Gå til innhold

FEATURE: Er du fremdeles hekta på Fallout 4? Vi vet kanskje hvorfor


Anbefalte innlegg

spillets HOVEDFEIL er at du blir bedt om å drepe alle andre fraksjoner for å følge en annen til topps, altså "tunge valg" men her føcker bethesda opp, fordi normale mennesker liker ikke å drepe venner.

 

Største turnoff med hele spillet syntes jeg. bare en latterlig vinkel som aldri hadde fungert i det virkelige liv.

 

Brotherhood ble jo til stalinisme på grunn av dette, de dustete aiene er like ille. railroad har masse sjarm, men du blir bedt om å drepe alle....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spillets HOVEDFEIL er at du blir bedt om å drepe alle andre fraksjoner for å følge en annen til topps, altså "tunge valg" men her føcker bethesda opp, fordi normale mennesker liker ikke å drepe venner.

 

Største turnoff med hele spillet syntes jeg. bare en latterlig vinkel som aldri hadde fungert i det virkelige liv.

 

Brotherhood ble jo til stalinisme på grunn av dette, de dustete aiene er like ille. railroad har masse sjarm, men du blir bedt om å drepe alle....

Dette er jo litt tullete. Fallout er kjent for et sitat - War, war never changes - og det er hele historien til Fallout 4. Det at du må ta ut folk du har blitt venner med, er en sterk måte å fortelle historien på og viser også at du ikke bare er enda en helt som kan redde alle. Du er et menneske i en verden med andre mennesker, og der vil det oppstå konflikt.

 

Krasj i ideologi kan ikke alltid løses fredfullt, og i Fallout er dette spesielt sant. Og når du sier at det ikke har fungert i det virkelig liv se på konflikten mellom IS og Vesten. Er det mulig å løse den konflikten på en diplomatisk måte? Nei, fordi vi er ikke villig til å kommunisere, ideologien vår krasjer og det blir krig av det.

 

Noe av dette er grunnen til at jeg syns Fallout 4, tross sine mangler, fortalte en meget sterk historie sammenlignet med hva Bethesda har gjort tidligere. Vi måtte ta tøffe valg, ofte ordre, og for min del sitter de tingene igjen hos meg enda. 

Endret av Akrabra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fenomenet artikkelen beskriver kalles klassisk betinging, ikke operant.

 

Nja. Artikkelforfatteren gjør det i starten, f.eks. her: «Et lydklipp kan eksempelvis få en hund til å sikle fordi den har blitt hjernevasket til å tro at den straks får mat». Men etter dette ser det ut som han heller mener noe mer i retning av operant betingning. Altså at spilleren gjør ting i spillet fordi det belønnes. Slurvete arbeid av artikkelforfatteren.

Ikke meningen å forvirre...

 

Hundeeksempelet er klassiske betinging. En innføring i temaet, som også er lettere å forstå om man ikke er kjent med noe av dette fra før. "En klassisk forklaring på konseptet", som det står i teksten^^

 

Teksten omhandler nok operant betinging i større grad enn klassisk betinging derimot.

 

For det første fordi atferden og reaksjonene til spilleren må testes før de kan kalles operant. I teksten skrives det at slike observasjoner er gjort gjennom Skyrim, Fallout 3, osv.

 

For det andre utvider denne delen eksemplet fra å være klassisk, til operant:

"Prosessen kan analyseres, forbedres, og forsterkes, slik at den positive effekten øker for hver gjentakelse. Ikke ulikt eksempelet med hunden, vil lydens effekt på spilleren i et spill forsterkes og reduseres ved hjelp av belønning og konsekvenser innen spillets mulighetsrom."

Lenke til kommentar

Godt skrevet. Pavlov-prinsippet brukes i stort sett alle spill. Tar pause fra FO nå i påvente av en patch på enkelte ting, ser de blant annet skal sørge for at innbyggerne dine nå blir merka i build-move, slik at man ser hva hver enkelt gjør. Men ser akkurat samme prinsippet i MGS5 som jeg "nettopp" har starta, hvor man etter et visst antall missions får åpna leiesoldatkontrakter, og plutselig innser at man har altfor få spesialister i basen, selv med 200 menn. Så da er det ut i felten igjen, og sende folk opp i ballonger. For man MÅ jo få begynt kontraktene, siden de er en liten del av spillet. Og samle diamanter. Og minor metals. Og planter. Og dyr. Og......så videre. Og bare en base til, for det kan være en veldig dyktig soldat der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant nok hadde mange av disse høyt prisede effektene motsatt virkning på meg, og føltes mer som en dårlig forklart hindring i spillet som jeg måtte bruke tåpelig mye tid på å komme meg gjennom.

 

Ikonografien er et perfekt eksempel på nettopp dette; Fra et designer-standpunkt er dette noe av det mest idiotiske jeg har sett i et spill på lenge. Ønsker du å finne ut hva hver enkelt egenskap gjør før du bruker dine hardt opptjente ferdighetspoeng på noe du kanskje ikke har mest bruk for? Da må du se gjennom hver eneste en med musa over ikonet, mens du hører på de forferdelige lydeffektene. Og nåde være om du ikke har hukommelse til å huske alle sammen slik at du med en gang vet hva du skal se etter ved neste oppgradering, for da må du gjøre alt på nytt.

