Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linken funker ikke, men posten til AMD er der. Kanskje det ikke virker med direkte link. Uansett de snakker om økning i Ashes of Singularity:

 

"After just a week or two of work, we’re pleased to report that a new build (v2.11.x) of Ashes of the Singularity is hitting Steam™ today with performance optimizations for the AMD Ryzen™ processor. Compared to version 2.10.25624 featured in the initial reviews for the AMD Ryzen 7 processors, this optimized build averaged a whopping 30% faster when we put it through our labs on the AMD Ryzen 7 1800X CPU."

Lenke til kommentar

Og Dota 2 improvements, pluss noe info om BIOS oppdateringer.

 

"We will soon be distributing AGESA point release 1.0.0.4 to our motherboard partners. We expect BIOSes based on this AGESA to start hitting the public in early April, though specific dates will depend on the schedules and QA practices of your motherboard vendor.

 

BIOSes based on this new code will have four important improvements for you

  1. We have reduced DRAM latency by approximately 6ns. This can result in higher performance for latency-sensitive applications.
  2. We resolved a condition where an unusual FMA3 code sequence could cause a system hang.
  3. We resolved the “overclock sleep bug” where an incorrect CPU frequency could be reported after resuming from S3 sleep.
  4. AMD Ryzen™ Master no longer requires the High-Precision Event Timer (HPET).

 

We will continue to update you on future AGESA releases when they’re complete, and we’re already working hard to bring you a May release that focuses on overclocked DDR4 memory."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

RAM 2666MHz vs 3200MHz 1700X @ 4,0 GHz

 

STALKER Call of Pripyat Benchmark High 1080P

<snip>

Hmmmm... ganske så konsistent med hr.Nizzen's test med CinebenchR15.

Ca. 5% økt ytelse for ca 20% kjappere RAM.

Tall/bencmarks er morsomt  :)  :thumbup:

Lenke til kommentar

Test hos Techpowerup av Ryzen og minnehastighet. 20 programmer og 17 spill i opp til 4K.

 

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_Memory_Analysis/

 

Er ganske så klart at noen konkrete program og spill drar nytte av raskere minne, så spørsmålet er hvorfor dette ikke skjer i samtlige programmer? ; men slik jeg ser det er det trolig pga måten programvaren utnytter cpu på og behovet for minne dukker opp.

 

Min personlige mening er at Ryzen trolig vil dra langt bedre nytte av kjapt minne i fremtiden, man ser jo også at optimaliseringer i programkoden kan føre til enda bedre ytelse som vi nå har sett i noen spill som har blitt patchet og hvor Ryzen nå konkurrerer eller går forbi Intel sin 7700K.

Endret av 097100106111101
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryzen ferdigskrudd. Består av følgende komponenter:

Asus Crosshair VI - Ryxen 1800X - Samsung Evo 960 250GB M.2 - Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB - Kjøling Corsair H60

++

 

BIOS ble oppgradert øyeblikkelig til siste 1002. Hittil kun installert OS og alt av nødvendige drivere. Verifisert at alt fungerer på stock og kjørt et par benchmarks for bekrefte at ytelse tilsvarer andre tilsvarende system, som den da også gjør.

 

Med alt i orden på stock, og siden minne har vært et "dillemma" ble første oppgave å se om jeg fikk de til å kjøre på sin tiltenkte frekvens og timings. BIOS stilte opp med profil og minnet kjøres nå på 3200MHz og 16-18-18-36-75 1T (et lite avvik på tRC). Prøvde også å sette timings manuelt, men med en smule rart resultat i windows 16-18-27-54-90 mener jeg å huske.. pussig nok ga dette bittelitt bedre ytelse, men satte tilbake til profil igjen foreløpig. Med unntak av en liten "dobbelstart" når den starter fra kaldt, ser jeg ingen problemer så langt. For å få en ide om "maxtemp".. Prime95 (bare 15 min) 64 grader målt med HW monitor. Vet ikke om de nå justerer for 20 grader offset i siste versjon. Ble sagt noe om at det kunne komme etterhvert et sted. Hvis ikke skulle det bli 44 grader?

 

Da kan jeg iallfall bekrefte at Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB CMU16GX4M2C3200C16 versjon 5.39 kjører på tiltenkt hastighet på Crosshair VI. Om dette er pga siste bios, og om det har vært problemer før den vites ikke. Har ett sett Dominator 3200 cl16 v.4.24 som jeg antageligvis returner uprøvd/uåpnet siden det ble treff med Vengeance.

Endret av Extantitus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har alltid nedprioritert hastighet på minne men det kan hende det forandrer seg nå. Spennende.

 

Jeg har fremdeles angrerett på 2400MHz minnet jeg kjøpte

 

Really? :D

 

2400MHz var noe jeg handlet for 7 år siden.

Vil anbefale deg å gå høyere, er jo bare en hundrelapp eller 2 i forskjell på 3200MHz :)

 

Men er du ordentlig entusiast så er det 4000MHz som gjelder. Da er du også klar for fremtidige BIOS-er :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Jeg har alltid nedprioritert hastighet på minne men det kan hende det forandrer seg nå. Spennende.

 

Jeg har fremdeles angrerett på 2400MHz minnet jeg kjøpte

Really? :D

 

2400MHz var noe jeg handlet for 7 år siden.

Vil anbefale deg å gå høyere, er jo bare en hundrelapp eller 2 i forskjell på 3200MHz :)

 

Men er du ordentlig entusiast så er det 4000MHz som gjelder. Da er du også klar for fremtidige BIOS-er :)

Jeg hadde tilogmed raskere ddr3. 2800 cl12 :p
Lenke til kommentar

 

Jeg har alltid nedprioritert hastighet på minne men det kan hende det forandrer seg nå. Spennende.

 

Jeg har fremdeles angrerett på 2400MHz minnet jeg kjøpte

Really? :D

 

2400MHz var noe jeg handlet for 7 år siden.

Vil anbefale deg å gå høyere, er jo bare en hundrelapp eller 2 i forskjell på 3200MHz :)

 

Men er du ordentlig entusiast så er det 4000MHz som gjelder. Da er du også klar for fremtidige BIOS-er :)

Jeg har brukt raskere ram men min erfaring er at det har lite eller ingenting å si for opplevelsen av systemet

 

Men det virker som om Ryzen gjør noe fornuftig med hastigheten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...