Gå til innhold

Kontantfri Norge


Anbefalte innlegg

 

Om vi innfører kontantløst samfunn, vil du da se etter andre alternativer?

Vet ikke, jeg har ikke tatt stilling til det enda.
 
Det vil uansett ikke bli så ille som du ser for deg. Det blir jo ramaskrik i media bare noen tror de føler litt urett.

 

Du bør ta stilling til det og videre spørsmål før videre diskusjon kan taes da det er ett hovedpoeng i mine innlegg i tråden. Frem til den tid kan du ete drit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.facebook.com/dnb/posts/1029245923780400

 

Hei! Det er beklageligvis noen utfordringer med regningsbetaling i nettbanken, og våre kundebehandlere på 04800 får dessverre ikke opp kundeinformasjon. Våre beste folk er på saken og vi holder dere oppdatert.

Kommentator: Det skal bli spennende å se hvordan det går med et samfunn uten kontanter....
"Banken er dessverre stengt pga ran". Eller "bankkunde ranet og drept på vei til banken. Raner fikk med seg 10'000kr".

Tekniske problemer vil alltids kunne oppstå, men kontanter er ikke helt idiotsikkert det heller

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

https://www.facebook.com/dnb/posts/1029245923780400

Hei! Det er beklageligvis noen utfordringer med regningsbetaling i nettbanken, og våre kundebehandlere på 04800 får dessverre ikke opp kundeinformasjon. Våre beste folk er på saken og vi holder dere oppdatert.

Kommentator: Det skal bli spennende å se hvordan det går med et samfunn uten kontanter....
"Banken er dessverre stengt pga ran". Eller "bankkunde ranet og drept på vei til banken. Raner fikk med seg 10'000kr".

Tekniske problemer vil alltids kunne oppstå, men kontanter er ikke helt idiotsikkert det heller

 

 

 

Ran er et ikke-problem. Det skjer langt flere og større ran på internett enn fysiske ran.

Endret av samba123
Lenke til kommentar

Folk er så naive. Dersom noen hadde blitt spurt om de var villige til å la myndighetene operere inn en chip i deg slik at de kunne spore deg til enhver til ville alle svart "nei". 

 

Mennesker som ser på et kontantløst samfunn som en positiv ting liker ikke frihet, eller så forstår de ikke hva frihet er.

 

Pådriverne sier at de gjør dette for å bla. forebygge kriminalitet. Sannheten er en helt annen. I realiteten er fysiske penger langt tryggere enn digitale penger. I tillegg vil det være dumdristig, for å ikke si idiotisk, å ha et aktivt analogt backup-system som fungerer til enhver tid. Strømbruk og systemfeil skjer månedlig, og solstormer kan slå ut digitale systemer i månedvis. 

 

Årsakene:

 

- Kortbruk stimulerer til forbruk. Psykologisk fenomen. I Tyskland betaler de så og si alt med kontanter, til tross for at bankene forsøker å få kundene til å betale med plastikk. Hvorfor? De ved at kortbruk øker forbruket dramatisk, samtidig som befolkningen er svært opptatt av personvern.

- Bankene vil innføre transaksjonsgebyrer ved bruk av kort, noe som i dag er mulig fordi det er ikke transaksjonsgebyrer ved bruk av kontanter.

- Legge til rette for minusrente. Minusrente vil i praksis si at du har null kontroll over din egen økonomi. 

- Kontrollere befolkningen. Ta kontroll over dine kjøpevarer. F.eks. finne ut hvilke varer du kjøper mye av uavhengig av pris.

- Befolkningskontroll. Ved å fjerne kontantene fjerner man muligheten for økonomisk sivil ulydighet (eks. frysingen av kontoene til WikiLeaks). 

 

Jeg tror ikke folk er klar over hva som i ferd med å skje. Vi beveger oss inn overvåkningssamfunn hvor alt man blir overvåket døgnet rundt. Forslaget om et kontantfritt samfunn er verre enn forslaget om å innføre DLD (som i dag fremstår som et absurd forslag, og som i tillegg viste seg å være ulovlig).

 

Vi burde gå tilbake til å kun betale kontant. Det ville ha ført til en mer stabil økonomi. I tillegg ville bankene og myndighetene fått mindre makt og kontroll over oss. Det er i hvert fall noe jeg ser på som en positiv ting.

Endret av samba123
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folk er så naive. Dersom noen hadde blitt spurt om de var villige til å la myndighetene operere inn en chip i deg slik at de kunne spore deg til enhver til ville alle svart "nei". 

