Gå til innhold

RYKTE: Nå kommer PC-skjermer med OLED-teknologi


Anbefalte innlegg

At OLED kommer stormende er vel en sannhet med modifikasjoner. Teknologien har vel vært "rett rundt hjørnet" siden årtusenskiftet. Det er lov å håpe. OLED, kombinert med ikke-reflekterende materialer i skjermoverflaten, er vel fremdeles den eneste potensielle teknologien for å skape funksjonelle skjermer for bruk utendørs i direkte sollys.

 

For min del så er reflektive skjermer, t.d e-ink det neste steget. mykje bedre i sollys siden du slepp å konkurrere mot sollyset med lysstyrken, berre bruk sollyset som front belysning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har spilt på Oled tvr de siste 3 årene ....

Sikkert med ganske høy inngangsforsinkelse (input lag) også.

 

 

Har du lest artikkelen? Den starter med: "OLED er en skjermteknologi som kommer stormende inn på markedet. "

Du skal ta det som skrives i tek-nettverket med en klype salt, dessverre.

 

 

LCD-LED.

LED-LCD* :)

 

 

For min del så er reflektive skjermer, t.d e-ink det neste steget. mykje bedre i sollys siden du slepp å konkurrere mot sollyset med lysstyrken, berre bruk sollyset som front belysning.

Dette er fortsatt veldig treige skjermer med dårlig fargegjengivelse. Men jeg er enig i at det er en spennende teknologi. Det finnes e-papir-monitorer også. Skulle gjerne hatt en når teknologien har kommet lenger. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Har spilt på Oled tvr de siste 3 årene ....

Sikkert med ganske høy inngangsforsinkelse (input lag) også.

 

 

Har du lest artikkelen? Den starter med: "OLED er en skjermteknologi som kommer stormende inn på markedet. "

Du skal ta det som skrives i tek-nettverket med en klype salt, dessverre.

 

 

 

Er du uenig i påstanden? Oled er allerede i dag i høyeste grad en del av markedet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er du uenig i påstanden? Oled er allerede i dag i høyeste grad en del av markedet?

 

AtW

En del av markedet, ja, men en liten del sådan. Det er absolutt ikke mainstream, ser vi bort ifra mobiltelefoner. Og å si at det kommer stormende inn i markedet er vel å dra det langt. Det kommer jevnt og trutt med forbedringer og utrullinger hvert år.

 

Poenget mitt var vel at overskrifter og brødtekster skal tas med en klype salt her, da de favoriserer uttrykk og figurative beskrivelser på ting, som ikke nødvendigvis er 100 % objektivt.

Lenke til kommentar

 

Er du uenig i påstanden? Oled er allerede i dag i høyeste grad en del av markedet?

 

AtW

En del av markedet, ja, men en liten del sådan. Det er absolutt ikke mainstream, ser vi bort ifra mobiltelefoner. Og å si at det kommer stormende inn i markedet er vel å dra det langt. Det kommer jevnt og trutt med forbedringer og utrullinger hvert år.

 

Poenget mitt var vel at overskrifter og brødtekster skal tas med en klype salt her, da de favoriserer uttrykk og figurative beskrivelser på ting, som ikke nødvendigvis er 100 % objektivt.

 

 

Det ligger jo litt i begrepet stormende INN at det ikke er mainstream fra før, synes det er en helt greit beskrivelse. Som du sier, det er ikke et 100% objektivt uttrykk, synes ikke akkurat dette akkurat kvalifiserer til å være noe som gjør at man må ta ting med en klype salt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det ligger jo litt i begrepet stormende INN at det ikke er mainstream fra før, synes det er en helt greit beskrivelse. Som du sier, det er ikke et 100% objektivt uttrykk, synes ikke akkurat dette akkurat kvalifiserer til å være noe som gjør at man må ta ting med en klype salt.

 

AtW

Joda, men det folk forventer gjerne at vi får en del monitorer tilgjengelig på kort tid siden det står "kommer stormende inn", samtidig som de skriver "nå kommer". Men jeg skal spise sokken min om de kommer "stormende inn" med annet enn dyrere modeller.

