Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått testet ut mer ang backup og det ser ut som crashplan erstatteren blir følgende:

 

-Minio S3 server på serveren(e)

-Cloudberry client på PC og server(e) (denne koster rundt 25USD pr maskin, men er en engangssum vist man vil ha mulighet for komprimering og kryptering)

 

Duplicati, som er ett gratis alternativ på klient-siden, hadde jeg for mye problemer med, og det var ekstremt tregt til å ta backup.

 

Når det kommer til sky-lagring, ønsker man å bruke samme client til dette (cloudberry) har man mange skytjenester å velge imellom.

Av de jeg har sjekket ut, er det Backblaze B2 som har den minst forvirrende prissettingen på hvor mye man betaler for opplastning, lagring og nedlastning.

 

Ønsker man å bruke forbruker versoner av skytjenester (de har gjerne "unlimited" lagring for en fast sum) må man benytte separerte klienter for dette.

Når det kommer til skylagring og klienter for unraid, der man betaler en fast sum og ikke pr/GB/mnd, har jeg bare funnet Crashplan Business som ett alternativ.

 

 

 

Ellers, siden jeg nå kan slette crashplan fra windows, kan jeg også fjerne java, det er jo possitive :D

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet ut mer ang backup og det ser ut som crashplan erstatteren blir følgende:

 

-Minio S3 server på serveren(e)

-Cloudberry client på PC og server(e) (denne koster rundt 25USD pr maskin, men er en engangssum vist man vil ha mulighet for komprimering og kryptering)

 

Duplicati, som er ett gratis alternativ på klient-siden, hadde jeg for mye problemer med, og det var ekstremt tregt til å ta backup.

 

Når det kommer til sky-lagring, ønsker man å bruke samme client til dette (cloudberry) har man mange skytjenester å velge imellom.

Av de jeg har sjekket ut, er det Backblaze B2 som har den minst forvirrende prissettingen på hvor mye man betaler for opplastning, lagring og nedlastning.

 

Ønsker man å bruke forbruker versoner av skytjenester (de har gjerne "unlimited" lagring for en fast sum) må man benytte separerte klienter for dette.

Når det kommer til skylagring og klienter for unraid, der man betaler en fast sum og ikke pr/GB/mnd, har jeg bare funnet Crashplan Business som ett alternativ.

 

 

 

Ellers, siden jeg nå kan slette crashplan fra windows, kan jeg også fjerne java, det er jo possitive :D

Cloudberry er årleit på en headless server?
Lenke til kommentar

Fungerer så langt helt fint :)
Har webgrensesnitt på dockeren, den står nå å tar backup av all media til Unraid server2.

 

edit: Linux versjonen stopper tilfeldig.

Ikke selve dockeren men backupen.

Dette er vist ett kjent problem i følge produsenten som de jobber med.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Noen som har "fix common problems" plug-in?
Og som evt kjenner til denne feilen?
Det varierer hele tiden hvor mange ganger feilen vises.

post-21188-0-27505100-1506506736_thumb.jpg

 

Og evt hvilke logger dem referer til?

 

 

*Edit*
Sjekket syslog.. og der er det errors..

post-21188-0-30216300-1506679475_thumb.jpg

 

Har også problemer med plutselige read errors, og at en disk faller ut.. Det varierer litt hvilken disk det er, men er stort sett disk 4, og noen ganger disk 3 i array (tilkoblet s-ata kontakt 4 og 5 på hovedkortet).

Det som da fikser det, er å stoppe array, fjerne disk fra array, slå av systemet, nappe ut strøm og s-ata kabel til disken, og sette dem inn igjen, starte opp, legge til disken igjen og starte re-build.

Men dette skyldes nok dårlig kontakt i noe kabler.. Er også litt trangt i kabinettet akkurat der diskene sitter, så kablene har lett for å sitte litt skeivt.

Har planer om å bytte til S-ATA kabler med lås, for å se om det hjelper.
Burde vel også hatt 90 graders vinklede kabler.

 

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Jeg får ikke bildene store :(

Hadde klart å laste opp samme bilde 2 ganger gitt :p

 

Men, tror problemet er løst nå.. Ble noe kluss etter at jeg gikk fra 6.3 til nyeste 6.4 beta.

Endte med å oppdatere bios, og endre litt settings som ga meg nye problemer.. og det ene førte til det andre.. så nå sitter jeg å re-installerer VM som kjøres fra egen SSD.

Ingen errors i loggen hittil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har fremdeles til gode å lese noe på at Ryzen med Unraid er stabilt nok og hvordan det fungerer med pci-e passthrough.

Bortsett fra det hadde det vært interesangt å prøvd en Ryzen5

 

Hvor har du det ifra?

 

Fungerer knirkefritt på min Ryzen 7.

Ganske mye ang det på unraid forumet, men det er info fra da Ryzen var helt nytt.

