Gå til innhold

Rettigheter ved collect@store


Anbefalte innlegg

Ta følgende scenario:

 

1. Man reserverer en vare via collect@store hos elkjøp, lefdal etc.

2. Man kommer til butikken for å hente varen innen 24timer

3. De har solgt alle varene av den modellen, ergo er den tydeligvis ikke reservert

 

Hvilke rettigheter har man?

 

Kan man kreve at de leverer samme vare til samme pris (de må da bestille en ny)?

Kan man kreve tilsvarende eller bedre vare til samme pris?

Må man godta en vare de foreslår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjelder samme regler i butikk\nett eneste forskjellen er åpenkjøp ved fjernsalg\telefonisalg. Her er ikke butikkene bundet men Expert\lefdal og elkjøp gir dette på de fleste varer bortsett fra mobiler eller hygeneartikkler.

 

Så egentlig har man inngått bindende avtale, men har ikke butikken varen på lager, tror jeg eneste god grunn er varen er feilpriset, særlig om kunden burde forstå varen var feilpriset, eller det vil koste selgeren urimlig kostnader å selge deg tilsvarende\bedre modell til samme pris.

 

Du har fremdeles rett å gå fra avtalen, samme har vel selgeren.

 

I de fleste tilfeller blir det nok du som handler et annet sted.

 

Men er litt usikker på hvis du betaler på forhånd butikken i kassen kommer til hentelagret men varen er ikke der, så gir de deg gavekort i retur og nekter deg å få penger igjen for varen ikke var på lager, her er det vel litt defust kanskje ikke direkte ulovlig men usieriøst.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er jo inngått en avtale om at de reserverer varen. Når de er tom når du kommer innom, er jo dette avtalebrudd.

Jeg vil tro du har rett til å få en tilsvarende vare til avtalt pris?

 

Men hvilken lov dette går under er jeg usikker på. 

Forbrukerkjøpsloven gjelder vel ikke før det er inngått en avtale om kjøp? Mens dette er en avtale om å holde av et produkt?

Lenke til kommentar

Så man kan ikke holde butikken ansvarlig i følgende tilfelle:

 

Varen er på lager -> Du reserverer -> Lageret tømmes -> Du ankommer butikk

 

Hva er da vitsen med collect@store?

 

Du har ikke betalt for varen, så da er så vidt meg bekjent ikke butikken ansvarlig.

 

 

Vitsen er jo at den reserveres, så tydeligvis har butikken gjort en feil.

 

Ikke nødvendigvis.

Ved collect@store så kan det ta opp til 2 timer før orderet kommer inn til butikken (går vanligvis mye fortere).

I mellomtiden, så kan varen ha blitt snappet opp av en annen kunde før de ansatte får hentet denne, eller det kan være feil i beholdning

 

'Tryggeste' måten er at man ringer kundesenteret og ber dem resevere varen, da de lager en direkte resevarsjon på orderet i butikken.

De kan se lagerbeholdning, men om det er én på lager, så kan ikke de se om den fysisk er i butikken, men de kan sette deg eller selv ta kontakt med butikken slik at de finner ut asap.

-

 

Når det er sagt, så finner i hvertfall jeg, et tilsvarende\bedre produkt til samme pris eller gjør en annen grei deal med kunde om det skulle oppstå noe tull.

 

TS: om dette var\er en problemstilling for deg, så gjerne send en PM så får vi se hva vi får ordnet.

Lenke til kommentar

 

Så man kan ikke holde butikken ansvarlig i følgende tilfelle:

 

Varen er på lager -> Du reserverer -> Lageret tømmes -> Du ankommer butikk

 

Hva er da vitsen med collect@store?

 

Du har ikke betalt for varen, så da er så vidt meg bekjent ikke butikken ansvarlig.

 

Det er da inngått en avtale om en handel, da har butikken ansvar for å innfri sin del av denne avtalen.

Lenke til kommentar

 

 

TS: om dette var\er en problemstilling for deg, så gjerne send en PM så får vi se hva vi får ordnet.

 

 

Dette var/er ikke en problemstilling for meg, men det lå ann til å bli det.

 

Men når man får en ordrebekreftelse på e-post som sier "Din ordre er herved bekreftet!", da må vel butikken være ansvarlig hvis de selger denne varen?

 

Scenarioet var som følger:

Varen var på lager i butikk ifølge nettsiden -> Jeg reserverte varen med collect@store -> Jeg fikk ordrebekreftelse på epost -> Dagen etter var butikken tom for varen ifølge nettsiden -> Jeg møtte opp på butikken innen 24 timer -> De hadde heldigvis varen

 

Men, en annen problemstilling oppstod.

Når jeg møtte opp på butikken sa personalet først at alle collect@store nulles ut ved midnatt. I ordrebekreftelsen står det tydelig at reservasjonen varer i 24 timer.

 

Og når jeg tenker meg om, så har samboeren min brukt collect@store på samme butikk, og ikke fått varen når hun møtte opp pga. at de var utsolgt. Jeg var ikke med denne gangen så hun godtok det bare uten videre.

 

Jeg har uansett sendt mail til butikken at de endten må oppdatere nettsidene og ordrebekretelsen, eller opplære de ansatte.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Varen var på lager i butikk ifølge nettsiden -> Jeg reserverte varen med collect@store -> Jeg fikk ordrebekreftelse på epost -> Dagen etter var butikken tom for varen ifølge nettsiden -> Jeg møtte opp på butikken innen 24 timer -> De hadde heldigvis varen

Det er fordi om det eks er 1 igjen på lager, og du reserverer denne, så vil det selvsagt stå i etterkant at det ikke er flere igjen på lager. Nettopp fordi du har reservert denne.

 

 

Når jeg møtte opp på butikken sa personalet først at alle collect@store nulles ut ved midnatt. I ordrebekreftelsen står det tydelig at reservasjonen varer i 24 timer.

Collect@Store ordre ligger i systemet i ca. 3 dager.

 

Bestiller du på en Fredag, så er den borte ved Mandagen da den går ut 00:00 natt til Mandag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...