Gå til innhold

André får 650 Mbps på sine gamle telefonledninger


Anbefalte innlegg

" Det betyr at André Sæther, som har leiligheten nærmest boksen i kjelleren, vil ha litt høyere hastighet enn naboen i tredje etasje."

Hvorfor skal boksen stå der da? Hvorfor ikke ved siden av PC'en og få max hastighet? Eller er det slik at dette er nok et "modem" som forsyner flere brukere.

 

Homenet har montert noden sin i kjelleren til leilighetene, og sprer seg fra den til hver av leilighetene. Nettverket fungerer akuratt som alle andre nett rundt i landet, bare at noden sitter i kjelleren dems, og ikke ett stykke i fra huset som hos de fleste andre.

 

De har bare laget ett lite test oppsett lokalt. Han har nok egen router osv hos seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg gjette; dette er kun for de som så og si bor i sentralen.

Hva med oss som bor et firesifret antall kabelmeter fra sentralen, og i dag er tvunget til å leve med smalbånd med hastighet som ikke engang takler streaming i 1080p?

 

Nå er en del av en trend der man stadig drar fiberen litt nærmere brukeren. Kabel-TV verdenen har holdt på med dette i årevis, og nå kommer DSL etter. Så de firesifret antall meter kan fort bli mye kortere og vips blir denne teknologien aktuell. Tanken er at man drar fiberen inn til kjelleren i blokker og til fortauet/strømmaster i boligområdet og kjører resten på det kjipe gamle kobberet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fa** på tide at det skjer noe med hastigheten på internett jevnt over i dette landet. Jeg sitter på kobber og gremmes over hastigheten jeg får. Jeg bor forøvrig sentralt i en mindre by. Det går 2 fiberkabler like ved blokka her, men ingen av aktørene ønsker å utvide dette tilbudet. Jeg har spurt om hvor mange abonnenter som må til for utvidelse, men det er visstnok helt utelukket å gjøre noe som helst. Det koster vel for mye her til lands å få noe gjort. Jeg har kontaktet alt av aktører, men viljen til å gjøre noe (eller høre på potensielle kunder) er ikke tilstede.

 

Hvis det kan komme noe på kobber så er det flott, men hvis det er låst til husstander x antall meter fra sentralen så er det ikke godt nok. Mange av oss bor gjerne nærme en sentral, men kvadraten på kobberen er så lav at det allikevel tilsvarer stor avstand.

 

På tide at et av verdens rikeste land kommer seg litt inn i nåtiden på dette punktet? "ADSL best effort" er iallfall ikke godt nok for en hustand med et par-tre maskiner og noen mobiltelefoner.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fa** på tide at det skjer noe med hastigheten på internett jevnt over i dette landet. Jeg sitter på kobber og gremmes over hastigheten jeg får. Jeg bor forøvrig sentralt i en mindre by. Det går 2 fiberkabler like ved blokka her, men ingen av aktørene ønsker å utvide dette tilbudet. Jeg har spurt om hvor mange abonnenter som må til for utvidelse, men det er visstnok helt utelukket å gjøre noe som helst. Det koster vel for mye her til lands å få noe gjort. Jeg har kontaktet alt av aktører, men viljen til å gjøre noe (eller høre på potensielle kunder) er ikke tilstede.

 

Hvis det kan komme noe på kobber så er det flott, men hvis det er låst til husstander x antall meter fra sentralen så er det ikke godt nok. Mange av oss bor gjerne nærme en sentral, men kvadraten på kobberen er så lav at det allikevel tilsvarer stor avstand.

 

På tide at et av verdens rikeste land kommer seg litt inn i nåtiden på dette punktet? "ADSL best effort" er iallfall ikke godt nok for en hustand med et par-tre maskiner og noen mobiltelefoner.