 

Det var jo selvsagt generelt ment, men synes forsåvidt at dette kvalifiserer til å ta det med en klype salt. Noe de forsåvidt sier selv da de uttrykker at dette ikke er en sikkerhet, og at det bare er et rykte. Rett og slett at vi ikke har nok informasjon til å vite noe konkret. Så det å si "kommer stormende inn blir litt feil". Hvor mange merker kommer med dette, tro? Hvilket prissjikt? Tviler sterkt på at LCD kommer til å føle seg så truet med det første.

 

Men nok om det, med litt margin er vi forsåvidt enige.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

At OLED kommer stormende er vel en sannhet med modifikasjoner. Teknologien har vel vært "rett rundt hjørnet" siden årtusenskiftet. Det er lov å håpe. OLED, kombinert med ikke-reflekterende materialer i skjermoverflaten, er vel fremdeles den eneste potensielle teknologien for å skape funksjonelle skjermer for bruk utendørs i direkte sollys.

For min del så er reflektive skjermer, t.d e-ink det neste steget. mykje bedre i sollys siden du slepp å konkurrere mot sollyset med lysstyrken, berre bruk sollyset som front belysning.

 

 

For skjermer under 100 ppi så har transflective LCD fungert perfekt i sollys, men nye varianter av e-ink kan nok overta dette markedet hvis de blir kjappe nok.

For 12 år siden designet og leverte vi en terminal med 10" transflective LCD til et oljeserviceselskap i Texas, og de ble så fornøyd med den at de har kjøpt 1100 stk av denne i årenes løp. Det første de gjorde var å ta den ut i solen i Texas for å se om de kunne se skjermbildet, siden alle tidligere forsøk på å selge dem slike terminaler var ubrukelige i sollys.

 

52b1f1d07fe47_iSiS450.png

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

37" Ultrawide, 3440x1440 oppløsning, 100hz eller høyere oppdateringsfrekvens, G-Sync/free-sync OLED monitor med lite input delay? Ja takk!

 

Blir vel et par år før en ser noe slikt da :hm:

34", 5160x2160 (1080p passer godt inn i vertikal oppløsning slik at man får tilnærmer 1:1-skalering) eller alternativt 3440x1440, 120 Hz med AdaptiveSync/FreeSync, lav inngangsforsinkelse, alle justeringsmuligheter inkludert pivot, USB 3.1 passthrough-hub med C- og A-type kontakt, 3.1 laderstandard og Quick Charge-hand-shaking, tynn ramme og mulighet for å overklokke. Et ikke irriterende menysystem (f.eks. det Dell bruker på sine skjermer), flere DP og HDMI-kontakter inkl. MHL. Avanserte kalibreringsinnstillinger. Matt panel. VESA-feste! Pent og solid design. Et BenQ-lingnende håndtak på skjermen? Flicker free! PIP-funksjoner styrt av android app med BT-tilkobling. Mulighet for Wi-Fi-utvidelse (streaming etc.). Miljøvennlige materialer som bambus eller andre alternativer til plastikk. Metall er fortsatt bedre enn plastikk!

 

Ja takk! Ikke for mye å be om! :p

Endret av AdNauseam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som andre har påpekt, vi har ventet lenge på OLED-TV-er. Jeg endte selv opp med å kjøpe en Samsung 9-serie UHD-skjerm nylig, fordi jeg var lei av å vente på at TV-ene skulle få en fornuftig pris. Hvis det går like tregt med PC-skjermer tror jeg at vi må smøre oss med litt tålmodighet.

 

Når det er sagt er jeg veldig gira på en oled gamingskjerm. Har generelt vært lite imponert over sortnivået på monitorene jeg har testet, og det er noe av det viktigste for meg. Så dette kan bli bra :)

Lenke til kommentar

 

 

Har spilt på Oled tvr de siste 3 årene ....

 

Sikkert med ganske høy inngangsforsinkelse (input lag) også.

 

 

Har du lest artikkelen? Den starter med: "OLED er en skjermteknologi som kommer stormende inn på markedet. "

 

Du skal ta det som skrives i tek-nettverket med en klype salt, dessverre.

