Gå til innhold

Nå er Doom-datoen spikret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har spilt både de klassiske doom og doom 3, og neste doom ser lovende ut... Men er redd det aldri blir like skummelt og mørkt som doom 3 var... Istedenfor å bli skremt av fryktinngytende demoner og den fandenivoldske latteren nå og da, skal man nå runde hjørner i 110 og spy kuler som reneste rambo. Forventningene er ikke høye, men men. Synes også modellene fra 3'ern kunne vært beholdt, spesielt pinky demon.

Lenke til kommentar

 

*

 

 

Hver gang du skriver noe og jeg ser avataren din så kommer den musikken her på i hode mitt.... :D

 

 

Ganske kul musikk...nostalgi tripp uten like!

 

 

 

Tidenes beste spill! Spilles igjennom hvert år. Mitt første spill på Amiga. Originaleska står fremdels i hylla :)

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Jeg spiller alle de gode gamle ID spillene enda, Duke 3d er i litt oppgradert versjon på steam det samme er shadow warrior. Fremdeles de to beste FPS laget.

 

Doom og Doom 2 er også høyst spillbare den dag i dag og jeg runner de spillene rett som det er.

Ærlig alt for alt snakket om at Half life var så bra, er det lenge siden jeg i det hele tatt har vurdert å spille Half life. 

 

Nei alt var bedre i før i tiden, jeg savner Turtles in time, Duke nukem 3d og tuberkulose!

 

Duke3D og Shadow Warrior var det 3D Realms som sto bak ☺

 

Anbefaler alle som digger de originale Doom-spillene om å skaffe modden Brutal Doom, blir som et nytt spill ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DOOM og id Software kun i navnet.

 

Jeg har fulgt id Software i 25 år og det er et stort dilemma med selskapet. Flere av deres spill er laget på slump. Feks både med DOOM og Quake visste de ikke hva de holdt på med før de lappet sammen noe mot slutten av produksjonen. Uoverenstemmelser over hva slags spill førte feks til at både Tom Hall og John Romero måtte pakke snippesken. Musikken i DOOM er funksjonell men her er har de rett og slett bare leid in Bobby Prince, gitt ham et dusin metal CD-er og han har gjenskapt kjente låter med noen få variasjoner i tonerekkene for å unngå søksmål.

 

Det mest alvorlige tilfellet er Quake. Det ferdige resultatet avviker stort fra hva som ble startet og innholdet er også kun 1/4 av hva som var tenkt. Spillet var stort sett basert på melee combat og først mot slutten av produksjonen ble det bestemt å skrape det opprinnelige konseptet, ta materialet som var skapt og bygge det om til en shooter. Det var først og fremst Romero som var giret på konseptet om nærkamp i høyborger/festninger.

 

Det er kun slump at DOOM og Quake ble som det ble. Selv misfosteret Quake II slo an, et spill som ikke engang var Quake men som fikk navnet pga rettighetsprblemer med det opprinnelige navnet, etter en oppussning av flerspillerdelen en funksjon som var bortimot fraværende ved release. Spillet bar tydelig preg av at det var fremskyndet i forbindelse med julehandelen i 1997. Quake leverte ut av boksen leverte avanserte flerspillerfunksjoner før sin tid, til og med fargekoder for lag hadde de fått med, men så i Quake II så var det svært begrenset flerspillerfunksjonalitet, nærmest uten prekære innstillingsmuligheter og brettene var heller ikke spesielt egnet. Senere med Quake III: Arena sikret de suksess ved å ta formelen for hva som var bra i flerspiller i tildligere spill og kombinere dette i en pakke. Et fantastisk spill som desverre ikke appellerer til alle da det forruten bot-kamper som raskt blir kjedelig oppleves som litt for kompetativt for hvermansen som må rett ut og kjempe mot spillere på moderat til høyt nivå. Det har vært en grei community i QUAKE LIVE senere, selv om det dessverre aldri har tatt av.

