Gå til innhold

Kontantfri Norge


Anbefalte innlegg

Banken vil ha en kontantfri samfunn i Norge. Dette bekymrer meg fordi det er masse ulemper ved dette.

 

1. Det er frivillig å bruke bank. Banken er et service. Så når kontantene blir borte så blir folket tvunget til å bruke banken. Du har ikke lenger noen valg. Banken tjener penger på dette. Hver gang du drar kortet på handletur så tjener banken penger. Bare tenk at du skal kjøpe små godt for 30 kroner. Også blir du tvunget til å dra kortet. Så tjener banken 1 - 2 kroner hver gang. Jeg ønsker å kunne shoppe uten å betale banken penger. Derfor foretrekker jeg kontanter. 

 

2. Staten har full oversikt over hva du bruker penger på. Dette ønsker jeg ikke. Jeg liker ikke at staten skal overvåke hva jeg bruker penger på. 

 

3. Cyber angrep mot banken kan føre til at vi ikke får brukt systemet. Hvis banken får internett eller virus problemer så har Norge ingen kontanter å bruke. Dermed må vi vente på at banken løser problemene før vi får fikset det.

 

4. Staten skal vite alt om deg. Et slik samfunn gir ikke frihet.

 

5. Jeg ønsker å gi min familie penger uten at staten skal vite dette. Fordi hvis staten ser at du gir penger over 10000 kroner. Så er dette skattepliktig. Selv om du gir dette til familien. Hvis jeg gir penger til mine slektninger og familier. Så har staten ingenting med mitt privatliv å gjøre.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oekonomisk-kriminalitet/dnb-vil-fjerne-alle-kontantene-i-norge/a/23599855/

Endret av Finland
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banken vil ha en kontantfri samfunn i Norge. Dette bekymrer meg fordi det er masse ulemper ved dette.

 

1. Det er frivillig å bruke bank. Banken er et service. Så når kontantene blir borte så blir folket tvunget til å bruke banken. Du har ikke lenger noen valg. Banken tjener penger på dette. Hver gang du drar kortet på handletur så tjener banken penger. Bare tenk at du skal kjøpe små godt for 30 kroner. Også blir du tvunget til å dra kortet. Så tjener banken 1 - 2 kroner hver gang. Jeg ønsker å kunne shoppe uten å betale banken penger. Derfor foretrekker jeg kontanter. 

 

2. Staten har full oversikt over hva du bruker penger på. Dette ønsker jeg ikke. Jeg liker ikke at staten skal overvåke hva jeg bruker penger på. 

 

3. Cyber angrep mot banken kan føre til at vi ikke får brukt systemet. Hvis banken får internett eller virus problemer så har Norge ingen kontanter å bruke. Dermed må vi vente på at banken løser problemene før vi får fikset det.

 

4. Staten skal vite alt om deg. Et slik samfunn gir ikke frihet.

 

5. Jeg ønsker å gi min familie penger uten at staten skal vite dette. Fordi hvis staten ser at du gir penger over 10000 kroner. Så er dette skattepliktig. Selv om du gir dette til familien. Hvis jeg gir penger til mine slektninger og familier. Så har staten ingenting med mitt privatliv å gjøre.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oekonomisk-kriminalitet/dnb-vil-fjerne-alle-kontantene-i-norge/a/23599855/

Bortsett fra nr.3, som er et godt argument mot pengeløsitet, er resten bare gode grunner til å fjerne kontanter. Altså 4 - 1 for å kvitte seg med manuelle penger.

Lenke til kommentar

 

Ja til kontantfritt samfunn. Jeg bruker ikke kontanter idag, og har ikke gjort det på en stund.

 

Hvis du ikke bruker kontanter spiller det vel ingen rolle for deg om samfunnet er kontantfritt?

 

Det er nettopp, det at folk ikke gidder å bruke kontanter lenger. De bruker kortet, det gjør de fleste studenter. Kontantfritt samfunn er positivt for Studenter, men kanskje ikke positivt i fremtiden  :confused: . Det spørs jo hvilken stilling du kommer du ha i fremtiden.

 

EDIT:

 

INGEN FORDEL FOR DE SOM IKKE HAR EN GOD NOK ØKONOMI. INGEN ULEMPE FOR NORSK ØKONOMI.

 

Å fjerne ALLE kontanter, gir en mer MODERNISERT NORGE. Det er ikke bare studenter, og ungdommer som ikke bruker kontanter.

