Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Single Socket Zen 2 64 core 128 threads slår dual socket Intel Xeon Platinum 8280M, samtidig som den bruker 61% mindre strøm. Tipper AMD kommer til å spise markedsandeler nå, ja. Servermarkedet snur seg ikke veldig fort dog.

 

Det er klart at om markedet hadde vært "stabilt", så måtte AMD ventet på at kunder uansett skal bytte fra de gamle Intel systemene. Men i et så kraftig voksende marked som nå, så kommer dette til å gå relativt kjapt, så lenge AMD leverer dobbel ytelse til halv pris, og bedre effektivitet på toppen. Det betyr return on investment innen måneder i stedet for år, og er et incentiv for kunder til å bytte før de ellers ville gjort det. Intels kunder for øyeblikket er de som er låst til Intel, og nå må kjøpe flere CPU'er tilsvarende kraften de har mistet av at de må kjøre CPU'ene de allerede har uten HT skrudd på. :p

 

263716609_133097.jpg?width=494&height=90

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Zen 2 av Epic blir lansert nå. Testen av 64/128 c/t i Cinebench R20 er helt sykt! Lover godt for Threadripper.

 

https://twitter.com/bittech/status/1159154112551931904

 

https://www.anandtech.com/show/14724/the-amd-epyc-rome-launch-live-blog

 

Gjelder nøyaktig samme nye sikkerhetsaspekter på Ryzen, eller er de kun så gode på Epyc som vist?

 

3EB65DD7-5B58-4F44-9AF7-A57C6F0A959B.jpe

 

 

 

Det er klart at om markedet hadde vært "stabilt", så måtte AMD ventet på at kunder uansett skal bytte fra de gamle Intel systemene. Men i et så kraftig voksende marked som nå, så kommer dette til å gå relativt kjapt, så lenge AMD leverer dobbel ytelse til halv pris, og bedre effektivitet på toppen. Det betyr return on investment innen måneder i stedet for år, og er et incentiv for kunder til å bytte før de ellers ville gjort det. Intels kunder for øyeblikket er de som er låst til Intel, og nå må kjøpe flere CPU'er tilsvarende kraften de har mistet av at de må kjøre CPU'ene de allerede har uten HT skrudd på. :p

 

https://media.discordapp.net/attachments/382777229182107650/608815525664915467/263716609_133097.jpg?width=494&height=903

 

 

Godt gjort å få 32 kjerner ned på 155 Watt. Grattis AMD og 64 kjerner fra 200 - 225 Watt alt etter modell   :fun:

(EPYC Rome 7452 (32/64 c/t), så 7702 - 7742 (64/128 c/t)

Endret av G
Lenke til kommentar

Sammenlikning av chipset vifte lydnivå på en del X570 hovedkort. Uinteressant for meg, men kanskje til nytte for noen her? Jeg har altså ikke hatt tid til å se den, så ingen TL:DW fra meg på denne dessverre:

 

 

Meget interessant. Gjøv løs på video jeg, og kom til 3 min og ca. 50 sek. og man ser at lydtrykket er halvparten av de mest støyende for mitt Hero 8 WiFi-kort. Som kjent så utgjør en 3 deciBel økning en dobling av opplevd lydheving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlikning av chipset vifte lydnivå på en del X570 hovedkort. Uinteressant for meg, men kanskje til nytte for noen her? Jeg har altså ikke hatt tid til å se den, så ingen TL:DW fra meg på denne dessverre:

 

https://youtu.be/48yXEMdiEHY

Hun sier at på Taichi kan man IKKE skru av/justere chipset viften.

Sa ikke Nizzen for litt siden at Asrock har gitt akkurat den funksjonen under en oppdatering?

Lenke til kommentar

Single Socket Zen 2 64 core 128 threads slår dual socket Intel Xeon Platinum 8280M, samtidig som den bruker 61% mindre strøm. Tipper AMD kommer til å spise markedsandeler nå, ja. Servermarkedet snur seg ikke veldig fort dog.

Det er forventet de skal øke markedsandeler ganske mye fremover. Lite utsnitt av Anantech sin review.

 

For those with little time: at the high end with socketed x86 CPUs, AMD offers you up to 50 to 100% higher performance while offering at a 40% lower price. Unless you go for the low end server CPUs, there is no contest: AMD offers much better performance for a much lower price than Intel, with more memory channels and over 2x the number of PCIe lanes. These are also PCIe 4.0 lanes. What if you want to more than 2 TB of RAM in your dual socket server? The discount in favor of AMD just became 50%.

 

We can only applaud this with enthusiasm as it empowers all the professionals who do not enjoy the same negotiating power as the Amazons, Azure and other large scale players of this world. Spend about $4k and you get 64 second generation EPYC cores. The 1P offerings offer even better deals to those with a tight budget.

 

So has AMD done the unthinkable? Beaten Intel by such a large margin that there is no contest? For now, based on our preliminary testing, that is the case. The launch of AMD's second generation EPYC processors is nothing short of historic, beating the competition by a large margin in almost every metric: performance, performance per watt and performance per dollar.

 

Analysts in the industry have stated that AMD expects to double their share in the server market by Q2 2020, and there is every reason to believe that AMD will succeed. The AMD EPYC is an extremely attractive server platform with an unbeatable performance per dollar ratio.

 

https://www.anandtech.com/show/14694/amd-rome-epyc-2nd-gen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hun sier at på Taichi kan man IKKE skru av/justere chipset viften.

Sa ikke Nizzen for litt siden at Asrock har gitt akkurat den funksjonen under en oppdatering?

Nå er det faktisk nesten lenge siden :p

 

Hun er sikkert noob, uten å ha sett ho. Må jo være det, om ikkje videoen er fra dag 1.

 

Edit: sysfan bios kom 11 juli. Videoen ble publisert 27. Juli.

 

Altså noob... Da gadd ikkje jeg se den videoen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

But does it run Crysis

 

Turbo på ~3,4GHz? Da er nok 3900X/9900K vesentlig bedre valg for noe som er såpass single-threaded som Crysis. ;)

 

Men, i følge en velinformert venn av meg, har AMD faktisk publisert et patent på "fuseible frontend", og om det finner veien inn i fremtidige produkter, og faktisk fungerer, så blir det morsomt. Hvordan det eventuelt skalerer har jeg ikke rukket å sette meg inn i, jeg har dessverre ikke tid til å lese det akkurat nå. Slike "dypdykk" er såpass tidkrevende at det må nok vente til neste uke minst, da får jeg litt mer tid til å nerde på slike ting.

 

Men kort forklart er altså målet med fuseible frontend, å for eksempel slå samme 2 kjerner på 4GHz, til å essensielt fungere som, og gi IPC som om, de var en kjerne på 8GHz. Hvor bra dette eventuelt vil skalere i virkeligheten, kanskje 2 kjerner på 4GHz kun klarer å fungere som en kjerne på 6GHz for eksempel. Eller om man kan slå sammen flere kjerner, er altså slikt jeg håper å finne i patentet, som jeg forøvrig også må grave opp først...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...