Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det er noe spesielt triks for å "shares" delt via NFS? Kodi via Xbox støtter ikke samba.

Hva tenker du på?

 

Vist du tenker på om det er noen spesiell måte du må sette opp dette på i Unraid, så må du gå til Settings-->NFS og skru det på der først, vist ikke det alt er gjort.

Da får du ett NFS valg under sharene, på samme måte som SMB står der.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke riktig sted, men skal bytte ut desktopen min med en dedikert server. En helt grei nok CPU som klarer å konvertere 1080p og 4k til TV.

Jeg skal bruke Kodi selv, men til samboer.

 

Og plass til masse disker. Hvor på forumet her bør jeg begynne for å få hjelp til å sette noe sammen?

 

Beklager hvis jeg ikke skulle spurt her

Lenke til kommentar

Jeg har nesten 1TB med bilder og videoklipp som jeg ønsker å lagre i skyen, men pga svært dårlig opplastingshastighet her jeg bor har jeg ikke tatt meg tid til det enda. I påsken skal jeg en tur til Vikingeskipet, og der har de litt bedre nettverksforbindelse som jeg tenkte å utnytte.

 

Er det noe jeg bør gjøre med tanke på sikkerhet? PCn blir jo koblet på et stort LAN med flere 1000 andre enheter. Er det fare for hacking?

Lenke til kommentar

Jeg har nesten 1TB med bilder og videoklipp som jeg ønsker å lagre i skyen, men pga svært dårlig opplastingshastighet her jeg bor har jeg ikke tatt meg tid til det enda. I påsken skal jeg en tur til Vikingeskipet, og der har de litt bedre nettverksforbindelse som jeg tenkte å utnytte.

 

Er det noe jeg bør gjøre med tanke på sikkerhet? PCn blir jo koblet på et stort LAN med flere 1000 andre enheter. Er det fare for hacking?

Er jo greit og bruke VPN så din trafikk er krypert, er en regel alle burde bruke igrunn til alle tilkoblinger.

Så bortsett fra at noen putter en liten duppedings mellom ditt USB keyboard og pc som logger alt du trykker på tastaturet. Er litt enklere og logge hva en data gjør om du har fysisk tilgang til den, kontra bare en IP.

 

Så er det relativt trygt, jeg ville krypert meg på slike store nettverk da. Også sørg for og ikke ha diskene dine delt med full tilgang :p Vår største utfordringer på LAN var trojaner, men heldigvis var de fleste bare ute etter og surre. Som og åpne CDrommen til noen ut og inn 1 time i strekk/ restarte windows få noen fine bilder når du starter datan etc :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen her som har prøvd 6.5.0 rc1?

Fikk beskjed om update for 2 dager siden og oppdaterte.

Våknet til melding om "unable to write to disk2" fix common problems plug-in.

I selve unraid interfacet kunne jeg ikke se noe feil.

Men når jeg gikk igjennom shares så merket jeg fort at mye data var borte, det var snakk om minst 1,5tb.

 

Tok en restart og alt fungerte igjen.

Men våknet til samme melding idag.

Har nå prøvd å nedgradere til 6.4.1 rc2 for å se om problemet blir borte.

 

En liten update.. Har nå kjørt ca et døgn med 6.4.1 rc2, og kl 4:40 i natt (samme tidspunkt som sist), fikk jeg samme varsel på mail igjen..

Men spørs om det er da det er satt opp til å kjøre tester.

 

Så det skyldes ikke 4.5.0 ihvertfall.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg har nå totalt 7 disker i serveren, inkludert cache og parity. Diskene er 4-6TB WD Red, og jeg ønsker å gå over til færre, store disker.

 

Hva er den beste måten å gå ned på antall harddisker?

1 installere ny disk

2 kjøre pre-clean

3 sette disken inn i raided

4 bruke unBALANCE plugin til å flytte share til den nye disken

 

dette bør fungere for datadisker, men ikke for parity.

Husk at du kan ikke sette inn større disker enn det du har i parity, så skal den byttes, bytter du den først:

https://lime-technology.com/wiki/The_parity_swap_procedure

Lenke til kommentar

Har du kjørt tester av disk2?

 

Jeg har vel gjort det tidligere når jeg har hatt problemer.. men ikke denne gangen.

Den har alltid fungert igjen etter restart.. men.. Nå har jeg et større problem.. Se bildet:

post-21188-0-65423600-1520373283_thumb.jpg

 

Hvordan kan jeg løse dette? Begge diskene har ca 1.5TB data på seg, og er formatert på akkurat samme måte som resten av diskene i array, og dem har vært med hele veien siden jeg gikk over til unRAID.

Disk 1 og 2 er dem eldste, men det er snakk om en mnd eller 2 eldre enn dem 2 siste.

 

 

Jeg har flere ganger hatt problemer med en eller annen disk (vekslet litt på hvilken det har vært), men usikker på hva det skyldes..

Da har det hjulpet og nappe ut kabler til disk, og plugge dem inn igjen, ta disken ut av array og sette den inn igjen, og gjenoppbygge.

Har prøvd å bytte s-ata kabler, + kjøpt nye power splittere (har ikke nok på PSU).

