Gå til innhold

Apple innrømmer å ha lagt inn Error 53 med vilje


Anbefalte innlegg

Dette her går ikke an når AtW nekter å forstå.

 

En siste gang med enkle ord: Det går an å starte og boote telefonen med en "defekt" fingeravtrykksleser, man får bare ikke lest av fingeravtrykk. Dette fordi man ikke benytter den todelte nøkkelen i denne prosessen.

 

Man får ikke oppgradert OS med en "defekt" fingeravtrykksleser, fordi oppgraderingsprosessen benytter den todelte nøkkelen for å verifisere at alle enheter i sikkerhetskjeden er intakte.

 

Grunnen til at man benytter den i ett tilfelle og ikke det andre er fordi man tydeligvis har ønsket å være ekstra ekstra sikre på at enheten er original når operativsystem oppgraderes. Man kunne droppa denne sjekken og dermed tillatt oppgradering med andre lesere - dette er Apples valg og ikke en feil, det er en feature.

 

Man kunne selvsagt designet annerledes, og jeg tipper det kommer endringer med alt maset som er nå. Men sikkerhetsmessig er dette et veldig godt design som gjør innbrudd så godt som umulig (bevist i at det såvidt jeg vet ikke er registrert innbrudd på nyere iPhones.)

 

Det er ingenting som er feil her, alt funker 100% som planlagt og designet.

 

Korrekt, derfor er påstanden om at det ikke går an å bare disable fingeravtrykkleseren beviselig feil, det går helt fint, nettopp fordi det går allerede i dag. Du er ikke engang uenig med den påstanden, så spar deg for "nekte å forstå"-påstander.  

 

Er det noen som har påstått at dette ikke er som planlagt? Hele saken handler jo om at dette er i henhold til apples planer.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du leser den delen du ønsker å lese igjen, ja.

 

Det viktige er dette her:

 

"Man får ikke oppgradert OS med en "defekt" fingeravtrykksleser, fordi oppgraderingsprosessen benytter den todelte nøkkelen for å verifisere at alle enheter i sikkerhetskjeden er intakte.

 

Grunnen til at man benytter den i ett tilfelle og ikke det andre er fordi man tydeligvis har ønsket å være ekstra ekstra sikre på at enheten er original når operativsystem oppgraderes. Man kunne droppa denne sjekken og dermed tillatt oppgradering med andre lesere - dette er Apples valg og ikke en feil, det er en feature."

 

Det har ingenting med fingeravtrykksleseren å gjøre, men alt med nøkkelen som er lagret i den. Og den nøkkelen byttes samtidig som leseren når man gjør usertifiserte endringer. Den nøkkelen kan ikke disables.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple burde ha laget det slik at oppgraderingsfunksjonen testet hardware før installering, og hvis noe ikke var i orden så sa den "Beklager, har oppdaget uoriginal fingeravtrykksleser. Vennligst få dette sjekket av en autorisert servicepartner. Oppgraderingen vil bli avbrutt."

 

Geir :)

Akkurat hva jeg skulle skrive, etter å ha lest meg gjennom tråden. Å ikke gjøre det slik må straffe seg for Apple, i form av erstatningsprodukter. Hadde dette vært tydelig annonsert som en konsekvens av uoriginale deler, så hadde saken vært grei. Altså konsekvensen hadde vært "no updates for you mate". Nå er den ikke det.

 

Ser for meg at en del kjøper brukt telefon, og helt uforskylt ender opp med "Error-53"... Dette er et ordentlig lavmål.  :nei:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apple burde ha laget det slik at oppgraderingsfunksjonen testet hardware før installering, og hvis noe ikke var i orden så sa den "Beklager, har oppdaget uoriginal fingeravtrykksleser. Vennligst få dette sjekket av en autorisert servicepartner. Oppgraderingen vil bli avbrutt."

 

Geir :)

 

Men da forutsetter du at apple var et selskap som ga any kind of fucks i kundene sine. Det eneste alle apple kunder er for apple er pengesekker. 

 

Håper dette oppblåste selskapet går konk en dag slik de driver på. Gode produkter men horribel kundeservice og prisnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple kan si hva de vil, men til syvende og sist ønsker Apple å låse sine kunder mer og mer til sin verdikjede og sitt økosystem, både hardware og software. Uansett hvilken paraply de putter det under, brukervennlighet eller sikkerhet, er konsekvensen den samme.

