Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lals skrev (På 12.8.2022 den 23.40):

Jesus for et frekt kabinett

hadde jeg bygget NAS i dag så hadde jeg lett gått for denne her

hadde veldig lyst til å kjøpe den her som en "portabel unraid server". Men er jo umulig å få tak i europa. Og andre alternativer blir da shipping like mye som case kosten + toll.

 

Lenke til kommentar
Gadmin skrev (2 minutter siden):

har selv veldig god erfaring med binhex sine.. bruker alle hans når jeg kan. Hvorfor anbefaler du hotio? 🙂

Bruk av ressurser, ip-leak på VPN dockers. Jeg byttet over til Hotio alle steder det var mulig.

Angående Plex så må du vel installere Intel gpu driver som egen plugin. Husker ikke nøyaktig fremgangsmåten, men måtte inn med drivere i tillegg til å endre på docker sertings for Plex for å få det til å virke

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (16 minutter siden):

Bruk av ressurser, ip-leak på VPN dockers. Jeg byttet over til Hotio alle steder det var mulig.

Angående Plex så må du vel installere Intel gpu driver som egen plugin. Husker ikke nøyaktig fremgangsmåten, men måtte inn med drivere i tillegg til å endre på docker sertings for Plex for å få det til å virke

hmm ikke sett noe på ressursbruk. Men så har jeg vel aldri sett at det har vært et problem med 64 gb minne, ip leak var det en sak på for en god stund siden. Er fikset det.

Lenke til kommentar
Gadmin skrev (5 minutter siden):

hmm ikke sett noe på ressursbruk. Men så har jeg vel aldri sett at det har vært et problem med 64 gb minne, ip leak var det en sak på for en god stund siden. Er fikset det.

Ja vet det er fikset, han fikk vel hjelp av Hotio for å ordne det.

Men bruk det du liker best selv, bare svarte på hvorfor jeg gikk over til Hotio 🙂

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Ja vet det er fikset, han fikk vel hjelp av Hotio for å ordne det.

Men bruk det du liker best selv, bare svarte på hvorfor jeg gikk over til Hotio 🙂

hehe ja... skal sjekke ut Hotio mer. Er på ingen måte limt til noen varianter. Men er jo litt ork med å bytte 🙂

 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

Hotio har da wireguard på flere av sine containere, som er et langt bedre alternativ sist jeg sjekket. 

Binhex har også wireguard, som er det jeg bruker på Deluge. Da jeg satt opp Deluge og Jackett var det ikke tilgjengelig på Hotio sine mener jeg?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan har dere løst det å dele store filer med enkeltpersoner (venner)? Det er snakk om 10-50GB med data. Det finnes sikkert en måte som lar en avbryte nedlastningen underveis, og fortsette på et senere tidspunkt slik som med torrent.

Jeg har sett på Resilio sync, men jeg håper det finnes noe enklere (for mottaker som ikke er så teknisk av seg).

Lenke til kommentar
4 hours ago, Thor. said:

Hvordan har dere løst det å dele store filer med enkeltpersoner (venner)? Det er snakk om 10-50GB med data. Det finnes sikkert en måte som lar en avbryte nedlastningen underveis, og fortsette på et senere tidspunkt slik som med torrent.

Jeg har sett på Resilio sync, men jeg håper det finnes noe enklere (for mottaker som ikke er så teknisk av seg).

Er det en one-time type ting ville jeg sates på å laste opp en torrent kansje. De fleste fildelings tjeneste koster penger over 15-20 GB. Hvis det ikke er en one-time deal så ville jeg sates på nextcloud og reverse proxy. Tar litt tid å sette opp fra din side, men etter det er satt opp kan du dele hva du vil og det kan også lastes opp filer til din server om du trenger det. Gratis er det også og veldig brukervennlig for de som skal bruke det. Trenger ikke noe setup for mottaker bare en link til din reverse proxy side.

Evt hvis du ikke vil bruke tid på sette opp nextcloud og reverse proxy er DC++ et alternativ. Det er en gammel traver fra 2000 tallet som fortsatt er i live. Veldig enkelt og krever i praksis ingenting av setup bortsett fa å laste ned en client. Evt en server Hvis du vil hoste din egen private hub.

