Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Har du ikke testet om ups'en og NUT gjør jobben sin engang..? :p Det er jo det første du bør gjøre ved kjøp av en UPS, å teste om den faktisk fungerer sammen med programvaren ved et strømbrudd slik den er ment.

Ang problemet ditt så har jeg ikke noen løsning. Men jeg kan teste senere en dag på en win 10 vm jeg har om jeg får samme problem, så får du kansje en pekepinn på hvor feilen kan ligge. Sjelden jeg bruker windows om dagen (gått over til linux) så har ikke testet å spille av video i win 10 vm'en. Hos meg går så å si all video på openelec/kodi maskiner/vm'er bortsett fra en og annen youtube video i nettleseren da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan lønne seg å snuse på andre enn komplett ja. :p Duger nok fint den der! Min er på 600w/1000VA tror jeg det var, funker fint til mine 2 servere + en switch. Husk at hvis du skal koble til 2 servere så må den ene være satt som slave og være tilkoblet router/switch (som selvsagt også må må være plugget i UPS'en), da du bare kan koble til 1 server med usb (som snakker med programvaren).

 

Edit: Hvis ikke det var opplagt så sender master serveren ut signal over nettverket om å slå av slaven. Husk også og konfiguere slave serveren til å slå seg av før master serveren, hvis ikke ender du opp med at bare masteren slår seg av, mens slaven får en unclean shutdown når ups'en slår seg av.

Må de være på ett eget nett/swich eller er det nok å koble vanlig lan innom UPS?

Lenke til kommentar

Det holder at begge serverene er tilkoblet samme switch (må ikke være egen), og at strømkabelen til switchen er tilkoblet ups'en. Du trenger ikke å koble ethernet kabler til selve ups'en. Poenget med switchen er jo bare at nettverket mellom de 2 maskinene (evt flere) skal holdes oppe ved et evt strømbrudd, ellers får ikke master serveren sendt signalet til slaven(e) om å slå seg av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ikke testet om ups'en og NUT gjør jobben sin engang..? :p Det er jo det første du bør gjøre ved kjøp av en UPS, å teste om den faktisk fungerer sammen med programvaren ved et strømbrudd slik den er ment.

 

Ang problemet ditt så har jeg ikke noen løsning. Men jeg kan teste senere en dag på en win 10 vm jeg har om jeg får samme problem, så får du kansje en pekepinn på hvor feilen kan ligge. Sjelden jeg bruker windows om dagen (gått over til linux) så har ikke testet å spille av video i win 10 vm'en. Hos meg går så å si all video på openelec/kodi maskiner/vm'er bortsett fra en og annen youtube video i nettleseren da.

Nei.. Ikke kommet så langt gitt :p

Men ser det er kommunikasjon mellom dem, noe jeg ikke fikk til med UPS plug-in som er innebygd i unRAID.

Men UPS er ikke kjøpt etter at unRAID ble satt opp :p UPS er såpass gammel at jeg har måttet bytte batteri en gang allerede :p

 

Har forsåvidt et beist av en UPS liggende hos foreldrene mine også.. Det er en APC 2000VA rack modell.. men den er såpass gammel at den kun har serial interface.. 3 stk faktisk :p er faktisk en UPS jeg fant på el-retur, og den starta opp på første forsøk der den lå.

Temmelig sikker på at den har vært brukt av forsvaret, da det lå litt annet utstyr der også, som var merket med forsvaret..

Etter hva jeg fant ut så hadde vel service perioden/avtalen så vidt gått ut på den.. så var vel sikkert derfor den ble kastet den gangen.

Desverre har jeg ikke plass til den her, og ikke har unRAID boksen noe serial port heller.

Lenke til kommentar

 

Echuz: Windows10 klient? Prøv å skru av SMB3 klienten å se om det hjelper noe.

 

Har ikke fått rotet meg til å prøve det enda, har heller ikke funnet noe setting for det i farta. Får inn nye disker om ikke så fryktelig lenge, så venter til da. Og håper det løser problemt :)

Jeg har støtt på et problem her nå...

