Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Unbalance er en måte å flytte data fra en disk til en eller flere andre disker.

Om du tar en film som du opplever hakking på og flytter denne feks til cache, prøver ny avspilling og ser om det fortsatt hakker så kan du i det minste se om det er disk eller noe annet som er grunnen.

Men du sier du går over til 4k. Er det avspilling via direct play, eller er det transcoding på filene når du spiller av? Det er jo ganske avgjørende for å finne ut hvorfor det hakker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Villfaren skrev (13 minutter siden):

Tenkte det var på tide å hive inn en litt nyere harddisk.

Har ikkje peiling på det, men er det noen mulighet for å bestemme hvor data skal komme fra?

Mistenker nemelig at noen av harddiskene mine er vel trege for streaming. Får hakking uten å se noe nevneverdig bruk av cpu eller minne. Sitter også med kablet nett så rart om det er nettet.

 

Tenkte ivhertfall å bytte ut alle diskene, eventuelt legge inn https://www.komplett.no/product/1168551/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/wd-red-pro-4tb-nas-hdd

Ser den ok ut, eventuelt har du noe annet å anbefale?

 

 

Jeg har alltid sverget til Western Digital (og Samsung før det), men etter CMR/SMR fiaskoen til WD unngår jeg WD. Jeg ville gått for disse Seagate 4TB diskene https://prisguiden.no/produkt/seagate-ironwolf-4tb-st4000vn008-276180
Tipper kvaliteten er ganske identisk, men Segate er mye billigere. Seagate 4TB holder seg også kjølig, vet ikke hvordan WD Pro diskene er på det området.
Har flere forskjellige typer disker, temperaturen jeg ser er slik:

  • WD Red 4TB (2014) / WDC_WD40EFRX-68WT0N0 - 30C
  • WD Red 4TB (2019) / WDC_WD40EFRX-68N32N0 - 29C
  • Seagate 4TB (2021) / ST4000VN008-2DR166 - 26C
  • Seagate 8TB (2022) / ST8000VN004-3CP101 - 33C
Lenke til kommentar

Det ser ut som cache disken er en HDD? Cache disken mellomlagrer data som skal skrives til array, og man kjører gjerne Docker containere og virtuelle maskiner fra cache. Cache burde derfor være SSD. Du kan bruke "DiskSpeed" (søk den opp under apps) for å teste hastigheten til hver disk, om du mistenker det er et problem.

Men hvordan spiller du av video? Plex? Som nevnt, sjekk om video transcodes ved avspilling.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 3.4.2022 den 10.40):

Unbalance er en måte å flytte data fra en disk til en eller flere andre disker.

Om du tar en film som du opplever hakking på og flytter denne feks til cache, prøver ny avspilling og ser om det fortsatt hakker så kan du i det minste se om det er disk eller noe annet som er grunnen.

Men du sier du går over til 4k. Er det avspilling via direct play, eller er det transcoding på filene når du spiller av? Det er jo ganske avgjørende for å finne ut hvorfor det hakker

Ahh, ok. Skjønner.

Eg spiller av via en nvidia shield, så burde ikkje være noe transcoding etc. Derfor eg heller mot diskene, da eg ikkje ser belastning verken på cpu eller ram. Har ikkje skjermkort i maskinen.

 

Znerox skrev (På 3.4.2022 den 10.43):

Jeg har alltid sverget til Western Digital (og Samsung før det), men etter CMR/SMR fiaskoen til WD unngår jeg WD. Jeg ville gått for disse Seagate 4TB diskene https://prisguiden.no/produkt/seagate-ironwolf-4tb-st4000vn008-276180
Tipper kvaliteten er ganske identisk, men Segate er mye billigere. Seagate 4TB holder seg også kjølig, vet ikke hvordan WD Pro diskene er på det området.
Har flere forskjellige typer disker, temperaturen jeg ser er slik:

  • WD Red 4TB (2014) / WDC_WD40EFRX-68WT0N0 - 30C
  • WD Red 4TB (2019) / WDC_WD40EFRX-68N32N0 - 29C
  • Seagate 4TB (2021) / ST4000VN008-2DR166 - 26C
  • Seagate 8TB (2022) / ST8000VN004-3CP101 - 33C

Takk for tips.

Nimrad skrev (På 3.4.2022 den 10.58):

Det er ikke noe test. Mener at du kan flytte disk og se om det er problemet. 

Skjønner. Takk for tips

Znerox skrev (På 3.4.2022 den 11.23):

Det ser ut som cache disken er en HDD? Cache disken mellomlagrer data som skal skrives til array, og man kjører gjerne Docker containere og virtuelle maskiner fra cache. Cache burde derfor være SSD. Du kan bruke "DiskSpeed" (søk den opp under apps) for å teste hastigheten til hver disk, om du mistenker det er et problem.

Men hvordan spiller du av video? Plex? Som nevnt, sjekk om video transcodes ved avspilling.

Stemmer. Eg har en ssd liggende så da blir det å prøve å få den lagt inn som cache. Blir nok ett prosjekt i seg selv 😛

 

Lenke til kommentar

Du får ikke noe raskere avspilling av å montere en SSD cache disk. Kan hjelpe på kjøring av Plex osv om du setter appdata til cache only etter å ha bytter cache disk.

