Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Ryzen har en utrolig god minnebåndbredde, så akkurat det burde jeg ikke være bekymret for..

 

CH6 har jo endel problemer nå der BIOS oppdatere seg selv, løsningen virker til å være (for øyeblikket, men ASUS fikser dette) å IKKE installere noen ASUS programvare.

 

Men jeg beholder mitt CH6, har trua på at det ordner seg.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg kan tenke meg er at vil nok vil møte på endel bugs i starten. Ryzen er bleeding edge og det er nok endel bugs som vil bli fikset med bios/drivere og windows oppdateringer i løpet av de neste månedene. Men det er vel prisen/tiden man betaler for å ligge på the bleeding edge.

 

Det kommer sikkert også endel gode hovedkort for matx/itx ettehvert hvis du ønsker det i stedet for atx for factor.

 

Ellers synes jeg intel er bedre med tanke på overklokking. På ryzen hvis du skal overklokke så klokker du base multiplier. Og med det forsvinner turbo xfr etc (muligens noe power saving går ut vinduet også). På intel så lar en jo base multiplier være i fred og overklokker turbo på alle kjernene. Noe som egentlig er en mye bedre metode :)

 

Ellers har vel 1700x/1800x litt lite overklokkings headrom (siden de allerede går på høyere hastighet). Mens 1700 har ett større headrom fra 3.2GHz på alle kjerner til rundt 3.8-4.0 ser det ut som.

Lenke til kommentar

Skylake-X vil koste iallefall 2-gangen så mye, så om du liker å bruke penger, så vil SK-X være et bedre valg.. :p

 

Forøvrig, så var det bugs på X99 også når det kom, samme vil skje med nye socketer som lanseres. Sånn er det. Nå er det på toppen av det hele en HELT ny arkitektur.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Så hva er argumentene imot det å gå for R7-1700X/1800X kontra det å vente på Skylake-X?  :tease:

 

Fordi du burde ikke tro på innsjøer i skyene, spesielt ikke at det er 10 av dem. AMD has RYZEN AGAIN :p

 

Nå vet vi som sagt ikke hvordan Skylake-X blir, men det blir antageligvis dyrere. Kommer jo ann på om du bryr deg særlig om value/perf eller skal ha det beste, men Skylake-X er ikke ute enda, hvis det er en hexcore, så er kanskje Ryzen raskere fremdeles.

 

Kommer an på om du vil oppgradere nå eller snart vs å vente til ca august? Hvis du er opptatt av hovedkort utsende, så er det kanskje like greit å vente bittelitt, til det kommer ut mer modeller og at barnesykdommene er litt mer håndtert. Ellers kan du bare skaffe ett midlertidig hovedkort (kanskje tilogmed b350?), som du enten har som backup eller selger når det kommer ett annet hovedkort du liker?

Lenke til kommentar

1700 uten X virker som det beste valget akkurat nå, og en får med en kjøler på kjøpet

 

Ugg, du ødelegger for meg nå! :(

 

Jeg har en 1800x som kommer idag eller imorgen, når du sier 1700 uten x virker som er det beste valget, så blir jeg usikker etc :(

Hvis jeg skal bytte til 1700 uten x, så er det ubekreftet til 12 mars, og jeg er ikke en som bruker noe bare for å levere det tilbake senere når jeg vet jeg skal gjøre det. Lurer på om jeg skal spørre om jeg kan gjøre dette til jeg får 1700? Men fy på deg, nå ble jeg usikker igjen :p

Lenke til kommentar

Slik er det å kjøpe tidlig, du risikerer å gjøre bomkjøp.

Nå er det usikkert hva AMD vil gjøre, om de vil trekke seg fra markedet.

Hadde jeg kjøpt noe nå hadde det blitt 1700.

 

Da det er synd hvis intel får monipol igjen. Du kan jo trekke deg når du ikke har fått cpu.

Det er bedre for nettbutikken å få ny cpu tilbake en brukt, prøv å kanselere bestillingen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøre 1700x/1800x på stock er at du vel har endel mer power savings funksjoner (som dessverre blir deaktivert ved overklokking tror jeg). Med turbo og xfr så er det vel ikke den største forskjellen til vanlig bruk. Vanlig 1700 kommer nok ingen til å kjøre stock.

 

Kjøpte 1700x selv. Skulle jeg handlet igjen så hadde jeg nok kjøpt vanilla 1700. Men Gidder ikke returnere så vente 10 dager på å motta en vanlig 1700. Ikke verdt pengene. Får heller se på det som støtte til AMD. 

 

Det kan også hende overklokkingen blir mye bedre på x chippene enn vanilla chippene etterhvert som hovedkort produsentene får ut nye bioser.

 

Chippene er nok de samme, bare at du har garantert bra silikon på x modellene. Betyr ikke at vanlig 1700 trenger å være noe dårligere. Men her har du ingen garanti. Kan nok være uheldig å få en vanilla 1700 som er ræva på overklokking.

 

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordelen med å kjøre 1700x/1800x på stock er at du vel har endel mer power savings funksjoner (som dessverre blir deaktivert ved overklokking tror jeg). Med turbo og xfr så er det vel ikke den største forskjellen til vanlig bruk. Vanlig 1700 kommer nok ingen til å kjøre stock.

 

Kjøpte 1700x selv. Skulle jeg handlet igjen så hadde jeg nok kjøpt vanilla 1700. Men Gidder ikke returnere så vente 10 dager på å motta en vanlig 1700. Ikke verdt pengene. Får heller se på det som støtte til AMD. 

 

Det kan også hende overklokkingen blir mye bedre på x chippene enn vanilla chippene etterhvert som hovedkort produsentene får ut nye bioser.

 

Chippene er nok de samme, bare at du har garantert bra silikon på x modellene. Betyr ikke at vanlig 1700 trenger å være noe dårligere. Men her har du ingen garanti. Kan nok være uheldig å få en vanilla 1700 som er ræva på overklokking.

 

 

 

Jeg tror jeg får bare ta det som å støtte bedre konkurranse mellom intel og amd :)

Er ganske lei av intel som skifter sokkel ørten ganger i måneden også (dette er selvfølgelig overdrivelse, men ikke fryktelig langt unna sannheten heller). Så er det ikke å ta det under lav sko at man får en cpu som er fryktelig bra ytelse for prisen, selv når jeg kanskje ikke kommer til å bruke alle cores veldig ofte :)

 

Dog det er mulig at jeg begynner å folde igjen, må ikke noen ta kronen fra meg når det gjelder mest folding wins på ett annet forum, hvis det ikke er allerede skjedd :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hva er argumentene imot det å gå for R7-1700X/1800X kontra det å vente på Skylake-X?  :tease:

 

Hvis du har en litt wonky USB port på hovedkortet du bruker nå, så hadde jeg oppgradert til Ryzen om jeg var deg. :p

 

 

Hvis man har slått tåen sin de siste 10 årene, så er det grunn nok til å oppgradere til Ryzen :p

Lenke til kommentar

Skylake-X vil koste iallefall 2-gangen så mye, så om du liker å bruke penger, så vil SK-X være et bedre valg.. :p

 

Forøvrig, så var det bugs på X99 også når det kom, samme vil skje med nye socketer som lanseres. Sånn er det. Nå er det på toppen av det hele en HELT ny arkitektur.

 

På meg virker det ikke slik at det er ett sikkert stikk å kjøpe Asus hovedkort når det er noe helt ferskt som nettopp har blitt lansert. De må vel være høyt der oppe på døds-statistikken, både på X99 og nå viser det seg. Er det slik at de forhaster seg for å være først ute?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...