Dette løste problemet i noen mnd, men nå har jeg som sagt fått nye problemer.

 

En liten update, Fant tips ang test og gjenoppretting av disker, men klarte seff å gjøre noe feil på disk 1, endte opp med å bare formatere den og håpe at array ville bygge seg opp igjen selv.. noe som ikke skjedde..

Men fikk reddet disk 2 ser det ut til, så da er det vel omtrent bare 1,5TB som er borte, men aner ikke helt hva enda..

 

Tror jeg har backup av alle virkelige kritiske data.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Litt usikker, men var nok min feil.

Først så kjørte jeg kommandoen rett mot disken, når den ikke var mounted, + gjorde det via terminal knappen i GUI.

Dette endte opp med en del meldinger om status, før den begynte å fylle skjermen med ".....", noe som sikkert skulle tilsvare hvor langt den hadde kommet.

Men i mellomtiden så gikk laptop i dvale, noe som resulterte i disconnect fra terminal.

 

Deretter tenkte jeg at det var like greit å restarte server, siden jeg ikke visste om den drev med noe eller ikke..

Og leste litt mer om opplegget, og fant ut at man helst skulle ha startet array i maintenance mode.

Så da gjorde jeg det, og kjørte riktig kommando mot disk 2, denne fikk litt feilmeldinger først, men rettet dem opp, og mount gikk fint etterpå.

 

Prøvde så det samme med disk 1, men denne gav bare masse forskjellige feil, så da regner jeg vel med at format var eneste mulighet.

Men dette resulterte nok i at unRAID trodde disken skulle fjernes, og slettet nok derfor det som var igjen av data i forhold til disken.

Etter format var litt over 3gb brukt, og det samme var det etter sync av array.

Men.. Hvis jeg hadde valgt å fjerne disken fra array, restarte og legge til disken igjen, da vil jeg tro den hadde blitt gjenoppbygd, uten at jeg kan si noe sikkert.

Men det er ihvertfall det som har skjedd før, når en disk har falt ut helt, og fått masse read errors.

Men da har det aldri vært så korrupt at diskene ikke vil mounte heller da.

 

Så.. jeg tipper det meste var min feil.

Eneste jeg savner er ei liste over alt som ble borte.. men mye av det kom opp i logg, som jeg selvfølgelig ikke tok vare på :(

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg «gruer» meg til den dagen en av mine hdd’er konker fordi jeg aldri har prøvd å gjenoppbygge et array. Men ved hjelp av Google får man det sikkert til.

 

Over til et annet spørsmål. Når jeg ripper DVD og Blu-ray rippes de til en midlertidig mappe før jeg flytter de til Plex-mappen. Det kan fort bli noen filmer i midlertidig-mappen. Kan man bruke Unbalance til å flytte mellom to shares? Nå flytter jeg de manuelt med en Windows-PC, men har skjønt at det både er unødvendig og tungvint

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg «gruer» meg til den dagen en av mine hdd’er konker fordi jeg aldri har prøvd å gjenoppbygge et array. Men ved hjelp av Google får man det sikkert til.

 

Over til et annet spørsmål. Når jeg ripper DVD og Blu-ray rippes de til en midlertidig mappe før jeg flytter de til Plex-mappen. Det kan fort bli noen filmer i midlertidig-mappen. Kan man bruke Unbalance til å flytte mellom to shares? Nå flytter jeg de manuelt med en Windows-PC, men har skjønt at det både er unødvendig og tungvint

Har kommet ut av telling på hvor mange ganger jeg har måttet gjenoppbygge en disk.

Hadde i en periode hyppige problemer med at en disk falt ut.

Dette gikk forøvrig bra hver gang.

 

Har du testet å bruke filbehandleren i unraid?

Bare åpne terminal fra web-gui og skriv mc og trykk enter.

Evt ta en titt på krusader dockeren, den gjør omtrent samme nytte, men er litt mer grafisk.

Den krever bittelitt oppsett, men spaceinvader one på YouTube har en veldig god guide på det.

 

Med en av disse så vil jo ting gå mye raskere enn å måtte kjøre det igjennom nettverket ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg har nå totalt 7 disker i serveren, inkludert cache og parity. Diskene er 4-6TB WD Red, og jeg ønsker å gå over til færre, store disker.

 

Hva er den beste måten å gå ned på antall harddisker?

1 installere ny disk

2 kjøre pre-clean

3 sette disken inn i raided

4 bruke unBALANCE plugin til å flytte share til den nye disken

 

dette bør fungere for datadisker, men ikke for parity.

Husk at du kan ikke sette inn større disker enn det du har i parity, så skal den byttes, bytter du den først:

https://lime-technology.com/wiki/The_parity_swap_procedure

 

 

Tror jeg har forstått dette rett:

 

Jeg har nå 2stk 10TB og en stk 4TB disker. Jeg ønsker å flytte det som ligger på 4TB disken over på de to 10TB diskene.

 

Skal jeg bruke "Scatter" funksjonen, velge move fra 4TB disk til begge 10TB diskene?

 

Regner med det kan være lurt å slå av alle dockers, slik at det ikke skrives noe på diskene mens jeg flytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...