 

Skulle installere en plugin, som feilet. Og etter dette kommer jeg meg ikke inn på GUIen.

Jeg har tilgang via ftp, så helt kjørt er den ikke. Har prøvd restart av server.

 

Noen som har erfaring med noe lignende? Eller vet om noe som kan løse problemet?

 

Hvilken plugin var dette? Har hatt det samme problemet før, da tok jeg å reformaterte minnepennen og la inn relevante filer igjen. (lisensnøkken, config, appdata etc)

 

Ang SMB problemet mitt, så har det løst seg ettet at jeg fikk bytta parity disken (WD green) med ett par HP SAS disker.

 

Ligger nå på litt under gigabiten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Har en plan om å teste ut UnRAID.

Har en maskin som jeg tenkte å stappe i 4 stykk 2TB disker der en av dem er paritet og har en 250GB SSD som jeg tenkte å bruke som cache.

Høres det greit ut?

 

Har ca 30 GB ram.

 

Ønsker å kjøre følgende funksjonalitet:

  • Filserver der jeg og familien kan logge seg inn og lese/endre sine filer.
  • Minecraft server
  • PLEX for å streame filmer
  • OwnCloud for å ha tilgang til filer uansett hvor jeg er

I tillegg så ønsker jeg å ha bilder og musikk på denne slik at jeg også kan få tilgang til dette uansett hvor.

 

Hvordan legger jeg opp dette slik at andre kan få tilgang til denne utenifra når jeg ikke har fast IP?

Må jeg ha fast IP eller kan jeg benytte en sånn tjeneste som no-ip eller DynDNS?

 

Har til nå hatt Synology DS411J, men den er ufattelig treg og tung å jobbe med. Funksjonaliteten er derimot meget god så noe ala dette er det jeg ser etter:)

Lenke til kommentar

Hei

 

Har en plan om å teste ut UnRAID.

Har en maskin som jeg tenkte å stappe i 4 stykk 2TB disker der en av dem er paritet og har en 250GB SSD som jeg tenkte å bruke som cache.

Høres det greit ut?

 

Har ca 30 GB ram.

 

Ønsker å kjøre følgende funksjonalitet:

  • Filserver der jeg og familien kan logge seg inn og lese/endre sine filer.
  • Minecraft server
  • PLEX for å streame filmer
  • OwnCloud for å ha tilgang til filer uansett hvor jeg er

I tillegg så ønsker jeg å ha bilder og musikk på denne slik at jeg også kan få tilgang til dette uansett hvor.

 

Hvordan legger jeg opp dette slik at andre kan få tilgang til denne utenifra når jeg ikke har fast IP?

Må jeg ha fast IP eller kan jeg benytte en sånn tjeneste som no-ip eller DynDNS?

 

Har til nå hatt Synology DS411J, men den er ufattelig treg og tung å jobbe med. Funksjonaliteten er derimot meget god så noe ala dette er det jeg ser etter:)

Du trenger ikke å ha fast IP.

Du trenger ikke å ha den på ett domene navn heller, selv om det er kjekt.

Man åpner i routeren de portene de tjenestene man vill ha åpene ut via port mapping.

Serveren setter du opp med fast IP på LAN :)

 

Det fungerer helt fint å åpne portene tjenester som owncloud og plex bruker, men ikke åpne for webgui til serveren utad, da får du raskt hackeforsøk.

 

Hvordan er resten av maskinen?

Lenke til kommentar

 

....

Du trenger ikke å ha fast IP.

Du trenger ikke å ha den på ett domene navn heller, selv om det er kjekt.

Man åpner i routeren de portene de tjenestene man vill ha åpene ut via port mapping.

Serveren setter du opp med fast IP på LAN :)

 

Det fungerer helt fint å åpne portene tjenester som owncloud og plex bruker, men ikke åpne for webgui til serveren utad, da får du raskt hackeforsøk.