Du kan installere tautulli på Unraid, da får du fin oversikt over hvem som ser hva, og om det er direct play eller ikke. Ganske grei å ha den på plass

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (32 minutter siden):

Stemmer. Eg har en ssd liggende så da blir det å prøve å få den lagt inn som cache. Blir nok ett prosjekt i seg selv 😛

Følg rådene til @ProphetSe7en, en cache vil ikke hjelpe på hakkingen.

Jeg syns det er rart at det skal hakke så veldig. Sjekk ut hva Tautulli sier. 4K er jo alt fra 15 Mbit/s til 150 Mbit/s. En harddisk skal klare rundt 100MByte/s; eller 800 Mbit/s, så det er lite sannsynlig at diskene er flaskehalsen selv om de er gamle.

Lenke til kommentar

@Villfaren Tviler på at det er disken som er problemet. Med mindre det ikke er noe fysisk feil på den så skal en HDD, selv en fra 15 år tilbake klare å spille av 4k helt problemfritt. Jeg kan ikke se at du har nevnt hvilken avspiller du bruker? Plex,Emby,Kodi?

Hvis det er kodi så er det der problemet ligger. Gikk selv tilbake til kodi for et par uker tilbake, men måtte gi opp pga buffer problemer. Gadd ikke feilsøke så gikk tilbake til emby. Fikk stadig opp at "disken" var for treg i kodi. Noe den ikke er. Så må være noe cache problemer i kodi tror jeg. Får se på det litt senere.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Følg rådene til @ProphetSe7en, en cache vil ikke hjelpe på hakkingen.

Jeg syns det er rart at det skal hakke så veldig. Sjekk ut hva Tautulli sier. 4K er jo alt fra 15 Mbit/s til 150 Mbit/s. En harddisk skal klare rundt 100MByte/s; eller 800 Mbit/s, så det er lite sannsynlig at diskene er flaskehalsen selv om de er gamle.

Hører flere av dere sier det ikkje er diskene. Da prøver vi noe annet.

strike_ skrev (5 timer siden):

@Villfaren Tviler på at det er disken som er problemet. Med mindre det ikke er noe fysisk feil på den så skal en HDD, selv en fra 15 år tilbake klare å spille av 4k helt problemfritt. Jeg kan ikke se at du har nevnt hvilken avspiller du bruker? Plex,Emby,Kodi?

Hvis det er kodi så er det der problemet ligger. Gikk selv tilbake til kodi for et par uker tilbake, men måtte gi opp pga buffer problemer. Gadd ikke feilsøke så gikk tilbake til emby. Fikk stadig opp at "disken" var for treg i kodi. Noe den ikke er. Så må være noe cache problemer i kodi tror jeg. Får se på det litt senere.

Er kodi det går i ja. Prøvde emby, og plex, men blei ikkje så veldig imponert. Får prøve emby for å utelukke disk.

Ser også at det er mulig å endre på cache instillinger i kodi, men usikker på om det er mulig med shield. Får etterforske litt ved en ledig tid.

ProphetSe7en skrev (6 timer siden):

Du får ikke noe raskere avspilling av å montere en SSD cache disk. Kan hjelpe på kjøring av Plex osv om du setter appdata til cache only etter å ha bytter cache disk.

Du kan installere tautulli på Unraid, da får du fin oversikt over hvem som ser hva, og om det er direct play eller ikke. Ganske grei å ha den på plass

Skjønner. Takk for tips.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Jeg hadde kodi kjørende på 6 forskjellige rom her hjemme. Jeg gikk til slutt drittlei. Altfor mye tweaking og innstillinger på hver eneste boks for å få det likt og til å virke optimalt.

Gikk så over til Emby og videre til Jellyfin for å få hw transcoding uten å måtte betale for det. Men jeg ble misunnelig på alt ekstra som er til Plex. Tautulli, Petio osv. 

Så bestemte meg for å prøve meg på Plex istedet. App er tilgjengelig til alle enheter, det er sykt lett å få opp å gå og det bare virker. Første 14 dagene var det uvant og jeg savnet enkelte ting fra tidligere oppsett, men jo mer kjent jeg ble med Plex jo bedre likte jeg det.

Jeg har lagt til xTeVe på Unraid og får nå også iptv direkte i Plex.

Jeg er med andre ord godt fornøyd med Plex. Det er ikke perfekt, men det er ikke noen av alternativene heller.

 

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Om du trenger skjermkort kommer an på mange ting.

Om det i all hovedsak er hjemme du ser og op enheter som har støtte for formatene så er det ikke noe problem. Har du feks Nvidia shield så får du fint direct play via Plex, men du må gjerne endre innstillingene første på kvalitet så den ikke automatisk transcoder.

Er det mye transcoding så bør du ha dedikert skjermkort, eller en Intel cpu med innebygget gpu. Spesielt 10 generasjon er strålende til dette, men 11 går også fint selv om det er litt mer trøbbel med drivere og hdr til SD tone mapping ikke er støttet enda. Dette er eneste grunn til at jeg fortsatt har Jellyfin installert enda på serveren, men som oftest brukes jeg Plex uansett hvor jeg er.