 

Er du uenig i påstanden? Oled er allerede i dag i høyeste grad en del av markedet?

 

AtW

Spiller kun på konsoller så har null problemer med inputlag i game mode. 930 Oleden var den beste på inputlag med spilling fra Lg men tvn var full av probleme ga meg med 2 stk

Lenke til kommentar

Spiller kun på konsoller så har null problemer med inputlag i game mode. 930 Oleden var den beste på inputlag med spilling fra Lg men tvn var full av probleme ga meg med 2 stk

Spør du meg er det like viktig med inngangsforsinkelse på konsoll.

 

Bare at det er mer kritisk i PC-spill som CS:GO eller Assetto Corsa. Andre spill er det ikke kritisk, bare jævlig irriterende.

 

... Altså for sånne som meg som er høysensitive til sånt. Jeg kjenner flere som ikke merker at de spiller med 20-30 FPS, og vil si de er ekstreme på andre siden av skalaen igjen. De legger ikke merke til verken lag eller stuttering, mens jeg blir sprø. Min respons er "troller du med meg nå, eller er du faktisk serriøs?!" og de bare "ser ingenting jeg...".

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt Adnauseum, men jeg er mest opptatt av eye candy. Når jeg spiller på min nye 4k TV har jeg alt av post processing på, og game mode av. Det er en merkbar forsinkelse der, men jeg er blitt vant til det. Og det ser så mye bedre ut! Oppskaleringsteknikken til Sansing er utrolig bra, får til og med 1080p-signalet fra ps4en min til å se bra ut.

 

Unntaket er på onlinespill, da blir det nok game mode.

 

Når det er sagt er jeg veldig kresen på framerate. Men det går mer på hvor stygt det ser ut i bevegelse, enn hvor bra jeg gjør det i spillet. Bra grafikk med lav framerate er ikke bra grafikk, annet enn kanskje i screenshots.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Kjempeflott, men for guds skyld gi oss glossy alternativer.

Hvorfor?

 

Fordi anti-refleks filter forringer pixlene og det viser seg makronivå av at bilde ser skittent ut, fargene blir blasse og krystallisering oppstår også om filteret er grovt nok. Uten ett slikt filter får man ett rent, skarpt bilde og vibrante farger. 

 

Her ser du hvordan pixlene ser ut mellom matte og glossy skjermer:

 

subpixels.jpeg

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Liker innlegget ditt. Nyttig.

 

Hvor har du bildet fra?

 

 

 

noen som vet priser og spec for slike skjermer?

Mest sannsynlig høy pris. Du kommer ikke til å se OLED i budsjett-sjiktet. De vil føre OLED som noe premium. Definitivt som flaggskipmodeller.

 

 

Tror dere det blir mulig å lage 24" OLED skjerm tynt som et papir, og trenger kun usb + mini displayport å fungere?

Definitivt mulig. Man kan til og med gjøre dette med LCD (bare ikke "tynt som papir").

 

 

Kan man konkurere mot FORIS FG2421 240 hz monitor i 4k\8k oppløsning med oled?

Definitivt teknisk mulig, men tviler på man ser et slikt produkt med det første. Antar du referer til oppdateringsfrekvens her. Vil også understreke at denne Eizo-skjermen er en 120 Hz skjerm med bevegelsesinterpolering (dvs. at den lager kunstige bilder i tillegg for å gjevne ut bevegelser som også skaper et mindre klart bilde i prosessen). Den mottar altså aldri mer enn 120 bilder i sekundet. "240 Hz" er bare en markedsføringsgimmick.

 

Hvis du snakker om bildekvalitet så er ikke FG2421 noe fantastisk ift. realistisk potensiale til OLED. Ei heller noe revolusjonerende ift. LCD-teknologi.

 

 

Hvilken prisklasse tror dere oled vil ligge i dobbelt\4 dobbelt så mye som LED?

Skjønner ikke hva du spør om her. I dobbelt/firdobbelt så mye som LED? Mener du LCD når du skriver LED? LED er bare bakgrunnsbelysningen og sier ingenting om panelet.