 

Hvordan er resten av maskinen?

 

 

Er en gammel DELL Precision T5500 med dual XEON 2,4Ghz QC prossesorer

Skjermkort husker jeg ikke. Noe simpelt tenker jeg

Var 32Gb ram ja.

 

Verd å vite at dette er en arbeidstasjon og ikke en server. Har derfor begrenset plass til disker så jeg må sage og borre litt for å få plass til mine fire disker. Er plass til to stykk i den, muligens tre med litt kreativitet;)

 

Tja.....gikk ikke lang tid før det ble problemer....

 

Hvordan i huleste får jeg tilgang til denne serveren fra filutforsker i win10???

 

Får den opp, men når jeg skriver inn brukernavn og passord så får jeg ikke tilgang. Har forsøkt med både admin, root, og en ny bruker som jeg laget. HVA MÅ TIL???

 

EDIT:

Fikk til slutt tilgang. Aner ikke hva som gjorde det, men endret navn på server og lagde noen nye brukere.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

WebGUI var aldri noe problem. Det var filutforsker i windows som var problemet. Ser ut som det er ok nå når jeg endret navn på serveren.



 

Hei

 

Har en plan om å teste ut UnRAID.

Har en maskin som jeg tenkte å stappe i 4 stykk 2TB disker der en av dem er paritet og har en 250GB SSD som jeg tenkte å bruke som cache.

Høres det greit ut?

 

Har ca 30 GB ram.

 

Ønsker å kjøre følgende funksjonalitet:

  • Filserver der jeg og familien kan logge seg inn og lese/endre sine filer.
  • Minecraft server
  • PLEX for å streame filmer
  • OwnCloud for å ha tilgang til filer uansett hvor jeg er

I tillegg så ønsker jeg å ha bilder og musikk på denne slik at jeg også kan få tilgang til dette uansett hvor.

 

Hvordan legger jeg opp dette slik at andre kan få tilgang til denne utenifra når jeg ikke har fast IP?

Må jeg ha fast IP eller kan jeg benytte en sånn tjeneste som no-ip eller DynDNS?

 

Har til nå hatt Synology DS411J, men den er ufattelig treg og tung å jobbe med. Funksjonaliteten er derimot meget god så noe ala dette er det jeg ser etter:)

Du trenger ikke å ha fast IP.

Du trenger ikke å ha den på ett domene navn heller, selv om det er kjekt.

Man åpner i routeren de portene de tjenestene man vill ha åpene ut via port mapping.

Serveren setter du opp med fast IP på LAN :)

 

Det fungerer helt fint å åpne portene tjenester som owncloud og plex bruker, men ikke åpne for webgui til serveren utad, da får du raskt hackeforsøk.

 

Hvordan er resten av maskinen?

 

 

Hei. EN ting som jeg stusset over her. Hvordan finner jeg denne serveren når jeg ikke har fast IP eller ikke bruker en tjeneste som NO-ip eller lignende? Tror du mente kun lokalt, mens jeg snakker om tilgang når jeg er utenfor LAN.



Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei

 

Har en plan om å teste ut UnRAID.

Har en maskin som jeg tenkte å stappe i 4 stykk 2TB disker der en av dem er paritet og har en 250GB SSD som jeg tenkte å bruke som cache.

Høres det greit ut?

 

Har ca 30 GB ram.

 

Ønsker å kjøre følgende funksjonalitet:

  • Filserver der jeg og familien kan logge seg inn og lese/endre sine filer.
  • Minecraft server
  • PLEX for å streame filmer
  • OwnCloud for å ha tilgang til filer uansett hvor jeg er
I tillegg så ønsker jeg å ha bilder og musikk på denne slik at jeg også kan få tilgang til dette uansett hvor.

 

Hvordan legger jeg opp dette slik at andre kan få tilgang til denne utenifra når jeg ikke har fast IP?

Må jeg ha fast IP eller kan jeg benytte en sånn tjeneste som no-ip eller DynDNS?

