Gå til innhold

Apple innrømmer å ha lagt inn Error 53 med vilje


Anbefalte innlegg

Om du bytter ut krypteringsdelen av startsperra di med en ikke-verifisert del får du ikke starta bilen din.

Det har du rett i, dersom nøkkel kontakten/ antenna bruker en egen verifisering og kryptering og ikke bare videresender informasjon fra nøkkelen til styringsenheten i motoren. 

Å kun videresende har en liten sikkerhets risiko i at du kan bruke sende andre signaler, litt avhengig av hvor mye prosessering som gjøres i dette leddet. Å fikse en falsk nøkker eller fingeravtrykk er enklere.

 

Uansett det Apple gjør nå mer likt å plassere denne startsperre enheten som en del av frontruta, Så plutselig kjøre en oppdatering som gjør bilen ubrukelig dersom du har byttet frontrute utenfor merkeverksted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er problemet at den ble stoppa for sent, ikke for tidlig. At den ble stoppa er fortsatt bra.

 

I denne saken har jeg landet på at det er for drøyt gjort av Apple mot brukerne å bricke for dette, men at jeg foretrekker at de går for langt en gang i blant sikkerhetsmessig enn at de går for kort. Så tilliten til Apple er egentlig ikke svekket av dette (om enn av andre ting).

Lenke til kommentar

Da er problemet at den ble stoppa for sent, ikke for tidlig. At den ble stoppa er fortsatt bra.

 

 

Nei, ikke så lenge faren for innbrudd bare rammet min bil, om jeg kjørte videre. Min bil = mitt problem. De burde varslet, men ikke stoppet. Om det var en feil som satte andre bilister i fare, så er det noe annet. Men det ordner bilfabrikkene med å tilbakekalle aktuelle modeller, ikke ved å stoppe dem midt i trafikken.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, ustyrtelig morsomt å lese alle unnskyldningene fra menigheten. Selvfølgelig kan man aktivisere en stjålet iphone igjen. Og selvfølgelig gjør apple dette ene og alene for å tjene enda mere kroner på menigheten sin. Men de er jo smarte. Egentlig helt utrolig hvor lettlurte enkelte er....

Endret av newnick
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at dette skulle være et sikkerhetsproblem. Hva kan man oppnå ved å bytte selve sensoren. Den scanner en finger, og så er det mekanismer som analyserer denne dataen og sier OK. Med mindre alt dette skjer i sensoren og ingen ting i HW på telefonen eller i SW, så kan jeg ikke se at dette er et veldig aktuelt sikkerhetshull for folk flest.

 

Er nok ingenting spesielt med selve sensoren vil jeg tro, siden det ikke var noe problem og bytte skjerm/sensor 

før Apple oppdaterte operativsystemet sitt.

 

Dette er nok gjort for at folk skal bli nødt til og sende inn telefonen til Apple fra nå av, om skjermen går i stykker.

Før denne oppdateringen så kunne man nemlig bytte skjerm/sensor selv, noe som ikke er mulig lengre nå.

 

Apple tjener ikke stort på at folk bytter skjerm selv (spesielt ikke om man kjøper en uoriginal skjerm fra Ebay).

Med dette så sikrer Apple seg mer penger i kassa, siden folk har en lei tendens til og ødelege nettopp skjermen  :p

Endret av Nvidia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men da forutsetter du at apple var et selskap som ga any kind of fucks i kundene sine. Det eneste alle apple kunder er for apple er pengesekker. 

 

 

Jeg sa hva jeg synes de burde gjort. Jeg tror dårlig PR er uheldig for å få tak i pengesekken også...

 

Håper dette oppblåste selskapet går konk en dag slik de driver på. Gode produkter men horribel kundeservice og prisnivå.

 

 

Det håper ikke jeg. Til det er jeg for glad i mine epledingser og teknologien generelt. Men jeg håper jo at markedet gir den tydelige signaler når de prøver seg på sånt som dette.

 

Geir :)

 

 

Ser hva du mener. På begge punkter, men jeg er oppgitt fordi det virker som om eplekundene bare fortsetter å kjøpe blindt til tross for at tull som dette skjer hvert eneste år med tusenvis av kunder :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idéen om at Apple skulle gjøre dette her for å tjene penger på bytte av skjermer er så hinsides latterlig at jeg lurer på om noen har brukt litt lange stifter i aluminiumsfoliehatten sin.

