Gå til innhold

Kontantfri Norge


Anbefalte innlegg

Banken vil ha en demokratisk reform, som kan opptre i forskjellige styrker for forskjellige mennesker. Det kan du godt ha. :w00t:

Banken, som fritt kan slutte bruke kontanter umiddelbart selv om den trolig dermed vil miste mange kunder, ønsker at Staten, på deres vegne, skal tvinge de som fortsatt vil bruke kontanter til å slutte med det.

 

Dette slik at DNB kan spare noen kroner på å slutte å bruke kontanter uten å miste noen kunder, ettersom ingen andre banker da vil kunne tilby kontant-tjenester.

 

At det vil medføre at folk slutter å bruke cash er bare fantasi

 

The-list-strongest-currencies-in-the-wor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om at folk vil slutte å bruke kontant, kan godt være en fantasi. Det kan være en drøm for en mer folk.

 

Som det er sikkert blitt nevnt før:

 

Det er flere kunder som bruker digitale banktjenester, som betyr at de ikke ønsker kontanter. Dette preger ikke de som ønsker å bruke kontanter. 

 

Tror nok at staten burde ikke trykke flere kontanter, men kontanter som eksisteres burde brukes, av de som ønsker å bruke dem.

 

Min ideologi: 

- Slutte å trykke sedler for ALLTID

- Vi burde ha maksimal seddel på 500 kr.

 

De som ønsker å bruke kontanter, får gjøre det da... :hmm:

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Turistvennlige Norge må jo ha kontanter.

 

Er dette forslaget en snikinnføring av Euro eller Bitcoin?

 

Latterlig dårlig forslag selv om jeg selv bruker svært lite kontanter.

 

Det er bare å oppfordre folk til å boikotte DNB samt begynne å bruke litt kontanter når man handler.

Lenke til kommentar

 

Bortsett fra nr.3, som er et godt argument mot pengeløsitet, er resten bare gode grunner til å fjerne kontanter. Altså 4 - 1 for å kvitte seg med manuelle penger.

 

Bank servicen er ikke gratis. Det koster penger å dra visakortet og banken tjener penger på dette. Prisen varierer jo fra hvilken bank du bruker. Jeg har ingen ønsker om å gi banken 1 krone hver gang bare for å kjøpe kaffe som koster noen kroner. 

 

Banken er en valgfri service. En bank skal ikke bli obligatorisk å bruke. 

Jeg kan velge å bruke bank eller ikke bruke banken. At man blir tvunget til å bruke en banktjeneste er diktatorisk kommunisme. 

 

Jeg har ingenting mot å betale banken for den tjeneste de yter. 

Jeg tipper du er fagforeningsmann. Husker godt da lønning skulle gå over bank. Så mye skrik for lite ull - over noe som noen faktisk ville ha - noen som vel nå har blitt til noe nesten alle vil ha! 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ingenting mot å betale banken for den tjeneste de yter. 

Jeg tipper du er fagforeningsmann. Husker godt da lønning skulle gå over bank. Så mye skrik for lite ull - over noe som noen faktisk ville ha - noen som vel nå har blitt til noe nesten alle vil ha! 

 

Det fleste vil ikke fjerne kontanter. Det er som regel at noen ikke gidder å betale banken for tjenester de gir. Finland gir seg ALDRI og da dette vil bli en demonstrasjon mot Bankens demokrati.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting mot å betale banken for den tjeneste de yter. 

 

Ikke jeg heller. Jeg har heller ikke noe imot at en bank bestemmer hvilke tjenester de vil tilby. Men jeg har noe imot at en bank - eller staten - skal tvinge meg og andre banker med på opplegget...

 

Og ja, jeg husker den første jobben min, i et lite ingeniørfirma. Det var noe sjarmerende med at sjefens kone kom inn en gang i uken og telte opp 417 kroner og 13 øre og la i en brun konvolutt. Men jeg ble heller ikke lei meg da banken overtok et par/tre arbeidsgivere senere.

 

Edit: Falt ut litt. Det er staten som er problemet her. Så lenge staten ikke blander seg inn, kan en bank levere akkurat de tjenester den vil, og se hvor mange kunder de får.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Da faller nesten temaet ut kanskje....

 

Staten kan være en sperre for alle bankene. Det som har sikkert blit nevn før, så burde bankene regulere tjenestene etter sine egne oppfatning. Staten burde ha en dominerende rolle i forhold til dette, men bankene burde ha en frihet for å bestemme hvilke tjenester de vil ha. Hvis DNB vil ikke ha kontanter, så får de gjøre det. Så ser vi nok hvor mange kunder det blir hos DNB :dremel:

Endret av MT-Sci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere glemmer faktum at kontanter er et tvungen betalingsmiddel i Norge (med noen få unntak). 