 

Carmack var god på å lage motoren bak spillene og id Software hadde talentfulle artister, kodere, map-designere osv, spesielt artig hvordan flere av modellene i DOOM ble modellert i leire, også hvordan de digitaliserte leketøyshagle og motorsag. Dessverre er mye hos de laget på måfå og DOOM 3 er mer å regne for en tech demo for å selge spillmotoren enn et spill som lever opp til hva som ble produsert på 90-tallet. Folk i miljøet ser også på tidligere spill som "kun en tech demo, ikke et fullverdig spill."

 

id Software har slitt med å fornye seg etter 1999 og det hjelper ikke at nøkkelpersoner er borte. Det største tapet var muligens Dave 'Zoid' Kirch som mot slutten av 90-tallet var en viktig bro mot spillerbasen. Han portet også Quake/II til Linux.

 

Et nytt spill fra id Software kan for all del innfri, men for meg føles det som man ruller terningen på slump i nyproduksjoner og det er ikke alltid man ruller 5 eller 6. Jeg spiller fremdeles DOOM/II, Quake og Quake III:Arena/LIVE, men det meste som er skjedd i senere tid er skuffende. Med unntak av Unreal-Tournament serien har ingen andre FPS-spill trollbundet meg, derfor gikk jeg over til ARPG- og MMORPG-spill ettersom FPS-scenen har vært på hell og det ikke er mulig å spille flerspiller alene samme hvor mye man elsker et spill.

 

Det artigste for min del var Doom Connector så lenge det varte før det ble lagt ned. Så moro har jeg ikke noen gang hatt det og nettene har aldri vært så lange. Noen artige år fra 2001 til 2005.

 

"Doom Connector is a free lobby-based service which was developed by Pascal vd Heiden and after a few years it was recontinued by Zorcher. With Doom connector you can play Doom online with several popular Doom multiplayer ports such as ZDoom, Skulltag, ZDaemon, Doom Legacy, SRB2, and GZDoom. This service allows you to see all public servers from all Doom master servers, but also allows you to create private peer-to-peer games. The support for each source port is built as a plug-in, which allows very flexible support for all the features the source port has."

 

:cry:

800px-Doomconnector3.png

 

 

Jeg håper på artig flerspillerdel i rebooten, det blir nok uansett artig å prøve spillet enten det innfrir eller ikke.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tidenes beste spill! Spilles igjennom hvert år. Mitt første spill på Amiga. Originaleska står fremdels i hylla :)

 

 

Jeg er ikke misunnelig.....  :dontgetit:  Tror jeg må få kjøpt meg en Amiga 500 igjen altså.

 

 

A1200T PPC ;) 100% fungerende

 

Er spillene Doom 1 eller Doom 2 til Amiga. :)

 

 

Yupp. Begge 2.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å ligne en puck på middelmådigheten doom3 for min del.

 

AtW

 

Er DOOM III så dårlig da?

 

Har aldri spilt gjennom det, var litt for redd til det for 12 år siden, men ser jo at det har fått kjempescore på Metacritic blant annet.

Og grafikken var helt sinnsyk da det kom husker jeg.

Lenke til kommentar

 

Trenger ikke å ligne en puck på middelmådigheten doom3 for min del.

 

AtW

 

Er DOOM III så dårlig da?

 

Har aldri spilt gjennom det, var litt for redd til det for 12 år siden, men ser jo at det har fått kjempescore på Metacritic blant annet.

Og grafikken var helt sinnsyk da det kom husker jeg.

 

 

 

Nei, det er ikke så dårlig, det er middelmådig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ventingen på scriptede events gjør DOOM 3 bortimot uspillelig for folk som vokste opp med no nonsense FPS. Samme dritet har man i «Diablo» 3. Stadig venting, avbrudd og cutscenes. Alt var bedre på 90-tallet. C&C og Diablo nøyde seg med sener mellom kapitlene. I DOOM/II kunne man vandre fritt og aktivere så mange mobs som ønskelig. Scriptingen gjør at det blir kun én måte å spille på.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

 

Tidenes beste spill! Spilles igjennom hvert år. Mitt første spill på Amiga. Originaleska står fremdels i hylla :)

 

 

Jeg er ikke misunnelig.....  :dontgetit:  Tror jeg må få kjøpt meg en Amiga 500 igjen altså.

