen, du kan få langt mer (nyttig) info med en elektronisk søker, fordi man kan manipulere informasjonen i "scenen" direkte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smak og behag. OVF kan gi mye nyttig info man ikke kan få via EVF. Ubegrenset dynamikk, null forsinkelse, høyere oppløsning, alltid ekte farger, søkeren er alltid på, selv når batteriet er tomt eller kameraet slått av.

 

Smak og behag. Jeg skulle gjerne hatt både OVF og EVF på samme kamera så jeg kunne byttet mellom alt etter bruk. Gjerne begge deler i samme søker om mulig :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke det visuelle inntrykket informasjon? Jeg vil påstå at søkerbildet i seg selv er den viktigste informasjonen man ser i søkeren. Informasjon trenger ikke bare være tall og symboler.

Jeg tror som sagt ikke det er ting som feks forsinkelse er det folk snakker om når de sier mer informasjon i denne konteksten. AtW

Lenke til kommentar

 

Men rent subjektivt fra min side, hvis jeg hadde fått "kniven på strupen", så hadde jeg med knapp margin fremdeles valgt "med speil". (Er dog usikker på om jeg vil svare det samme om to tre år)

Hva tror du kan få deg til å vippe meningen i andre retningen om noen år?

 

 

 

Det er mulig at det høres litt "dumt" ut, men svaret på ditt spørsmål er i bunn og grunn å få en "ekte speilrefleksfølelse" fra en speilløst kamera.

I tillegg så går det på at jeg kan få det jeg ønsker meg av optikk til mitt bruksområde til et speilløst system. (Optikken jeg får til mitt speilløse er av god kvalitet, men det er fremdeles en type "linse" jeg fremdeles savner.)

 

Pr. idag så har jeg Canon 5D3 og Fuji X-T1 og Fuji'en er vel det nærmeste speilløse alternativet (ut fra det jeg har sett) til å gi denne "følelsen" som 5'ern gir.

 

Jeg er ikke den som henger meg for mye opp i tekniske sammenligninger, for meg så er det hva jeg opplever når jeg fotograferer som er det viktige og "brukerfølelsen" sammen med det som blir festet til "brikken" er det viktige for meg.

 

For meg så har de to kameraene egentlig forskjellig bruksområde. Vekten som mange nevner har faktisk blitt et viktigere moment for meg enn hva jeg trodde, så som et "walk around"-kit så foretrekker jeg utvilsomt det speilløse da det er et godt alternativ som er mer behagelig å drasse rundt på (da sammenligner jeg å dra med hver av de to alternativene sammen med ett par ekstra objektiver).

For fotografering der jeg ikke må trakke rundt med utstyret så mye, så bruker jeg nok fremdeles mest speilrefleksen. I tillegg så tar jeg en del makro/nærbilder og der er der pr idag ikke er fuji-optikk (så vidt jeg vet) som er et godt nok alternativ til det jeg har på speilrefleksen.

 

Jeg "elsker" (hvis det går an å bruke et slikt uttrykk) min 5D3 og jeg kommer nok aldri til å kvitte meg med den uansett hvor gode de speilløse blir, men samtidig så er jeg så godt fornøyd med min X-T10 at hvis min speilrefleks ikke lenger skulle fungere så tviler jeg på at jeg erstatter den med et nytt speilbasert kamera. Sannsynligheten for at jeg har kjøpt min siste speilrefleks er stor, men samtidig er sannsynligheten også stor for at jeg skal "nyte" bruken av min speilrefleks i mange år fremover.

 

For å gå litt off topic så vil jeg henge meg litt på den avsporingen som flere kom inn på i denne tråden når det gjelder analog og digital lyd, der det er tydelig at "følelsen" er et viktig aspekt når mange velger sine favoritter når det gjelder audioutstyr. Slik er det også for meg når det gjelder fotoutstyr.

 

Ett annet punkt som har blitt nevnt er EVF v OVF og da er det vel greit at mange egentlig også bruker en slags EVF hvis de bruker "live view" på et speilrefleks. Rett nok en "fattigmannsversjon" av EVF sett i forhold til hva man får på speilløse, men like fullt så er det en slags EVF (joda jeg er klar at dette gjelder skjermsøker og ikke "øyesøker").

Jeg har prøvd noen EVF "øyesøkere" (NEX og X-E2) som jeg ikke ble helt komfortable med, men med X-T1 så må jeg innrømme at den føles så grei å bruke i praksis at jeg ikke savner OVF'en på mitt speilrefleks så mye.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

 

Det er mulig at det høres litt "dumt" ut, men svaret på ditt spørsmål er i bunn og grunn å få en "ekte speilrefleksfølelse" fra en speilløst kamera...

