Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Ingen erfaring, men jeg tipper det er tilnærmet null å tjene på. Hosting er billig.

har lest meg litt opp, spill server er bare å glemme, for mye konkuranse.

eneste er å leie ut diskplass, men er ikke mye å tjene på det

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har tanker rundt "best practise" for Pools nå som også ZFS kommer med native støtte? 

Jeg har i dag:

  1. Array med dual parity og xfs-formaterte, ikke-krypterte disker. 
  2. Single SSD Cache BTRFS (1TB) som brukes til downloads/extraction og som generell cache for raskere skriving enn direkte til array. Daglig mover fungerer fint
  3. Single NVME BTRFS Cache for appdata / dockers, her blir dataene liggende. 

Jeg har et par 4TB disker som ikke er i arrayet som jeg kunne laget ZFS-pool med, men ser ikke helt poenget med det for å være ærlig. Går jeg glipp av noe ytelse ved å ikke ta i bruk ZFS? Andre grep dere ville anbefalt?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg har veldig lite kunnskap om ZFS, og det virker å være en liten terskel jeg må over hvis man skal få noe igjen for det. Men ja, har forstått at snapshots er et viktig element. I tillegg skal det vel gi bedre ytelse enn standard array ettersom man får striping av data, men da med risikoen ved diskfail. 

Pluss at man har noe data-validering/kontroll opp mot bit-rot problematikk har jeg skjønt.

Lenke til kommentar

skal bytte cache disken, etter det jeg har lest må jeg

1. Disable VM
2. Disable docker
3. Endre alle share til cache=yes
4. Move
5. bytte disk
6. Formatere den nye disken
7. Endre shares jeg vil ha på SSD til prefer

 

Blir det riktig fremgangsmåte?

 

Edit: ja, det er riktig fremgangsmåte :)

Endret av lals
Lenke til kommentar
lals skrev (På 27.5.2023 den 19.18):

skal bytte cache disken, etter det jeg har lest må jeg

1. Disable VM
2. Disable docker
3. Endre alle share til cache=yes
4. Move
5. bytte disk
6. Formatere den nye disken
7. Endre shares jeg vil ha på SSD til prefer

 

Blir det riktig fremgangsmåte?

 

Edit: ja, det er riktig fremgangsmåte :)

ja fungerer det. evt kopiere til annen cache pool og så kopiere tilbake til nye disker som jeg gjorde 🙂

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen her som har erfaring med supermicro chassi? evt andre bra merker. Tenkte å bygge en 1u server for virtualisering&testbenk men er mye alternativer der ute i dette segmentet og trenger noen tips til hva som fungerer. Har ikke bestemt meg for om jeg skal gå supermicro veien på hovedkort eller velge noe annet pga pris. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (47 minutter siden):

Finnes vel hundrevis/tusenvis av erfaringer med supermicro der ute. Men det er jo enterprise-kvalitet og priset deretter.

Mye er skrevet om supermicro. Men tenkte at det her var bedre å spørre etter erfaringer og som kanskje var oppdatert. Spesielt med tanke også å kjøre unraid på den. Er åpen for andre merker også. Men produktene også på mb virker solid.

Lenke til kommentar

Eg bruker omtrent bare Supermicro idag, og er veldig fornøyd. Veldig høy kvalitet og lett å få tak i deler. Men du handler Supermicro på Ebay, ikke hos Nextron. Nextron er for større bedrifter som trenger ekstra support.

Anbefaler 2U kabinett, fordi da kan du ha større kjøleribbe og får mye lavere støy. 1U vil bråke som en støvsuger

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...