Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Barn i bilen


LTDS

Anbefalte innlegg

Jeg la barnet vente i 5 minutter i bilen med motor på , hun holdt på å sovne i bilen så jeg orket ikke å ta med hun i butikken når jeg skulle bare være 5-4 minutter i butikken. Hun grein ikke, satt fint og fast. Så kom det en gammel mann og tok bilder både av bilen og meg når jeg kjørte, han mente at det var ulovlig å la barne sitte i bilen med motor på. Han tok også bilder av meg når jeg kjørte. Jeg sa til han at det var bare 5-4 minutter og siden det skjedde det ingenting med barnet på parkeringplassen nærme hovedinngangen med kamera oversikt. Det var ingen politi, eller parkering kontroller eller hva annet det skulle være. Det var vanlig mann som sa at at jeg skulle få bot og at han skal ta med bevis til politiet. Hva syns dere om saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre ikke ulovlig å la barn sitte igjen i bilen.

 

Uansvarlig derimot.

Tenk deg ett av følgende senarioer som faktisk kan utspille seg mens du er 4-5 minutter inne i butikken.

1. Bilen blir stjålet, med kidnapping som følge.

2. Bilen tar fyr

3. Bilen låser seg

4. Bilen begynner å trille, enten fordi en håndbrekkwire ryker, eller en annen bil kjører borti

5. Noen åpner bildøren og kidnapper barnet

Dette er ting som faktisk skjer. Tenk på det neste gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg la barnet vente i 5 minutter i bilen med motor på , hun holdt på å sovne i bilen så jeg orket ikke å ta med hun i butikken når jeg skulle bare være 5-4 minutter i butikken. Hun grein ikke, satt fint og fast. Så kom det en gammel mann og tok bilder både av bilen og meg når jeg kjørte, han mente at det var ulovlig å la barne sitte i bilen med motor på. Han tok også bilder av meg når jeg kjørte. Jeg sa til han at det var bare 5-4 minutter og siden det skjedde det ingenting med barnet på parkeringplassen nærme hovedinngangen med kamera oversikt. Det var ingen politi, eller parkering kontroller eller hva annet det skulle være. Det var vanlig mann som sa at at jeg skulle få bot og at han skal ta med bevis til politiet. Hva syns dere om saken?

Hvorvidt det er ulovlig vet jeg ikke, men jeg håper da han sender en henvendelse til politiet.

Du har opptrådt uansvarlig, man lar rett og slett ikke bilen stå på tomgang uten at man er i/inntil bilen selv.

Og særlig ikke med barn i bilen..

 

Det har vært en del tilfeller av biltyveri der de stikker av med biler som står på dette viset, i noen tilfeller har de altså tatt med seg barn mens de har stjålet en bil slik.

Lenke til kommentar

 

Det kommer an på hvor varmt/kaldt det er. Hvis temperaturen er fin og barnet får luft ser jeg ikke problemet.

 

Uansett alder? Hva med at bilen står på tomgang, er det bedre eller verre enn å slå den av og låse dørene?

Selvsagt bedre å ha den på tomgang, så barnet får luft. Dørene bør være låst så de kan åpnes fra innsiden, men ikke fra utsiden.

 

Tenk deg ett av følgende senarioer som faktisk kan utspille seg mens du er 4-5 minutter inne i butikken.

1. Bilen blir stjålet, med kidnapping som følge.

2. Bilen tar fyr

3. Bilen låser seg

4. Bilen begynner å trille, enten fordi en håndbrekkwire ryker, eller en annen bil kjører borti

5. Noen åpner bildøren og kidnapper barnet

Dette er ting som faktisk skjer. Tenk på det neste gang.

Du gjør en feil risikovurdering. Du lister bare opp hva som kan gå galt med det ene alternativet, uten å vurdere hva som kan gå galt hvis man tar barnet med inn. Dessuten kan mye av dette forhindres:

1. Om bilen er låst blir den ikke stjålet.

3. Har du hørt om nøkkel? Og de greiene inne i bilen man kan åpne med?

4. Jeg ville ikke forlatt barnet parkert i en bakke. Det er for risikofylt.

5. Lås døren.

 

Så til hva som kan skje i en butikk:

1. Barnet blir kidnappet i butikken.

2. Butikken tar fyr.

3. Heisen låser seg.

4. En annen bil begynner å trille, og barnet blir overkjørt på parkeringsplassen.

5. En hylle ramler over barnet.

6. Barnet sklir på isen og slår hodet.

7. En råkjører kjører over barnet på parkeringsplassen.

8. Barnet sutrer seg til sjokolade og får diabetes.

9. Butikken blir ranet, og barnet blir skutt eller traumatisert

11. Barnet blir påkjørt av en handlevogn.

12. Barnet klemmer fingrene i kasse-båndet.

13. Barnet klemmer fingrene i klappsetet i handlevogna.

14. Butikken låser seg og tar fyr.

15. Barner skjærer seg på en knust ølflaske.

16. Barnet blir bitt av en hund som står bundet ved inngangen.

 

Man må veie risikoene opp mot hverandre, ikke bare se på den ene siden av saken.

