Gå til innhold

Elektriker nekter å installere Nexa dimmer


Anbefalte innlegg

Nåja. Tror at elektriker for de aller fleste er mer enn dyrt nok allerede. Et forsøk på å balansere prisen over på timekost vil nok bare føre til at flere gjør ting svart/selv mistenker jeg. Og det tror jeg er ganske uheldig dersom det skulle skje.

 

Bransjen er som den er, og skal tjene de pengene den skal, høyere timepriser og mindre delpriser øker ikke gjennomsnittsprisen, men man betaler for det man ønsker, nemlig fagarbeid. Og for den enkelte er det forskjeller, feks er det mindre lønnsomt å velge kvalitetsdeler når det er så høye delpriser.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat slikt det burde være. Betale for fagfolk, da får man også en mer uavhengig elektriker som ikke skal pushe det utstyret de har mest avanse på. Som ett eksempel så var fullpris hos min elektriker for en vanlig 1-polet bryter 240,- eks mva for ett år siden. Jeg betalte 170,- eks mva etter rabatt...... En slik kan jeg kjøpe på nett for 60-70 kr eks mva, akkurat samme type. Elektriker betaler nok under 30-40,- eks mva for de.

Lenke til kommentar

Dessverre så har mange elektrikere glemt at de er i ett serviceyrke. Eventuelt aldri lært det, snakk da med lommeboka og fortell det til alle du kjenner. 

 

Håper snart vi kan få en oppmykning av den gjennomregulerte bransjen som elektrikerbransjen er. Også håper jeg prisstrukturen ender seg til at man heller får betale litt mer i timepris mot å ta betalt normalt for materiell. 50-200% påslag på utstyr er ikke greit!

Synes i hvert fall ikke de burde ta mer betalt enn grossisten de kjøper av selger utstyret til (tenker deres fullprispris), da elektrikerne igjen får rabatt hos grossisten. Er nok en del de har veldig god avanse på.
Lenke til kommentar

Det er jo kun et tema på de tingene som installatør har meget gode rabatter på. En tradisjonell dimmer type Elko 315 var 3-4 kroner billigere for meg hos Clas Ohlson enn hos grossist med firmarabatt. Rør og kabel har vi nok best rabatt på, men på vanlig innkjøp har vi ikke de helt råe rabattene. Det får man på store prosjekter der man betaler noen få kroner meteren for kabel, men til gjengjeld trekker mange mil av den.

 

Hos oss opererer vi i hvert fall med en fortjenestesprosent på i hvert fall 30%. Det er minstekravet satt internt, og det er ikke ønskelig å ligge konstant på et mye høyere nivå enn dette for da får man ikke jobber på grunn av pris.

 

Edit: bør kanskje nevne at det sikkert går mye på hvor man befinner seg også. Jeg jobber i Drammen, men om man skal ha elektriker i ganske mindre sentrale strøk så er det færre om beinet og de kan kanskje være mer villig til å vri opp priser på ting.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Ser det nevnes svart arbeid, det er jo selvsagt noe som må bekjempes. Min mening er at det hadde blitt best bekjempet med ett ROT-fradrag slik de har i Sverige. 

 

Her jeg bor er konkurransen blant elektrikere også rimelig lav, de fleste har så mye jobb at de knapt har tid til å se på småjobber. Her er jo det andre problemet jeg nevnte med en gjennomregulert bransje med på å gjøre det vanskelig å starte opp og slik bedre konkurransesituasjonen. Det hjelper heller ikke på at de store kjøper opp alle de små for å få tak i ansatte.....

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Nåja. Tror at elektriker for de aller fleste er mer enn dyrt nok allerede. Et forsøk på å balansere prisen over på timekost vil nok bare føre til at flere gjør ting svart/selv mistenker jeg. Og det tror jeg er ganske uheldig dersom det skulle skje.

For å kunne leve som elektrobedrift i Norge må man enten ha "stor" avanse på elmatriell og underprisede timer som i dag eller skru opp timeprisen og kun ta seg en bitteliten avanse på matriellet slik som andre bransjer driver.

For de som ikke viste det så ville ingen elektrikerfirmaer overlevd om de bare skulle selge timer til den prisen som er i dag.

Dett er er en diskusjon i bransjen som har eksistert i over 30 år men ingen våger å være først.

Gjennomsnitlig overskudd på elektrikerbedrifter i landet ligger på 7% så "overpriset" matriell til tross er det ingen gullgruve å drive elektrikerfirma.

 

Personlig har jeg satt opp en Nexa dimmer og den døde på under 2 måner og kunden forsøkte seg på å gi skylda for dødsfallet på meg som satt den opp.

Er sikkert ikke siste gangen jeg blir bedt om å sette opp slikt men om de fortsetter å dø kan det jo hende at jeg setter ned foten selv også.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Mange klager på timepris og deler seg jeg.