 

 

Hvorfor det? Last ned WinUAE, en rom-pack, og finn alle spillene du ønsker som .adf filer på coolroms e.l. sider. Funker perfekt på PC. Kjøp en USB joystick hvis du trenger det. Evt betal 7kr for Amiga Forever-pakken som inneholder masse spill og kickstart roms, og har en fin frontend så du ikke trenger å fikle med emulatorinnstillinger selv. Det er den "offisielle" emulator-pakken. Kan bruke ADF filer (disk images) der også selvsagt, det er bare en fancy frontend for WinUAE. Av og til er det deilig å bare fyre opp Turrican II, skru opp lyden og blaste ivei en times tid.

 

Så får du matet nostalgien en stund. Kan sette opp harddisker med full workbench og alt også. DirectoryOpus banker fortsatt det meste av filbehandlingssoftware.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest alvorlige tilfellet er Quake. Det ferdige resultatet avviker stort fra hva som ble startet og innholdet er også kun 1/4 av hva som var tenkt. Spillet var stort sett basert på melee combat og først mot slutten av produksjonen ble det bestemt å skrape det opprinnelige konseptet, ta materialet som var skapt og bygge det om til en shooter. Det var først og fremst Romero som var giret på konseptet om nærkamp i høyborger/festninger.

 

Tross skuffelse over spillet utvikling, så ble f.eks. qtest1 spilt til blods.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ventingen på scriptede events gjør DOOM 3 bortimot uspillelig for folk som vokste opp med no nonsense FPS. Samme dritet har man i «Diablo» 3.

Stadig venting, avbrudd og cutscenes.

Alt var bedre på 90-tallet. C&C og Diablo nøyde seg med sener mellom kapitlene.

I DOOM/II kunne man vandre fritt og aktivere så mange mobs som ønskelig.

Scriptingen gjør at det blir kun én måte å spille på.

 

 

 

 

Jeg for min del synes at "Doom 3" var et ganske bra gjennomført spill.

Ja..., det hadde noe scripting som kunne til tider ødelegge innlevelsen i handlingen.

 

På lik linje med sine forgjengere må man finne nøkkel(er) for å komme videre.

"Doom 3" tok dette da selvsagt et skritt og to lengre..., med at man må finne PDA'er og Video-backuper for å tilegne seg informasjon om hva som foregår og hvor man må gå for å komme seg videre i historien.

Noe som jeg personlig likte velig godt.

 

Det ble gjort på en sånn måte at linæriteten ble mer diffuse.

De burde med fordel ha lagt opp til flere alternative løsninger på en problemstilling.

Given...

Det er ikke alltid mulig.

Men litt variasjon burde være til stede for å i hvert fall prøve å legge skjul på "Draw-by-Numbers"-strukturen i spillet.

Noe som faktisk "Doom 3" klarer langt bedre enn mangen andre FPS-spill som ble lansert både før og i ettertid.

 

Jeg elsker det faktum at "Doom 3" har en underliggende historie som kommer langt klarere frem enn det gjorde i sine forgjengere.

Granted...

Det er dig å ha Death-Match med kompiser i "Doom" og "Doom 2+"..., men jeg må ærlig innrømme at jeg har vokst i fra å kunne nyte et Full-Blods-FPS i single player-mode..., med unntak av "WOLF-3D".

Så Story-mode-Singleplayer er en hjertelig velkommen forandring i "Doom"-serien for min del i hvert fall.

 

Misforstå meg rett...

Der bør være masse action i en FPS..., hence the name SHOOTER.

Men et hensynsløst blodbad passer paradoksalt nok best til fjortiser.

 

"Doom3"-Story-mode vs f.eks. "Call of Duty"-Story-mode..., så er det lett å se/legge merke til at man har større frihet i "Doom 3" enn man har i "Call of Duty".

For ikke å snakke om frihetsfølelsen man får vs "Battlefield 3" og 4-Story-mode.

 

Som nevnt i teksten over..., så finnes der noe scripting i "Doom 3" som kan ha en negativ innvirkning på innlevelsen.

 

Som en stor fan av TES..., så kan jeg si at "Doom 3" virker uscriptet i forhold.

Særlig sammenlignet med "Morrowind" eller nyere spill i serien.