 

 

 

Det har vært en del tilfeller av biltyveri der de stikker av med biler som står på dette viset, i noen tilfeller har de altså tatt med seg barn mens de har stjålet en bil slik.
1. Lås bilen.

2. Jeg har sett et slikt tilfelle på nyhetene. Tyven stoppet pga barnet og alt gikk bra.

 

 

 

Det er vel så vidt eg har fått med meg ulovlig å la bilen stå unødvendig med motoren i gang.
Det er ikke unødvendig når det skyldes at personen inni må ha luft.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har enda tilgode å høre om en bil som er så tett at oksygenmangel/CO2-forgiftning skulle være et problem, selv ikke om man oppholder seg der i flere timer (stillestående eller i fart, med eller uten motor i gang) uten å ha vifta påslått.

Problemene med å etterlate barn (eller voksne, for den del...) eller hunder i bil er relatert til heteslag eller forfrysning, ikke "luftmangel".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mange år siden fikk jeg en telefon fra politiet pga. barn som var låst inne i en bil jeg eide. Jeg ga dem nummeret til vedkommende som disponerte bilen. Politiet tok seg en alvorsprat med vedkommende og truet med å ta kontakt med barnevernet dersom dette skjedde igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du gjør en feil risikovurdering. Du lister bare opp hva som kan gå galt med det ene alternativet, uten å vurdere hva som kan gå galt hvis man tar barnet med inn. Dessuten kan mye av dette forhindres:

1. Om bilen er låst blir den ikke stjålet.

Hehe ... så du tror at det kun er ulåste biler som blir stjålet

 

Man må veie risikoene opp mot hverandre,[...]

De fleste risikoene du nevnte fjernes via at du er der som en foreldre skal.

De andre så er du der og kan trøste/hjelpe osv ... nettopp pga du er til stede - Noe du ikke er ved å forlate barnet i ei bil uten tilsyn.

 

Nå har jeg tre voksne barn, men satte meg aldri i den situasjonen at jeg 'måtte' forlate barnet i bilen alene uten tilsyn. Man trenger ikke lage seg selv situasjoner der man er ansvarsløs. Man lar ikke barnet få gå i nærheten av hunden som er ulovlig festet forran butikken, i den tro at det går sikkert greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løs var ikke ett av dine argument, men ja, den kan være løs - likt med mange andre hunder. Du passer uansett på ungen. Ser du antydning til aggresjon, så reagerer du deretter.

Sakens kjerne er uansett at man kan ta vare på sin barn når man er til stede - hvis det skulle være noe. Man skal ikke bare håpe på at andre ser og tar ansvar hvis f.eks noe slikt skjer.

Lenke til kommentar

For et år eller to siden ble det politijakt og full oppstandelse et lite sted i utkanten av hjembyen, da en bil ble stjålet fra en bensinstasjon. Føreren var "bare inne et øyeblikk" med motoren i gang og barnet sovende i baksetet.

 

Jeg hadde aldri i min villeste fantasi gått fra bilen med nøkkelen i, langt mindre med motoren i gang, fritt frem for å sette seg inn i og kjøre avgårde med, og desto lengre fra å i tillegg la ungen min sitte baki.

 

Har gjort det samme som trådstarter, men parkert bilen, stoppet motoren og tatt med nøkkelen inn i butikken.

Lenke til kommentar

Det er noen problemstillinger som kan være vanskelig å løse , i mitt tilfelle som far til Premature barn var sykehuset svært klar til oss om at barna skulle utsettes for minst mulig eksponering det første leveåret i forhold til bakterier osv , med andre ord om du skulle på butikken burde man ha en voksen person i bilen mens den andre var inn og kjøpte det nødvendige , problemet er at dette ikke alltids kunne løses.

 

Skal man da låse barnet inne i en iskald bil og dra inne på butikken og handle de nødvendige varene man har behov for om man er alene? Eller lar man bilen stå på tomgang og tar en rask tur inn i butikken og håper det går bra? At jeg har tvillinger gjorde ikke akkurat dette noe enklere og jeg tok det valget at jeg lot barna bli med inn i butikken fremfor å la de være alene i bilen. Resultatet av dette var trolig at de ble oftere syke , men i alle fall så tok jeg ansvar ( mat må man jo ha og det er ikke alltid man kan få hjelp til å passe barna ).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sier at bilen må være iskald?

Bilen har varmeapparat. Varm opp bilen før du forlater barnet.

Ikke bruk så lang tid på butikken at bilen blir kald igjen før du er tilbake.

 

Jeg er ikke imot å forlate barnet eller hunden i bilen i noen minutter. Men da med forsvarlig parkert bil, avslått motor og låste dører.

Å la motoren gå uten tilsyn, med ulåste dører er uansvarlig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...