Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Det meste av M.2 thottler jo uansett uten kjøling, kjører min 960 Pro i en slik;

Du har et HK som støtter NVMe, ikke sant?

 

Jepp, kjører den i ett X370 Crosshair VI nå og ble kjørt i ett GA-Z97X-SLI før det :)

 

 

Hvor mange PCIe baner får skjermkortet ditt med en slik i bruk? Du kan sjekke med GPU-Z. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det meste av M.2 thottler jo uansett uten kjøling, kjører min 960 Pro i en slik;

Nei

 

1L7iiNw.png

 

Hvor ofte skriver du så mye på en gang? Sikkert aldri. Dette er jo "worst case", så har man litt luftflyt så hjelper det masse. SM961/960pro er som sagt kaldere, så da er det enda mindre problem. Denne skriver også enda raskere, så plutselig må man skrive 200GB for at den skal gå ned litt i hastighet. Kopiere 200GB på samme ssd er det iallefall skjeldent noen gjør, og det er ikkje alle som har 2 stk 960pro og kopierer/flytter filer fra den ene til den andre heller.....

 

Skjønner du hvor jeg vil? Nei dette ER IKKE et problem.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det meste av M.2 thottler jo uansett uten kjøling, kjører min 960 Pro i en slik;

Du har et HK som støtter NVMe, ikke sant?

 

Jepp, kjører den i ett X370 Crosshair VI nå og ble kjørt i ett GA-Z97X-SLI før det :)

 

 

Hvor mange PCIe baner får skjermkortet ditt med en slik i bruk? Du kan sjekke med GPU-Z. :)

 

Såvidt jeg kan se 16x 3.0?

R1zbj7c.png

Lenke til kommentar

 

 

 

Det meste av M.2 thottler jo uansett uten kjøling, kjører min 960 Pro i en slik;

Nei

 

1L7iiNw.png

 

Hvor ofte skriver du så mye på en gang? Sikkert aldri. Dette er jo "worst case", så har man litt luftflyt så hjelper det masse. SM961/960pro er som sagt kaldere, så da er det enda mindre problem. Denne skriver også enda raskere, så plutselig må man skrive 200GB for at den skal gå ned litt i hastighet. Kopiere 200GB på samme ssd er det iallefall skjeldent noen gjør, og det er ikkje alle som har 2 stk 960pro og kopierer/flytter filer fra den ene til den andre heller.....

 

Skjønner du hvor jeg vil? Nei dette ER IKKE et problem.

 

Ved hvilke tempereaturer begynner disse å throtle? 

Lenke til kommentar

Hvor ofte skriver du så mye på en gang? Sikkert aldri. Dette er jo "worst case", så har man litt luftflyt så hjelper det masse. SM961/960pro er som sagt kaldere, så da er det enda mindre problem. Denne skriver også enda raskere, så plutselig må man skrive 200GB for at den skal gå ned litt i hastighet. Kopiere 200GB på samme ssd er det iallefall skjeldent noen gjør, og det er ikkje alle som har 2 stk 960pro og kopierer/flytter filer fra den ene til den andre heller.....

 

Skjønner du hvor jeg vil? Nei dette ER IKKE et problem.

Jeg skrev vel forsåvidt "uten kjøling", men om du ser på den andre SSDen i testen så skal du plutselig bare kopiere 30GB før du throttles.

 

Jeg sier ikke at det er noe stort problem, jeg bare sier at problemet eksisterer.

 

Skulle gjerne likt å sett tall på andre disker også, siden det er så stor forskjell på Samsung og Patriot diskene

Lenke til kommentar

 

 

 

Jepp, kjører den i ett X370 Crosshair VI nå og ble kjørt i ett GA-Z97X-SLI før det :)

 

 

Hvor mange PCIe baner får skjermkortet ditt med en slik i bruk? Du kan sjekke med GPU-Z. :)

 

Såvidt jeg kan se 16x 3.0?

R1zbj7c.png

 

 

Det ser slik ut, det kan feilrapporteres i GPU-Z. Men som regel med SLI der skjermkort nummer 2 registreres som noe annet enn det egentlig er. Det er derfor man kan trykke på "?" på siden. Da provoserer man frem en liten oppgave til skjermkort(ene) slik at korrekt PCIe bus versjon og xN blir oppdatert.

