Gå til innhold

Samsung Galaxy S7/S7 Edge diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Klarte ikke å vente lengre så flashet BTU nå, ser ut til at både VoLTE og Wifi Tale fungerer her :)

Du flashet ikke BTU, men OXA med integrert NEE (OXA er en multi-CSC). Du kan se hvilken CSC kode som er satt i Recovery (Vol up + Home + Power når enheten er slått av). Det er lett å spre feilinformasjon når man ikke blir informert ordentlig selv.

 

https://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G930F/BTU/

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trodde først, og mange ga utrykk for at man måtte ha riktig region/CSC for å få disse til å fungere med Netcom og Telenor.

Men så viste det seg at dette bare var noe operatørene skaffer og aktiverer i sitt nett, så filene man trengte var de samme i alle land som hadde disse teknologiene, og ikke utviklet av operatørene selv.

Det må du fortsatt, siden mange av innstillingene som behøves for en fungerende tjeneste ligger også i CSC, ikke bare i AP. Se ellers mitt innlegg over. Som tidligere nevnt i denne tråden var Telenor volte og vowifi allerede aktivert i betaen med OXA (og NEE aktivert som standard) CSC.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Klarte ikke å vente lengre så flashet BTU nå, ser ut til at både VoLTE og Wifi Tale fungerer her :)

Du flashet ikke BTU, men OXA med integrert NEE (OXA er en multi-CSC). Du kan se hvilken CSC kode som er satt i Recovery (Vol up + Home + Power når enheten er slått av). Det er lett å spre feilinformasjon når man ikke blir informert ordentlig selv.

 

https://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G930F/BTU/

Beklager,det har du forsåvidt rett i, men antar de fleste har allikevel skjønte hva jeg mente, som du kanskje ser på linkene har jeg en S7 Edge.

 

Jeg flashet altså G935FXXU1DPLT

Lenke til kommentar

Det eneste som holder meg tilbake nå er:

 

1. Jeg har egentlig lyst å vente på OTAen, i rundt en uke.

2. Jeg kjører linux, så da er ikke Odin kompatibel, men Heimdall er, men jeg vet ikke om S7 er støttet. Ellers har vi jOdin3 som er nettbasert Odin, men den ser ikke ut til å fungere. Så da er det plutselig hakket vanskeligere å få flashet dette uten å måtte låne en Windows-PC av noen og begynne å installere masse drit på den, som personen nok ikke vil like.

Var litt i samme situasjon når jeg flashet (på jobb), men vi hadde heldigvis noen Windows laptopper liggende så jeg fikk lånt en :)

 

Er forsåvidt bare driveren du faktisk må installere, Odin er jo bare en kjørbar exe

Lenke til kommentar

 

Klarte ikke å vente lengre så flashet BTU nå, ser ut til at både VoLTE og Wifi Tale fungerer her :)

Du flashet ikke BTU, men OXA med integrert NEE (OXA er en multi-CSC). Du kan se hvilken CSC kode som er satt i Recovery (Vol up + Home + Power når enheten er slått av). Det er lett å spre feilinformasjon når man ikke blir informert ordentlig selv.

 

https://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G930F/BTU/

 

 

SÅ alle filene som har OXA i navnet sitt ineholder multi csc?

Lenke til kommentar

 

Altså, det er en grunn til at Samsung hadde et beta-program. Det er også en grunn til at de først sendte ut den endelige versjonen til betatesterne forrige uke, nettopp for å være sikker på at det ikke dukker opp noe uventet. Jeg regner med at det ikke dukket opp noe uventet i og med at de startet å rulle ut den endelige versjonen til "normale" brukere den 17 januar, altså i går, som allerede har vært bekreftet i flere uker nå. Nå ble oppdateringen stoppet i Kina igår, men utrullingen i England fortsatte normalt. 