Men har ingen problem med å leve meg fullstendig inn i historien TES for det.

 

Lager man først et spill med linær-struktur så har man to valg.

Valg.1. "Denne veien fører til Roma."

Valg.2. "Alle veier fører til Roma."

 

I de aller fleste tilfellene som jeg har sett opp gjennom tidene er at i beste fall så tar dem i ugangspunktet i Valg.2..., men til slutt så ender dem opp med Valg.1. med et hint av Valg.2.

 

Her er noe som jeg fikk en god latter av når det gjelder "Doom" vs "Call of Duty"...

Mange mener nok at dette virkelig er satt på spissen..., men jeg for min del synes at dette illustrerer veldig godt hva det er som har skjedd med FPS-sjangeren siden "Doom 1".

 

-----------------------------------------

Part 1...:

"https://youtu.be/C4yIxUOWrtw"

 

Part 2...:

"https://youtu.be/NURfvG0lfpA"

 

Part 3...:

"https://youtu.be/8F0AdWBmiQY"

-----------------------------------------

 

Som jeg nevnte i teksten over så er ikke alt negativt med utvikklingen..., så lenge det gjøres med måte..., for å si det på den måten.

 

Uttrykket "Freedom to Roam." er et konsept som blir mer og mer sjeldent i FPS-sjangeren nå til dags.

Synd...,men sant...

 

Jeg håper på at "Doom (4)" vil ha i hvert fall en underliggende historie.

Om ikke nødvendigvis et sånn traust Check-Point-mønster og Auto-save..., men snarere at man kan save'e når og hvor man måtte føle for det.

Med unntak av saving under Boss-battles..., for det hadde blitt for dumt.

 

En ting til som jeg støtt og stadig hører folk syte og klage over var bruk av dedikert lommelykt i orginalen av "Doom 3".

Noe som ble forandret på i BFG-versjonen av "Doom 3"..., der våpen fikk lommelykt integrert i løpet.

Jeg personlig likte veldig godt at man måtte veksle mellom bruk av våpen og lommelykt.

 

Det økte spenningen og intensiteten når man gikk og kikket rundt i de forholdvis mørke koridorene og til tider også nokså mørke rommene.

 

Jump-Scares har for mange blitt en klisje..., men blir det brukt rett så kan det faktisk ha sin hensikt.

Namely to scare the living daylight out of you...

Sørgelig nok så har Jump-Scares blitt brukt så ofte at det rett og slett bare blir plagsomt i lengden.

 

"Nightmare" = Blodbad!!!

"Easy" = Walk in the Park.

 

Jeg liker når dem legger opp til at det spiller litt på en følelse av paranoia.

Noe som jeg følte at "Normal"-difficulty i "Doom 3" klarte ganske bra.

Men kunne ha klart enda bedre.

 

Basert på navnet "Doom" og det faktum at det skal være en ReBoot av serien så tror jeg nok at pilen vipper mer i rettning av "Nightmare" enn noe annet..., med andre ord et blodbad.

 

I hvert fall for min del så ble "Nightmare"-difficulty i "Doom 3" bare mer stressende og delvis mer vanskelig..., men langt i fra mer skummelt.

Der var så og si nesten ingen forskjell på "Hard"- og "Nightmare"-difficulty i "Doom 3"..., med det unntak at på "Nightmare" så fungerer ikke cheats..., etter det jeg har forstått.

Som er for såvidt en bra ting...

 

"Cheats are for Cheaters...!!!"

 

PS...: Side-Note...: Double-Barrel(Super)-Shotgun i "Doom 3"..., dåg mer realistisk..., var ikke et særlig effektivt våpen i kampens hete.

Men var mitt favoritt våpen i "Doom 2".

BFGen var et "In case of emergency, break glass."-type våpen..., i "Doom 2".

I "Doom 3" var den fullstendig ubrukelig.

Ohh...,and...

"Cacodemon" var skuffende i "Doom 3"..., eller for å være helt ærlig...

De var latterlige...!!!

Husker første gangen jeg spilte "Doom 1" når det ble lansert..., da gav "Cacodemon" meg frysninger.

Mulig det bare er jeg som har blitt Jaded opp gjennom årenes løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...