 

Analogt, er da grunnen til at en random bilnøkkel kjøpt fra cheapcarkeys.com ikke vil fungere til å starte bilen din, at bilprodusenten vil tjene penger på salg av nøkler? Seriøst, tenker dere i 3 sekunder før dere smeller panna i tastaturet?

Lenke til kommentar

Idéen om at Apple skulle gjøre dette her for å tjene penger på bytte av skjermer er så hinsides latterlig at jeg lurer på om noen har brukt litt lange stifter i aluminiumsfoliehatten sin.

 

Analogt, er da grunnen til at en random bilnøkkel kjøpt fra cheapcarkeys.com ikke vil fungere til å starte bilen din, at bilprodusenten vil tjene penger på salg av nøkler? Seriøst, tenker dere i 3 sekunder før dere smeller panna i tastaturet?

 

Sterke ord fra en som kommer med en så lite treffende analogi. Hvem kjøper ny bil fordi nøkkelen ikke funker? I praksis ingen, hvem kjøper ny mobil fordi det er dyrt å bytte skjerm? En anseelig andel.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller aller fleste reparerer dingsene sine hos skikkelige reparatører. 

 

Dette går strengt tatt ikke på kvaliteten på reparatøren eller reparasjonen, men på opphavet til delene som brukes.

 

Da er dette et ikke-problem.

 

 

Ja. Men det betyr ikke att det ikke er et problem, det betyr bare at det ikke rammer oss selv.

 

Idéen om at Apple skulle gjøre dette her for å tjene penger på bytte av skjermer er så hinsides latterlig at jeg lurer på om noen har brukt litt lange stifter i aluminiumsfoliehatten sin.

 

Analogt, er da grunnen til at en random bilnøkkel kjøpt fra cheapcarkeys.com ikke vil fungere til å starte bilen din, at bilprodusenten vil tjene penger på salg av nøkler? Seriøst, tenker dere i 3 sekunder før dere smeller panna i tastaturet?

 

 

Tja. Bilbransjen har da faktisk brukt mye krefter på å sørge for at du bare kan reparere bilen din på merkeverksteder og med originale deler. Det er nemlig betydelig penger i dele og service-markedet, og nybilprisene er presset. Jobbet selv i en motorsykkelforretning i hine hårde dager. Vi hadde max 10% fortjeneste på syklene, men tok det igjen på dele og utstyrssalg. Vi tjente ikke på nøkler nei, men definitivt på hjelmer, dekk og andre slitedeler.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Idéen om at Apple skulle gjøre dette her for å tjene penger på bytte av skjermer er så hinsides latterlig at jeg lurer på om noen har brukt litt lange stifter i aluminiumsfoliehatten sin.

 

Analogt, er da grunnen til at en random bilnøkkel kjøpt fra cheapcarkeys.com ikke vil fungere til å starte bilen din, at bilprodusenten vil tjene penger på salg av nøkler? Seriøst, tenker dere i 3 sekunder før dere smeller panna i tastaturet?

Sterke ord fra en som kommer med en så lite treffende analogi. Hvem kjøper ny bil fordi nøkkelen ikke funker? I praksis ingen, hvem kjøper ny mobil fordi det er dyrt å bytte skjerm? En anseelig andel.

 

AtW

I forhold til å ikke bytte skjermen så er det billig å få swap. Skjønner ikke de som betaler 1500-2000kr for en ny skjerm hos en jalla reperatør når de heller kan få en ny telefon. F.eks. Har du knust iphone 6s så kan du få ny for 3500kr, eller få bytte skjerm for 1500kr. Bytter du skjerm så mister du garanti, reklamasjonsrett og ikke rett til å benytte deg av reperasjonsprogrammer om det kommer. I tillegg så ramler bruktverdien. Får man en swap så øker bruktverdien.
Lenke til kommentar

 

 

Men da forutsetter du at apple var et selskap som ga any kind of fucks i kundene sine. Det eneste alle apple kunder er for apple er pengesekker. 

 

 

Jeg sa hva jeg synes de burde gjort. Jeg tror dårlig PR er uheldig for å få tak i pengesekken også...

 

Håper dette oppblåste selskapet går konk en dag slik de driver på. Gode produkter men horribel kundeservice og prisnivå.

 

 

Det håper ikke jeg. Til det er jeg for glad i mine epledingser og teknologien generelt. Men jeg håper jo at markedet gir den tydelige signaler når de prøver seg på sånt som dette.