 

Skal man tro OECD så Norge rundet 29,3% FTTH/FTTB/FTTP (fiber til bygget eller hele veien) for snart et år siden og fremdriften går jevnt og trutt. Vi gjør det faktisk ganske bra sånn sett. Men alltid surt å bli passert av fiberen og møte veggen hos leverandørene.

 

Kilde: http://www.oecd.org/sti/broadband/1.10-PctFibreToTotalBroadband-2014-12.xls

 

Edit: liten presisering

Endret av Semianonym
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er som sikkert mange andre innelåst i en avtale med Get da borettslaget har en avtale med dem. Nå gjelder ikke dette all kobber, men det spiller ingen rolle hvor raskt det er på maks så lenge svartiden er elendig (erfaringen min tilsier at det er forskjell på målt svartid mot en spesifikk server og ekte svartid mot forskjellige servere), er faktisk raskere å surfe gjennom telefonen. Om dette skyldes pakketap og generelt dårlig kobber hos meg kan godt være, men jeg ønsker fiber velkommen uansett hvor høye rekorder de setter over de gamle kobberkablene.

 

Mulig du må inn i styret for borettslaget ditt for å kunne påvirke retningen. Om du kan bli styremedlem der, samt argumentere godt nok for et annet produkt som du synes er bedre, så skal du se at ingenting er helt umulig. Men, det kan ta tid å oppnå en slik endring i et borettslag.

Lenke til kommentar

Skal man tro OECD så Norge rundet 29,3% FTTH/FTTB/FTTP (fiber til bygget eller hele veien) for snart et år siden og fremdriften går jevnt og trutt.

Med tanke på at godt over halvparten av Norges befolkning bor på Østlandet (som igjen er 1/5 av landsdelene) syntes jeg ikke 29% er så imponerende. Men det er jo godt det går fremover da.

Lenke til kommentar

La meg gjette; dette er kun for de som så og si bor i sentralen.

Hva med oss som bor et firesifret antall kabelmeter fra sentralen, og i dag er tvunget til å leve med smalbånd med hastighet som ikke engang takler streaming i 1080p?

Tja, jeg bor 800 meter fra sentralen og får 50/12 ca. Man bør jo få rundt 2-400 med denne teknologien! :p

Lenke til kommentar

Mye av problemene i dagens infrastruktur er pga kostnader med å legge for eksempel fiber. Det som hadde vært fantastisk var om man tenkte litt frem i tid når man holdt på; "hmmm kanskje vi skal utvide med fler kabler her etterhvert", og lagt trekkerør med en diameter som hadde hatt plass til fler kabler. Slik det er nå så må man grave og trekke kabler heeeele veien istedenfor å ha strategiske punkter lagt opp for fremtidlig utvidelse.

 

Vi kommer garantert til å klage på 1000 Mbit/s en gang i tiden også. Husker når vi fikk ISDN, dæven døtte så bra greier :p

Lenke til kommentar

Mye av problemene i dagens infrastruktur er pga kostnader med å legge for eksempel fiber. Det som hadde vært fantastisk var om man tenkte litt frem i tid når man holdt på; "hmmm kanskje vi skal utvide med fler kabler her etterhvert", og lagt trekkerør med en diameter som hadde hatt plass til fler kabler. Slik det er nå så må man grave og trekke kabler heeeele veien istedenfor å ha strategiske punkter lagt opp for fremtidlig utvidelse.

 

Vi kommer garantert til å klage på 1000 Mbit/s en gang i tiden også. Husker når vi fikk ISDN, dæven døtte så bra greier :p

Når ISDN var inn så var det som regel bare en maskin i hus å du hadde ikke Youtube, Netflix + ørten dingser pålogget på samme nett.

Her jeg bor har jeg 15/0.7 som er maks av hva jeg kan få. Nå bor jeg heldigvis alene så det holder egentlig til meg, men det hadde fort blitt problemer visst vi var flere i husstanden her.