Hva med bilverksted f.eks, hva tror du avansen er der? Og timeprisen? Husk at de skjuler MYE med fastpriser på jobber, reell timepris er skyhøy, og legg til avansen på olje og deler er det ganske bra pris per time. Også mye som koster med verksted selvsagt.

Eiendomsmegler f.eks, så nylig på megler og fast timepris de tar er 1800,- per time, og dette for å snakke piss og lyve til kunder, det de er best på.

Prøv deg på å kjøpe deler til bilen din, ta det med til merkeverksted og få de til å montere det?

Lenke til kommentar

Så argumentet er "andre er verre"? Det finnes masse bransjer med transparente timepriser uten skjulte påslag også.

 

AtW

Faktum er at de fleste i denne tråden ikke har peiling på hva de snakker om, de har bare lyst til å klage sin nød over noe.

Det er lett å være forståsegpåer uten å vite hva det egentlig snakkes om.

Slike forum er fullt av bedrevitere og man kan aldri bli enig med dem uansett hva.

Lenke til kommentar

 

Så argumentet er "andre er verre"? Det finnes masse bransjer med transparente timepriser uten skjulte påslag også.

 

AtW

Faktum er at de fleste i denne tråden ikke har peiling på hva de snakker om, de har bare lyst til å klage sin nød over noe.

Det er lett å være forståsegpåer uten å vite hva det egentlig snakkes om.

Slike forum er fullt av bedrevitere og man kan aldri bli enig med dem uansett hva.

 

 

Hva er det du snakker om? Slike hersketeknikker er det bare å glemme. Alle kan vet at elektrikere er ville på ta avanse på materiell og derfor nekter mange av de å installere utstyr de ikke selv leverer. Har også fått det servert fra mange elektrikere.

Lenke til kommentar

Er det noen som har konkrete eksempler på disse prisene? Altså installatørsum kontra "få-tak-i-selv" sum? Og hva som er grunnlaget for installatørsummen (med/uten montasje essensielt, det vil jo være meget utslagsgivende). Samt at det er snakk om faktisk samme produkt, og ikke bare "stikkontakt" eller "bryter" da forskjellig fabrikat har meget varierende priser. Og har man tilgang på den aktuelle bedrift sin rabattoversikt, eller henter man tall fra andre elektrikere? Forskjellige bedrifter har forskjellige rabatter tross alt.

 

Er bare nysgjerrig da jeg synes f.eks. 300% som nevnes ovenfor høres absurd mye ut til at en bedrift bevisst legger lista der.

Lenke til kommentar

Eksemplet jeg brukte i en tidligere post angående en bryter er riktig. Det gjelder en ELKO RS16/1P PH der normalprisen til elektriker var på 238 eks mva. Her er akkurat samme bryter på Clas og Elby. Hva elektriker sin innpris er varierer sikkert noe, men vi kan nok trygt si at det er under 50,-

 

På samme faktura betalte jeg også for en utenpåliggende stikkontakt, der var normalprisen til elektriker 371 eks mva. Megaflis selger akkurat samme sak for 62,4 eks mva.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Ta kontakt med Mester lauget, det var en reportasje på (tror det var FBI eller TV2 hjelper deg) om rørleggere som nektet å installere IKEA armaturer og da sa sjefen for rørlegger lauget at man skulle kontakte med de. Så fikk rørleggeren problemer med lauget.

 

Det samme burde gjelde elektrikere så lenge utstyret er lovlig i Norge kan de ikke nekte uten å få trøbbel.

 

Elektro grossistene er dyrere in til elektriker enn Jula og Clasohlson er ut til sluttbruker.

Jeg vet om flere som har sluttet å bruke grossister og bruker Jula og Clas istedenfor til det de kan.

Lenke til kommentar

Elektro grossistene er dyrere in til elektriker enn Jula og Clasohlson er ut til sluttbruker.

Jeg vet om flere som har sluttet å bruke grossister og bruker Jula og Clas istedenfor til det de kan.

 

Det må være til enmannsfirma isåfall. Fordi de jeg har snakket med har hintet om en mye lavere innpris. Hvis noen betaler mer hos grossist enn de selger for på Clas og Jula burde de reforhandle.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke så mye, men i en litt mindre by i Norge så er det er veldig stort firma som får veldig gode rabatter av en el-grossist. Nå er det to el-grossister i byen, og det er et stort firma så de får sikkert veldig gode priser på grunn av det

Lenke til kommentar

 

Elektro grossistene er dyrere in til elektriker enn Jula og Clasohlson er ut til sluttbruker.

Jeg vet om flere som har sluttet å bruke grossister og bruker Jula og Clas istedenfor til det de kan.

Det må være til enmannsfirma isåfall. Fordi de jeg har snakket med har hintet om en mye lavere innpris. Hvis noen betaler mer hos grossist enn de selger for på Clas og Jula burde de reforhandle.

Min erfaring er at billige nettbutikker er relativt konkurransedyktige med grossister. Litt individuelle forskjeller, men man kan ikke regne med at grossist er mye billigere. AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...