Gå til innhold

Kontantfri Norge


Anbefalte innlegg

Et argument mot kun betalingskort er at betalingskortene kan blokkeres av ulogiske grunner.

 

Opplever f.eks. nå at VISA kortet mitt er blokkert på Playstation Store fordi det er en eller annen mismatch mellom adressen jeg skriver og den adressen Sony mener at jeg skal ha.   Men akkurat hvilken stavefeil jeg har gjort er konfidensielt.  (Jeg ser forsåvidt ingen stavefeil og er ganske god til å lese...)

 

Uansett medfører dette at kontoen er blokkert for påfylling via betalingskort eller PayPal i 14 dager.   Jeg endte opp med å måtte kjøpe koder fra PSCodes.no til 10% ekstra pris for å fylle på den virtuelle lommeboken.

 

**********    Tenk om dette var eneste måten å kjøpe mat på?  *************************

 

Det kan nevnes at Playstation Store bruker en "konfidensiell" måte å kontrollere kort på, og det er ingen måte selv for support (selv om de validerer hvem jeg er) å fjerne denne blokkeringen på (!)

 

 

Denne typen håndtering av brukere og blokkering av betalingskort er et sterkt argument mot kontantløst samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

 

Hvor leser du slike røverhistorier? At banker vil bytte til kredittkort er jo bare galskap, da bankene i hovedsak eier BankAxcept, og Visa/Mastercard tar 2,5-4% av kjøpesummen i transaksjonsgebyr..

 

Banker ønsker kredittkort fordi det er gratis penger. BankAxcept trekker direkte fra konto, dvs. reduserer pengebeholdningen i banken. Bruk av kontanter og kontantkort (BankAxcept) medfører rentekostnader når bankene må låne penger av hverandre eller sentralbanken. Kredittkort, derimot, er sammenlignbart med å trykke egne penger. Hver gang du drar kredittkortet, skapes nye penger.

 

Det er ikke bankene som betaler transaksjonsgebyret, men butikkene. Dette er en utgift som kundene betaler ved at varens pris inkluderer butikkens utgifter.

 

 

At kredittkort-bruk er "penger" trykket av  ren luft er vel fordi dette er akkurat som med lån - det skapes der og da.

 

Men kontantbruk (kortbruk forøvrig) skjer jo i alle (mange) banker og dermed er det vel bare oppgjør bankene seg i mellom som skjer jevnlig. Mener du de må låne penger for å utbetale kundens egne penger? Mulig jeg misforstod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...