Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (18 timer siden):

Hørtes ut som en dyr cache... Jeg har en SSD til plex metadata, appdata o.l., men til og med den ble for liten for meg til å bruke til nedlasting. Går fort et par hundre GB i ny og ne.

Jeg har flere SSDer til cache bruk: Plex_metadata: 2 x Samsung_SSD_860_EVO_500GB,  appCache: 2 x  Intel 660p 1TB M.2 SSD, Filecache: WD RED SSD 2TB

Men grunnen til å bruke minne (når jeg først har 64GB og unraid bruker lite av de) er at om utpakking og download sinker ned SSD for filcache når den også samtidig driver å flytter filer som skal i media arkivet. Så tanken var å bruke minne som sagt for å speede opp ting før det skrives til disk.

 

Endret av Gadmin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ikke så lenge skal jeg flytte data fra Synology til Unraid. Kommer til å starte fra scratch med oppsett av OS.

Hva burde jeg tenke på? Fallgruver?

Disker med data på:
4, 4, 12, 12 TB
SHR1 (1 drive parity)
Totalt er det lagret rett i underkant av 8TB på Synology akkurat nå.

Jeg har følgende disker til rådighet:
Ekstern 600GB
Ekstern 4TB (en plass)
Totalt 5TB SSD på stasjonær

Det er 5 veier slik jeg ser det når det kommer til å flytte data.

1: Kopiere data til Ekstern disk og til stasjonær. Dette vil sannsynligvis ta tid ettersom jeg må flytte data to ganger og delvis over LAN som er treeegt med små filer. Men da har jeg alle data to steder til enhver tid hvis jeg låner ene 12TB disken til Unraid først, og kopierer filer fra Synology til Unraid.

2: Låne ene 12TB disken fra parity, og sette i Unraid. Da har jeg ikke sikkerhet hvis en av 3 disker i NAS feiler under kopiering av data, men det går raskere.

3. Jeg kan kjøpe en disk til. Da sikter jeg mot en 18TB slik at den kan stå som parity i Unraid, men da blir det litt kluss med at parity disk inneholder filer, som igjen betyr at jeg må flytte data på nytt i Unraid for å frigjøre plass for parity... Så, kanskje ikke så bra. Jeg trenger dessuten ikke så mye plass akkurat nå.

4. Som 3, men med 2 stk 18TB, eller 18+12. Det blir for dyrt akkurat nå.

5. Jeg har lest at jeg kan mounte Synology SHR raid i Unraid, og kopiere over data. Veeeldig skeptisk for gjør jeg noe feil så forsvinner mye data.

Heller mest mot løsning nummer 1 eller 2.

Tanker?

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg til Synology, men kan du ikke ha disker med et filformat som gjenkjennes av andre systemer?

Om så, trekk en 12 tb disk ut av raid, kopier all data til denne.

Sett i den nye 18 tb disken som parity, og den andre 12 tb fra Synology disken som data disk.

Sett i 12 tb disk med data på, bruk unassigned devices og mount disken, kopier over data til unraid.

Når alt er over på 12 tb disken som er i array kan du legge til 5 + 4 + 4 tb diskene. Nå har du all data på 12 tb disk og på array. Kjør en test av parity, er alt i orden her og all data er på array kan du legge til den siste 12 tb disken som du har brukt mot unassigned devices.

Jeg kjøpte en disk + docking, kopierte over og så videre til unraid. Når alt var i orden la jeg til den disken også i unraid.

Jeg har også kjøpt eksterne disker til dette bruket, så returnert de på åpent kjøp når jeg var ferdig 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (42 minutter siden):

Om ikke så lenge skal jeg flytte data fra Synology til Unraid. Kommer til å starte fra scratch med oppsett av OS.

Hva burde jeg tenke på? Fallgruver?

Disker med data på:
4, 4, 12, 12 TB
SHR1 (1 drive parity)
Totalt er det lagret rett i underkant av 8TB på Synology akkurat nå.

Jeg har følgende disker til rådighet:
Ekstern 600GB
Ekstern 4TB (en plass)
Totalt 5TB SSD på stasjonær

Det er 5 veier slik jeg ser det når det kommer til å flytte data.

1: Kopiere data til Ekstern disk og til stasjonær. Dette vil sannsynligvis ta tid ettersom jeg må flytte data to ganger og delvis over LAN som er treeegt med små filer. Men da har jeg alle data to steder til enhver tid hvis jeg låner ene 12TB disken til Unraid først, og kopierer filer fra Synology til Unraid.

2: Låne ene 12TB disken fra parity, og sette i Unraid. Da har jeg ikke sikkerhet hvis en av 3 disker i NAS feiler under kopiering av data, men det går raskere.

3. Jeg kan kjøpe en disk til. Da sikter jeg mot en 18TB slik at den kan stå som parity i Unraid, men da blir det litt kluss med at parity disk inneholder filer, som igjen betyr at jeg må flytte data på nytt i Unraid for å frigjøre plass for parity... Så, kanskje ikke så bra. Jeg trenger dessuten ikke så mye plass akkurat nå.

