Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

takk for svar, den videoen forklarte mye. tenker jeg gjør som du anbefaler strike, det gir mye mening etter å ha sett videoen.

 

Søkte litt på nettet angående RAM bruk, regner med det holder med 16GB. Jeg har ikke planer å ha vm'er.

 

blir hovedsaklig brukt til Plex, minecraft , torrent program (vet ikke hva de har, mener jeg leste om deluge et sted) og et eller annet syck program som kan forhåpentligvis synce fra android til server.

 

og hvilke kabinett bruker dere? kunne tenkt meg et rimeligt et som har plass til en del disker.

 

trenger også pci-e sata ekspansjons kort. noen anbefalinger?

Endret av lals
Lenke til kommentar
16GB fungerer nok fint, mener jeg har slett flere som bruker det. Vet ikke helt hva plex drar av ressurser da jeg ikke bruker plex, men det er det sikkert andre som vet.

 


 

Også har jeg pr nå dette lian li kabinettet som backup server: https://www.overclockers.co.uk/lian-li-pc-343b-cube-hptx-housing-black-ca-645-ll.html

 

Lian li kabinettet skal dog pensjoneres til fordel for enda et x-case kabinett.

 

Ang HBA kort (pci-e sata ekspansjons kort) så er det veldig populært med LSI,supermicro og det HP kortet som kan flashes til LSI IT mode (husker ikke hva det heter, står nevnt lenger bak i tråden mener jeg).

Lenke til kommentar

Noen her som kan hjelpe meg med en liten bug eller hva jeg skal kalle det?
Har fått orden på Windows 10 VM igjen, og alt fungerer utmerket.

Men.. Har i det siste hatt en skjerm tilkoblet console.

Og etter ca 1-2 døgn med oppetid så blir console spammet med meldingen "/dev/sdh: no such file or directory", og SDH er den MacBook SSD'en jeg har montert i et pcie adapter og denne kjøres unnasigned i unRAID med direkte passthrough som OS disk for Windows 10 VM.

Men grunnet at jeg må bruke Clover image for oppstart, så er den vel ikke første disk.. for VM booter Clover imaget, som igjen booter SSD med Windows 10.

 

Vil si dette bare er en bagatell feil.. men er det andre som opplever det samme?

 

Ang specs så har jeg 24GB ram, hvor 2GB er satt opp til Windows Server VM, og 12GB er satt opp til Windows 10 VM.

Resten bruker unRAID som det selv vil.

Fungerer greit, men hender jeg merker litt lagg i Windows 10 VM når det er trafikk mot unRAID fra nettverket.

 

Neste build blir nok noe kraftigere, og med bedre fokus på muligheten for oppgraderinger, så man slipper å ha skjermkort hengende å dingle i kabinettet, tilkoblet 1x til 16x adapter :p

Lenke til kommentar

Noen flere som har fått denne eller vet hva det er ?

 

Call Traces found on your server: 

Your server has issued one or more call traces. This could be caused by a Kernel Issue, Bad Memory, etc. You should post your diagnostics and ask for assistance on the unRaid forums

 

Ser det er noen flere som har fått denne etter at de oppdaterte unraid sist. 

Det nevnes om å se om det er kommet oppdateringer til bios osv. 

 

Er det "problemfritt" når eg oppdatere bios vedrørende unraid, eller er det noen spesielle ting eg bør være oppmerksom på ? 

Lenke til kommentar

takk for svar, den videoen forklarte mye. tenker jeg gjør som du anbefaler strike, det gir mye mening etter å ha sett videoen.

 

Søkte litt på nettet angående RAM bruk, regner med det holder med 16GB. Jeg har ikke planer å ha vm'er.

 

blir hovedsaklig brukt til Plex, minecraft , torrent program (vet ikke hva de har, mener jeg leste om deluge et sted) og et eller annet syck program som kan forhåpentligvis synce fra android til server.

 

og hvilke kabinett bruker dere? kunne tenkt meg et rimeligt et som har plass til en del disker.

 

trenger også pci-e sata ekspansjons kort. noen anbefalinger?

Jeg bruker Fractal Define R5 selv.

Husk å ikke sett SSD i arrayet ditt, men kun i cache eller som en unassigned device.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med kjøring av nextcloud?

 

Jeg hadde det og det fungerte helt fint frem til jeg fant ut at den lagret alle filer direkt under mnt/user/appdata

Det ble en salig blanding av programmer og filer som jeg syntes så rett og slett veldig dårlig ut.