 

Mennesker som ser på et kontantløst samfunn som en positiv ting liker ikke frihet, eller så forstår de ikke hva frihet er.

 

Pådriverne sier at de gjør dette for å bla. forebygge kriminalitet. Sannheten er en helt annen. I relaliteten er fysiske penger langt tryggere enn digitale penger. I tillegg vil det være dumdristig, for å ikke si idiotisk, å ha et aktivt analogt backup-system som fungerer til enhver tid. Strømbruk og systemfeil skjer månedlig, og solstormer kan slå ut digitale systemer i månedvis. 

 

Årsakene:

 

- Kortbruk stimulerer til forbruk. Psykologisk fenomen. I Tyskland betaler de så og si alt med kontanter, til tross for at bankene forsøker å få kundene til å betale med plastikk. Hvorfor? De ved at kortbruk øker forbruket dramatisk, samtidig som befolkningen er svært opptatt av personvern.

- Bankene vil innføre transaksjonsgebyrer ved bruk av kort, noe som i dag er mulig fordi det er ikke transaksjonsgebyrer ved bruk av kontanter.

- Legge til rette for minusrente. Minusrente vil i praksis si at du har null kontroll over din egen økonomi. 

- Kontrollere befolkningen. Ta kontroll over dine kjøpevarer. F.eks. finne ut hvilke varer du kjøper mye av uavhengig av pris.

- Befolkningskontroll. Ved å fjerne kontantene fjerner man muligheten for økonomisk sivil ulydighet (eks. frysingen av kontoene til WikiLeaks). 

 

Jeg tror ikke folk er klar over hva som i ferd med å skje. Vi beveger oss inn overvåkningssamfunn hvor alt man blir overvåket døgnet rundt. Forslaget om et kontantfritt samfunn er verre enn forslaget om å innføre DLD (som i dag fremstår som et absurd forslag, og som i tillegg viste seg å være ulovlig).

 

Vi burde gå tilbake til å kun betale kontant. Det ville ha ført til en mer stabil økonomi. I tillegg ville bankene og myndighetene fått mindre makt og kontroll over oss. Det er i hvert fall noe jeg ser på som en positiv ting.

 

Jeg må innrømme at jeg ser problemet med personvern ved innføring av ett kontantfritt samfunn. Det vil være mye vanskeligere å bevege seg fritt i samfunnet hvis noen til en hver tid kan se hvor du bruker penger. 

 

Når det gjelder solstormer og andre naturkatastrofer må jo staten ha ett reservesystem klart for trykking av en midlertidig valuta. Men problemet er jo allerede i dag, at våre verdier (negative som positive) er tall i ett stort regnskap. Så det senarioet kan jo skje i dag også, i allefall for min del. Har sikkert bare 50 kr i småmynt liggende om noe skulle skje. 

 

-Men jeg skjønner ikke hvorfor du mener at bankene skal ha noen interesse av at du skal øke ditt forbud. Så lenge du ikke bruker sparebanken småbygda SA så er det ingen banker som har transaksjonsgebyr i dag. I allefall ikke på de fleste produktene. Du betaler riktignok et kortgebyr hvert år, men det gjør du vel uansett om det eksisterer kontanter eller ikke. Såfremt du har kort da selvfølgelig, noe jeg antar de fleste har. 

 

-Hvis man skal innføre et kontantfritt samfunn, må selvfølgelig lovgiver forby transaksjonsgebyrer, noe annet ville ha vært hårreisende. 

 

- Du er klar over at man allerede i dag har en form for minusrente ja? Dvs. at innskuddsrenten er lavere enn inflasjonen. Så alle som har store summer stående på konto i dag vil tape penger, det gjelder også de som har pengene i madrassen. Om dette skulle skje burde man jo uansett å ha flyttet pengene over i noe mer stabilt, feks gull eller muligens aksjer o.l. 

 

-Hvem er i såfall interessert i mine kjøpevaner? Jeg kan ikke se hvorfor staten skal bry seg om hvilket pålegg jeg kjøper på rema 1000. Om du tenker på at man skal kunne selge denne informasjonen, så kan vi selvfølgelig diskutere om det er ett problem. Jeg har ikke kjennskap til om dette gjøres allerede, men med tanke på de strenge personvernsreglene bankene må forholde seg til i dag tviler jeg. 

 

-Befolkningskontroll er selvfølgelig ett problem man kan risikere ved dette forslaget. Men dette kan de i prinsippet allerede gjøre i dag. Å fryse midler er ikke avhengig av ett kontantløst samfunn, jeg tviler sterkt på at mange mennesker i Norge i dag har store kontantbeholdninger muret inn i veggen. Så om kontoene dine blir fryst, vil du jo ikke ha mulighet til å hente ut pengene uansett. 

