Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Jeg ser du ikke leste det jeg skrev til Emile, om at tallene AMD selv har publisert plasserer ytelsen et sted mellom 2070 og 2080.

699 USD er forøvrig samme pris som de billigste 2080-ene selges for.

 

Jeg tviler sterkt på at Navi skal klare å konkurrere mot 2070 med en mid-range GPU, i så tilfelle vil Navi være like rask som Vega 56.

Jau, 2080 review er her -> 

 

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Founders_Edition/33.html

 

Tar du + 25-30% på Vega 64 så er du på 2080 nivå. Men vi får se. 

 

2080 koster 8500kr fra Nivida sin butikk med en mrsp på 799$. Vi får vente å se hvordan mrsp på 699$ slår ut på norske priser. Om det blir solgt kort utenom butikk til amd så kan det vel bli billigere.  God helg.

 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, 2080 review er her -> 

 

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Founders_Edition/33.html

 

Tar du + 25-30% på Vega 64 så er du på 2080 nivå. Men vi får se. 

 

2080 koster 8500kr fra Nivida sin butikk med en mrsp på 799$. Vi får vente å se hvordan mrsp på 699$ slår ut på norske priser. Om det blir solgt kort utenom butikk til amd så kan det vel bli billigere.  God helg.

 

30% økning fra 70% er ikke det samme som en økning på 30 prosentpoeng. Det ene blir 91%, den andre blir 100%

 

Angående 699 USD, så sjekket jeg newegg, og sorterte etter pris og fant følgende kort:

https://www.newegg.com/global/no-en/Product/Product.aspx?Item=N82E16814500436&Description=rtx%202080&cm_re=rtx_2080-_-14-500-436-_-Product

Som havner på 7413 kr med moms ifølge newegg, det er passe nærme 7499 som er det billigste kortet jeg finner på prisjakt.

 

AMDs kjøler er kanskje litt bedre enn disse som er nevnt over, men så får man også varianter av 2080 med bedre kjølere og ytelse til 10% høyere pris som sannsynligvis vil ende opp med 10% mer ytelse også.

Ellers har man selvfølgelig 2070 under som ligger farlig nære i ytelse, men godt under 7500 i pris.

Lenke til kommentar

2080 koster 8500kr fra Nivida sin butikk med en mrsp på 799$. Vi får vente å se hvordan mrsp på 699$ slår ut på norske priser. Om det blir solgt kort utenom butikk til amd så kan det vel bli billigere.  God helg.

 

 

799$ er ikke "MSRP" (Manufacturers Suggested Retail Price), det er den nøyaktige prisen på Nvidias Founders edition kort. I følge Nvidia, så er det tilsynelatende kun FE kort som er verdt 799$, da deres (M)SRP for RTX2080 er 699$. Det er altså hva Nvidia mener andre produsenter burde klare å selge skjermkortet for, og likevel tjene greit med penger på dem. :p

 

AMD har bekreftet at Radeon VII vil bli produsert av AIB partnere.

 

30% økning fra 70% er ikke det samme som en økning på 30 prosentpoeng. Det ene blir 91%, den andre blir 100%

 

Angående 699 USD, så sjekket jeg newegg, og sorterte etter pris og fant følgende kort:

https://www.newegg.com/global/no-en/Product/Product.aspx?Item=N82E16814500436&Description=rtx%202080&cm_re=rtx_2080-_-14-500-436-_-Product

Som havner på 7413 kr med moms ifølge newegg, det er passe nærme 7499 som er det billigste kortet jeg finner på prisjakt.

 

AMDs kjøler er kanskje litt bedre enn disse som er nevnt over, men så får man også varianter av 2080 med bedre kjølere og ytelse til 10% høyere pris som sannsynligvis vil ende opp med 10% mer ytelse også.

Ellers har man selvfølgelig 2070 under som ligger farlig nære i ytelse, men godt under 7500 i pris.

 

Regnestykket ditt angående 70% + 30% = 91% er selvsagt korrekt. Men du glemmer å ta med i betraktningen at FE som TPU oppgir ytelsen for, er et fabrikk overklokket kort med "A" chip. Og det er på ingen måte sikkert at man får 10% ekstra ut av et partner kort med en bedre kjøler. Jeg får bare 4% ekstra ut av mitt fabrikk overklokkede RTX2070.

 

Og om man antar at RTX2080 FE gir ~8% bedre ytelse enn et kort med referanse frekvens (og non-A chip), og midt på treet kjøler. Så vil et "referanse" RTX2080 ligge på ~92,5% av ytelsen til RTX2080 FE. Altså bare 1,5% foran et Radeon VII (vel, 2,5%, om vi tar utgangspunkt i 4K som sannsynligvis er best case scenario for R VII, ettersom Vega 64 vel var på 69% av 2080 i TPU testen). Og vi har overhodet ingen ide om hva OC potensialet til R VII er, selv om jeg selv også er fristet til å anta det neppe er mye å skryte av, på grunn av... Vel, Fury X... Men det er jo ikke helt rettferdig da. Og Gamers Nexus klarte jo å få RTX2070 ytelse ut av et Vega 56...

 

Når det er sagt vet jeg ikke om jeg uansett er forberedt på å bruke en slik eventuell OC evne i pluss kolonnen til R VII: "Jadda, bare dytt 450W+ inn i det, så har du nesten RTX2080Ti ytelse i en halvtime!". :p

Lenke til kommentar

Man bør kanskje ikke glemme at AMD satte igang med utviklingen av HBM minne og at de derfor har sine fordeler i forhold til pris / inntjening osv.

 

Ser man på pcben til skjermkort med 8Gb DDR5 minne ( eller mer ) kan man begynne å forstå komplikasjonene økte minnemengder og begrensede kretskort utgjør etter hvert.

 

Sånn sett tror jeg at det ikke er så dumt med HBM2/3 minne men det er klart at man behøver lavere og bedre priser på det.

 

Uansett så er det mye lovende på gpu fronten hos AMD for tiden så blir spennende å se om de kan konkurrere med NVIDIA i forhold til pris / ytelse / funksjoner / kule effekter.

Lenke til kommentar

Test av AMD Radeon VII i 3DMark er lekket.

 

Yter ca som et 2080 men varierer noe på de forskjellige testene sammenlignet med 2080 sine resultater.

- 3DMark Fire Strike ~27,500 poeng

- Ultra mode Fire Strike Ultra ~6870 poeng

- 3DMark Time Spy 8700 poeng.

 

 

https://www.guru3d.com/news-story/amd-radeon-vii-3dmark-results-surface.html

Ikke såå langt unna i firestrike, men betydelig lavere i timespy. Jeg får 12200 gpu score med litt oc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...