Gå til innhold

Elektriker nekter å installere Nexa dimmer


Anbefalte innlegg

Jeg kan sammenligne med telekom firmaet jeg jobber i. Avansen på ENKELTE varer er høy. Noen tjener vi nesten ikke penger på.

At en elektriker nekter å installere Nexa kan dog være så enkelt som at det ikke er elektriker/firma sitt fagområde. Det kan også være pga null avanse på deler, men da er det kundens valg å bytte installatør. Det ville jeg gjort. Kunden har makta. Hvis bedriften mister kunder på et fagområde, så vil de forte seg å lære det, eller dø ut.

 

Det som er ironisk er jo at når det handler om telekom så er elektrikerne verdensmestere og tar det selv og sier det er enkelt, og lager masse krøll for kunder som vi må rette opp i(jeg har sett mye superslett arbeid med fiber og cat 6, og enkelte, anerkjente elektrobedrifter har blitt bannlyst fra større prosjekter pga dette), men når det kommer til Nexa som er super simpelt, så vil de ikke ta det. Jaja...

 

 

Mange klager på timepris og deler seg jeg.

Hva med bilverksted f.eks, hva tror du avansen er der? Og timeprisen? Husk at de skjuler MYE med fastpriser på jobber, reell timepris er skyhøy, og legg til avansen på olje og deler er det ganske bra pris per time. Også mye som koster med verksted selvsagt.

Eiendomsmegler f.eks, så nylig på megler og fast timepris de tar er 1800,- per time, og dette for å snakke piss og lyve til kunder, det de er best på.

Prøv deg på å kjøpe deler til bilen din, ta det med til merkeverksted og få de til å montere det?

 

 

 

Blir OT, men jeg trur folk som skal kjøpe ikke tenker på at megleren skal selge deg huset. Han er ikke der for deg, han er der for selger. Men, både selger og kjøper blir "ruinert". Jeg er like skeptisk til eiendomsmeglere som jeg er til bruktbilselgere. 1800 pr time er jo ganske drøyt, men med det markedet som er i dag så er det jo ingen som stiller spørsmål til det. Og da er det jo tross alt et marked for det. De ville jo ikke tjent 1800 pr time hvis ikke folk hadde gått med på det. Sånn er det bare. Den dagen folk slutter å gå med på urimelig høy avanse på varer fra elektrobedrifter og andre så skjer det et paradigmeskifte. Men, foreløpig så virker det som at det meste går greit(og da mener jeg at avansen er helt ok. Vil alltid være noen som klager på pris uansett)

Endret av hfthomas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kjøper elko materiell fra en av skandinavias største grossist, og prisen er ikke veldig mye lavere enn clas ohlson inn til oss.

På doble stikk med jord snakker vi om ca 15%.

 

 

Når vi pusset opp for noen år tilbake brukte jeg en elektriker i familien og fikk kostpris +10% og var vel da på omtrent samme pris som clas ohlson.

 

 

Men ang ordinære elektrikere, jeg ville heller betalt dobbel timepris og fått mer realistiske priser på materiell (si 30-35% påslag) enn slik mange opererer idag.

De kunne holde på sånn før, da visste vi jo ikke hva det reelt kostet.

Edit. Han koblet noe nexa for meg, men poengterte at de ikke tok noe ansvar ved feil, det måtte jeg ta med de jeg kjøpte den fra

Endret av Actibus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir OT, men jeg trur folk som skal kjøpe ikke tenker på at megleren skal selge deg huset. Han er ikke der for deg, han er der for selger. Men, både selger og kjøper blir "ruinert". Jeg er like skeptisk til eiendomsmeglere som jeg er til bruktbilselgere. 1800 pr time er jo ganske drøyt, men med det markedet som er i dag så er det jo ingen som stiller spørsmål til det. Og da er det jo tross alt et marked for det. De ville jo ikke tjent 1800 pr time hvis ikke folk hadde gått med på det. Sånn er det bare. Den dagen folk slutter å gå med på urimelig høy avanse på varer fra elektrobedrifter og andre så skjer det et paradigmeskifte. Men, foreløpig så virker det som at det meste går greit(og da mener jeg at avansen er helt ok. Vil alltid være noen som klager på pris uansett)

 

Kan egentlig ikke sammenlignes, verken bilverksted eller eiendomsmeglere. Jeg kan som ufaglært bytte bremsene mine selv eller selge huset mitt selv. Men jeg kan ikke bytte en stikkontakt....