 

Geir :)

 

 

Ser hva du mener. På begge punkter, men jeg er oppgitt fordi det virker som om eplekundene bare fortsetter å kjøpe blindt til tross for at tull som dette skjer hvert eneste år med tusenvis av kunder :/

 

 

Tusenvis er en mikroskopisk andel brukere. Selv titusenvis eller hundre tusen er et ytterst få i forhold til totalt antall brukere.

For de aller fleste er dette et ikke-problem.

 

De få tusen, titusen eller hundretusen som opplever dette som et problem har alle muligheter til å bytte leverandør.

Lenke til kommentar

 

 

Idéen om at Apple skulle gjøre dette her for å tjene penger på bytte av skjermer er så hinsides latterlig at jeg lurer på om noen har brukt litt lange stifter i aluminiumsfoliehatten sin.

 

Analogt, er da grunnen til at en random bilnøkkel kjøpt fra cheapcarkeys.com ikke vil fungere til å starte bilen din, at bilprodusenten vil tjene penger på salg av nøkler? Seriøst, tenker dere i 3 sekunder før dere smeller panna i tastaturet?

Sterke ord fra en som kommer med en så lite treffende analogi. Hvem kjøper ny bil fordi nøkkelen ikke funker? I praksis ingen, hvem kjøper ny mobil fordi det er dyrt å bytte skjerm? En anseelig andel.

 

AtW

I forhold til å ikke bytte skjermen så er det billig å få swap. Skjønner ikke de som betaler 1500-2000kr for en ny skjerm hos en jalla reperatør når de heller kan få en ny telefon. F.eks. Har du knust iphone 6s så kan du få ny for 3500kr, eller få bytte skjerm for 1500kr. Bytter du skjerm så mister du garanti, reklamasjonsrett og ikke rett til å benytte deg av reperasjonsprogrammer om det kommer. I tillegg så ramler bruktverdien. Får man en swap så øker bruktverdien.

 

 

Jeg kan jo ha sympati med det synspunktet, jeg har også en tendens til å ofte kjøpe nytt eller bytte, men jeg har respekt for folk som faktisk prøver å få produktene sine reparert, jeg tror ikke vi trenger mer bruk og kast.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan jo ha sympati med det synspunktet, jeg har også en tendens til å ofte kjøpe nytt eller bytte, men jeg har respekt for folk som faktisk prøver å få produktene sine reparert, jeg tror ikke vi trenger mer bruk og kast.

Definitivt, men det er i prinsippet det som skjer også når man swapper hos Apple (og andre produsenter). Enheten som leveres inn blir refurbished og selges/byttes til en annen kunde.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Apple bytter vel batteri også? Eventuelt andre deler?

 

Å bare bytte skjerm er vel mer miljøvennlig?

 

 

Jeg oppfatter likevel at han mener at mange velger å kaste/kjøpe nytt når 1500 -kroners-alternativet forsvinner og blir erstattet med et på 3500,- Det er greit så lenge mobilen er "ny", men når den begynner å dra på årene er det lett å velge kast/kjøp nytt.

 

Uansett så kan ikke dette være lov å gjøre med viten og vilje UTEN å ha advart kraftig mot dette på forhånd. Håper noen som er rammet tar saken videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan alltid diskutere hva som er å foretrekke. Preferanser er i bunn og grunn subjektive. Problemet her - etter min mening - er fortsatt at Apple "straffer" folk med tilbakevirkende kraft for noe som var både tillatt og mulig på det tidspunktet de gjorde det. Folk har kjøpt en dyr telefon basert på den informasjon og de forutsetninger som gjaldt på kjøpstidspunktet. At Apple endrer det i senere produkter er greit, men de kan ikke tvinge dette på folk som alt har kjøpt uten å gi dem mulighet til å velge bort produktet.

 

Det gjør jo Apple også til vanlig, hvis de endrer sine betingelser. Nå jeg oppgraderer noe så får jeg en melding om at "Vi har endret brukerbetingelsene for dette produktet. Du må akseptere disse endringene for å fortsette å installere." Takker man nei, får man ikke oppgradert. Det forusetter selvsagt også at den tidligere versjonen fortsatt virker som før i rimelig tid som den er. (Men ikke nødvendigvis med nye versjoner av annen programvare etc.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...