Trådstarter her sutrer over at det koster penger å betale med kort; han har tydeligvis ikke fått med seg at de fleste banker har bankkort uten transaksjonskostnader. Isåfall bør han bytte bank. 

Å betale med bankkort (med BankAxept) er faktisk den billigste måten å gjennomføre et kjøp. Transaksjonskostnaden er i området 90øre, og den inkluderer systemutvikling, vedlikehold og oppgradering. Betaling med kontanter har en kostnad på rundt 3-4kr etter hva jeg husker i en artikkel. Det er mye arbeid med kontanter; de må transporteres, telles, vedlikeholdes, tas ut av sirkulasjon, lage nye, lønn til pengetransport, sikker oppbevaring osv. 

 

Det staten burde gjøre er å fjerne kravet om tvungen betalingsmiddel, og gjøre det frivillig for butikker å motta kontanter. Så får det bli opp til kunden å vurdere om det er akseptabelt eller ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har ingenting mot å betale banken for den tjeneste de yter. 

 

Ikke jeg heller. Jeg har heller ikke noe imot at en bank bestemmer hvilke tjenester de vil tilby. Men jeg har noe imot at en bank - eller staten - skal tvinge meg og andre banker med på opplegget...

 

Og ja, jeg husker den første jobben min, i et lite ingeniørfirma. Det var noe sjarmerende med at sjefens kone kom inn en gang i uken og telte opp 417 kroner og 13 øre og la i en brun konvolutt. Men jeg ble heller ikke lei meg da banken overtok et par/tre arbeidsgivere senere.

 

Edit: Falt ut litt. Det er staten som er problemet her. Så lenge staten ikke blander seg inn, kan en bank levere akkurat de tjenester den vil, og se hvor mange kunder de får.

 

Geir :)

 

Jeg kaller det et vektig argument, og må med skam melde at spekulatoren har mistet evnen til å se større sammenheng. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I det private markedet for vanlige folk vil jo Bitcoin eller Euro ta over dersom Norske kroner forsvinner. Jeg ser ikke helt fordelene ved dette. Både banker og stat mister kontrollen over kontant pengestrøm og det vil bli mye vanlige å betale frisøren med Euro under bordet. 

Lenke til kommentar

 

Ta deg en bolle og slutt med nedspamming av tråder hvor du maser på folk om å støtte Bitcoin-revolusjonen din.

 

Bitcoin er bare ett eneste stort eksperiment som faktisk kan være knekt og ødelagt innen 1 måned fra nå. Av den enkle grunn at man ikke aner hva morgendagen bringer av teknologiske nyvinninger. F.eks. har vi kvantemaskinen som en dag kanskje kan snu opp-ned på IT-verdenen slik vi kjenner den i dag.

 

Med det vanlige bankvesenet forsvinner i hvert fall ikke pengene så lett da man ikke gambler på at visse algoritmer ikke kan knekkes... (snakk om arroganse). Så alt i alt er det bedre at banken passer på pengene dine. Spesielt om man slenger inn sånt som jordskjelv, flom, strømbrudd, vulkanutbrudd, solstorm og ikke minst brukerens egen uendelige dumhet.

 
For raske transaksjoner derimot - som gjøres der og da, og hvor man gjerne kjøper/selger noe for et mindre beløp er Bitcoin helt greit.
 
EDIT: Jeg støtter ikke DNB sitt forslag om et kontantfritt samfunn. Dette er bare et gode for DNB, og det er ikke lenge siden sist de prøvde seg heller.
Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ta deg en bolle og slutt med nedspamming av tråder hvor du maser på folk om å støtte Bitcoin-revolusjonen din.

 

Bitcoin er bare ett eneste stort eksperiment som faktisk kan være knekt og ødelagt innen 1 måned fra nå. Av den enkle grunn at man ikke aner hva morgendagen bringer av teknologiske nyvinninger. F.eks. har vi kvantemaskinen som en dag kanskje kan snu opp-ned på IT-verdenen slik vi kjenner den i dag.

 

Med det vanlige bankvesenet forsvinner i hvert fall ikke pengene så lett da man ikke gambler på at visse algoritmer ikke kan knekkes... (snakk om arroganse). Så alt i alt er det bedre at banken passer på pengene dine. Spesielt om man slenger inn sånt som jordskjelv, flom, strømbrudd, vulkanutbrudd, solstorm og ikke minst brukerens egen uendelige dumhet.

 
For raske transaksjoner derimot - som gjøres der og da, og hvor man gjerne kjøper/selger noe for et mindre beløp er Bitcoin helt greit.
 