Det høres ikke dumt ut i det hele tatt. Skjønner godt hva du mener jeg. Når jeg foretok mitt bytte fra DSLR til X-T1 så var jeg faktisk i tvil, men da var mine tvil rettet mot opplevelsen av at en sensor i et DSLR ligger i stummende mørke og blir utsatt for et lite glimt av lys, mens en sensor i et speilløst ligger badet i lys og fryser et øyeblikk av det. Jeg liker best å tenke på at sensoren ligger i mørket til den får lys på seg.

 

Men jeg har ristet av meg denne litt rare følelsen og trives svært godt med min X-T1.

Lenke til kommentar

 

 

Det er mulig at det høres litt "dumt" ut, men svaret på ditt spørsmål er i bunn og grunn å få en "ekte speilrefleksfølelse" fra en speilløst kamera...

....... Når jeg foretok mitt bytte fra DSLR til X-T1 så var jeg faktisk i tvil,........................................................

 

Men jeg har ristet av meg denne litt rare følelsen og trives svært godt med min X-T1.

 

Selv om jeg også trives godt med min X-T1 så er jeg ennå ikke klar til å gå så langt som deg og gjøre det om til et "bytte". Som jeg skrev i en tidligere post så tar jeg foreløpig en "Ole Brumm" og sier "ja takk, begge deler"  :)

-----

 

Som en liten ettertanke så må jeg si at jeg sliter litt med å forstå de som skriver de mest "anti-"- innleggene, det gjelder både anti-speilrefleks og anti-speilløst. Jeg har selvsagt ikke noe problem med å forstå at noen er speilløstfrelste og noen er speilrefleksfrelste (jeg er egentlig fremdeles i den siste kategorien), og jeg har så absolutt ikke noen problemer med å akseptere at man promoterer det valget man selv gjør, men det å gjøre sin egen subjektive sannhet om til en objektiv sannhet synes jeg man skal være forsiktig med. Dette er selvsagt ikke et "problem" som er spesielt for oss i "dippedutt"-verden, dessverre så finnes det overalt der en diskusjon foregår :confused:

Lenke til kommentar

Som en liten ettertanke så må jeg si at jeg sliter litt med å forstå de som skriver de mest "anti-"- innleggene, det gjelder både anti-speilrefleks og anti-speilløst. Jeg har selvsagt ikke noe problem med å forstå at noen er speilløstfrelste og noen er speilrefleksfrelste (jeg er egentlig fremdeles i den siste kategorien), og jeg har så absolutt ikke noen problemer med å akseptere at man promoterer det valget man selv gjør, men det å gjøre sin egen subjektive sannhet om til en objektiv sannhet synes jeg man skal være forsiktig med. Dette er selvsagt ikke et "problem" som er spesielt for oss i "dippedutt"-verden, dessverre så finnes det overalt der en diskusjon foregår :confused:

Helt enig. Dette fenomenet dukker opp overalt. Merkelig egentlig, men noen bare er sånn og det er nok ikke noe å gjøre noe med. I beste fall kan man la seg underholde litt...:)

Lenke til kommentar

 

det skal være mulig å få så mye opplysninger som mulig uten å ta øyet vekk fra søkeren (søkeren må da være elektronisk)

 

Den skjønner jeg ikke. Du kan få alt du trenger i søkeren selv om det er optisk søker. Det er nesten viktigere å ikke legge for mye informasjon inn i søkeren, men begrense den til det som er nyttig.

Nå var det ikke meningen at noen må forstå mine ønsker, men la gå :-)

Nei jeg får ikke levende histogram eller se eksponeringen påvirke søkerbildet slik bildet blir osv i en optisk søker. Og ja man kan legge til og ta vekk informasjonen etter hvilken sinnsstemning man er. Man må ikke ha informasjonen i elektronisk søker, men mine ønsker er å ha den der. For min del ble det en gledelig overraskelse når jeg gikk til elektronisk søker, etter 20 år med optisk søker.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

 

Som en liten ettertanke så må jeg si at jeg sliter litt med å forstå de som skriver de mest "anti-"- innleggene, det gjelder både anti-speilrefleks og anti-speilløst. Jeg har selvsagt ikke noe problem med å forstå at noen er speilløstfrelste og noen er speilrefleksfrelste (jeg er egentlig fremdeles i den siste kategorien), og jeg har så absolutt ikke noen problemer med å akseptere at man promoterer det valget man selv gjør, men det å gjøre sin egen subjektive sannhet om til en objektiv sannhet synes jeg man skal være forsiktig med. Dette er selvsagt ikke et "problem" som er spesielt for oss i "dippedutt"-verden, dessverre så finnes det overalt der en diskusjon foregår :confused:

Helt enig. Dette fenomenet dukker opp overalt. Merkelig egentlig, men noen bare er sånn og det er nok ikke noe å gjøre noe med. I beste fall kan man la seg underholde litt... :)

 

Uten at jeg sier at "sånn er det" så tenker jeg av og til at om man er usikker på noe så søker man støtte fra andre for sine valg. På en måte finne noen "som er enige" i sine egne tanker om valget man gjorde. En generell tanke, ikke bare i kameraverden. 