Så vidt jeg vet var det litt problemer med Windows på Ryzen også i begynnelsen, har ikke lest nyere info ang det enda :)

 

Men bra det fungerer stabilt, hvordan fungerer det med pci-e passthrough?

Lenke til kommentar

 

 

Har fremdeles til gode å lese noe på at Ryzen med Unraid er stabilt nok og hvordan det fungerer med pci-e passthrough.

Bortsett fra det hadde det vært interesangt å prøvd en Ryzen5

 

Hvor har du det ifra?

 

Fungerer knirkefritt på min Ryzen 7.

Ganske mye ang det på unraid forumet, men det er info fra da Ryzen var helt nytt.

Så vidt jeg vet var det litt problemer med Windows på Ryzen også i begynnelsen, har ikke lest nyere info ang det enda :)

 

Men bra det fungerer stabilt, hvordan fungerer det med pci-e passthrough?

 

 

Alt oppleves likt som min gamle Ivy-bridge i5 plattform. Så er bare tut og kjør :) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilke kontrollere er det egentlig som er plug and play 8-port egentlig?

Synes det er litt vel vanskelig å bli klok på hvilke kontrollere som funker og hvilke som ikke funker, spesielt når det ikke er noen god oppdatert liste noe sted.

 

Evt. en enkel plug and play 4-port som kommer under momsgrena inn i landet?

Lenke til kommentar

Er noe merkelig som har skjedd. Når jeg trykker på "Move now" Så begynner den og prøve og flytte tomme gamle film mapper fra cache disken. Da den er full, stått i 13t nå og enda prøver og flytte filmer.

Oct 22 08:57:29 Elsa root: rsync: write failed on "/mnt/cache/Filmer/Filmer - alt annet/Kongens Nei BluRay 1080p (2016)/Kongens.Nei.2016.1080p.BluRay.DD5.1.x264-YESRLY.mkv": No space left on device (28)
Oct 22 08:57:29 Elsa root: rsync error: error in file IO (code 11) at receiver.c(393) [receiver=3.1.2]
Oct 22 08:57:29 Elsa move: file ./Filmer/Filmer - alt annet/Kongens Nei BluRay 1080p (2016)/Kongens.Nei.2016.1080p.BluRay.DD5.1.x264-YESRLY.mkv rsync error: 11
Oct 22 08:57:29 Elsa root: .d..t...... Filmer/Filmer - alt annet/Kongens Nei BluRay 1080p (2016)/
Oct 22 08:57:29 Elsa move: rmdir: /mnt/disk1/./Filmer/Filmer - alt annet/Kongens Nei BluRay 1080p (2016) Directory not empty

Og når jeg går inn og ser i cache så er de mappene der tomme :o

Lenke til kommentar

Ser da ut til at den har klart å flytte data, men at mappene kanskje er i bruk av noe?

Du har ikke en docker installert som kanskje låser mappene på en eller annen måte?

Evt prøv å ta en reboot eller bare stoppe og starte array igjen, og prøve på nytt.

 

Noen som kan hjelpe meg med DelugeVPN igjen?

Krølla til hele oppsettet på den for ikke lenge siden, og fikk da installert det på nytt.

Dette har fungert utmerket frem til idag.

Når jeg legger til torrenter nå, så går dem bare på pause, og jeg får ikke starta dem i det heletatt.

Hittil har jeg pøvd å bytte VPN server, ved å slette VPN filene og legge inn et annet land istedet.

 

Men.. Hadde strømbrudd her igår, og UPS batteriet mitt er nok dårlig, for serveren gikk rett ned..

Så det kan jo ha skjedd noe der også.

 

Men.. i følge logg, så ser det ut til at deluge mottar ekstern ip fra VPN.

 

 

*EDIT*

Tok en re-install av docker, og nå ser det ut til å fungere igjen :)

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg krøll med Nextclouden igjen. Føler at hele unraid opplegget er langt mer avansert enn jeg orker å styre med.

 

Noen som kan gi meg et tips?

 

Alt ser tilsynelatende helt greit ut men får ikke tilgang lokalt eller eksternt. Kommer ingen feilmelding. Får bare opp en helt tom side i firefox og denne i chrome "The plain HTTP request was sent to HTTPS port"

Hjelper meg svært lite egentlig. Får samme feilmelding i IE

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Noen som har noen formening om dette senarioet?:

 

Har en venn eller 2 der vi har tenkt at de kan kjøre backup til min unraid server og vill sette opp dette enklest mulig.

Enklest mulig vill si SFTP, da det beste ville vært vpn, men det krever mer oppsett på klient siden +at de må huske på å ha den koblet til hver gang backup skal kjøres.

 

Åpne opp for ssh direkte til unraid er en dum ide, men hva med å sette opp en linux VM som ssh server, sette den opp på en ikke standard port, og restriktere ssh tilgang til bare ett par brukere eller en gruppe og bare til SFTP tilgang også gi tilgang til en mappe på VMen som er koblet til ett share på unraid?

Blir det sikkert nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...