Som det fremkommer av artikkelen under ønsket Jobs å låse kundene mest mulig til Apple sitt økosystem og designe alt rundt dette målet. Alt Apple gjør ser virkelig ut til å tjene dette målet som framstår som det underliggende målet i det meste kombinert med kontinuerlig prisøkning.

 

Er denne "sikkerhetsfunksjonen" nødvendig for alle som eier en iPhone og har brukerne noen valg?

 

http://www.cnet.com/news/steve-jobs-wanted-to-further-lock-customers-into-apples-ecosystem/

 

For de som ikke har noe i mot denne lock-in strategien og stadig økende bytekostnader, så er det vel og bra. Det er ikke galt i seg selv, men det er ikke noe for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da forutsetter du at apple var et selskap som ga any kind of fucks i kundene sine. Det eneste alle apple kunder er for apple er pengesekker. 

 

 

Jeg sa hva jeg synes de burde gjort. Jeg tror dårlig PR er uheldig for å få tak i pengesekken også...

 

Håper dette oppblåste selskapet går konk en dag slik de driver på. Gode produkter men horribel kundeservice og prisnivå.

 

 

Det håper ikke jeg. Til det er jeg for glad i mine epledingser og teknologien generelt. Men jeg håper jo at markedet gir den tydelige signaler når de prøver seg på sånt som dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du leser den delen du ønsker å lese igjen, ja.

 

Det viktige er dette her:

 

"Man får ikke oppgradert OS med en "defekt" fingeravtrykksleser, fordi oppgraderingsprosessen benytter den todelte nøkkelen for å verifisere at alle enheter i sikkerhetskjeden er intakte.

 

Grunnen til at man benytter den i ett tilfelle og ikke det andre er fordi man tydeligvis har ønsket å være ekstra ekstra sikre på at enheten er original når operativsystem oppgraderes. Man kunne droppa denne sjekken og dermed tillatt oppgradering med andre lesere - dette er Apples valg og ikke en feil, det er en feature."

 

Det har ingenting med fingeravtrykksleseren å gjøre, men alt med nøkkelen som er lagret i den. Og den nøkkelen byttes samtidig som leseren når man gjør usertifiserte endringer. Den nøkkelen kan ikke disables.

Set ut som at du får oppgradert men at tellefonen henger etter oppgradering. 

 

Hadde dette blitt sjekket under instalasjon ville de blitt sent en feilmelding og instalasjon ville blitt avbrutt.

Set blir ikke sjekket under install men blir sjekket under boot og den nekter å gå vidre.

 

Ja nå kan du si at å tillate uorginale fingeravtryks sensorer er en sikkerhetsrisiko.

Da har jeg et tips til apple, en telefon som har vært utsatt for fuktighet kan ha større fare for kortslutting som kan medføre at telefonen tar fyr. er det ikke en idee å la denne overfølsome sensoren disable telefonen av sikkerhets hensyn. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er faktisk det styggeste jeg har hørt en mobilprodusent har gjort noen gang. De ødelegger altså mobilen til folk med vilje.

Det kommer an på hvordan man tolker det.

 

De gjør det pga sikkerheten slik at ikke andre luringer skal ta fingeravtrykket ditt og bruke dette til feks falske betalinger ol.

Gudene vite hva en 'falsk' fingersensor kan gjøre på en slik tlf :)

O

Strengt tatt de som bruker uoriginale deler som ødlegger telefonene sine med vilje. :)

Har ingenting med uoriginale deler og gjøre, siden det samme skjer om man benytter originale deler også desverre.

 

Man kunne jo for morro skyld ta to like Iphones, skru de opp og bytte skjerm/sensor mellom de,

og så sette de sammen igjen.

 

Og vips... Så har man Error 53 på begge telefonene.

Endret av Nvidia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at dette skulle være et sikkerhetsproblem. Hva kan man oppnå ved å bytte selve sensoren. Den scanner en finger, og så er det mekanismer som analyserer denne dataen og sier OK. Med mindre alt dette skjer i sensoren og ingen ting i HW på telefonen eller i SW, så kan jeg ikke se at dette er et veldig aktuelt sikkerhetshull for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett at jeg hadde en Tesla. (Det har jeg ikke.) Sett at Tesla oppdaget at hvis man brukte uoriginale deler så var det en fare for at fremmed kunne komme seg inn i bilen og kjøre av gårde. Ville jeg likt at Tesla advarte meg om dette? Selvsagt.

 

Ville jeg derimot likt det om jeg kom ut i garasjen en dag og så fikk jeg ikke lov å starte bilen selv, heller...?

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...