4. Som 3, men med 2 stk 18TB, eller 18+12. Det blir for dyrt akkurat nå.

5. Jeg har lest at jeg kan mounte Synology SHR raid i Unraid, og kopiere over data. Veeeldig skeptisk for gjør jeg noe feil så forsvinner mye data.

Heller mest mot løsning nummer 1 eller 2.

Tanker?

ProphetSe7en hadde jo godt forslag, vet ikke hva slags data du har. men har du data som er viktig for deg så ville jeg kanskje kopiert som i alternativ 1. Tar litt lengre tid men er trygt til du får kontroll på oppsettet ditt. Selv så kjøpte jeg en paritetsdisk og en data disk til min første unraid. i tillegg til SSD disk for cache. Og så bygget på derfra. Har byttet til større paritets disk 2 ganger nå uten problemer ettersom ting vokser 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Angående generelle tips.

Tenk godt over hvordan du vil sette opp shares i forkant, da slipper du å flytte rundt på ting i ettertid.

Jeg byttet til unraid samtidig som "trash", og da landet vi på denne løsningen for å få tatt i bruk hardlink opp mot sonarr/radarr. Han har nok finpusset det siden starten, og han har mange andre gode guider som er verdt å lese.

https://trash-guides.info/How-to-setup-for/Unraid/

Ikke installer cache før du har kopiert over alle filene, det vil bare skape trøbbel med full cache disk.

Spaceinvader one har mye bra for unraid på yt. Samme med ibracorp.

Sørg for å skru av ftp og ikke åpne porter som gjør unraid tilgjengelig for ekstern tilkobling. Bruk wireguard til det.

Ellers er det ikke så mange fallgruver. Ta backup av dine viktigste filer og flash drive. Ingen ting er mer irriterende enn når flashdrive slutter å virke.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg lekt meg mye med Unraid. Fått på plass veldig mye.

Men jeg sliter med Plex. Den nyeste versjonen har delvis herpet transcoding. Nå har jeg prøvd både Linuxserver og Binhex og begge gir feilmeldingen "File is unplayable. Color space is not supported."

For ordens skyld er det en 8700k med QSV som gjør transcoding.

Jeg leser litt rundt at det er Plex som har rotet litt med siste oppdatering. Så jeg ser nå etter en måte å kjøre en litt eldre versjon av Plex, med mulighet til å oppdatere når nyeste versjon fungerer igjen.

Så når jeg installerer Linuxserver/Plex får jeg disse noe forvirrende valgene:
image.png.799f6bda1cd35b89fc6bc50f6ddbbbec.png

Ordene Default, Latest og de to alternativene til høyre kan velges individuelt.
Så, Default er... Default.
Latest er... Latest, som i siste versjon?
Install using template's Default tag (:latest) er samme som Latest. som også er default?
Og hva er Focal Baseimage? Er dette en helt strippet (ren) docker-container?

*EDIT*

Tror jeg fant det jeg lurte på i dokumentasjonen: https://docs.linuxserver.io/images/docker-plex

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Thor. skrev (25 minutter siden):

Jeg har lest noen steder at Plex ikke har DV støtte så disse videoene kan ikke transcodes, kun direct stream..

Plex kan kun transcode såkalt single layer DV. Jeg anbefaler å bruke filer som har HDR10-fallback hvis man vil ha DV. Jeg selv henter det fra folk som har slått sammen DV og HDR10 tracks i en og samme fil.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, ProphetSe7en said:

Kan også gjøre det enkelt å bruke Jellyfin eller Emby, da slipper en tenke på slike ting.

Hvis de har gode apper på Iphone, Android, Nvidia Shield og LG sitt Webos så kan det være aktuelt. Ellers så justerer jeg bare på Radarr slik at DV blir avvist.

Jeg har ikke mange DV videoer så det tar ikke lange tiden å erstatte med andre HDR alternativer.

Neste på listen er å strippe bort bildebaserte subtitles. Regner med å bruke Tdarr.

Lenke til kommentar

Emby og Jellyfin har nå app på Android og Android tv som virker helt topp. Til iOS aner jeg ikke. Jeg brukte Emby i mange år. Først som en database for Kodi, men også til å se filmer og serier offshore.

Plex er hva jeg foretrekker nå, men Jellyfin har jeg fortsatt installert for å følge utviklingen. Emby har jeg droppet da det er nok å betale for Plex.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 13.8.2022 den 19.38):

Så når jeg installerer Linuxserver/Plex får jeg disse noe forvirrende valgene:
image.png.799f6bda1cd35b89fc6bc50f6ddbbbec.png

Hvor fikk du opp det bildet? det har jeg aldri sett. Om jeg vil bruke en eldre versjon av ett docker image trykker jeg bare "edit" og legger til en tag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...