 

Har til nå hatt Synology DS411J, men den er ufattelig treg og tung å jobbe med. Funksjonaliteten er derimot meget god så noe ala dette er det jeg ser etter:)

Du trenger ikke å ha fast IP.

Du trenger ikke å ha den på ett domene navn heller, selv om det er kjekt.

Man åpner i routeren de portene de tjenestene man vill ha åpene ut via port mapping.

Serveren setter du opp med fast IP på LAN :)

 

Det fungerer helt fint å åpne portene tjenester som owncloud og plex bruker, men ikke åpne for webgui til serveren utad, da får du raskt hackeforsøk.

 

Hvordan er resten av maskinen?

Hei. EN ting som jeg stusset over her. Hvordan finner jeg denne serveren når jeg ikke har fast IP eller ikke bruker en tjeneste som NO-ip eller lignende? Tror du mente kun lokalt, mens jeg snakker om tilgang når jeg er utenfor LAN.

Da må du bruke en tjeneste lignende dyndns.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Dell H310 er det samme kortet som LSI 9211-8i og kan flashes til HBA/ IT-mode på et par minutter.

 

https://backupbay.no/shortcut/blog/how-to-flash-dell-h310-to-hba-it-mode

 

Og ikkje kjøp frå Kina, det er ofte piratkopi med elendige kondensatorar og lodding.

 

 

Et HBA kort er det du er ute etter (Host Bus Adapter). Mange HBA kort har også raid funksjonalitet og det står derfor ofte både raid og hba i beskrivelsen av kortet. LSI er et merke som er relativt populært, hvertfall på unraid forumet (har jeg bare sett ved å browse div tråder,her ikke ett selv). F.eks LSI 9211-8i flashet til IT mode: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4712.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XLSI+9211-8i.TRS0&_nkw=LSI+9211-8i&_sacat=0

 

Dette er ett 8 port kort som vil si at du kan koble til 8 disker (evt fler med en sas expander). Andre har supermicro kort, men det er stort sett LSI og supermicro som går igjen hos de fleste.

 

Selv har jeg et 16 porters adaptec kort.

 

Takk for tips! Blir nokk et Dell H310 kort :) Stoler ikke helt på ebay/kinavarer når det kommer til datalagring.

 

PS: Er BackupBay en grei side å handle på? Har aldri hørt om de før...

 

Jeg må også ha ett slikt kort snart ser det ut som

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er visst ikke mulig å få tilgang til denne serveren utad.

 

Har prøvd i det lengste nå men gir snart opp. Har hatt synology i lang tid og det fungerte uten problemer når jeg åpnet portene i ruter. Her derimot så er det ikke snakk om.

Har i lang tid prøvd å få til owncloud, men det er visst ikke mulig. Har vært inne på forumet til owncloud men dem sier at mitt problem ikke har noe med owncloud i seg selv å¨gjøre, men med forbindelsen og adgangen til selve serveren.

 

SÅ.

Jeg har satt fast IP på serveren i LAN'et. Åpnet den porten i ruteren. Hvorfor fungerer det ikke? Noen som kan gi noen tips?

Lenke til kommentar

Noen her som vet om det er mulig å kjøre passthroug på en USB hub mot en VM?

 

Trodde det skulle være så enkelt som å kjøpe en USB hub, koble den til, og velge den på lista over enheter som skulle tilkobles en VM.. men nei.. så enkelt var det ikke..

 

Funnet noen guider på å koble en hel usb controller mot en VM.. men det går nok ikke for min del.. ser ut til at alle USB 3.0 portene er samme BUS.. Og unRAID pinnen er tilkoblet en av dem..

Og jeg vil jo gjerne ha muligheten for usb3 speed, med tanke på at hub er 3.0 og skjøtekabelen som kommer etterhvert, også er 3.0.

 

Noen som har peiling?