 

Jeg kopierte derfor alle katalogene over til en mappe på følgende sti: mnt/user/NC Mappe og endret stien for data i docker til det samme.

Restartet NC og alt gikk til helvete

 

Ikke fikk den slått seg av og ikke fikk den restartet. Hele containeren ble askegrå og fikk kun valget å slette den.

Jeg gjorde så og installerte på ny. Fikk noen rare feilmeldinger så jeg gikk inn på config.php filen og la til den samme stien der for data.

Da startet den opp fint, men da jeg gikk inn på webaccess og skulle registerer admin så får jeg beskjed om at den ikke har tilgang til å skrive til den mappen som jeg har filene i.

 

SÅ! Noen som har noen gode ideer? Når jeg sjekker i docker så står det read/write access på data folder der. Hva mer kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Det var mye aktivitet her i dag :ohmy: Kan dessverre ikke hjelpe dere andre, men har et problem selv.

 

Serveren går snart tom for lagring og jeg sitter å ser etter et HBA kort.

 

Tidligere i tråden her ble jeg tipset om Dell H310, men finner det ikke i noen norske butikker (ikke at det er så veldig viktig, men det hadde vært kjekt å handlet fra en norsk forhandler)

 

Har sett litt på alternativer på finn.no og komplett:

 

STLab PCIe SATA 6G 8channel (A-590)

 

LSI SAS3801E PCIE 8 PORT INT SAS HBA KIT

 

Har også fått et ukjent kort:

67294xe6739.jpg

 

Men ingen av disse på listen over kort som fungerer med unRaid.

http://www.lime-technology.com/wiki/index.php/Hardware_Compatibility#PCI_SATA_Controllers

 

Mulig jeg har missforstått, men er det slik at den listen er brukeres egen erfaring? Kan det hende at noen av de kortene jeg har nevnt ovenfor fungerer? Isåfall må jeg sikkert installere en driver, og hvordan gjør jeg det?

 

Kom gjerne med tips til andre kontrollere, trenger 4-8 porter med sata-3 :wee:

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler får dere egentlig ved å bruke ssd til cache ? 

Bruker idag en helt vanlig snurredisk, og alt går no kjapt og greit her hos meg. Hva bruker dere den til som eg ikkje bruker min til ? :p

Jeg bruker selv SSD'en kun som lagring av appdata. Slipper da unødvendig mye skriving på arrayet og får bedre ytelse når du har mange dockers.

 

Det var mye aktivitet her i dag :ohmy: Kan dessverre ikke hjelpe dere andre, men har et problem selv.

 

Serveren går snart tom for lagring og jeg sitter å ser etter et HBA kort.

 

Tidligere i tråden her ble jeg tipset om Dell H310, men finner det ikke i noen norske butikker (ikke at det er så veldig viktig, men det hadde vært kjekt å handlet fra en norsk forhandler)

 

Har sett litt på alternativer på finn.no og komplett:

 

STLab PCIe SATA 6G 8channel (A-590)

 

LSI SAS3801E PCIE 8 PORT INT SAS HBA KIT

 

Har også fått et ukjent kort:

67294xe6739.jpg

 

Men ingen av disse på listen over kort som fungerer med unRaid.

http://www.lime-technology.com/wiki/index.php/Hardware_Compatibility#PCI_SATA_Controllers

 

Mulig jeg har missforstått, men er det slik at den listen er brukeres egen erfaring? Kan det hende at noen av de kortene jeg har nevnt ovenfor fungerer? Isåfall må jeg sikkert installere en driver, og hvordan gjør jeg det?

 

Kom gjerne med tips til andre kontrollere, trenger 4-8 porter med sata-3 :wee:

Listen er basert på brukeres egen erfaring ja, ikke helt sikker på hvor godt oppdatert den er heller.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med kjøring av nextcloud?

 

Jeg hadde det og det fungerte helt fint frem til jeg fant ut at den lagret alle filer direkt under mnt/user/appdata

Det ble en salig blanding av programmer og filer som jeg syntes så rett og slett veldig dårlig ut.

 

Jeg kopierte derfor alle katalogene over til en mappe på følgende sti: mnt/user/NC Mappe og endret stien for data i docker til det samme.

Restartet NC og alt gikk til helvete

 

Ikke fikk den slått seg av og ikke fikk den restartet. Hele containeren ble askegrå og fikk kun valget å slette den.

Jeg gjorde så og installerte på ny. Fikk noen rare feilmeldinger så jeg gikk inn på config.php filen og la til den samme stien der for data.