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Jeg brukte nextcloud tidligere, men det ble litt voldsomt for mitt bruk. Supert om en ønsker et alternativ til google drive, onedrive osv, men for deling av filer innimellom ble det for voldsomt.

Jeg er veldig fornøyd med https://xbackbone.app/ som jeg har på unraid.

I kombinasjon med sharex på laptop så er det bare å høyreklikke på en fil og velge upload med sharex og en får link direkte.

Filebrowser er vel bedre til større filer. Xbackbone vil sikkert time ut under upload, men på filebrowser kan du flytte/kopiere filene direkte på serveren før en deler link.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Thor. skrev (14 timer siden):

Hvordan har dere løst det å dele store filer med enkeltpersoner (venner)? Det er snakk om 10-50GB med data. Det finnes sikkert en måte som lar en avbryte nedlastningen underveis, og fortsette på et senere tidspunkt slik som med torrent.

Jeg har sett på Resilio sync, men jeg håper det finnes noe enklere (for mottaker som ikke er så teknisk av seg).

Jeg bruker resilio sync til flere familie medlemmer. Synces automatisk fra min unraid server til pcene til de. Og de vet da at filene dukker opp i en mappe hos de. Installerte programvaren via teamviewer første gangen.

 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (9 timer siden):

Jeg brukte nextcloud tidligere, men det ble litt voldsomt for mitt bruk. Supert om en ønsker et alternativ til google drive, onedrive osv, men for deling av filer innimellom ble det for voldsomt.

Jeg er veldig fornøyd med https://xbackbone.app/ som jeg har på unraid.

I kombinasjon med sharex på laptop så er det bare å høyreklikke på en fil og velge upload med sharex og en får link direkte.

Filebrowser er vel bedre til større filer. Xbackbone vil sikkert time ut under upload, men på filebrowser kan du flytte/kopiere filene direkte på serveren før en deler link.

+1 for filebrowser. Bruker en docker på Synology NAS for øyeblikket.

Venter på deler for å bygge meg en Unraid server. Brukte Unraid for mange herrens år siden, da operativsystemet var ganske nytt. Det har skjedd veldig mye siden den gang, så gleder meg til å ta i bruk Unraid igjen.
Jeg ofrer ytelse sammenlignet med et tradisjonelt software raid, men funksjonaliteten er veldig stor og det er et kjempeflott community.
Jeg lagrer for det meste bare media, så jeg har egentlig ikke behov for høy les/skriv ytelse, en SSD for cache løser skrivehastighet behovet. 

Lenke til kommentar
Gadmin skrev (12 timer siden):

Jeg bruker resilio sync til flere familie medlemmer. Synces automatisk fra min unraid server til pcene til de. Og de vet da at filene dukker opp i en mappe hos de. Installerte programvaren via teamviewer første gangen.

 

Synes det var så tregt i bruk, dårlig hastighet selv om begge sitter på 1gb linje.

Mulig det har utviklet seg mye de siste 2 årene siden jeg brukte det sist, men jeg synes det ble for tungvindt i bruk da jeg hele tiden måtte bruke tid på å sette det opp for andre.

Men om en ofte deler filer med de samme personene så er det nok en bra løsning når det først er satt opp.

Synes det er så mye enklere å bare gi en link til motparten, men så er det heller ikke så ofte jeg har behov for å dele store filer, kanskje en gang i året 😅

For mitt bruk så deles media via Plex, småfiler via xbackbone eller OneDrive.

Hvilke type filer på den størrelsen er det du skal dele @Thor.?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
lals skrev (29 minutter siden):

https://www.45drives.com/products/storage/

noe dyr.. kommer sikkert moms i tillegg

er vel ikke mange kabinetter i dag som tar over 18 disker, må vel over på server kabinett da tror jeg.

hvilke kabinett har du i dag?

 

tenkte nok mest på type kabinett som selges i norge. Regner med at jeg må over på 19" format ja. 

Jeg har Fractal design define 7 XL big tower

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...