 

Prøver dette hovedskaklig for at jeg ikke får koblet mobilen til VM via USB.. Den kobler seg til, men viser ingen filer.. noe som er normalt når mobilen er låst.. men i det jeg låser den opp, så bytter den modus, og unRAID kobler den fra.. og da vises ingen filer igjen.

Bruker forøvrig Libwirt Hotplug USB til å bytte USB enheter mellom kjørende VM's

Men med hub, så håper jeg på å kunne ha denne tilkoblet en VM, og dermed få hotplug støtte på portene i denne.

Lenke til kommentar

Det er visst ikke mulig å få tilgang til denne serveren utad.

 

Har prøvd i det lengste nå men gir snart opp. Har hatt synology i lang tid og det fungerte uten problemer når jeg åpnet portene i ruter. Her derimot så er det ikke snakk om.

Har i lang tid prøvd å få til owncloud, men det er visst ikke mulig. Har vært inne på forumet til owncloud men dem sier at mitt problem ikke har noe med owncloud i seg selv å¨gjøre, men med forbindelsen og adgangen til selve serveren.

 

SÅ.

Jeg har satt fast IP på serveren i LAN'et. Åpnet den porten i ruteren. Hvorfor fungerer det ikke? Noen som kan gi noen tips?

 

Hva er det egentlig du prøver å få til? Er det tilgang til webgui? Er det tilgang via ssh? Eller er det bare tilgang til shares gjennom owncloud? Evt all of the above?

 

Ta et screenshot av docker innstillingene til owncloud og post her.

 

Hvilken(e) port(er) har du åpnet?

 

Hva gjør du når du prøver å koble deg til owncloud utenifra?

 

Noen her som vet om det er mulig å kjøre passthroug på en USB hub mot en VM?

 

Trodde det skulle være så enkelt som å kjøpe en USB hub, koble den til, og velge den på lista over enheter som skulle tilkobles en VM.. men nei.. så enkelt var det ikke..

 

Funnet noen guider på å koble en hel usb controller mot en VM.. men det går nok ikke for min del.. ser ut til at alle USB 3.0 portene er samme BUS.. Og unRAID pinnen er tilkoblet en av dem..

Og jeg vil jo gjerne ha muligheten for usb3 speed, med tanke på at hub er 3.0 og skjøtekabelen som kommer etterhvert, også er 3.0.

 

Noen som har peiling?

 

Prøver dette hovedskaklig for at jeg ikke får koblet mobilen til VM via USB.. Den kobler seg til, men viser ingen filer.. noe som er normalt når mobilen er låst.. men i det jeg låser den opp, så bytter den modus, og unRAID kobler den fra.. og da vises ingen filer igjen.

Bruker forøvrig Libwirt Hotplug USB til å bytte USB enheter mellom kjørende VM's

Men med hub, så håper jeg på å kunne ha denne tilkoblet en VM, og dermed få hotplug støtte på portene i denne.

 

Du får kjørt passthrough på de enhetene som er tilkoblet hub'en, men selve huben tror jeg ikke du får passthroughed. Har en liten hub selv og bruker også libvrt hotplug usb. Til vanlig er det bare en mus koblet til den, men testet akkurat å plugge inn mobilen og det funket fjell det. Riktig nok i en linux vm da..

 

Alle enheter tilkoblet huben dukker opp i den vanlige menyen til libvirt hotplug usb hos meg, skjer ikke det hos deg?

 

På noen enheter må du koble til/fra flere ganger for at det skal funke (står hvertfall en note om det på libvirt... hos meg)

Lenke til kommentar

Enhetene dukker opp i lista hos meg også, men jeg vil ha hele huben tilkoblet en VM ;)
Men fikk tips på unRAID forumet om å bare skaffe et USB 3.0 kort og kjøre passthrough på det.. Vil jo nesten fungere som ønsket, og det ble ikke så mye dyrere.. kjøpte billigste controller på ebay :p Bør jo være greit nok.

