Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Var veldig så vanskelig det var dette her.

 

Tror jeg starter helt på nytt heller. Slik som det er nå så kan jeg logge inn og alt ser helt fint ut, men jeg kan ikke se filene som jeg har lagt inn i filkatalogen på serveren direkte på mobilen. Kan kun se dem som jeg har lastet opp via mobil.

 

Har prøvd alt for oppdater eller få dette syncet, men ikke sjangs.

 

 

EDIT

Fant ut hvorfor. SKal visst ikke legge filer inn via FTP, men laste den opp via nettverksleseren. jaja....lærer så lenge man lever;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

akk starta med unraid. og jeg lurte på om jeg kunne kjøre VM med win 10 :)

 

Bilde av info: http://bildr.no/image/R0REMzZV.jpeg

Ikke noe problem å kjøre en VM med Windows 10.. men du bør lære hvordan det gjøres før du prøver.

Og et godt råd er å få aktivert IOMMU som jeg ser er deaktivert hos deg.. Dette må aktiveres om du skal ha et eget grafikk kort til den VM.

Men, det kreves at både hovedkort og CPU støtter VT-d og VT-x teknologi.. hvis dem gjør det, så må det bare aktiveres i bios/uefi :)

 

 

Fyren har også flere andre gode videoer på hvordan ting gjøres :)

https://www.youtube.com/channel/UC5LYki2fFiiqYnKx1xnIJbg/videos

 

 

Selv har jeg 24gb RAM og i5-4460, og jeg kjører konstant en Windows 10VM med eget grafikk kort, tilkoblet TV, samt trådløst tastatur/mus sett.. og bruker dette som min hoved pc.

Har satt av 12GB RAM til den og 3 av 4 CPU kjerner.

Kjører også konstant en Windows Server 2016, med 2GB ram.. denne brukes kun en sjelden gang for installasjon av Windows via nettverk.

Ellers er det et par dockers som kjører konstant også.. RAM forbruket er konstant på ca 70% med mitt oppsett.. så jeg kan fint kjøre igang en virtuell maskin til om jeg vil :)

 

 

Googlet rask din CPU.. Den støtter VT-x men desverre ikke VT-d.. men klarer du deg med eksternt skrivebord, eller VNC tilkobling så funker det fint.

Lenke til kommentar

 

Hei

 

Har installert plex og skal inn å finne filene mine. Helt nyttesløst.

Leiter som en tuling rundt omkring men skjønner lite og ingenting av den browsingen til plex'en.

 

Noen som har noen tips om hvordan man får dette til å fungere?

Post bilde av volume mappings for plex dockeren.

 

Post bilde av volume mappings for plex dockeren.

Er litt av problemmet. Jeg finner ingen volume map settings her.

 

Slik ser config ut

post-6992-0-81619200-1480454744_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du må switche over til advanced view oppe i høyre hjørne :)

 

OKI:)

 

Nå klarte eg å legge til katalogen med filmer men ingen dukker opp.

At ISO ikke kommer opp skjønner jeg da plex ikke støtter det formatet, men MP4 burde jo ha kommet opp?

 

Og vips så var te også løst. Virker som at jeg har funet ut av det nå. Takker for all hjelp!!!

 

post-6992-0-79603500-1480460570_thumb.jpg

post-6992-0-89706200-1480460576_thumb.jpg

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Nå klarte eg å legge til katalogen med filmer men ingen dukker opp.

At ISO ikke kommer opp skjønner jeg da plex ikke støtter det formatet, men MP4 burde jo ha kommet opp?

 

Og vips så var te også løst. Virker som at jeg har funet ut av det nå. Takker for all hjelp!!!

Og hvorfor legger du da ikke ut løsningen etter selv å fått hjelp fra tråden?

Lenke til kommentar

Fikk idag en USB 3.0 kontroller i posten.. og etter montering så viser disk 4 i array 514 feil..

Tipper jeg har kommet borti s-ata eller power kabel til disken.

Slo av serveren og lirket litt på s-ata og power kabel til disken, og starta opp igjen.. Da dukket disken opp som "disabled".

"Device is disabled, contents emulated".. Ser ut til at unraid har kontakt med disken, men nekter å bruke den.

Prøvde å kjøre en short s.m.a.r.t. test på den, og denne ble godkjent.

Lurer da på hvordan jeg kan få disken enabled igjen?? Noen tips her?

 

 

Fikk forøvrig til pass-through av USB 3.0 kortet til å fungere, måtte bare legge til ei linje manuelt i XML fila til VM, og nå fungerer det som ønsket :)
Kan fint koble til å fra enheter uten å måtte inn i web-interface først.. og mobilen kobles også opp som den skal (bortsett fra hvis jeg kobler den i HUB, men tror strømmen er problemet, da jeg ikke har koblet til ekstern power, og USB kabelen er litt over 5 meter lang.

 

*EDIT*

 

Never mind.. tror jeg fant ut av det.

Fant en guide på unRAID forumet, hvor det ble påpekt å prøve å stoppe array, fjerne disken, starte array, stoppe det igjen og legge til disken på nytt.