 

Nå tipper jeg at de ruller ut oppdateringen gradvis for å nettopp fange opp uventede problemer, men jeg tror vi har forbi det stadiet nå, og grunnen til at de tar det litt etter litt er sikkert også pga serverne deres som sikkert ikke vil tåle at et titalls millioner personer laster ned oppdateringen samtidig.

 

Det er hverken Telia eller Telenor som kontrollerer oppdateringene, og de har allerede testet og verifisert at oppdateringen ikke vil skape krøll hos dem, som alle operatører gjør, så da er det kun opp til Samsung å bestemme når vi får oppdateringen

 

I følge enkelte rapporter har det dukket opp noe uventet i final build. Grunnen til at oppdateringen kan bli trukket i enkelte regioner, men ikke andre er for eksempel at problemet oppfattes kritisk for et marked, men ikke et annet. Hvis oppdateringen ikke blir trukket i England (og andre land som benytter OXA koden) og vi kommer til å se en ny hasteoppdatering i løpet av de neste dagene / ukene, kan vi med ganske stor sikkerhet si at det dukket opp en uventet feil i sluttfasen, men man valgte å lappe i ettertid heller enn å trekke.

 

Progressiv utrulling av oppdateringer er standard for Samsung, alle kan dog manuelt prøve å se etter en oppdatering inntil en viss dagsgrense er nådd.

 

Det siste utsagnet ditt stemmer ikke med den informasjonen jeg besitter. Norske operatører tester generelt ikke programvareoppdateringer før de blir sluppet, men trolig kun ved lansering og når nye tjenester slås på, som volte osv.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det siste utsagnet ditt stemmer ikke med den informasjonen jeg besitter. Norske operatører tester generelt ikke programvareoppdateringer før de blir sluppet, men trolig kun ved lansering og når nye tjenester slås på, som volte osv.

 

 

Meget mulig norske operatører ikke rører eller tester noe med mindre noe nytt skal implementeres eller om det er snakk om andre oppgraderinger. HTC laget en infograph for en tid tilbake hvor de prøver å forklare hvordan hele oppdateringsgreien fungerer. Et par punkter her er vel forbeholdt Nord Amerika, men det meste gjelder resten av verden.

 

http://www.htc.com/managed-assets/shared/desktop/softwareupdates/HTC-Anatomy-of-an-Android.jpg

Lenke til kommentar

 

Heiv den opp her også, tror den skal være enda kjappere :)

 

http://mariusjs.me/dl/G935FXXU1DPLT_G935FOXA1DPLT_BTU.zip

Lastet ned og sjekket hva pakken inneholdt. Hvis man bruker en nyere Odin og flasher med HOME_CSC_OXA i stedet for CSC_OXA i CSC feltet vil man foreta en oppdatering tilsvarende FOTA, altså beholder man alt av brukerdata.

 

Var hastigheten grei?

 

Godt tips til de andre :)

 

 

 

Kan forsåvidt mimre at når jeg flashet rom forrige gang og prøcde HOME_CSC_OXA så ville den ikke boote, men det var på 6.0.1

Lenke til kommentar

Det er hverken Telia eller Telenor som kontrollerer oppdateringene, og de har allerede testet og verifisert at oppdateringen ikke vil skape krøll hos dem, som alle operatører gjør, så da er det kun opp til Samsung å bestemme når vi får oppdateringen

 

Det siste utsagnet ditt stemmer ikke med den informasjonen jeg besitter. Norske operatører tester generelt ikke programvareoppdateringer før de blir sluppet, men trolig kun ved lansering og når nye tjenester slås på, som volte osv.

Vet du forresten når det endret seg?

 

Om jeg ikke husker feil så tuklet iaf telenor med updates tilbake i S2 dagene :p

Lenke til kommentar

Var hastigheten grei?

