Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD mente at 2933 var maksimal frekvens for 2000-serien, og 2666 for 1000-serien, men det er mange som kjører høyere frekvenser enn det.

jeg snakker ikke om hva amd sier, jeg snakker om at 1usmus har testet og sagt at veggen fortsatt er 4k til kontrolleren, samme som gen.1 og gen.2 kontrolleren.

 

og nei de sa ikke maksimal frekvens, de bare sa guaranteed to work ettersom alt over er "overclock"

akuratt som den nye cpu serien så vil 3200 være nye "guaranteed to work"

Endret av Rajak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm… Drittprogrammet Geekbench klarer ikkje å lese av cpufrekvens den faktisk kjører på, så at den ES cpuen kjører på 4300mhz er ikkje sikkert.

 

 

Her er min 9900k @ 5200mhz, og den står at den fortsatt har max frekvens på 5000mhz.

 

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13566777

 

Kanskje en grunn for at Geekbench ikkje er et program folk faktisk bruker for sammenlikning :p

 

Tydeligvis litt lurt å være kritisk til slike "jallabenchmarks", og ikkje trekke konklusjon med en gang. ;)

Du kan legge til .gb4 bak url så vil du få opp maks overklokk osv ;)  Din var på 5188Mhz og link til 3950X er 4291Mhz. Så da vet du det :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor stor prosentvis ytelse er det på å tjene å gå fra 3200Mhz CL16 til 3600Mhz CL16?

 

Jeg skal ha 32 GB, og det er en ganske stor prisforskjell, og jeg lurer på om det er verdt for meg.

 

https://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-performance-with-ryzen-7-2700x-on-the-amd-x470-platform_205154

 

Nå vet vi lite om Zen 2 minne scalering..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/10.html

 

Der finner du en god liste med benchmarks mellom ram hastigheter

Takker.

 

Ser ikke ut som at det er alt for mye å tjene på det. Disse benchmarkene er jo i 720p, så det er rimelig å tro at jeg ikke vil se samme forskjellen i 1440p Ultrawide. Hvis jeg bare skulle hatt 16 GB, ville ikke prisforskjellen vært så stor, men jeg trenger 32 GB, da 16 GB er for lite i Cities Skylines.

Lenke til kommentar

Takker.

 

Ser ikke ut som at det er alt for mye å tjene på det. Disse benchmarkene er jo i 720p, så det er rimelig å tro at jeg ikke vil se samme forskjellen i 1440p Ultrawide. Hvis jeg bare skulle hatt 16 GB, ville ikke prisforskjellen vært så stor, men jeg trenger 32 GB, da 16 GB er for lite i Cities Skylines.

hvilke sticks har du tenkt å kjøpe ?

Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/10.html

 

Der finner du en god liste med benchmarks mellom ram hastigheter

Testen gjøres naturlig nok slik at andre komponenter ikke begrenser.

 

Så det man også må spørre seg selv er "hvilken oppløsning vil jeg spille i?". Hvis man spiller i 2560x1440, 3440x1440, 3840x1600, 3840x2160 etc så er det ikke sikkert man ser noe til nytten av høyere RAM hastighet.

 

Fremfor 14 ekstra FPS ser man kanskje 0-1.

 

Ergo hadde det vært interessant med "real world" tester i spillene i tillegg.

 

 

Dette er også et aspekt:

One of the more interesting issues I encountered during testing was that the memory had a tendency to be unstable while the processor was running at 4200 MHz. The explanation is that CPU and memory overclocking are not completely independent—physically, they form a single unit, so one can affect the other. The processor and RAM are on opposite sides of a swing. An extremely overclocked processor means we are losing a few steps when it comes to overlocking the RAM

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

mhm har ikke prøvd de du lista opp men kan anbefale disse: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-SniperX-DDR4-3600-C19-DC-32GB/2673849

 

Hadde disse kjørende på 3200cl14 (64gb)

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Tips til oss som skal bruke 4 minne brikker. Noen hovedkort har vist "T-topolgy". I disse virker 4 brikker bedre enn 2. Blant annet kommende ASRock x570 taichi ser ut til å ha dette i følge buildzoid. Ellers har vel Gigabyte sine x470 kort dette. Så selv må jeg jakte på ett med T-Topology.

 

Litt usikker men dette hjelper muligens også for de som skal kjøre med 2 stk Double Sided brikker i stedet for single sided.

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips til oss som skal bruke 4 minne brikker. Noen hovedkort har vist "T-topolgy". I disse virker 4 briker bedre enn 2. Blant annet kommende ASRock x570 taichi ser ut til å ha dette i følge buildzoid. Ellers har vel Gigabyte sine x470 kort dette. Så selv må jeg jakte på ett med T-Topology.

Asrock taichi har vært konge på Ryzen, så regner med at det fortsetter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips til oss som skal bruke 4 minne brikker. Noen hovedkort har vist "T-topolgy". I disse virker 4 brikker bedre enn 2. Blant annet kommende ASRock x570 taichi ser ut til å ha dette i følge buildzoid. Ellers har vel Gigabyte sine x470 kort dette. Så selv må jeg jakte på ett med T-Topology.

 

Litt usikker men dette hjelper muligens også for de som skal kjøre med 2 stk Double Sided brikker i stedet for single sided.

Hvordan finner man ut om kortet har T-Topology?

Lenke til kommentar

Litt usikker men dette hjelper muligens også for de som skal kjøre med 2 stk Double Sided brikker i stedet for single sided.

Trodde dette hadde med avstand å gjøre. Med T-topology er avstanden til minnespor-parene like store, slik at latency blir den samme.

 

Skal du bruke opp igjen minnet du hadde på x299?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...