Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

hei, sliter maks her etter å ha satt inn mellanox 10gb kort i test serveren, tenkte jeg skulle prøve å sette den til eth0 aka default kort. fucket opp og tok da å slettet network config. fikk default opp igjen til første kort på hovedkort. Men nå kommer ikke mellanox kortet opp under network rules. aka kan ikke velge å bytte mac til eth0. Men den har fått adresse og er på nett.

Noen som er gode på det og kan guide litt?

update: to å disablet de 2 interne nicene på hovedkortet. og da ble 10 gb kortet automatisk eth0. fikset midlertidig mitt problem. Trenger vel egentlig ikke mer enn ett kort heller da. Men hvorfor unraid oppfører seg så rart aner jeg ikke. kjører 6.10.2

Endret av Gadmin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (35 minutter siden):

"Alt" fungerer. Det er en standard som alle følger. Jeg har en rimelig BlueWalker jeg kjøpte på finn.

fungerte dårlig på powerwalker i hvert fall. men skal prøve meg på et annet merke nå som flere vet virker. Må bare finne rett størrelse 🙂

Lenke til kommentar
Gadmin skrev (1 time siden):

hei, sliter maks her etter å ha satt inn mellanox 10gb kort i test serveren, tenkte jeg skulle prøve å sette den til eth0 aka default kort. fucket opp og tok da å slettet network config. fikk default opp igjen til første kort på hovedkort. Men nå kommer ikke mellanox kortet opp under network rules. aka kan ikke velge å bytte mac til eth0. Men den har fått adresse og er på nett.

Noen som er gode på det og kan guide litt?

Kan du ikke bare hente inn en backup utav de bødvendige innstillingene og legge denne på flash drive?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke bare hente inn en backup utav de bødvendige innstillingene og legge denne på flash drive?

nei fordi jeg har akkurat satt inn 10 gb kort inn i serveren, men den vil ikke dukke opp under network rules av en eller annen grunn etter upgrade til 6.10.2. 

Tok forøvrig å disabled de andre kortene så da løste det seg midlertidig, da tanken var å få eth0 til å være 10 gb kortet.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 5/1/2021 at 3:48 PM, Gadmin said:

Jeg installerte den bare for noen dager siden etter å sett noen andre bruke den og fikk 600 gb mer ledig plass etter å kjørt den på biblioteket.

Hei. Startet med Unraid nylig etter at jeg overbeviste meg selv om at å kjøre ubuntu med plex og masse annet bare blir krøll. Så jeg leker meg i trial akkurat nå, men blir sikkert kjøp.

Jeg holder på å eksperimentere med Tdarr nå. I første omgang for å finne ut om Nvenc, VAAPI eller ren cpu kraft gir best resultat for h265 mtp filstørrelse vs tid.

Har du en stack med plugins som du er så fornøyd med at du vil dele? Gjerne valgene for hver plugin også.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Har du en stack med plugins som du er så fornøyd med at du vil dele? Gjerne valgene for hver plugin også.

Velkommen til klubben, unraid er helt glimrende.

Kan se på hva jeg har i bruk en av dagene når jeg har litt mer tid. Ikke nødvendigvis så mange plugins, men en del dockers(apps) begynner det å bli nå 😅

tdarr og tilsvarende har jeg styrt unna, jeg ønsker utelukkende kvalitet på lyd/bilde, så får det heller være at det går utover lagringskapasiteten.

Det finnes jo grupper som slipper streaming optimized utgaver. Disse velger jeg for innhold som andre enn meg selv skal se. Er det filmer/serier jeg også er interessert i så blir det HDR/DolbyVision og tilsvarende på lyd.

Nå er ikke jeg en samler av filmer/serier, så nesten uten unntak så slettes det når det er sett med mindre noen andre i huset ønsker å se det også. Det som legges til er ting som virker interessant og har fått god rating, så slipper slik som tidligere der det var hundrevis av filmer jeg aldri kommer til å se uansett.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Det finnes jo grupper som slipper strrsmibg optimized utgaver. Disse velger jeg for innhold som andre enn meg selv skal se. Er det filmer/serier jeg også er interessert i så blir det HDR/DolbyVision og tilsvarende på lyd.

Det er primært å få h264 og andre formater over til 265 der det er mulig å spare plass. Kommer ikke til å fjerne HDR, Vision, Atmos eller surround, men at det blir bitte-litt mer artefakts tolereres. Det er mye styr å finne ut av dette selv, så jeg håper å finne noen som har et greit utgangspunkt. Leste meg akkurat opp på hvordan fjerne data som lager problemer for Tdarr under konvertering her: https://github.com/HaveAGitGat/Tdarr_Plugins/issues/201 (2 siste svarene).

Akkurat nå så er det kun Plex og Tdarr på mitt Unraid, mot en Synology NAS SMB share. Jeg vurderte å se nærmere på Jellyfin, men det er ikke i nærheten av like brukervennlig som Plex for tilkobling utenfor nettverket.

Neste på listen er noe som renamer videofiler slik at serier og filmer blir gjenkjent bedre av Plex.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (17 timer siden):

Har du en stack med plugins som du er så fornøyd med at du vil dele?

AutoUpdate, Fix Common Problems, Backup/Restore App Data, Nerd Tools. UnBalance er noen av de jeg vil anbefale "alle". Ellers, hvis du ikke bruker radarr/sonarr så er de helt obligatoriske i mine øyne.

Lenke til kommentar

Her var det mye å sette seg inn i. Heller mer og mer over på å droppe Synology-en (415 play). Må lage en plan for å flytte data over til Unraid (7,7TB), og kanskje først av alt, bygge en pc som kan romme 4++ disker +NVME så jeg får meg litt etterlengtet cache. Finne meg en ok 4P SATA kontroller via PCI-E.