 

Det at ikonene ikke har NOEN andre elementer tilknyttet seg; Ikke står det navn, ikke står det noe som helst om hva den enkelte ferdighet gjør, ikke er det spesielt mye som skiller de fra hverandre i strukturen, gjør at du tvinges til å bruke unødvendig tid på å lete. Og er det noe jeg virkelig ikke kan fordra i spill, så er det å lete etter ting i menyer.

 

Legg på at spillets "samlemani"-tendenser føltes alt for mye i fokus, at Power Armor enten er ubrukelig eller konstant alt ettersom hvor mye INT du har, at man må hoppe gjennom alle mulige slags tåpelige hindre for å rette opp bugs (eks. at våpenet forsvinner når det føler for det, eller at det kan ta opptil et minutt å bytte fra ett våpen til et annet), at spillet er utrolig treigt med lange, kjedelige animasjoner du må se på hver eneste gang, at byggesystemet er unødvendig tungvindt (og hvorfor kan du ha en påslått TV, men ikke mulighet for å gjenopprette TV-signal?) og at spillets historie går så til de grader på trynet mot slutten.. Jeg traff forresten på en fin bug i nest siste oppdrag, hvor jeg måtte inn i Railroad sitt hovedkvarter. Der var døren stengt, og kunne ikke åpnes igjen..

 

Så nei, jeg er egentlig veldig lite hekta på Fallout 4. Så snart jeg var ferdig med historien (Institute), slapp jeg mikken og gikk av scenen med en "hvem faen bryr seg"-følelse.

Power Armour er ubrukelig eller konstant? Skjønner ikke hva du mener. Og har knapt nok kommet over en bug i FO4, utenom ei og anna ku som står midt i vegen i ei trapp eller svever i lufta. Du kan jo ha strøm i en tv, men når det ikke eksisterer stasjoner lenger, er det vanskelig å få inn signaler. Mye rart du klager på......

Lenke til kommentar

spillets HOVEDFEIL er at du blir bedt om å drepe alle andre fraksjoner for å følge en annen til topps, altså "tunge valg" men her føcker bethesda opp, fordi normale mennesker liker ikke å drepe venner.

 

Største turnoff med hele spillet syntes jeg. bare en latterlig vinkel som aldri hadde fungert i det virkelige liv.

 

Brotherhood ble jo til stalinisme på grunn av dette, de dustete aiene er like ille. railroad har masse sjarm, men du blir bedt om å drepe alle....

Velger du en side, er du fiender med fiendene deres. I FO blir du en soldat, uansett hvordan du ser på det. Derfor har jeg utsatt i det lengste hvem jeg vil ta parti med. Alle har sine negative og positive sider, muligens bortsett fra BOS, som jeg rett og slett ikke liker ideologien til. En hard verden, og verden er hard

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(fun fact: første gang jeg kjørte Skyrim, så døde jeg av en vogn med kålhuer rett etter introen - true story. ragdolls bugga seg og drepte meg gg)

 

Haha! Jeg har ikke spilt Fallout 4 men jeg måtte nesten kommentere på dette. Kjøpte Skyrim på steam salg, har prøvd det på konsoll men fikk lyst til å se hva pc versjonen hadde å tilby. Kort tid uti introen begynte vognen jeg satt i å få epileptisk anfall. Dette fortsatte helt til vognen stoppet. Den stoppet da ikke i landsbyen hvor den skulle men på kanten av et stup, og der ble den stående. Prøvde å starte spillet 3-4 ganger til, men siden jeg aldri kom meg forbi introen pga forskjellige bugs ga jeg opp. Imponerende dårlig, dette er tidlig 2000 talls nivå når det kommer til bugs Bethesda!  

 

Der trur jeg du må skylde på pc'en din. Spilte Skyrim med alle DLC til platinum på min pc uten en eneste bug av betydning, bortsett fra en og annen drage jeg ikke kunne loote

Lenke til kommentar

 

Hekta? Gikk lei av Fallout 4 etter 55 timer og begynte med Dying Light i stedet.

Bare 55 timer? Ja, da var du vel ikke hekta.....er bare halvanna arbeidsuke ;)

Er et gigantisk spill så om du vil gjøre mer en å dra gjenom main quest tar det tid.

Men nei, jeg fant Fallout 4 mindre fengende en Skyrim, mer en Fallout 3 men kun siden der er mye større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største svakheten er mangel på utfordringer, det er for enkelt, også på survival.

Kommer helt ann på hvor du beveger deg. I områder med flust av gunners skal du ha mange stimpacks for å ta imot alt av granater og tunge våpe de slenger mot deg. Nå har heller aldri FO-serien vært beregna å være en steinhard survival-etappe, men å oppleve en historie. Utfordringer finner du i Dark Souls og Bloodbourne.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...