 

Om du ønsker å gå over til kontanter er det jo ingen som nekter deg det, for min del ser jeg ikke det store poenget. Om noen skulle overvåke meg finner de ikke mye spennende uansett.  :blush:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Om du ønsker å gå over til kontanter er det jo ingen som nekter deg det, for min del ser jeg ikke det store poenget. Om noen skulle overvåke meg finner de ikke mye spennende uansett. "

 

La oss se på et hypotetisk scenario. Hva om du Russland invaderer Norge? Hvordan skal du gjemme deg?

 

Kontanter bør, og skal være, et tvunget betalingsmiddel i alle norske butikker og foretak.

 

I stort sett alle land (bortsett fra de nordiske landene hvor bankene prøver å utfase kontantene) er det høye transaksjonskostnader ved bruk av kort. Dette vil også skje her dersom kontantene fjernes. 

Lenke til kommentar

da bankene i hovedsak eier BankAxcept

Nettopp. Ettersom BankAxept går i minus kan bankene øke bunnlinjen sin ved å slutte å tilby det.

 

Bankene kan imidlertid ikke slutte med BankAxept mens det fortsatt finnes kontanter, for da vil folk bare bruke kontanter istedenfor Visa (pga de høye gebyrene), og det koster bankene ennå mer.

 

Om man derimot fjerner både kontanter og BankAxept fjerner man to utgifter, og kundene tvinges over på Visa. At Visa har høye gebyrer driter vel bankene i, det er kundens problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

da bankene i hovedsak eier BankAxcept

Nettopp. Ettersom BankAxept går i minus kan bankene øke bunnlinjen sin ved å slutte å tilby det.

 

Bankene kan imidlertid ikke slutte med BankAxept mens det fortsatt finnes kontanter, for da vil folk bare bruke kontanter istedenfor Visa (pga de høye gebyrene), og det koster bankene ennå mer.

 

Om man derimot fjerner både kontanter og BankAxept fjerner man to utgifter, og kundene tvinges over på Visa. At Visa har høye gebyrer driter vel bankene i, det er kundens problem.

 

Eller så kan bankene gjøre det fornuftige hvis kontantene forsvinner, nemlig å sette opp prisen på bankaxept. De kan ta en liten brøkdel av hva visa tar, og fortsatt tjene masse penger.

 

Edit: fjernet feil info

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

da bankene i hovedsak eier BankAxcept

Nettopp. Ettersom BankAxept går i minus kan bankene øke bunnlinjen sin ved å slutte å tilby det.

 

Bankene kan imidlertid ikke slutte med BankAxept mens det fortsatt finnes kontanter, for da vil folk bare bruke kontanter istedenfor Visa (pga de høye gebyrene), og det koster bankene ennå mer.

 

Om man derimot fjerner både kontanter og BankAxept fjerner man to utgifter, og kundene tvinges over på Visa. At Visa har høye gebyrer driter vel bankene i, det er kundens problem.

 

Eller så kan bankene gjøre det fornuftige hvis kontantene forsvinner, nemlig å sette opp prisen på bankaxept. De kan ta en liten brøkdel av hva visa tar, og fortsatt tjene masse penger.

 

Edit: fjernet feil info

 

 

 

Tror du bankene står i din tjeneste? Bankene vil maksimere profitten og sette transaksjonsgebyret så høyt som mulig. Videre vil VISA/MASTERCARD skru opp prisene i Norge pga. manglende konkurranse. Konsumentene vil ta regninga.

 

Monopol/duopol kalles det i økonomisk teori.

Endret av samba123
Lenke til kommentar

Hvor leser du slike røverhistorier? At banker vil bytte til kredittkort er jo bare galskap, da bankene i hovedsak eier BankAxcept, og Visa/Mastercard tar 2,5-4% av kjøpesummen i transaksjonsgebyr..

 

Banker ønsker kredittkort fordi det er gratis penger. BankAxcept trekker direkte fra konto, dvs. reduserer pengebeholdningen i banken. Bruk av kontanter og kontantkort (BankAxcept) medfører rentekostnader når bankene må låne penger av hverandre eller sentralbanken. Kredittkort, derimot, er sammenlignbart med å trykke egne penger. Hver gang du drar kredittkortet, skapes nye penger.

 

Det er ikke bankene som betaler transaksjonsgebyret, men butikkene. Dette er en utgift som kundene betaler ved at varens pris inkluderer butikkens utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...