 

Men spørsmålet nå er vel egentlig om hva slags båndbredde SSD'en din får? Om skjermkortet ditt virkelig får x16 3.0. Så kan SSD'en i PCIe spor bli "strupet" til PCIe 2.0 hastighet med ukjent antall baner avhengig av hvilket spor den står i. Det er verdt å sjekke at du får den farten du forventer ihvertfall. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Det ser slik ut, det kan feilrapporteres i GPU-Z. Men som regel med SLI der skjermkort nummer 2 registreres som noe annet enn det egentlig er. Det er derfor man kan trykke på "?" på siden. Da provoserer man frem en liten oppgave til skjermkort(ene) slik at korrekt PCIe bus versjon og xN blir oppdatert.

 

Men spørsmålet nå er vel egentlig om hva slags båndbredde SSD'en din får? Om skjermkortet ditt virkelig får x16 3.0. Så kan SSD'en i PCIe spor bli "strupet" til PCIe 2.0 hastighet med ukjent antall baner avhengig av hvilket spor den står i. Det er verdt å sjekke at du får den farten du forventer ihvertfall. :)

Blir å teste når jeg kommer hjem, spørs om jeg ikke drar til med reinstall av windows i dag også, da jeg har hatt litt tull når jeg bootet (nappet bare alt ut av den gamle maskinen og dyttet inn i denne)

 

Mener jeg fikk samme speeds som på gamle riggen når jeg testet, men mulig jeg husker feil :)

 

Har forsåvidt M$ sin NVME driver ser jeg...

Lenke til kommentar

 

må jo bruke opp rammen når man har kjøpt for mye av det :tease:

 

Ofte ser man på n00b sites at folk refererer til antall GB ram når de skal briefe med PC specs :rofl:

Er det så galt da. Hvor mange virtuelle maskiner kan du kjøre?

 

 

Kommer litt ann på hvor mye RAM jeg velger å bruke på hver virtuell maskin.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det ser slik ut, det kan feilrapporteres i GPU-Z. Men som regel med SLI der skjermkort nummer 2 registreres som noe annet enn det egentlig er. Det er derfor man kan trykke på "?" på siden. Da provoserer man frem en liten oppgave til skjermkort(ene) slik at korrekt PCIe bus versjon og xN blir oppdatert.

 

Men spørsmålet nå er vel egentlig om hva slags båndbredde SSD'en din får? Om skjermkortet ditt virkelig får x16 3.0. Så kan SSD'en i PCIe spor bli "strupet" til PCIe 2.0 hastighet med ukjent antall baner avhengig av hvilket spor den står i. Det er verdt å sjekke at du får den farten du forventer ihvertfall. :)

 

 

Såvidt det er meg kjent er det vel kun på benchmarks/heavy filbehandling man ser forskjell når en SSD throttler? 

Hvor stor forskjell vil en da merke? 

Lenke til kommentar

Dette er litt sykt, om det stemmer.

 

 

Her er en som tester med ny build av windows 10. Kan dette være ekte? Litt av en forbedring da :D

 

 

1700 klokket til bare 3,8 Ghz, men knuser alle benchmarks folk har fått på 4,1+. Rart.

 

Litt sykt om dette stemmer. Ser relativt legit ut da, samt vet ikke hvordan de eventuelt skulle faket dette.

 

16G Hynix brikker på 3200Mhz, 1700 på 3.8Ghz og alt dette på et B350 chipset.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det ser slik ut, det kan feilrapporteres i GPU-Z. Men som regel med SLI der skjermkort nummer 2 registreres som noe annet enn det egentlig er. Det er derfor man kan trykke på "?" på siden. Da provoserer man frem en liten oppgave til skjermkort(ene) slik at korrekt PCIe bus versjon og xN blir oppdatert.

 

Men spørsmålet nå er vel egentlig om hva slags båndbredde SSD'en din får? Om skjermkortet ditt virkelig får x16 3.0. Så kan SSD'en i PCIe spor bli "strupet" til PCIe 2.0 hastighet med ukjent antall baner avhengig av hvilket spor den står i. Det er verdt å sjekke at du får den farten du forventer ihvertfall. :)

 

 

Såvidt det er meg kjent er det vel kun på benchmarks/heavy filbehandling man ser forskjell når en SSD throttler? 

Hvor stor forskjell vil en da merke? 