Lenke til kommentar

Nei, det var ikke Youtube, Netflix + ørten dingser pålogget på samme nett når ISDN var inn, men følelsen av at det var bra var der likeså. Poenget var at det blir fler og fler ting som krever båndbredde så vi vil "snart" se på 1000Mbit/s linjer på samme måte som vi ser på ISDN i dag :)

 

Edit; Glemte å skrive et ord :p

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke Youtube, Netflix + ørten dingser pålogget på samme nett når ISDN var inn, men følelsen av at det var bra var der likeså. Poenget var at det blir fler og fler ting som krever båndbredde så vi vil "snart" se på 1000Mbit/s linjer på samme måte som vi ser på ISDN i dag :)

 

Edit; Glemte å skrive et ord :p

 

Joa, men fiber leverer i lab nærmere 100 Tb/s, dvs 100 000 ganger mer enn 1000 Mbit, så selv når man synes 1000 er for lite har man mye å gå på. "Normal utstyr" leverer 100 Gbit.

 

AtW 

Lenke til kommentar

Fa** på tide at det skjer noe med hastigheten på internett jevnt over i dette landet. Jeg sitter på kobber og gremmes over hastigheten jeg får. Jeg bor forøvrig sentralt i en mindre by. Det går 2 fiberkabler like ved blokka her, men ingen av aktørene ønsker å utvide dette tilbudet. Jeg har spurt om hvor mange abonnenter som må til for utvidelse, men det er visstnok helt utelukket å gjøre noe som helst. Det koster vel for mye her til lands å få noe gjort. Jeg har kontaktet alt av aktører, men viljen til å gjøre noe (eller høre på potensielle kunder) er ikke tilstede.

 

Hvis det kan komme noe på kobber så er det flott, men hvis det er låst til husstander x antall meter fra sentralen så er det ikke godt nok. Mange av oss bor gjerne nærme en sentral, men kvadraten på kobberen er så lav at det allikevel tilsvarer stor avstand.

 

På tide at et av verdens rikeste land kommer seg litt inn i nåtiden på dette punktet? "ADSL best effort" er iallfall ikke godt nok for en hustand med et par-tre maskiner og noen mobiltelefoner.

 

Hvor langt fra sentralen bor du? Hva slags fart får du målt? Et alternativ er jo å skaffe seg internett via 4G men det blir naturligvis litt dyrt og er begrenset til et par hundre GB.

Lenke til kommentar

 

Nei, det var ikke Youtube, Netflix + ørten dingser pålogget på samme nett når ISDN var inn, men følelsen av at det var bra var der likeså. Poenget var at det blir fler og fler ting som krever båndbredde så vi vil "snart" se på 1000Mbit/s linjer på samme måte som vi ser på ISDN i dag :)

 

Edit; Glemte å skrive et ord :p

 

Joa, men fiber leverer i lab nærmere 100 Tb/s, dvs 100 000 ganger mer enn 1000 Mbit, så selv når man synes 1000 er for lite har man mye å gå på. "Normal utstyr" leverer 100 Gbit.

 

AtW 

 

100 Gbit? sikker på at det ikke kom inn en ekstra 0 der ?

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det var ikke Youtube, Netflix + ørten dingser pålogget på samme nett når ISDN var inn, men følelsen av at det var bra var der likeså. Poenget var at det blir fler og fler ting som krever båndbredde så vi vil "snart" se på 1000Mbit/s linjer på samme måte som vi ser på ISDN i dag :)

 

Edit; Glemte å skrive et ord :p

 

Joa, men fiber leverer i lab nærmere 100 Tb/s, dvs 100 000 ganger mer enn 1000 Mbit, så selv når man synes 1000 er for lite har man mye å gå på. "Normal utstyr" leverer 100 Gbit.

 

AtW 

 

100 Gbit? sikker på at det ikke kom inn en ekstra 0 der ?

 

 

Nei, man får kjøpt kommersielt 100 Gbit-utstyr i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...