 

EDIT: Ser hva du spør om nå. Du kan med fordel bruke mer tegnsetting. :p

 

Prisklassen vil, som jeg skrev over, være høy. OLED-monitorer blir premium-produkter. Og man vil se en merkbar prisreduksjon (samt billigere produkter) hvert år (obviously).

 

 

 

Ser poenget ditt Adnauseum, men jeg er mest opptatt av eye candy. Når jeg spiller på min nye 4k TV har jeg alt av post processing på, og game mode av. Det er en merkbar forsinkelse der, men jeg er blitt vant til det. Og det ser så mye bedre ut! Oppskaleringsteknikken til Sansing er utrolig bra, får til og med 1080p-signalet fra ps4en min til å se bra ut.

 

Unntaket er på onlinespill, da blir det nok game mode.

 

Når det er sagt er jeg veldig kresen på framerate. Men det går mer på hvor stygt det ser ut i bevegelse, enn hvor bra jeg gjør det i spillet. Bra grafikk med lav framerate er ikke bra grafikk, annet enn kanskje i screenshots.

Mja, okei. Men, de forbedringer du får gjennom post-processing er noe du kan oppnå med å justere bildeinnstillinger enten på PC-en, eller på TV-en, og fortsatt bruke game mode. Disse preset-ene er også som regel unøyaktige ift. fargekorreksjon, kontrast, hvitnivå etc. - dvs. overdrevne og kunstige.

 

Jeg vil påstå at forbedringen i inngangsforsinkelse gjerne kan være større enn de små forbedringene du får av forskjellige presets, altså gitt at du også kalibrerer skjermen og spillet. Personlig plager det meg til og med i oppgaver som nettsurfing etc., da det i mange tilfeller er forsinkelse slik man merker på smarttelefoner eller TV-er.

 

Jeg ser bare ikke hvordan du klarer å bli vant med det og gjøre det til en funksjonell ting fremfor en viktig (avgjørende?) del av opplevelsen/hyggen.

 

Men det er hva du føler, jeg skal ikke diktere dine følelser. ;) Dette er min mening ihvertfall, for what it's worth.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

 

Kjempeflott, men for guds skyld gi oss glossy alternativer.

Hvorfor?

 

Fordi anti-refleks filter forringer pixlene og det viser seg makronivå av at bilde ser skittent ut, fargene blir blasse og krystallisering oppstår også om filteret er grovt nok. Uten ett slikt filter får man ett rent, skarpt bilde og vibrante farger. 

 

Her ser du hvordan pixlene ser ut mellom matte og glossy skjermer:

 

subpixels.jpeg

 

 

Glossy skjermer er som åpne hodetelefoner, de er fine når det er stille og fredelig, men har sine ulemper i forhold til lukkede når man sitter på buss eller fly.

 

Det er ikke uten grunn at de dyreste laptopene har matt skjerm, og de billigste har blank skjerm, ulempene med matt antirefleksbehandling er mindre enn fordelene.

 

Noen klarer å lage et relativt godt antirefleksbelegg på glatte skjermer også (nyeste iPad AIR), men det er ikke lett.

Selv har jeg klistret matt film på skjermen både på min TomTom GPS og min Google Pixel Chromebook (2560×1700 IPS), og jeg har et 7" Win 10 nettbrett som jeg ikke vil fjerne den originalmonterte matte filmen på. Jeg har også 4 laptoper med original matt skjerm som har Full HD eller høyere oppløsning, og har justert ned tekststørrelse til 100% og alle valgt ikoner til minste størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OLED vil være viktigere for laptoper enn for skrivebordsskjermer, med mindre de bruker mer strøm enn LCD.

Tynne og fleksible skjermer vil gi lettere laptoper.

Vet ikke helt det. Alle som bryr seg om korrekt fargegjengivning, sortnivå og rask responstid drar alle godt nytte av OLED. Noen ganger irritert deg over at man ser baklyset i noen av hjørnene i sorte scener på spill/TV-serier/filmer/stillbilder? Alt en saga blått med OLED.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...