Da startet den opp fint, men da jeg gikk inn på webaccess og skulle registerer admin så får jeg beskjed om at den ikke har tilgang til å skrive til den mappen som jeg har filene i.

 

SÅ! Noen som har noen gode ideer? Når jeg sjekker i docker så står det read/write access på data folder der. Hva mer kan jeg gjøre?

 

Når du slettet dockeren, slettet du alle config filene til NC? Jeg hadde noen problemer selv for en stund tilbake, så jeg slettet/avinstallerte og installerte på nytt. Oppdaget at det lå igjen noen config filer inne i appdata mappen som gjorde at jeg endte opp med samme problem igjen. Avinstallerte igjen, slettet configfilene i appdata mappa og installerte på nytt, og da fungerte alt igjen.

Lenke til kommentar

 

.......

 

Listen er basert på brukeres egen erfaring ja, ikke helt sikker på hvor godt oppdatert den er heller.

 

Hei Bjonnes. Du har ikke tilfeldigvis et hint å gi meg om mitt problem? Hva ville du gjort? Slette alt og begynt på nytt? ALt hjelper.

 

Ville startet helt på nytt ja, bruk helst linuxserver sin versjon, hvis du henter den nyeste versjonen så ligger det allerede forhåndskonfigurert at all data skal lagre seg på /data.

Hvis ikke så kan du også velge hvor data'ene dine skal lagre seg første gang du setter opp nextcloud.

 

Er lettere å hjelpe neste gang hvis du sier hvilken container du bruker :)

 

Nextcloud har heller ikke tilgang til: mnt/user/NC Mappe uten videre, du vet hvordan path mapping fungerer? 

Slik som du skrev det så har du tastet inn mnt/user/NC Mappe rett i dockeren, hva slags path mappings er det du har da?

Lenke til kommentar

 

 

.......

 

Listen er basert på brukeres egen erfaring ja, ikke helt sikker på hvor godt oppdatert den er heller.

 

Hei Bjonnes. Du har ikke tilfeldigvis et hint å gi meg om mitt problem? Hva ville du gjort? Slette alt og begynt på nytt? ALt hjelper.

 

Ville startet helt på nytt ja, bruk helst linuxserver sin versjon, hvis du henter den nyeste versjonen så ligger det allerede forhåndskonfigurert at all data skal lagre seg på /data.

Hvis ikke så kan du også velge hvor data'ene dine skal lagre seg første gang du setter opp nextcloud.

 

Er lettere å hjelpe neste gang hvis du sier hvilken container du bruker :)

 

Nextcloud har heller ikke tilgang til: mnt/user/NC Mappe uten videre, du vet hvordan path mapping fungerer? 

Slik som du skrev det så har du tastet inn mnt/user/NC Mappe rett i dockeren, hva slags path mappings er det du har da?

 

Hei

Startet på nytt. Gikk inn på apps og installerte nextcloud igjen. Står linuxserver i containeren så jeg regner med at det er riktig.

Jeg ser at det er satt opp /data som en ferdig men jeg må skrive noe i den host 2 linja så jeg laget en folder som het data under appdata. Tenkte at nå måtte det være bra greier.

 

Men nei. Ikke snakk om ! Eneste den klarer å gjøre er å servere meg kryptiske feilmeldinger som er umulig for meningmann å forstå. Se vedlegg.

 

Hva er path mapping? Jeg trudde det var path mapping det jeg gjorde når jeg valgte lokasjon den skulle legge filene. Det er jo derfor jeg viser den vei til den mappen slik at den skal vite at den har tilgang. Jeg velger mappe og velger tilgang med read/write. Noe mer enn det er vel ikke nødvendig?

 

Setter stor pris på all hjelp her!

post-6992-0-41975900-1493834540_thumb.jpg

post-6992-0-43947000-1493834547_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei

Startet på nytt. Gikk inn på apps og installerte nextcloud igjen. Står linuxserver i containeren så jeg regner med at det er riktig.

 

Jeg ser at det er satt opp /data som en ferdig men jeg må skrive noe i den host 2 linja så jeg laget en folder som het data under appdata. Tenkte at nå måtte det være bra greier.

 

Men nei. Ikke snakk om ! Eneste den klarer å gjøre er å servere meg kryptiske feilmeldinger som er umulig for meningmann å forstå. Se vedlegg.

 

Hva er path mapping? Jeg trudde det var path mapping det jeg gjorde når jeg valgte lokasjon den skulle legge filene. Det er jo derfor jeg viser den vei til den mappen slik at den skal vite at den har tilgang. Jeg velger mappe og velger tilgang med read/write. Noe mer enn det er vel ikke nødvendig?