EDIT: Jeg støtter ikke DNB sitt forslag om et kontantfritt samfunn. Dette er bare et gode for DNB, og det er ikke lenge siden sist de prøvde seg heller.

 

Om vi innfører kontantløst samfunn, vil du da se etter andre alternativer? Ønsker du å skatte direkte til banken via negativ rente? Om vi får negativ rente og tvungent kontantløst samfunn så vil dette gi en enorm grobunn for alternative digitale valutaer. Du kan selvsagt si at da begynner vi bare å bruke euro i stedenfor, men som man ser gjennomsyrer hele tråden her så er digital betaling det de fleste foretrekker. Dermed er BTC løsningen.

 

Bitcoin har mer datakraft enn de 500 beste av verdens supermaskiner. Ja eg sier at Bitcoin har mer datakraft enn verdens 500 beste supermaskiner KOMBINERT. Bitcoin er kommet for å bli, og sosialismen/sosialdemokratiet/crapitalism skal nå en gang for alle vekk.

Lenke til kommentar

Om vi innfører kontantløst samfunn, vil du da se etter andre alternativer?

Vet ikke, jeg har ikke tatt stilling til det enda.
 
Det vil uansett ikke bli så ille som du ser for deg. Det blir jo ramaskrik i media bare noen tror de føler litt urett.
 

Bitcoin har mer datakraft enn de 500 beste av verdens supermaskiner. Ja eg sier at Bitcoin har mer datakraft enn verdens 500 beste supermaskiner KOMBINERT.

Ja, og hva så da? Det er jo helt irrelevant.
 

Bitcoin er kommet for å bli [..]

ja, helt til den er borte igjen.

 

[..] sosialismen/sosialdemokratiet/crapitalism skal nå en gang for alle vekk.

Tullpreik. Du er en naiv fjott som verken har teknologisk innsikt eller peil på økonomi. Du minner mest om en helt gjennomsnittlig hacke-scriptkiddie-fjortenåring som tror Linux skal overta verden. Både jeg og andre har selv vært der, heldigvis er det noe som går over.

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Banken vil ha en kontantfri samfunn i Norge. Dette bekymrer meg fordi det er masse ulemper ved dette.

 

1. Det er frivillig å bruke bank. Banken er et service. Så når kontantene blir borte så blir folket tvunget til å bruke banken. Du har ikke lenger noen valg. Banken tjener penger på dette. Hver gang du drar kortet på handletur så tjener banken penger. Bare tenk at du skal kjøpe små godt for 30 kroner. Også blir du tvunget til å dra kortet. Så tjener banken 1 - 2 kroner hver gang. Jeg ønsker å kunne shoppe uten å betale banken penger. Derfor foretrekker jeg kontanter. 

 

2. Staten har full oversikt over hva du bruker penger på. Dette ønsker jeg ikke. Jeg liker ikke at staten skal overvåke hva jeg bruker penger på. 

 

3. Cyber angrep mot banken kan føre til at vi ikke får brukt systemet. Hvis banken får internett eller virus problemer så har Norge ingen kontanter å bruke. Dermed må vi vente på at banken løser problemene før vi får fikset det.

 

4. Staten skal vite alt om deg. Et slik samfunn gir ikke frihet.

 

5. Jeg ønsker å gi min familie penger uten at staten skal vite dette. Fordi hvis staten ser at du gir penger over 10000 kroner. Så er dette skattepliktig. Selv om du gir dette til familien. Hvis jeg gir penger til mine slektninger og familier. Så har staten ingenting med mitt privatliv å gjøre.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oekonomisk-kriminalitet/dnb-vil-fjerne-alle-kontantene-i-norge/a/23599855/

Bortsett fra nr.3, som er et godt argument mot pengeløsitet, er resten bare gode grunner til å fjerne kontanter. Altså 4 - 1 for å kvitte seg med manuelle penger.

 

 

1. Ville vel ikke vært et godt argument for å fjerne kontanter, men det er vel ikke slik at man blir trukket 1-2 kroner for hver gang man bruker kortet, noen som vet noe om det?

 

2. Enig med TS, dette er Orwellian.

 

3. Enig med TS.

 

4. Se punkt 2.

 

5. Se punkt 2.

 

Å fjerne kontanter er å fjerne frihet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Å fjerne kontanter er å fjerne frihet.

 

 

Å fjerne kontanter er ikke samme måte fjerne frihet. Det kan bety i forskjellige sammenhenger. Det handler om å generalisere enda mer.

Det er ett eventuellt forbud mot kontanter som innebærer å fjerne frihet.

 

Om DNB, eller Norges Bank, slutter med kontanter er forsåvidt helt greit, så lenge de ikke får på plass ett forbud mot at andre banker eller personer kan fortsette å bruke kontanter om de vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...