Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Våknet opp til at backup serveren hadde slått seg av og ikke ville slå seg på :( :(

Har nå prøvd å kickstarte PSU, den gikk fint i 15min før jeg bestemte meg for å slå av, så ser ut som ikke den er grillet.

 

Fikk start på maskinen, men den slår seg av etter 10min og reagerer ikke på på-knappen.

Har tatt av panelene så ikke luft skal være noe problem.

 

Har nå tatt ut ett sata pci-e 1x kort, da fikk jeg start på maskinen igjen, så får vi se hva som skjer.

 

Glemte å si at når jeg tester når maskinen slår seg på, så starter jeg ikke arrayet.

 

 

edit: Nope, den dør fremdeles etter 10min....

 

edit2: Har nå hatt av cpu kjøler, renset og hatt på ny pasta, samme skjer.

Når jeg får kontakt med maskinen viser cpu temp ikke over 30C, men får ikke sjekket via bios siden maskinen ikke har noe skjermkort.

Begynner å mistenke poweret alikevell.

 

edit3: Har nå prøvd med poweret fra den andre serveren, og der er det stabilt :)

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Hei

 

Noen som vet hvordan en bruker kan gjøre sine filer helt private?

Slik som det er nå så har jeg ikke tilgang til noen av brukerene sine filer i nextcloud, men det er jo bare å logge meg inn på katalogen på serveren så ser jeg jo alle filene.

 

noen mulighet for å gjøre det slik at jeg ikke kan se disse filene?

Lenke til kommentar

Hei

 

Noen som vet hvordan en bruker kan gjøre sine filer helt private?

Slik som det er nå så har jeg ikke tilgang til noen av brukerene sine filer i nextcloud, men det er jo bare å logge meg inn på katalogen på serveren så ser jeg jo alle filene.

 

noen mulighet for å gjøre det slik at jeg ikke kan se disse filene?

Skru av tilgang på mappen/sharen

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har lyst til å prøve meg på Unraid og skal forsøke trial-versjonen de neste tretti dagene. I dag har jeg en datamaskin med 2x 2TB i RAID 1 i en datamaskin. Jeg har også 3x 1tb i en annen maskin med windows. De er i dag som frittstående disker med uviktige data. Min plan er å sette opp diskene på 1 TB i Unraid sammen med en 500GB hardisk. Da har jeg forstått det slik at det blir 2,5 TB med brukbar data og jeg kan flytte over dataene fra raid på hovedmaskinen.

 

Når dataene er overflyttet fra hovedmaskinen min har jeg et ønske om å sette de 2 2TB diskene inn som parity-disker i Unraid-maskinen. Er dette uproblematisk å gjøre eller vil jeg møte på en utfordring?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har lyst til å prøve meg på Unraid og skal forsøke trial-versjonen de neste tretti dagene. I dag har jeg en datamaskin med 2x 2TB i RAID 1 i en datamaskin. Jeg har også 3x 1tb i en annen maskin med windows. De er i dag som frittstående disker med uviktige data. Min plan er å sette opp diskene på 1 TB i Unraid sammen med en 500GB hardisk. Da har jeg forstått det slik at det blir 2,5 TB med brukbar data og jeg kan flytte over dataene fra raid på hovedmaskinen.

 

Når dataene er overflyttet fra hovedmaskinen min har jeg et ønske om å sette de 2 2TB diskene inn som parity-disker i Unraid-maskinen. Er dette uproblematisk å gjøre eller vil jeg møte på en utfordring?

Det skal gå helt fint det :)

Så lenge parity diskene er like store eller større enn de største data diskene er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har lyst til å prøve meg på Unraid og skal forsøke trial-versjonen de neste tretti dagene. I dag har jeg en datamaskin med 2x 2TB i RAID 1 i en datamaskin. Jeg har også 3x 1tb i en annen maskin med windows. De er i dag som frittstående disker med uviktige data. Min plan er å sette opp diskene på 1 TB i Unraid sammen med en 500GB hardisk. Da har jeg forstått det slik at det blir 2,5 TB med brukbar data og jeg kan flytte over dataene fra raid på hovedmaskinen.

 

Når dataene er overflyttet fra hovedmaskinen min har jeg et ønske om å sette de 2 2TB diskene inn som parity-disker i Unraid-maskinen. Er dette uproblematisk å gjøre eller vil jeg møte på en utfordring?

