Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Byttet fra Ryzen balanced til Windows balanced power plan og fikk endelig kontroll over idle temperatur.

 

Ryzen balanced er veldig aggressiv, noe som medfører at temperatur er svært sporadisk. Hopper opp og ned mellom 40 og 50 grader. Ved å endre til Windows balanced så ligger temperatur på 35-36 grader selv når jeg åpner Firefox.

 

Ryzen balanced er rett og slett fortsatt veldig følsom og reagerer lynkjapt når det foregår noe på skjermen.

Endret av Ajoh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Byttet fra Ryzen balanced til Windows balanced power plan og fikk endelig kontroll over idle temperatur.

 

Ryzen balanced er veldig aggressiv, noe som medfører at temperatur er svært sporadisk. Hopper opp og ned mellom 40 og 50 grader. Ved å endre til Windows balanced så ligger temperatur på 35-36 grader selv når jeg åpner Firefox.

 

Ryzen balanced er rett og slett fortsatt veldig følsom og reagerer lynkjapt når det foregår noe på skjermen.

Er dette med nyeste chipset eller ikke? Forstod det sånn at Ryzen High Performance (eller hva det nå heter) bytter mye raskere enn Ryzen Balanced fra Idle? Mister du mye ytelse ved å droppe videre ned fra Ryzen Balanced på korte CPU-oppgaver? F.eks. webrendering.
Lenke til kommentar

Er dette med nyeste chipset eller ikke? Forstod det sånn at Ryzen High Performance (eller hva det nå heter) bytter mye raskere enn Ryzen Balanced fra Idle? Mister du mye ytelse ved å droppe videre ned fra Ryzen Balanced på korte CPU-oppgaver? F.eks. webrendering.

 

Benytter driveren som implementerte den litt mer konservative varianten av Ryzen balance. Installerte nyeste GPU og Chipset driver, men fikk BSOD daglig. Så nedgraderte begge til to versjoner jeg vet er stabile. Som sagt, fortsatt den oppdaterte Ryzen balance profilen.

 

Kan ikke påstå jeg har merket noen forskjell i praktisk ytelse.

Lenke til kommentar

Tenkte mer på at du funka fint ut av boksen og gav bra ytelse bare med å skru på xmp :)

Du snakker om å kjøpe 3600 MHz RAM og kjøre XMP/DOCP?

For du er nærmere "optimalt" på Ryzen enn Intel med det oppsettet.

 

For Ryzen 3000 er det veldig enkelt:

Maksimer CPU-frekvens (typisk maks 4200 til 4500 MHz)

Maksimer FCLK/RAM-frekvens (typisk maks i området 3533/1766 til 3800/1900)

Stram inn timings.

 

For Intel er det litt mer komplisert:

Maksimer CPU-frekvens (typisk maks 4800 til 5300 avhengig av kjøling)

Maksimer Uncore (typisk 200 til 400 MHz lavere enn kjernefrekvens)

Maksimer DRAM-frekvens (skalering fortsetter opp til og forbi 4000 MHz)

Stram inn timings (flere enn Ryzen)

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du snakker om å kjøpe 3600 MHz RAM og kjøre XMP/DOCP?

For du er nærmere "optimalt" på Ryzen enn Intel med det oppsettet.

 

For Ryzen 3000 er det veldig enkelt:

Maksimer CPU-frekvens (typisk maks 4200 til 4500 MHz)

Maksimer FCLK/RAM-frekvens (typisk maks i området 3533/1766 til 3800/1900)

Stram inn timings.

 

For Intel er det litt mer komplisert:

Maksimer CPU-frekvens (typisk maks 4800 til 5300 avhengig av kjøling)

Maksimer Uncore (typisk 200 til 400 MHz lavere enn kjernefrekvens)

Maksimer DRAM-frekvens (skalering fortsetter opp til og forbi 4000 MHz)

Stram inn timings (flere enn Ryzen)

Fremdeles endel som sliter med ryzen 3000, dels grunnet bioser, strømstyringsplan og bsod, chipsetdrivere etc, det jeg tenkte på. Intel funker bra ut av boksen stort sett alltid, AMD er det flere som trøbler med. Optimal ytelse er en annen diskusjon, der er jeg enig i at Intel er mer kompleks.
Lenke til kommentar

Intel med ++++ og 5++++ år på å stabilisere chipset, drivere, bioser etter marginale endringer (sett bort fra sokkeljokking)? Utviklere blir over tid kjent med arkitekturen = fungerer utavboksen, lite nytt i forhold til Ryzen som rista Intel og snur opp-ned på ganske mye. AMD er kule - små, sparker fra seg. Vi trenger den gjengen :) Markedsføringsavdelingen kan gå å vogge.

 

Noen som husker AMD InterWave? GUS PnP? Mmmmm.....

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan enkelte klarer 45 grader under load med AiO når min R5 3600 peaker på 70-75 grader med 2x 360mm radiatorer i custom loop.

 

Min delidda 7980xe 18core @ 4500mhz er kaldere  enn min 3900x med samme type vannkjøling. Ryzen 3k ser ut til å bli varme gitt :p Må jo være gaudaost under lokket på dem :p

Lenke til kommentar

Min delidda 7980xe 18core @ 4500mhz er kaldere  enn min 3900x med samme type vannkjøling. Ryzen 3k ser ut til å bli varme gitt :p Må jo være gaudaost under lokket på dem :p

 

7980XE er en diger chip. Mer areal til å spre varmen. Derfor har jeg ingen tro på at fremtidige CPU'er vil klokke særlig bra. Tenk når Ryzen er nede på 5nm.... eller Intel på 7nm = null OC muligheter frykter jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

7980XE er en diger chip. Mer areal til å spre varmen. Derfor har jeg ingen tro på at fremtidige CPU'er vil klokke særlig bra. Tenk når Ryzen er nede på 5nm.... eller Intel på 7nm = null OC muligheter frykter jeg.

Tror ikke ytelsen vil basere seg på hastigheten på dagens materiale, men om vi er heldige på materiale som klokker langt bedre.

 

Årsaken til at vi fortsatt er på silisium er vanskelig å si, men trolig pga at det koster sinnsykt mye å forske seg fram til gode løsninger på problemene på andre materietyper.

 

3D stacking set også ut til å øke i popularitet og man har også utviklet måter for å kjøle dette ned på mens man bygger cpuen i høyden lag for lag.

 

Uansett mye spennende som venter på oss så lenge vi er med og investerer i ny teknologi med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...