Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan føler dere som har bedre kjøling enn stock at cpu nå fungerer? Høyere hastigheter og ytelse?

 

Nei. Kanskje en håndfull poeng mer i Cinebench. Fordelen for meg, med et porøst Fractal Design Meshify-kabinett uten noen som helst form for lyddemping, er at CPU-viften ikke spinner like merkbart opp for hver eneste lille hendelse som vekker noen CPU-kjerner. Systemet mitt er faktisk behagelig stille nå.

 

Men jeg har en forholdsvis beskjeden kjøler, da. BeQuiet Black Rock Slim.

Lenke til kommentar

Er det noen her med tilgang på både AIO og noe ala Noctua's D15 som har en 3900X, og leker med Cinebench score. Så er det et par bekjente av meg som har testet å bytte fra AIO (av de bedre, som Corsair og Nzxt's 280mm) til D15, og fått bedre score! (Ikke mer enn 70 poeng for han ene, og 100 poeng for han andre riktignok.)

 

Men "working hypothesis" for øyeblikket er at mikrofinnene i AIO ikke dekker chiplet'ene hundre prosent. Eventuelt at IHS og vannblokk ikke passer så bra sammen om de ikke begge er helt plane, eller den ene er konkav/konveks mens den andre er plan eller lik. Så konkav mot konkav for eksempel vil lage et "hulrom" mellom IHS og vannblokk (vel, lavere mounting pressure på midten av IHS ihvertfall), eller konveks mot konveks vil gi høyt mounting pressure på IHS's midtpunkt, men så avta ut mot sidene der chiplets'ene er.

 

Mener han ene fant dette på reddit en plass, og bestemte seg for å teste selv, og så ba han den andre om å teste, og se om han også kunne verifisere, som han altså gjorde.

 

Om noen her har utstyr og lyst til å prøve, så husk det sannsynligvis må være en kjøler med uniform coldplate. Heatpipes direkte på IHS er nok ikke like effektivt om den første hypotesen over stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit å sjekke info flere steder/programmer om du er usikker.

F.eks leser Ryzen Master hos meg over 1.5 vcore.

 

Alle programmer utenom Ryzen Master viser samme clock speed. Ryzen Master er den eneste som viser "avvik"...

Men Ryzen Master er jo laget spesifikt for å gi korrekt informasjon..

Lenke til kommentar

Med standard boost på min 3900X kunne score i Cinebench variere opp mot 200 poeng uten at jeg gjorde noe på maskinen.

Første runde kunne gi 7250, neste kunne gi 7100, neste runde der igjen var på 7300.

 

Om jeg ikke husker helt feil i farten, så er Hardware Unboxed testmetoden å kjøre 4 runs back-to-back, hvorav første som regel avviker vesentlig fra de tre påfølgende. Deretter tar de gjennomsnitt av de 3 siste rundene og bruker som sluttresultat. Første runde resultatet kastes altså bare i søpla. Det skal ikke være nevneverdige avvik mellom resultatene når det gjøres på denne måten. Spørsmålet blir dersom man har andre prosesser løpende i bakgrunnen, eller gjør andre ting i mellom 2 runder, om disse aktivitetene pusher data ut av L3 (som er en victim cache på Ryzen) slik at neste runde Cinebench ikke får gjenbrukt disse, og at det dermed påvirker score, noe det ikke gjør i samme grad om man kjører rundene rett etter hverandre, og med et helt "rent" system.

 

Folka jeg snakker om som har testet har mye erfaring med benchmarking selv, og sa at de hadde funnet resultatene repeter-bare, jeg regner med de testet på samme måte som HWUB. Selv har jeg bare tårnkjølere med Heatpipe direkte på IHS , og kunne ikke testet selv. Ikke en gang om jeg hadde vært interessert...Og eide en 3900X. :p

 

Jeg har tydeligvis fått PCI-e 4.0 støtte på mitt B350 hovedkort  med 3700X ^^ Det blir fjernet i neste AGESA så vet ikke om jeg skal oppdatere bios mer, ikke at det skiller noe fra eller til på et 5700XT vil jeg tro. 

 

Det finnes et bruks scenario jeg er kjent med der det gir mening foreløpig, men det har ikke noe med gaming å gjøre, og er nok noe svært få har bruk for: 5700XT kan omkode 6x videofiler til HEVC på likt. EposVox testet, og fant at 2080Ti var noen prosent raskere på en fil av gangen (om jeg ikke husker feil), men 5700XT kunne altså gjøre 6 filer på likt, og var dermed ~5 ganger raskere. EposVox hadde bruk for den funksjonaliteten med jevne mellomrom, da han gjør mange opptak, og sliter med å ha nok lagringsplass. Så med jevne mellomrom ville han konvertere raw video til HEVC for å spare diskplass. Da var det kjekt med en GPU som var 5 ganger raskere enn 2080Ti på akkurat den oppgaven. Noe den garantert ikke ville klart med "bare" PCIe 3.0 båndbredde i eksempelet til EposVox. Youtube kanalen hans er forøvrig svært interessant, så der kan du finne videoen der dette ble testet. Innbiller meg Wendell fra Level1Tech var med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...