 

Setter stor pris på all hjelp her!

 

Det jeg mente med path mapping er at slik som du har gjort det på bildet så kan du ikke skrive /mnt/user/appdata/data når du er inne i config til containerern, men du må skrive /data som er container path. 

/mnt/user/appdata/data blir "oversatt" til /data for nextcloud liksom.

 

Ser ut som du ikke har satt opp databasen din riktig, har du fulgt denne guiden helt nøyaktig? Du må bruke f.eks MariaDB for databasen til nextcloud

https://www.linuxserver.io/2016/07/28/installing-nextcloud-on-unraid/ 

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

 

 

 

 

.......

 

Listen er basert på brukeres egen erfaring ja, ikke helt sikker på hvor godt oppdatert den er heller.

 

Hei Bjonnes. Du har ikke tilfeldigvis et hint å gi meg om mitt problem? Hva ville du gjort? Slette alt og begynt på nytt? ALt hjelper.

 

Ville startet helt på nytt ja, bruk helst linuxserver sin versjon, hvis du henter den nyeste versjonen så ligger det allerede forhåndskonfigurert at all data skal lagre seg på /data.

Hvis ikke så kan du også velge hvor data'ene dine skal lagre seg første gang du setter opp nextcloud.

 

Er lettere å hjelpe neste gang hvis du sier hvilken container du bruker :)

 

Nextcloud har heller ikke tilgang til: mnt/user/NC Mappe uten videre, du vet hvordan path mapping fungerer? 

Slik som du skrev det så har du tastet inn mnt/user/NC Mappe rett i dockeren, hva slags path mappings er det du har da?

 

Hei

Startet på nytt. Gikk inn på apps og installerte nextcloud igjen. Står linuxserver i containeren så jeg regner med at det er riktig.

Jeg ser at det er satt opp /data som en ferdig men jeg må skrive noe i den host 2 linja så jeg laget en folder som het data under appdata. Tenkte at nå måtte det være bra greier.

 

Men nei. Ikke snakk om ! Eneste den klarer å gjøre er å servere meg kryptiske feilmeldinger som er umulig for meningmann å forstå. Se vedlegg.

 

Hva er path mapping? Jeg trudde det var path mapping det jeg gjorde når jeg valgte lokasjon den skulle legge filene. Det er jo derfor jeg viser den vei til den mappen slik at den skal vite at den har tilgang. Jeg velger mappe og velger tilgang med read/write. Noe mer enn det er vel ikke nødvendig?

 

Setter stor pris på all hjelp her!

 

Det jeg mente med path mapping er at slik som du har gjort det på bildet så kan du ikke skrive /mnt/user/appdata/data når du er inne i config til containerern, men du må skrive /data som er container path. 

/mnt/user/appdata/data blir "oversatt" til /data for nextcloud liksom.

 

Ser ut som du ikke har satt opp databasen din riktig, har du fulgt denne guiden helt nøyaktig? Du må bruke f.eks MariaDB for databasen til nextcloud

https://www.linuxserver.io/2016/07/28/installing-nextcloud-on-unraid/ 

 

Maria databasen har jeg brukt hele tiden. Det fungerte helt fint første gangen og har ikke rørt den, men kanskje jeg skal reinstallere den og....

Lenke til kommentar

Ville prøvd på det også ja, starte helt på nytt er like greit..

Den er grei.

 

Tusen tusen takk for super kjappe svar!! Beklager litt sent svar fra meg men jeg trudde jeg abonnerte på denne tråden men jeg gjorde merkelig nok ikke det...

 

 

Ville prøvd på det også ja, starte helt på nytt er like greit..

Den er grei.

 

Tusen tusen takk for super kjappe svar!! Beklager litt sent svar fra meg men jeg trudde jeg abonnerte på denne tråden men jeg gjorde merkelig nok ikke det...

 

YEESSSS!!!

Da virker det som det skal!!

 

Det var faktisk ikke noe gale med Maria, men med meg.......!!

Da jeg skulle lage Admin bruker så hadde jeg av en eller annen grunn ikke endret fra localhost i nederste linje til min IP:port!

 

Herregud! At det går ann! Jeg merket det nå når jeg skulle følge denne instruksen til punkt å prikke!

 

Jaja......man lærer noe hver dag og min siste feil er enda ikke gjort.

 

Tusen takk igjen for all hjelp!:)

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...