 

Jeg forstår ALDELES IKKE HVORDAN de vet hvor mye vi er avhengig av kontanter. Hvis kontanter blir fjernet og hva slags ulemper  får samfunnet da, avhengig andre land. Spesielt turister og kanskje inntrykket på norske samfunnet.

 

Jeg ser ingen ulempe, men at kontantenes tid er over. Som nevnt, så stabiliserer vi en god økonomi. Samtidig får vi en god løsningorientert samfunn, altså DNB.

Endret av MT-Sci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er dødfødt. Folk trenger penger - blir ikke norske kroner tilgjengelig, bruker en andre valutaer, først og fremst euro. Det hadde forresten vært lurt å hatt liggende, i stedet for kroner som blir stadig mindre verdt. Det er ikke sikkert avvikling av norske pengesedler blir slik ei gullgruve for bankene som de innbiller seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bortsett fra nr.3, som er et godt argument mot pengeløsitet, er resten bare gode grunner til å fjerne kontanter. Altså 4 - 1 for å kvitte seg med manuelle penger.

 

Bank servicen er ikke gratis. Det koster penger å dra visakortet og banken tjener penger på dette. Prisen varierer jo fra hvilken bank du bruker. Jeg har ingen ønsker om å gi banken 1 krone hver gang bare for å kjøpe kaffe som koster noen kroner. 

 

Banken er en valgfri service. En bank skal ikke bli obligatorisk å bruke. 

Jeg kan velge å bruke bank eller ikke bruke banken. At man blir tvunget til å bruke en banktjeneste er diktatorisk kommunisme. 

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Finland, eller hva du het...

 

Bank er ikke diktatorisk kommunisme, men den krever et DEMOKRATI,

 

Edit:

 

Bankene krever et fritt demokrati. Det forstår vi hvorfor. Men les først nyheten.

 

Når flere tar bruker digitale tjenester, så vil det anses som at folk vil ha kontantfri samfunn, et modernisert digitale Norge som ønskes velkommen av digitale brukere av tjenesten.

Endret av MT-Sci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finland, eller hva du het...

 

Bank er ikke diktatorisk kommunisme, men den krever et DEMOKRATI,

 

Edit:

 

Bankene krever et fritt demokrati. Det forstår vi hvorfor. Men les først nyheten.

 

Når flere tar bruker digitale tjenester, så vil det anses som at folk vil ha kontantfri samfunn, et modernisert digitale Norge som ønskes velkommen av digitale brukere av tjenesten.

 

Det blir jo tyrannisk hvis staten ikke beskytter minoriteten i tillegg. Å ignorere mindretallet er det dummeste man kan gjøre. Da blir det krig i Norge.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finland:

 

Det blir det ja, synspunkter fra andre MÅ høres, ikke bare en avstemning.

 

Mindretallet BØR beskyttes ELLERS møter vi store uenigheter og konflikter gjennom argumenter og kommentarer om denne situasjonen.

 

Tror nok at flertallet ØNSKER et kontantfritt Norge. Hvis jeg er inne på det, vil jeg sier at "Flertallet BURDE ikke bestemme". Vi burde høre dette fra flere forskjellige sider. Ikke bare en bestemmelse ut i fra i et.

Lenke til kommentar

 

Bank er ikke diktatorisk kommunisme, men den krever et DEMOKRATI,

 

Edit:

 

Bankene krever et fritt demokrati. Det forstår vi hvorfor.

Beklager, men jeg forstår ikke hvorfor.

 

Faktisk er jeg helt overbevist over å ha sett mange banker når jeg har stoppet innom land som neppe hverken kan beskrives som demokrati, eller som frie.

 

Dog, om banker krever ett fritt demokrati [oxymoron] er det vel heller ingen banker i Norge.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Bank er ikke diktatorisk kommunisme, men den krever et DEMOKRATI,

 

Edit:

 

Bankene krever et fritt demokrati. Det forstår vi hvorfor.

Beklager, men jeg forstår ikke hvorfor.

 

Faktisk er jeg helt overbevist over å ha sett mange banker når jeg har stoppet innom land som neppe hverken kan beskrives som demokrati, eller som frie.

 

 

Da mener jeg IKKE absolutt alle banker, med vår kjære demokratisk frie DNB. 

 

Banken vil ha en demokratisk reform, som kan opptre i forskjellige styrker for forskjellige mennesker. Det kan du godt ha. :w00t:

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...