Røde krysset ble i hvert fall borte, og nå står den som gul.

Noe jeg regner med at betyr at disken enten blir sjekket er gjenoppbygd.

Får la det stå til i morgen, og se om den er grønn da :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

 

Nå klarte eg å legge til katalogen med filmer men ingen dukker opp.

At ISO ikke kommer opp skjønner jeg da plex ikke støtter det formatet, men MP4 burde jo ha kommet opp?

 

Og vips så var te også løst. Virker som at jeg har funet ut av det nå. Takker for all hjelp!!!

Og hvorfor legger du da ikke ut løsningen etter selv å fått hjelp fra tråden?

 

Beklager. Det er jo selvfølgelig veldig naturlig. Jeg tenker vel egentlg at det som jeg spør om er så basic at det er svært få som lurer på det samme.

 

Uansett!

La inn følgende:

post-6992-0-99958000-1480536547_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger litt hjelp her..
Sliter med ustabilitet etter at jeg satte inn USB 3.0 kort.. 
Kortet brukes kun for passthrough til en VM, og det fungerer utmerket.. Har koblet til en 5 meter USB 3.0 kabel, med en Bluetooth dongle i andre enden (hadde egentlig en 4-ports hub.. men koblet den ut for å feilsøke), og denne dongelen brukes hovedsaklig til tastatur/mus.. Logitech MX5000 og MX1000.

Helt plutselig slutter tastatur og mus å fungere.. Og jeg er temmelig sikker på at det ikke er BT dongelen som er problemet.. for det skjedde med det gamle settet også.. og det kjørte på original dongle.

 

Når dette skjer, så hjelper det ikke med en VM reboot.. jeg må fysisk restarte unRAID.

Jeg har også et remote program installert, som lar meg bruke mobilen som tastatur/mus.. og dette fungerer fremdeles fint.. Så det virker som om det er USB 3.0 kortet som mister kontakten med systemet..

Men en merkelig ting er at hvis jeg går inn på enhetsbehandlig, så slutter styring fra mobilen å fungere også.. eller.. tastatur og mus fra mobil slutter å fungere, men jeg kan fremdeles velge shutdown, restart osv fra mobilen.

 

Har også en enhet som ikke fungerer.. og jeg finner ikke helt ut hva det er heller.

post-21188-0-90997100-1481314583_thumb.jpgpost-21188-0-03720000-1481314598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ble litt sugen på å prøve UnRaid selv etter å ha sett noe av funksjonaliteten i videoene til LinusTechTips.

 

Det jeg (foreløpig) ønsker av funksjonalitet:

 - VM til Win 10 for daglig bruk

 - Time Machine backup av Macbook Air

flere ønsker kan komme etterhvert som jeg blir mer kjent.

 

 

Har en stasjonær maskin med følgende spec:

I7 2600K (støtter ikke VT-d)

16 GB RAM

Nvidia GTX 770

Primær SSD 180 GB

Sekundær SSD: 160 GB

To stk Western Digital 2 TB

Wlan-kobling (har ikke mulighet for å trekke kabel på nåværende bosted)

 

Lurer litt på om Win 10-VM vil fungere mer eller mindre native slik at f. eks spill kjører normalt (siden CPU ikke støtter VT-d)?

Vil Wlan være en dealbreaker på noen måte?

Lenke til kommentar

Ble litt sugen på å prøve UnRaid selv etter å ha sett noe av funksjonaliteten i videoene til LinusTechTips.

 

Det jeg (foreløpig) ønsker av funksjonalitet:

 - VM til Win 10 for daglig bruk

 - Time Machine backup av Macbook Air

flere ønsker kan komme etterhvert som jeg blir mer kjent.

 

 

Har en stasjonær maskin med følgende spec:

I7 2600K (støtter ikke VT-d)

16 GB RAM

Nvidia GTX 770

Primær SSD 180 GB

Sekundær SSD: 160 GB

To stk Western Digital 2 TB

Wlan-kobling (har ikke mulighet for å trekke kabel på nåværende bosted)

 

Lurer litt på om Win 10-VM vil fungere mer eller mindre native slik at f. eks spill kjører normalt (siden CPU ikke støtter VT-d)?

Vil Wlan være en dealbreaker på noen måte?

Det vil ikke fungere som ønsket for deg, CPU og hovedkort MÅ støtte VT-D og VT-X for å kunne benytte f.eks et skjermkort i passthrough mode.. Dette var et stort problem for meg, så jeg kjøpte meg ny CPU kun fordi jeg trengte dette :)

Windows 10 VM vil fungere fint, men som sagt ikke sammen med skjermkortet ditt, og du blir da avhengig av enten VNC eller remote desktop for å få bilde.

Og disse løsningene fungerer dårlig med spill dessverre.

 

WLAN i seg selv vil nok ikke være noe stort problem, da VM'er, dockere, og selve unraid "snakker" sammen lokalt, og vil benytte et virtuelt gigabit nettverkskort ;)

Så, hvis WLAN fungerer godt nok nå, så vil nok ikke det være noe problem med unraid heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...