Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Sjalottløk said:

Bråker'n med 3900X under spilling? Ser nemlig på samme kjøler til 5900X.

Bråker ikke særlig men den er ikke direkte kjølig på 3900X. Ligger på eks 72C under et par timer med AO3:DE (opp mot 79-80C på de tyngste spillene etter noen timer). 23-24C i rommet.

Nå skal det sies at jeg har tetta kabinettet litt ekstra i det siste for å tvinge luftflyt der jeg ønsker at den skal gå. Jeg har også klokka RAM og IF en del som nok også bidrar til varme. (+3080 I kabinettet - ingen isbitmaskin)

Kjøleren er god men den veldig avhengig av et godt og luftig kabinett med god luftflyt. Jeg har også Chromax Black som hvistnok skulle være noen promille kjøligere.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er Q-flash fra gigabyte via knapp på kortet noe å stole på? ellers får jeg ikke kjøpt før B550 er på lager med oppdatert bios, og det kan ta sin tid.

har bricket kort under bios oppdatering før uten selv å gjøre noe feil, så holder pusten hver gang lol

Endret av kallis83
Lenke til kommentar
Mala skrev (13 minutter siden):

Hvilket kvalitets HK er en sikker vinner for den nye rekka med AMD cpu'er? Asus som troner høyest?

ASUS og MSI har begge gode alternativer for X570 og B550. Gigabyte har ikke imponert stort, men hvis du ikke skal overklokke minne vil du nok ikke merke noe forskjell mot MSI og ASUS. Styr unna ASRock sine X570 pga dårlig vifteløsning.

Personlig valgte jeg MSI X570 Unify pga antall M.2-spor.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Snakker om m.2. Satt og kikket på Rog Strix B550-F siden det så ut til å være et ganske godt kort til en veldig snill pris. Fant ut at m.2 2(PCI-E 3.0 m.2 porten) deler lanes med SATA 5 og 6, så på det kortet mister man de to SATA portene ved å bruke m.2 2 sporet... Gigabyte har satt opp sine kort annerledes, og m.2 2 deler lanes med et av PCI-E spora. Har ikke undersøkt dette hos MSI. På X570 så det med første øyekast ut til å være nok til at man ikke mister noe ved å bruke noe annet. I alle fall med tanke på lagring.

Lenke til kommentar
3 hours ago, -=HellBound=- said:

5600X sparker greit fra seg :) Brukt vanlig vifte, ikke AIO -> https://hwbot.org/submission/4591800_jumper118_cinebench___r15_ryzen_5_5600x_2040_cb

8NTvbUr.jpg

8YJkr8f.jpg

*For reference my 9900k at 5.2core 4.8 uncore and 17/4600 mem gets 6120 singel->

5600X4.png

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-5-5600x-cinebench-scores-leak-ahead-of-launch

Det finnes tydeligvis VELDIG mange 5 serie cpuer ute i det fri, men INGEN har postet noe benchmark fra et spill enda. DET er veldig mystisk...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (26 minutter siden):

Det finnes tydeligvis VELDIG mange 5 serie cpuer ute i det fri, men INGEN har postet noe benchmark fra et spill enda. DET er veldig mystisk...

Fyren som har postet dette har denne profilen

https://hwbot.org/user/jumper118/

Merk at han er "Extreme" og har AMD som partner, ikke veldig overraskende om det er typiske hwbot-tester som blir kjørt da. Hadde ikke overrasket om han fikk den tidlig mot at han skulle vise hva den klarer på LN2

oOF skrev (11 minutter siden):

De er flinke på å ikke poste noe som helst benchmarks fra spill ja. Et eller annet obskurt benchmark fra et program er ikke så interessant i grunn.

6746 single core i Geekbench 3 med XMP RAM er rimelig imponerende i mine øyne. Her er hva som må til for å dytte en Coffee Lake opp på det nivået. Resultatet for x265 4K er bedre enn alt annet som kjører over 0°C...

Det sier oss ikke så mye om spillytelse, men det gir en pekepinn på at de påståtte 19% bedre IPC i alle fall ikke er langt unna fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, N o r e n g said:

En ting er sikkert: dette er en hard launch. Proshop har bekreftet lagerstatus på alle tre prosessorene.

Salget starter ifølge Proshop kl 15

EDIT: 5950X ser ut til å ha ganske begrenset tilgjengelighet med bare 12 stk hos Proshop...

Husk at flere land også kan kjøpe av den 12 stk. lagerbeholdningen da (er ihvertfall slik jeg har forstått at lagersystemet deres fungerer). Syke tall, 12 stykker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...