Jeg har nesten kun 4k filmer på serveren, men filmer som familien har bedt om via Petio kommer automatisk i streaming optimized 1080p i tillegg til 4k for lokal avspilling. Da får en fint sett filmer på hytten, når jeg er vekkreist på jobb osv.

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (9 timer siden):

Har prøvd plex mange ganger, og bruker det av og til streaming over 4g.
 

Men med plex er det vel en fordel med ett skjermkort installert, så da har eg ett spm til 😛

Hvor bra skjermkort "trenger" man egentlig til streaming av 4k feks når det kommer til transkoding?

Du må ikke ha skjermkort hvis du kan spille av ting uten transkoding eller om du har en intel CPU med quicksync. Da klarer du deg fint ute. Ellers kan du ta en titt her: https://www.elpamsoft.com/?p=Plex-Hardware-Transcoding

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (På 4.4.2022 den 13.24):

Ahh, ok. Skjønner.

Eg spiller av via en nvidia shield, så burde ikkje være noe transcoding etc. Derfor eg heller mot diskene, da eg ikkje ser belastning verken på cpu eller ram. Har ikkje skjermkort i maskinen.

 

Takk for tips.

Skjønner. Takk for tips

Stemmer. Eg har en ssd liggende så da blir det å prøve å få den lagt inn som cache. Blir nok ett prosjekt i seg selv 😛

 

Se på avspillingsinfo på din shield om den transcoder video eller lyd. Kan være f.eks lyd. Og spesielt med teksting kan det ta drepen om du ikke har et eget grafikk kort for dette. Jeg har opplevd dette selv med shield pro. Kommer litt an på kildefila.

Om du setter opp f.eks egen SSD for mellomlager av nedlastede filer så kan du vinne noe på hastighet til avspilling. Spesielt 4k. Men kan like mye være lyd etc.

****

Current main server:
OS: Unraid 6.9.2 M/B: ASRock X299 OC Formula CPU: Intel Core i9-9820X Prosessor Memory: 64 GB, parity 1 x 12 TB WD RED NAS, Data: 8 x 10 TB WD RED NAS,, 3 x 12 TB WS RED NAS, 1 x 4 TB WD RED NAS, Filcache: Filcache: 2 x Samsung_SSD_860_EVO_500GB,  appCache: 2 x  Intel 660p 1TB M.2 SSD, plex_metadata: Samsung_SSD_860_EVO_500GB, cabinet: Fractal Design Define 7 XL, 2 x LSI SATA 8 port controller, Network card2: Mellanox MCX311A-XCAT ConnectX-3 10GbE Single-Port SFP+, Transcoding: NVIDIA Quadro P400
 
Test server:

OS: Unraid 6.10.0-rc4 M/B: ASRock Z270M-ITX/ac Version - CPU: Intel® Core™ i5-7600 CPU @ 3.50GHz, 4 x 4 TB WD RED NAS, Parity 1 x 4 TB WD RED NAS, cache: 1 x 120 gb ssd

Memory: 32 GiB DDR4, Network card2: Mellanox MCX311A-XCAT ConnectX-3 10GbE Single-Port SFP+

Endret av Gadmin
Lenke til kommentar
Znerox skrev (På 3.4.2022 den 10.43):

Jeg har alltid sverget til Western Digital (og Samsung før det), men etter CMR/SMR fiaskoen til WD unngår jeg WD. Jeg ville gått for disse Seagate 4TB diskene https://prisguiden.no/produkt/seagate-ironwolf-4tb-st4000vn008-276180
Tipper kvaliteten er ganske identisk, men Segate er mye billigere. Seagate 4TB holder seg også kjølig, vet ikke hvordan WD Pro diskene er på det området.
Har flere forskjellige typer disker, temperaturen jeg ser er slik:

  • WD Red 4TB (2014) / WDC_WD40EFRX-68WT0N0 - 30C
  • WD Red 4TB (2019) / WDC_WD40EFRX-68N32N0 - 29C
  • Seagate 4TB (2021) / ST4000VN008-2DR166 - 26C
  • Seagate 8TB (2022) / ST8000VN004-3CP101 - 33C

Spørs jo hvilke WD disker du velger. Jeg har bare WD NAS RED PRO disker som ikke har issues.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Villfaren skrev (4 minutter siden):

satt inn ett gammelt hd 5850 kort.

Hvordan får eg tatt det i bruk slik at plex etc bruker disse kortene?

Plex,kodi etc er lagt inn som docker om det har noe å si.

 

Har også ett gammelt 550TI liggende, er det bedre å bruke med tanke på unraid?

Takker for svar

Tror ikke du finner noe unraid-drivere til hd 5850, så du må nok bruke 550 Ti. Jeg vet ikke hvor mye 550 Ti klarer, eller om det blir for gammelt det også. Du får begynne med å installere nvidia-driver plugin og se om du får opp kortet. Ellers følger du guiden her:

https://forums.unraid.net/topic/98978-plugin-nvidia-driver/?do=findComment&comment=913251

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...