Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Den har vell 2TB begrensning?

Jupp :( fant ut det ved litt søk

 

For de som ikke har sett disse enda eller ikke er så inni alle de mer avanserte instillingene:

 

jeg lærte ihvertfall noe nytt, hvordan låse dockers til gitte CPU-kjerner.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg skal starte med Unraid. Jeg skal overføre ca. 1,8 TB fra Jottacloud. Hovedmappene hos Jottacloud er gode utgangspunkt men under disse er det et salig kaos av mapper og filer. Det er mulig å flytte og bytte navn på filer via Windows Explorer etter at de er flyttet til Unraid?

 

Er det en dårlig løsning ettersom jeg må laste ned via hovedpc eller VM på Unraid-maskinen?

 

 

Er det noe annet jeg bør være oppmerksom på når jeg overfører filer fra Jottacloud til Unraid? Årsaken til at jeg ikke kan direkteoverføre mellom pc'ene er fordi jeg bare har ett kabinett som serveren skal være i. Desktopen skal jeg lage som en desk-PC og der er det ikke plass til harddiskene i RAID og PCIe-raid-kortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dårlig nytt for oss som bruker crashplan mellom unraid maskiner, Code42 legger ned crashplan home.

https://www.crashplan.com/en-us/consumer/nextsteps/

 

Pokker! Jeg har en unraid server som jeg begynner å få noenlunde kontroll på her. Med null erfaring i Linux så er det en relativ bratt lærekurve, men det går:)

 

Uansett så var planen min nå å bruke crashplan i løpet av uken for å ha backup av alle mine maskiner i heimen. Ut fra det som jeg har lest så var dette den beste løsningen, men jeg får lete etter noe lignende. Må bare få satt meg ned å få satt opp en liste med hva jeg trenger av funksjoner og løsninger og jobbe ut fra det.

Lenke til kommentar

MrVilla: Jupp, det har frem til nå (eller oktober 2018, siden det er da programmet slutter å fungere) den mest populære metoden å ta backup på unraid.

CrashplanPro støtter heller ikke peer to peer backup :(

 

For meg ser det ut som det kan bli Yotta for cloud men ser etter noe for pc til server og server til server backup

Lenke til kommentar

 

MrVilla: Jupp, det har frem til nå (eller oktober 2018, siden det er da programmet slutter å fungere) den mest populære metoden å ta backup på unraid.

CrashplanPro støtter heller ikke peer to peer backup  :(

 

For meg ser det ut som det kan bli Yotta for cloud men ser etter noe for pc til server og server til server backup

 

Samme her.

Var faktisk litt mer krevende å sette opp en behovsliste for hva jeg ønsker av en backup løsning enn jeg først tenkte.

Det som jeg vet at jeg vil ha er:

  • Mulighet for å kjøre full backup fra pc til server samt gjenoppretting. Dette på en slik måte at jeg kan lagre et image av systemet på en pc og dersom alt går i søpla så kan jeg kjøre gjenoppretting ved å finne det samme imaget på serveren
  • Kunne ta backup av spesifikke kataloger/filer på en pc
  • Mulighet for å lagre vital informasjon på serveren på en ekstern disk
  • Mulighet for å lagre bilder og private filmer i skyen.

 

Mulig det finnes andre spennende funksjoner men dette er det jeg kommer på sånn på sparket. 

 

Yotta for cloud? Tenker du på Jottacloud? Den tjenesten ser jo ganske grei ut for nettlagring, men har ingen erfaring med dem. Ubegrenset lagring for 600 i året er dog en veldig fair pris!

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Jotta har begrensning på 10TB, men burde holde for de fleste.

 

10TB begrensning ja. Er jo ikke akkurat det dem reklamerer for men joda. det holder for meg. 

 

Men skal jeg bruke en slik tjeneste så må unraid kunne støtte dette ved hjelp av en plugin eller docker.

Alternativt er det å kjøre dette som en VM tjeneste men det ser jeg som litt mer tungvindt selv om jeg ikke har testet VM enda da;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Jeg har Jottacloud selv og mener jeg googlet meg frem til en form for docker, men den er uoffisiell som sådan. Har ikke prøvd den selv fordi jeg må styrke kunnskapen om Linux og innstillinger for docker før jeg prøver den.

 

Når jeg gikk over til Unraid lastet jeg ned ca. 2TB med data og da makset de ut nettlinjen min som er 80 Mbps.

 

For å bruke Jotta sitt offisielle program må det være i et Windows-miljø så du må gi Jotta tilgang til mappene på server via en VM eller Windows-maskin

Lenke til kommentar

Jeg har lastet opp 5 forskjellige pc'er opp i Jotta uten å flytte de over i arkivet og jeg kan hente ned alle mappene fra hver enkelt PC om ønskelig. Men jeg bruker Jotta hovedsakelig til film, bilder og musikk som ikke endres. Så det er ikke behov for flere versjoner bakover i tid så Jotta funker flott for meg. Jeg er ingen avansert bruker. Jeg tror nok Crashplan nok har flere muligheter og er mer avansert. Jeg var nesten på vei over til Crashplan, men så avsluttet de tilbudet. Det eneste Jotta scorer på i forhold til andre tjenester er vel at serverne er i Norge og at det er "ubegrenset" med lagring

Lenke til kommentar

Har sett på andre cloud løsninger, men de fleste er 2X så dyre som Jotta.

Som peer to peer backup, ser jeg på Duplicati nå, den har klient for Windows/Linux/Mac

 

 

Duplicati peer to peer der maskinene ikke står på samme nett, sikreste her er VPN også koble til der man skal ta backup til via SMB/AFP

Endret av Svar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

trenger litt hjelp med et VM.

Installerte Ubuntu og det gikk greit, men etter installasjonen så ber den meg starte på nytt. etter jeg gjør det kommer jeg ikke inn i OS'et igjen. Det kommer en svart skjerm der jeg kan skrive, men det skjer ingenting når jeg gjør det, dvs ingen tilbakemelding.

visst jeg stopper VM og starter det igjen, kommer jeg til installasjons menyen igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...