Lenke til kommentar

 

Blir OT, men jeg trur folk som skal kjøpe ikke tenker på at megleren skal selge deg huset. Han er ikke der for deg, han er der for selger. Men, både selger og kjøper blir "ruinert". Jeg er like skeptisk til eiendomsmeglere som jeg er til bruktbilselgere. 1800 pr time er jo ganske drøyt, men med det markedet som er i dag så er det jo ingen som stiller spørsmål til det. Og da er det jo tross alt et marked for det. De ville jo ikke tjent 1800 pr time hvis ikke folk hadde gått med på det. Sånn er det bare. Den dagen folk slutter å gå med på urimelig høy avanse på varer fra elektrobedrifter og andre så skjer det et paradigmeskifte. Men, foreløpig så virker det som at det meste går greit(og da mener jeg at avansen er helt ok. Vil alltid være noen som klager på pris uansett)

 

 

Kan egentlig ikke sammenlignes, verken bilverksted eller eiendomsmeglere. Jeg kan som ufaglært bytte bremsene mine selv eller selge huset mitt selv. Men jeg kan ikke bytte en stikkontakt....

Så fordi elektroarbeider er et håndtverk myndighetene stiller krav til skal elektrikere være billigere og tjene mindre penger en meglere, mekanikere og andre yrkesgrupper der du alternativt kan gjøre jobben selv?

Rørlegging kan sammenlignes for der kan du gjøre en del selv om du tør men de er enda dyrere en elektrikere.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at elektrikere har monopol på elektroarbeid, og hadde det før på elektromateriell. Det har ikke mekanikeren eller eiendomsmegleren. Opplever heller ikke selv at rørleggere er dyrere enn elektriker. Har ikke sett så enorme materiellpåslag de få gangene jeg har brukt en rørlegger. 

 

Men nå er vi litt for off-topic. Avslutter diskusjonen her for min del.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

 

Blir OT, men jeg trur folk som skal kjøpe ikke tenker på at megleren skal selge deg huset. Han er ikke der for deg, han er der for selger. Men, både selger og kjøper blir "ruinert". Jeg er like skeptisk til eiendomsmeglere som jeg er til bruktbilselgere. 1800 pr time er jo ganske drøyt, men med det markedet som er i dag så er det jo ingen som stiller spørsmål til det. Og da er det jo tross alt et marked for det. De ville jo ikke tjent 1800 pr time hvis ikke folk hadde gått med på det. Sånn er det bare. Den dagen folk slutter å gå med på urimelig høy avanse på varer fra elektrobedrifter og andre så skjer det et paradigmeskifte. Men, foreløpig så virker det som at det meste går greit(og da mener jeg at avansen er helt ok. Vil alltid være noen som klager på pris uansett)

 

Kan egentlig ikke sammenlignes, verken bilverksted eller eiendomsmeglere. Jeg kan som ufaglært bytte bremsene mine selv eller selge huset mitt selv. Men jeg kan ikke bytte en stikkontakt....

 

Du kan hvis du vil, på egen risiko selvsagt.

Samme som bytte bremser på bilen også er på egen risiko.

Første jeg ser hvis jeg ser på en bolig er hvis elektrojobben er gjort av amatører. Skjeve, syndbankede kabler er total turn off.

Bare tenk deg hvordan det usynlige er gjort på resten da når det synlige er så dårlig.

Jeg tror dokumentasjon blir mer og mer verdt, amatører som pusser opp har jeg sett nok av. Det er lett å spotte, og ligger i detaljene.

Lenke til kommentar

Kan si såpas mye om innpriser på elmatriell hos Norske elektrikerfirma at folk ikke må bli overasket om de skrur opp timeprisen der kundene har handlet matriellet selv for som sagt så taper man penger om bare timer skal selges.

Yes, det skjedde her. Hadde bestilt elektriker til et par dagers jobb.

 

Hadde kjøpt inn lys til garasjen og fjærer til 4 brytere. Da ringte daglig leder til meg og sa at de måtte ta 1350,- timen siden jeg hadde så mye av utstyret.

 

Jeg sendte elektrikeren hjem og fikk et annet firma til normale priser. De brukte materiell for 3-4-tusen og 11 timers jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...