Ender opp med 7 porter istedet for 4, og jeg bør ha nok strøm, siden kortet har 4-pin molex tilkobling, samt at hub'en har mulighet for power.. men.. litt skeptisk til medfølgende adapter.. kina vare og veier rimelig lite.

 

Når jeg kobler til mobilen, så finner Windows 10 VM den, men får ikke opp filene.. Og på mobilen må jeg godkjenne MTP tilkobling, og når jeg trykker "Tillat" så endrer den modus, og kobler seg derfor fra.. Ved ny tilkobling i libvirt, så er den tilbake i forrige modus, og viser derfor ingen filer igjen :p

Mulig dette kan skrus av på mobilen.. men det er jo uansett ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har en plan om å teste ut UnRAID.

Har en maskin som jeg tenkte å stappe i 4 stykk 2TB disker der en av dem er paritet og har en 250GB SSD som jeg tenkte å bruke som cache.

Høres det greit ut?

 

Har ca 30 GB ram.

 

Ønsker å kjøre følgende funksjonalitet:

  • Filserver der jeg og familien kan logge seg inn og lese/endre sine filer.
  • Minecraft server
  • PLEX for å streame filmer
  • OwnCloud for å ha tilgang til filer uansett hvor jeg er

I tillegg så ønsker jeg å ha bilder og musikk på denne slik at jeg også kan få tilgang til dette uansett hvor.

 

Hvordan legger jeg opp dette slik at andre kan få tilgang til denne utenifra når jeg ikke har fast IP?

Må jeg ha fast IP eller kan jeg benytte en sånn tjeneste som no-ip eller DynDNS?

 

Har til nå hatt Synology DS411J, men den er ufattelig treg og tung å jobbe med. Funksjonaliteten er derimot meget god så noe ala dette er det jeg ser etter:)

 

Som er sagt ovenfor her, så trenger du en adresse fra no-ip eller DynDNS f.eks, jeg bruker no-ip selv.

 

Ikke bruk owncloud, bruk heller Nextcloud.

Minecraft server setter du opp med mcmyadmin2 docker.

 

 

Tja.....gikk ikke lang tid før det ble problemer....

 

Hvordan i huleste får jeg tilgang til denne serveren fra filutforsker i win10???

 

Får den opp, men når jeg skriver inn brukernavn og passord så får jeg ikke tilgang. Har forsøkt med både admin, root, og en ny bruker som jeg laget. HVA MÅ TIL???

 

EDIT:

Fikk til slutt tilgang. Aner ikke hva som gjorde det, men endret navn på server og lagde noen nye brukere.

 

Du kan ikke logg inn med root bruker fra filutforsker i windows.

 

Det er visst ikke mulig å få tilgang til denne serveren utad.

 

Har prøvd i det lengste nå men gir snart opp. Har hatt synology i lang tid og det fungerte uten problemer når jeg åpnet portene i ruter. Her derimot så er det ikke snakk om.

Har i lang tid prøvd å få til owncloud, men det er visst ikke mulig. Har vært inne på forumet til owncloud men dem sier at mitt problem ikke har noe med owncloud i seg selv å¨gjøre, men med forbindelsen og adgangen til selve serveren.

 

SÅ.

Jeg har satt fast IP på serveren i LAN'et. Åpnet den porten i ruteren. Hvorfor fungerer det ikke? Noen som kan gi noen tips?

 

Som sagt, sett heller opp Nextcloud.

Slik gjør du det: https://www.linuxserver.io/2016/07/28/installing-nextcloud-on-unraid/

 

Du trenger ikke å sette opp reverse proxy (del 2 av guiden), men det er vanlig. Hvis du ikke gjør det så port forwarder du bare port 443 til nextcloud.

 

NB: ALDRI forward noen porter som er til unraid, kun til Dockers!

 

Ps: Greit å forstå hvordan volume mapping på docker fungerer før gjør så veldig mye.

 

Post også config, og forklar litt mer rundt problemet hvis du trenger hjelp så vi lettere kan hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...