 

 

Jeg vet ikke om man vil "merke" noe særlig forskjell i daglig bruk. Men 960 pro'en til MariusJS skal kunne lese opp til 3500MB/s? Og om han putter den i hovedkortets M.2 slot, så mener jeg han skal få x4 PCIe 3.0 baner som gir 3940MB/s båndbredde.

 

Det jeg er redd for, er at når MariusJS bruker et av hovedkortets PCIe slot'er i stedet. At han kun får PCIe 2.0 hastighet. Ved x4 gir det en båndbredde på 2000MB/s. Altså langt fra nok til å la SSD'en lese på full hastighet..

 

Man kan lese i manualen til hovedkortet hva slags båndbredde forskjellige konfigurasjoner gir. Et (ihvertfall midlertidig) alternativ dersom SSD'en blir strupet nå, er å sette PCIe adapteren i x16 spor nummer 2. Det er egentlig beregnet på skjermkort nummer 2, og vil da stjele x8 baner fra spor 1 der skjermkortet står. Men et GTX970 skjermkort som MariusJS har, vil uansett klare seg fint med "bare" 8 av disse banene. Oppgraderer han dette til GTX1070 og oppover kan det tenkes det er flere av dagens titler som ikke liker å bare få 8 baner..

Lenke til kommentar

 

Jaa, ser den nå. Takk for hjelpen. 

 

Går nok for denne da, med mindre folk har innsigelser og forklaring på hvorfor det er ett dårlig valg :D

 

https://www.komplett.no/product/917602/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/msi-x370-sli-plus-socket-am4#

 

På asus prime x370 pro sitt kort får du bedre nic, bedre lyd og bedre vrm

 

Liker generelt ikke Asus fra før av pga ekstremt dårlig brukerbehandling. Men hva menes med nic? Klarer meg fint når det gjelder lyd, og vrm funker nok greit uansett.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg vet ikke om man vil "merke" noe særlig forskjell i daglig bruk. Men 960 pro'en til MariusJS skal kunne lese opp til 3500MB/s? Og om han putter den i hovedkortets M.2 slot, så mener jeg han skal få x4 PCIe 3.0 baner som gir 3940MB/s båndbredde.

 

Det jeg er redd for, er at når MariusJS bruker et av hovedkortets PCIe slot'er i stedet. At han kun får PCIe 2.0 hastighet. Ved x4 gir det en båndbredde på 2000MB/s. Altså langt fra nok til å la SSD'en lese på full hastighet..

 

Man kan lese i manualen til hovedkortet hva slags båndbredde forskjellige konfigurasjoner gir. Et (ihvertfall midlertidig) alternativ dersom SSD'en blir strupet nå, er å sette PCIe adapteren i x16 spor nummer 2. Det er egentlig beregnet på skjermkort nummer 2, og vil da stjele x8 baner fra spor 1 der skjermkortet står. Men et GTX970 skjermkort som MariusJS har, vil uansett klare seg fint med "bare" 8 av disse banene. Oppgraderer han dette til GTX1070 og oppover kan det tenkes det er flere av dagens titler som ikke liker å bare få 8 baner..

 

 

Men han kan vel bare ikke bruke hovedkortets PCIe slot? Og dermed klare seg fint med de mindre sporene? 

Lenke til kommentar

 

 

Jaa, ser den nå. Takk for hjelpen. 

 

Går nok for denne da, med mindre folk har innsigelser og forklaring på hvorfor det er ett dårlig valg :D

 

https://www.komplett.no/product/917602/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/msi-x370-sli-plus-socket-am4#

 

På asus prime x370 pro sitt kort får du bedre nic, bedre lyd og bedre vrm

 

Liker generelt ikke Asus fra før av pga ekstremt dårlig brukerbehandling. Men hva menes med nic? Klarer meg fint når det gjelder lyd, og vrm funker nok greit uansett.

 

nic er nettverk. Med asus får du intel. Med det msi kortet blir det realtek. Det er jo ditt valg :). Brukerbehandling er jo komplett.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

 

nic er nettverk. Med asus får du intel. Med det msi kortet blir det realtek. Det er jo ditt valg :). Brukerbehandling er jo komplett.

Meeh, er nok en ubetydelig forskjell på nettverks-kortet.  Asus er, etter min mening, et shit company som nærmest krever at du fyller på med bloatware for å få ting skikkelig fikset via registrering, når det sendes på reparasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...