Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Tror den blir litt høy for mitt kabinett. Vil denne gjøre en like god jobb?

 

https://prisguiden.no/produkt/be-quiet-dark-rock-tf-230501

 

Den har selvsagt lavere TDP-dekning, men det regner jeg med du antok selv også. Her er en sånn koseprat om Be Quiet sine luftkjølere:

 

 

(for ikke å poste nok et ekstra innlegg)

Kom over denne anbefalingen hva gjelder CPU vs. Grafikkort:

https://www.youtube.com/watch?v=_O8kr0KlkBM&feature=youtu.be&t=146

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du trenger så mye RAM til?

Er det modded Minecraft du skal spille? :p

 

Spille Pewdiepie Legend of the Bro Fist. Er det et bra spill?  ;)

Så det på Ebay på auksjon (har ikke kjøpt)

s-l1600.jpg

 

 

Lekkert, men det blir for langt. En av grunnene til at jeg sliter med å finne et kabinett, er at jeg bare har 50 cm å gå på når det gjelder lengden. Nesten så jeg vurderer å prøve og lage et kabinett selv for å få noe som passer.
 
Ja du kan jo ta et hvilket som helst dugende kabinett og forsøke å vinkelslipe ut innmaten så du får fiks ferdige I/O panel hull og feste for skjermkort etc., skru det så fast i en passende ramme som du snekrer deg  :lol:
Endret av G
Lenke til kommentar

Ryzen DRAM calc. spørsmål:

 

Under FAST preset så er det noen verdier den anbefaler å *øke* verdien på, selv om hovedkortet på Auto setter lavere, hva velger man?

Om hovedkortet setter en lavere verdi automatisk, så la du den være lavere.

Ryzen DRAM Calc er bare et sett med timinger som fungerer på "de aller fleste" av en spesifikk minnetype på en spesifikk klokkefrekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyfaen skjønner ikke hva jeg gjør galt.

Inne i bios har jeg nå prøvd å overklokke fra XMP-profilen istedenfor default 2133-profilen.

Endret først MHz til 3733, satt IF til 1866, primær latency etter kalkulatorens instrukser, og dram volt til 1,45. Dette booter ikke.

Prøvde så å sette IF til default. Booter ikke.

Satte volten tilbake til default for xmp (1.350). Booter ikke.

3733 med XMP timings booter faktisk. Usikker på stabilitet.

Hva f gjør jeg galt?

 

 

edit: Hva menes med channel # Dual? Skal ikke dette være quad når jeg har fire minnebrikker?

mCkQYHw.png

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Hvordan føler dere som har bedre kjøling enn stock at cpu nå fungerer? Høyere hastigheter og ytelse?

Tror det er lite ytelse å hente på å ha heftig kjøleløsning, men det blir mindre støy. Temperaturen stiger rimelig fort på min CPU, selv ved små oppgaver(som f.eks å åpne nettleseren), og da er det greit å ha vannkjøling med vifter som ikke trenger å spinne opp.

Lenke til kommentar

Fyfaen skjønner ikke hva jeg gjør galt.

 

Inne i bios har jeg nå prøvd å overklokke fra XMP-profilen istedenfor default 2133-profilen.

 

Endret først MHz til 3733, satt IF til 1866, primær latency etter kalkulatorens instrukser, og dram volt til 1,45. Dette booter ikke.

 

Prøvde så å sette IF til default. Booter ikke.

 

Satte volten tilbake til default for xmp (1.350). Booter ikke.

 

3733 med XMP timings booter faktisk. Usikker på stabilitet.

 

Hva f gjør jeg galt?

 

 

Hvis 3733 booter på XMP, så fortsetter du derfra og strammer inn timingene litt etter litt.

Sett spenning på DRAM til 1.45V

 

ProcODT og de andre verdiene jeg kjørte var helt forskjellige fra hva Ryzen-kalkulatoren ga forresten, husker X470-F STRIX satte 60 Ohm på ProcODT.

Lenke til kommentar

Hvis 3733 booter på XMP, så fortsetter du derfra og strammer inn timingene litt etter litt.

Sett spenning på DRAM til 1.45V

 

ProcODT og de andre verdiene jeg kjørte var helt forskjellige fra hva Ryzen-kalkulatoren ga forresten, husker X470-F STRIX satte 60 Ohm på ProcODT.

Endret Volt setting fra Stable til OC Mode. Fikk nå start med 3733 og IF på 1866. Kan dette ha forhindret meg fra å justere volten?

Lenke til kommentar

Endret Volt setting fra Stable til OC Mode. Fikk nå start med 3733 og IF på 1866. Kan dette ha forhindret meg fra å justere volten?

 

Dette er ikke et svar på spm. ditt. Men jeg føler med deg. BIOS-manualer har alltid vært tragiske til en hver tid. De selger overklokkingsprodukter, men gir ikke med noen Howto's.

 

En får vel skrive en "annonse" i diskusjon.no underforumet som har med hardware overklokking å gjøre om at "Ønsker kontakt med en BIOS-barnevakt"  :p  :roll:

 

Jeg er like newb som deg, og behøver noe slikt om jeg skal begi meg ut på den "farefulle ferden".

Lenke til kommentar

Hvis det er samsung B die må du stramme inn litt mer. Latency skal lenger ned! Prøv trfc 324, trfc2 241 og trfc4 148. Begynn med det. Ellers kan du jo prøve 16-16-16-16-34 og trc 50.

 

Hvis alt over går bra kan du ta det ett steg videre med å kjøre ryzen dram calculator :)

 

Tror jeg kanskje fikk til 3600 hos meg nå med 4 brikker , litt usikker på om dette er bra.

 

attachicon.gifMinne test 1.png

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...