Kan forsåvidt mimre at når jeg flashet rom forrige gang og prøcde HOME_CSC_OXA så ville den ikke boote, men det var på 6.0.1

Veldig bra opplevd hastighet, takk :) Husker også vagt at enkelte hadde problemer med å bruke Home filene, men det skyldtes trolig at en prøvde å flashe fra en ikke offisiell / custom programvare. Home filene brukes av SmartSwitch såvidt jeg vet, så de skal være like sikre som FOTA.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Når jeg får OTA-oppdateringen av Android 7 til S7 Edge, burde jeg ta en factory reset? Finnes det noe slik som iCloud på iPhone (gjenoppretter absolutt alt) til Android?

Det er helt opp til deg selv å avgjøre, men det anbefales å gjøre det ja. Du kan bruke Samsung Cloud som allerede er tilgjengelig på telefonen din (Innstillinger -> Samsung Cloud). Bilder regner jeg med du har på SD-kort og/eller på Google Photos osv. 

 

Ok da har Samsung Cloud fått gjort sitt. Noen som vil fortelle en rusten mann i korte trekk hvordan man skal gå frem for å få gjort dette så smertefritt som mulig? Ønsker VoLTE og WiFi tale med 7.0 om dette er mulig. 

 

Ønsker du å flashe 7.0 manuelt, eller venter du på OTA?

Lenke til kommentar

 

Ok da har Samsung Cloud fått gjort sitt. Noen som vil fortelle en rusten mann i korte trekk hvordan man skal gå frem for å få gjort dette så smertefritt som mulig? Ønsker VoLTE og WiFi tale med 7.0 om dette er mulig. 

 

Ønsker du å flashe 7.0 manuelt, eller venter du på OTA?

 

Manuelt via Odin ja, jeg skulle kanskje presisert det.  :)

Lenke til kommentar

 

 

Ok da har Samsung Cloud fått gjort sitt. Noen som vil fortelle en rusten mann i korte trekk hvordan man skal gå frem for å få gjort dette så smertefritt som mulig? Ønsker VoLTE og WiFi tale med 7.0 om dette er mulig. 

 

Ønsker du å flashe 7.0 manuelt, eller venter du på OTA?

 

Manuelt via Odin ja, jeg skulle kanskje presisert det.  :)

 

Det er rundt 6 år siden sist jeg brukte Odin (første Galaxy Note), så tror jeg skal overlate dette til noen som nylig har brukt det  :rofl:

Lenke til kommentar

Er vell egentlig ganske rett frem, last ned Odin og Samsung USB driver + firmware


Odin + Samsung driver;
http://mariusjs.me/dl/Odin3.zip

Firmware;
http://mariusjs.me/dl/G935FXXU1DPLT_G935FOXA1DPLT_BTU.zip


Unzip, kjør samsung exe filen, åpne odin, plasser alt i tilhørende bokser (på CSC kan du evnt prøve HOME_CSC_OXA osv...), sett tlf i download mode (pwr + home + volum ned), se at telefonen kommer opp i Odin og trykk start :)


Skal se ca slik ut:

XAjYzyc.png

 

Du skal dog ha merket til venstre der ved ID:COM

 

flashing-firmware-with-odin-01.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vell egentlig ganske rett frem, last ned Odin og Samsung USB driver + firmware

 

 

Odin + Samsung driver;

http://mariusjs.me/dl/Odin3.zip

 

Firmware;

http://mariusjs.me/dl/G935FXXU1DPLT_G935FOXA1DPLT_BTU.zip

 

 

Unzip, kjør samsung exe filen, åpne odin, plasser alt i tilhørende bokser (på CSC kan du evnt prøve HOME_CSC_OXA osv...), sett tlf i download mode (pwr + home + volum ned), se at telefonen kommer opp i Odin og trykk start :)

 

 

Skal se ca slik ut:

 

 

Du skal dog ha merket til venstre der ved ID:COM

Husk at ved slike endringer  som CSC som ikke er norske, er det ikke sikkert at VoLTE/Wifi Tale funker.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...