Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det i tidligere generasjoner har vært med prisutviklingen til hovedkort? Må jo virkelig si at x570 taichi frister, samtidig som det (i mitt hode) er litt sykt å betale over 1000 kr mer for hovedkortet enn selve prosessoren.

 

Kan jeg forvente noe som helst reduksjon etter hvert, eller ligger det dønn stabilt foruten tilbud, frem til neste generasjon HK?

Sjekk prisgraf på de forskjellige x370 og x470 hovedkorta på prisjakt eller på prisguiden. Da får du svaret ;) Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj, kl.ink har ikke noen dato lengre, men sier de blir å få inn når andre butikker også gjør det. Så da må man se til proshop og komplett, og der står det 27juli(komplett) - 12 august(proshop)  :nei: De satte ned prisen enda mer da, 4890kr. 

Nå mangler jeg bare CPU så det er slitsomt å vente men man overlever nok. Kanskje.

Lenke til kommentar

Æsj, kl.ink har ikke noen dato lengre, men sier de blir å få inn når andre butikker også gjør det. Så da må man se til proshop og komplett, og der står det 27juli(komplett) - 12 august(proshop)  :nei: De satte ned prisen enda mer da, 4890kr. 

 

Nå mangler jeg bare CPU så det er slitsomt å vente men man overlever nok. Kanskje.

Du kan låne min 3900x 1 mnd, om du bor i Molde. Reiser på ferie 1 mnd straks :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De som har sett Der8auer's CCX overklokkings video kjenner til "Work Tool" som han benyttet. Det har nå kommet i en ny versjon med flere features:

 

https://www.techpowerup.com/257599/ccx-overclocking-tool-for-amd-cpus-updated-with-new-features#comments

Ikke bruk den med auto eller offset-spenning. Da ender du opp med 1.5V til CPU.

Eneste "riktige" bruk er med manuell spenning låst til eksempelvis 1.3V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjipt aorus x570 elite ikke har ps/2 port. Ellers virker det som det x570 hovedkortet som gir mest for penga. Neste på anbefalt lista må vel bli x570 taichi, men det koster 1000 kroner mer.

 

For dere som ikke ønsker å kjøpe så dyrt HK, men vil ha x570 (pcie gen 4) så ville jeg tatt en titt på aorus x570 elite

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det hadde vært ønskelig med litt innspill.

 

Tallene på ytelsestester er klare. 3600 vil sparke like mye fra seg som dens større brødre til spilling. Syntetiske tester, videorendering og arbeidsoppgaver er selvfølgelig en helt annen verden, men dette er ikke engang sekundær prioritet for meg. En og annen gang bruker jeg Sony Vegas, Lightroom, og Photoshop til mindre eller større prosjekter.

 

Er det noen (som for meg) ulogiske ting som skilner dem? Typ minnebåndbredde, utgangspunkt for overklokking, stabilitet på rask ram e.l?

 

Er usikker på om jeg kan forsvare kjøpet av 3700X når jeg ikke har bruk for mer enn prosessoren som koster 1500kr mindre.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Det hadde vært ønskelig med litt innspill.

 

Tallene på ytelsestester er klare. 3600 vil sparke like mye fra seg som dens større brødre til spilling. Syntetiske tester, videorendering og arbeidsoppgaver er selvfølgelig en helt annen verden, men dette er ikke engang sekundær prioritet for meg. En og annen gang bruker jeg Sony Vegas, Lightroom, og Photoshop til mindre eller større prosjekter.

 

Er det noen (som for meg) ulogiske ting som skilner dem? Typ minnebåndbredde, utgangspunkt for overklokking, stabilitet på rask ram e.l?

 

Er usikker på om jeg kan forsvare kjøpet av 3700X når jeg ikke har bruk for mer enn prosessoren som koster 1500kr mindre.

 

Hva mener dere?

 

Kjøp 3600 og kos deg :D

Lenke til kommentar

Er det noen (som for meg) ulogiske ting som skilner dem? Typ minnebåndbredde, utgangspunkt for overklokking, stabilitet på rask ram e.l?

 

3900X har to chipleter, og kan dermed skrive med en hastighet på 50 GB/s til RAM, PCIe, etc.

Alle modeller med en chiplet har bare halvparten så mye skrivehastighet, som gir 25 GB/s til RAM, PCIe, etc.

 

Merk at dette er bare skrivehastighet, lesehastighet forblir omtrent den samme.

Lenke til kommentar

Bør kanskje understreke at jeg godtar alle erfaringer ?. Litt usikker på om jeg har sett noen som har prøvd seg med CH6 her i tråden.

Noen som har utelukkende fantastiske erfaringer med Ryzen 3XXX og spesifikt Asus Crosshair Hero VI (CH6)??

Alle falske forhåpninger mottas med stor takk! ?

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...