Lenke til kommentar

 

 

Som en liten ettertanke så må jeg si at jeg sliter litt med å forstå de som skriver de mest "anti-"- innleggene, det gjelder både anti-speilrefleks og anti-speilløst. Jeg har selvsagt ikke noe problem med å forstå at noen er speilløstfrelste og noen er speilrefleksfrelste (jeg er egentlig fremdeles i den siste kategorien), og jeg har så absolutt ikke noen problemer med å akseptere at man promoterer det valget man selv gjør, men det å gjøre sin egen subjektive sannhet om til en objektiv sannhet synes jeg man skal være forsiktig med. Dette er selvsagt ikke et "problem" som er spesielt for oss i "dippedutt"-verden, dessverre så finnes det overalt der en diskusjon foregår :confused:

 

Helt enig. Dette fenomenet dukker opp overalt. Merkelig egentlig, men noen bare er sånn og det er nok ikke noe å gjøre noe med. I beste fall kan man la seg underholde litt... :)

Uten at jeg sier at "sånn er det" så tenker jeg av og til at om man er usikker på noe så søker man støtte fra andre for sine valg. På en måte finne noen "som er enige" i sine egne tanker om valget man gjorde. En generell tanke, ikke bare i kameraverden.

Mye mulig at den bastante påståeligheten mange av dem står for, i bunn og grunn kan skyldes usikkerhet ja. Kan hende du har rett i det...:)

Lenke til kommentar

 

 

det skal være mulig å få så mye opplysninger som mulig uten å ta øyet vekk fra søkeren (søkeren må da være elektronisk)

 

Den skjønner jeg ikke. Du kan få alt du trenger i søkeren selv om det er optisk søker. Det er nesten viktigere å ikke legge for mye informasjon inn i søkeren, men begrense den til det som er nyttig.

 

 

Jeg er ikke enig i den vurderingen, du kan få langt mer (nyttig) info med en elektronisk søker, fordi man kan manipulere informasjonen i "scenen" direkte.

 

AtW

 

 

Vi nevner i fleng.. (???)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags info trenger man i søkeren? Jeg liker å se hva lysmåleren sier, når jeg har tid å se på den. Og jeg liker å se lukkertid om jeg har valg blenderpri, og blenderen når jeg har valgt lukkerpri. På Manuell så ser jeg vel bare på "lysmåleren".

...

tror jeg. 

Endret av vnp
Lenke til kommentar

 

Men rent subjektivt fra min side, hvis jeg hadde fått "kniven på strupen", så hadde jeg med knapp margin fremdeles valgt "med speil". (Er dog usikker på om jeg vil svare det samme om to tre år)

Hva tror du kan få deg til å vippe meningen i andre retningen om noen år?

 

 

Den dagen speilløst har like bra eller bedre autofokus så er nok DSLR kun for spesielt interesserte.

Noen hevder at de velger med speil på grunn av AF, andre mener det handler om søkerforsinkelse, batteritid, noen pga oppløsningen i søkeren, noen er "bundet" via objektivsamlingen eller liker generelt ergonomien, andre igjen har bare en mer udefinert preferanse. Mener du det kun handler om AF-hastighet? I så fall, hvorfor selges det fortsatt haugevis av kameraer, i begge leire, med langt under toppmodellenes AF-hastighet?

 

Fordi de veldig mange som kjøper ett kamera ikke aner hva de trenger og får "gode" råd fra venner med en snål kognitiv svikt, som kalles Dunning-Kruger effekten, eller butikkselgere som plukker ut kameraer ut fra marginer og ikke behov.

 

Er alltid fasinerende at bildene blir bedre bare kameraet har 3 milliarder i ISO, veier 2 tonn og har en søker på størrelse med Drammenshallen, mens det blir pussig nok lite gull eller overhodet bilder fra ett kamera som vedkommende ikke kan bruke og som ligger i veska nederst i kjøleskapet.

Lenke til kommentar

Siden jeg stort sett ett par år har tatt bilder i studio, så har ikke akkurat sollys vært noen utfordring hverken som lyskilde eller irritasjon når man skal feks se på bilder på LCD skjermen.

Satt på vei hjem etter en shoot i dag og badet i sollys - vet ikke om noen har nevnt det engang men med EVF så kunne jeg sitte og se gjennom bildene i søkeren (med mulighet for zoom), samt fikk slettet bomskudd underveis uten å måtte bruke jakka som ett telt til stor glede for andre som reiser kollektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...