Du får 3,5TB  med brukbar data hvis du har 3x1TB + 1x500GB som data disker, så har du 2x2TB som parity. 

Da vil du være beskyttet mot to diskfeil.

 

 

Noen som vet hvorfor jeg avogtil mister tilgang til å f.eks flytte eller slette filer\mapper? Må deretter kjøre "New Permissions" for å få tilgang igjen.

Vanskelig å si uten noe mer info. Kan det være en docker som også har skrivetilgang til mappen som gjør det? 

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg har lyst til å prøve meg på Unraid og skal forsøke trial-versjonen de neste tretti dagene. I dag har jeg en datamaskin med 2x 2TB i RAID 1 i en datamaskin. Jeg har også 3x 1tb i en annen maskin med windows. De er i dag som frittstående disker med uviktige data. Min plan er å sette opp diskene på 1 TB i Unraid sammen med en 500GB hardisk. Da har jeg forstått det slik at det blir 2,5 TB med brukbar data og jeg kan flytte over dataene fra raid på hovedmaskinen.

 

Når dataene er overflyttet fra hovedmaskinen min har jeg et ønske om å sette de 2 2TB diskene inn som parity-disker i Unraid-maskinen. Er dette uproblematisk å gjøre eller vil jeg møte på en utfordring?

Du får 3,5TB  med brukbar data hvis du har 3x1TB + 1x500GB som data disker, så har du 2x2TB som parity. 

Da vil du være beskyttet mot to diskfeil.

 

 

Noen som vet hvorfor jeg avogtil mister tilgang til å f.eks flytte eller slette filer\mapper? Må deretter kjøre "New Permissions" for å få tilgang igjen.

Vanskelig å si uten noe mer info. Kan det være en docker som også har skrivetilgang til mappen som gjør det? 

 

Deluge er vell igrunn eneste som skriver til den mappen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

trenger litt hjelp. Jeg tenkte å installere plex på en SSD, men fant ut at det ikke var lurt å ha SSD i array. så jeg fjernet den fysisk fra serveren. når jeg startet opp igjen kommer dette opp

post-265609-0-76248300-1496673504_thumb.png

så jeg får ikke startet array. noen som har noen tips?

 

fant ut av det, Tools så new config. da forsvandt alle diskene så jeg kunne legge de inn på nytt.



nytt problem, jeg klarer ikke å logge inn på nettverksdiskene via windows 10.. skriver passord og brukernavn, men for opp at det er feil. men jeg er 100% sikker på at jeg skriver riktig..

 

okey.. fikk logget inn, men ikke som root..



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

"Oppgraderte" nettopp serveren. Gikk tom for SATA porter og plass i kabinettet. Så jeg invisterte i et Fractal Define R5 og fant et par gamle deler som lå og støvet ned.

 

Gikk fra en Dell 3500 med xeon W3670 og 24gb DDR2 ram til en Intel i7 2600k og 16gb DDR3 ram. Kanskje ikke den beste oppgraderingen, men har planer om å kjøpe nytt hovedkort, cpu og ram som støtter VT-d og VT-x om ikke så alt for lenge.

 

67437x62e2d.jpg

Måtte improvisere litt med plassering av harddisker mot slutten. De ble ca 10 grader varmere enn de to som var montert bak en vifte.

 

67438xd3c9b.jpg

 

67440xb8291.jpg

67439xd06d3.jpg

 

Tenker å kjøpe hardiskkabinett som kan monteres i 5,25" bayene for å få plass til enda et par disker til.

 

 

Fikk et uheldig problem med viftene, de ville ikke starte når serveren bootet. De startet hvis jeg plugget de ut og inn under boot. Fant ikke ut at problemet, men det løste seg når jeg byttet til noen andre vifter. Noen som har opplevd noe ligende?

Endret av GreenRay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nytt problem, jeg klarer ikke å logge inn på nettverksdiskene via windows 10.. skriver passord og brukernavn, men for opp at det er feil. men jeg er 100% sikker på at jeg skriver riktig..

 

okey.. fikk logget inn, men ikke som root..

Er ikke mulig å logge inn som root. Ikke så rart du ikke fikk det til da  :wee:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...