Tenkte først på å kjøpe en DAS som bruker USB 3.1/3.2, men tror det blir bedre å samle alt i en boks, for jeg har en SilverStone GD07 i boden.

Akkurat nå har jeg 4+4+12+12TB i NAS, og 4+4TB som ikke er i bruk. Regne litt på PCI lanes på Z370 siden jeg kommer til å bruke rester fra mine tidligere pc-er til dette.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (7 minutter siden):

Her var det mye å sette seg inn i. Heller mer og mer over på å droppe Synology-en (415 play)

Jeg gikk fra QNAP 4x4TB for 2 år siden og jeg er sykt fornøyd. Det tar litt tid å sette seg inn i, men er veldig mye bra på youtube. Og når det er satt opp så funker det mye bedre. Nå har jeg 70TB brukbar diskspace, + 18TB paritetsdisk ("backup"). Ikke en billig hobby, men veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Just now, Nimrad said:

 

Det var det jeg merket meg. Uansett hva jeg googler så er det noen andre som har lurt på det samme, og som får gode svar. Oftere enn vanlig finner jeg tråder på reddit og Unraid forumet der personen som trenger hjelp har enten fått hjelp, eller som fant ut av problemet selv OG: De poster løsningen istedet for å skyve bort tråden de laget. Det ser jeg ikke så ofte på andre ting jeg googler.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 31.7.2022 den 14.45):

AutoUpdate, Fix Common Problems, Backup/Restore App Data, Nerd Tools. UnBalance er noen av de jeg vil anbefale "alle". Ellers, hvis du ikke bruker radarr/sonarr så er de helt obligatoriske i mine øyne.

Vedlagt er min liste over plugins som kjører på prod serveren. Til inspirasjon 🙂

Tower_Plugins.pdf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (6 minutter siden):

Det var det jeg merket meg. Uansett hva jeg googler så er det noen andre som har lurt på det samme, og som får gode svar. Oftere enn vanlig finner jeg tråder på reddit og Unraid forumet der personen som trenger hjelp har enten fått hjelp, eller som fant ut av problemet selv OG: De poster løsningen istedet for å skyve bort tråden de laget. Det ser jeg ikke så ofte på andre ting jeg googler.

Sjekk ut spaceinvader one og ibracorp på youytube. de publiserer gode videoer om unraid og tilhørende programvare. 

Lenke til kommentar
Thor. skrev (23 minutter siden):

Her var det mye å sette seg inn i. Heller mer og mer over på å droppe Synology-en (415 play). Må lage en plan for å flytte data over til Unraid (7,7TB), og kanskje først av alt, bygge en pc som kan romme 4++ disker +NVME så jeg får meg litt etterlengtet cache. Finne meg en ok 4P SATA kontroller via PCI-E.

Tenkte først på å kjøpe en DAS som bruker USB 3.1/3.2, men tror det blir bedre å samle alt i en boks, for jeg har en SilverStone GD07 i boden.

Akkurat nå har jeg 4+4+12+12TB i NAS, og 4+4TB som ikke er i bruk. Regne litt på PCI lanes på Z370 siden jeg kommer til å bruke rester fra mine tidligere pc-er til dette.

Unraid er utrolig bra. Enkel management pluss veldig bra community som hjelper hverandre er topp. Og med støtte for docker så er det utømmelig med apps til den. Startet i det små, er på min server nr 3 nå. Pt ser oppsettet på serverparken slik ut:

 

OS: Unraid 6.10.0 M/B: ASRock X299 OC Formula CPU: Intel Core i9-9820X Prosessor Memory: 64 GB, parity 1 x 12 TB WD RED NAS, Data: 8 x 10 TB WD RED NAS,, 3 x 12 TB WS RED NAS, 1 x 4 TB WD RED NAS, Plex_metadata: 2 x Samsung_SSD_860_EVO_500GB,  appCache: 2 x  Intel 660p 1TB M.2 SSD, Filecache: WD RED SSD 2TB cabinet: Fractal Design Define 7 XL, 2 x LSI SATA 8 port controller, Network card2: Mellanox MCX311A-XCAT ConnectX-3 10GbE Single-Port SFP+, Transcoding: NVIDIA Quadro P400
UPS: Cyber Power System, Inc.:CP1500 AVR UPS
 
Test server:

OS: Unraid 6.10.2 M/B: ASRock Z270M-ITX/ac Version - CPU: Intel® Core™ i5-7600 CPU @ 3.50GHz, 4 x 4 TB WD RED NAS, Parity 1 x 4 TB WD RED NAS, cache: 1 x 120 gb ssd

Memory: 32 GiB DDR4, Network card2: Mellanox MCX311A-XCAT ConnectX-3 10GbE Single-Port SFP+

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forresten noen som benytter /tmp som midlertidig lagring av filer som lastes ned? den skal vel ha tilgjengelig all ledig minne. men i min erfaring så er det veldig lite som rapporteres ledig der og nedlastning stoppes. Jeg har 64GB minne så skal være minne tilgjengelig.

 

Lenke til kommentar
Gadmin skrev (9 timer siden):

Forresten noen som benytter /tmp som midlertidig lagring av filer som lastes ned? den skal vel ha tilgjengelig all ledig minne. men i min erfaring så er det veldig lite som rapporteres ledig der og nedlastning stoppes. Jeg har 64GB minne så skal være minne tilgjengelig.

 

Hørtes ut som en dyr cache... Jeg har en SSD til plex metadata, appdata o.l., men til og med den ble for liten for meg til å bruke til nedlasting. Går fort et par hundre GB i ny og ne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...